ספרי לימוד כסוכני תרבות
ד"ר טל קוגמן
סמינריון
ספרי הלימוד הם מקורות חיוניים לחקר מושגי יסוד בתרבות הילד והנוער, להבנת מטרותיה של מערכת החינוך, האידיאלים החינוכיים שלה והמתודות החינוכיות שהיא מאמצת. ספרי הלימוד הם כלים מרכזיים להנחלת גופי ידע, ולצד זאת משתתפים לעיתים קרובות במאבקים לשימורם או לדחיקתם של פולחנים ומסורות תרבותיות. תפוצתם הרבה והשימוש הרב שנעשה בהם הפכו אותם לסוכני תרבות רבי עוצמה, ואנשי חינוך, מדע ורוח מגלים בהם עניין. ספרי לימוד עבור ילדים ונוער הופיעו לראשונה במרכז אירופה במאה ה-16. עלייתו של בית הספר המודרני והתמסדותן של מערכות חינוך לאומיות במאה ה-19 הביאו להתרחבותה ולהתרבדותה של מערכת ספרי הלימוד, והפכו אותה לחלק בלתי נפרד מעולם הילדים והנוער. בקורס נבחן מקרי מבחן שונים כדי ללמוד על תפקידיו התרבותיים המורכבים של קורפוס זה.
חובות הקורס:
- נוכחות פעילה
- קריאת טקסטים ראשוניים ומשניים
- רפראט בע"פ
- הגשת עבודת סיכום או עבודה סמינריונית