חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  מה זה פרוטסטנטי?
  What is "Protestant"?                                                                                
0697-4067-01
מדעי הרוח | מדעי הדתות
סמ'  ב'1200-1400362גילמן - מדעי הרוחסמינר ד"ר מאייר אוטה ברברה
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

עובדים קשה, יודעים לחסוך, לא אוכלים טוב? ברוכים הבאים לתרבות הפרוטסטנטית!

 

בקורס זה נבחן פרדיגמות פרוטסטנטיות בטקסטים של הרפורמטורים (לותר; קלווין) ונדון במחקר הקלאסי והעכשווי על תפיסת הטקסט, היחס אל העבודה והבנת השוויון. האם אפשר להפשיט ״שיטה פרוטסטנטית" מהקשרה ההיסטורי? (למה טעים בשוויץ, למה הגרמנים יוצאים לחופשות ארוכות שלוש פעמים בשנה ולמה האוונגליים האמריקאים לא מובילים במאבק על שוויון מגדרי?)  האם אפשר לדבר על הרמנויטיקה פרוטסטנטית? עובדים קשה, יודעים לחסוך, לא אוכלים טוב? ברוכים הבאים לתרבות הפרוטסטנטית!
בקורס זה נבחן פרדיגמות פרוטסטנטיות בטקסטים של הרפורמטורים (לותר; קלווין) ונדון במחקר הקלאסי והעכשווי על תפיסת הטקסט, היחס אל העבודה והבנת השוויון. האם אפשר להפשיט ״שיטה פרוטסטנטית" מהקשרה ההיסטורי? (למה טעים בשוויץ, למה הגרמנים יוצאים לחופשות ארוכות שלוש פעמים בשנה ולמה האוונגליים האמריקאים לא מובילים במאבק על שוויון מגדרי?) האם אפשר לדבר על הרמנויטיקה פרוטסטנטית?

 

Course description

 

What is “Protestant”?

 

 

 

Hard working, good at saving, no indulgence? Welcome to Protestant culture!

 

In this course we will examine Protestant paradigms through the texts of the principal reformers (Luther; Calvin) and discuss contemporary research on their understandings of texts, work and equality. We will ask if it possible to abstract a “Protestant method” from its historical context. If it is, then why is food tasty in Switzerland, why do Germans vacation three times a year, and why are American evangelicals not leading the struggle for gender equality?

 

How can a “Protestant Hermeneutics” be described 500 years after the Reformation in Europe?
What is “Protestant”?

Hard working, good at saving, no indulgence? Welcome to Protestant culture!
In this course we will examine Protestant paradigms through the texts of the principal reformers (Luther; Calvin) and discuss contemporary research on their understandings of texts, work and equality. We will ask if it possible to abstract a “Protestant method” from its historical context. If it is, then why is food tasty in Switzerland, why do Germans vacation three times a year, and why are American evangelicals not leading the struggle for gender equality?
How can a “Protestant Hermeneutics” be described 500 years after the Reformation in Europe?

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת