חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  הבלט רוס-מחול ומודרניזם חזותי ותנועתי
  The Ballets Russes - Dance, Visual and Kinesthetic Modernisms  
0861-4057-01
אמנויות | תכנית רב תחומית באמנויות
סמ'  ב'1400-1800120 מכסיקוסמינר ד"ר מלכא-ילין ליאורה
דרישות קדם   רשימת התפוצה  
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

להקת הבלט רוס של דיאגילב נחשבת לאחת מהתופעות האמנותיות והתרבותיות החשובות של המאה העשרים. לא רק שהיא שינתה לגמרי את פני הבלט והמחול אלא שגם השפיעה עמוקות על האמנויות ועל התרבות החזותית בכלל – כמו עיצוב, טקסטיל ואופנה. בעשרים שנות קיומה (1929-1909) להקת הבלט רוס יצרה מפגשים מאתגרים בין תרבויות (למשל בין מזרח ומערב או בין פלמנקו ובלט), ובין יוצרים מובילים בתחומם ששיתופי הפעולה ביניהם הניבו יצירות אוונגרד שלא נראו כדוגמתם על במת המחול. והשילובים החדשניים בין מגוון מקורות השראה תרבותיים, ובין עיצוב חזותי, מוזיקה, וכוריאוגרפיה בו-בזמן גם עיצבו את המחול בתרבות המודרנית וגם חזרו והגדירו מחדש את המודרניזם האמנותי. זה הנושא שיעמוד במרכז הסמינר – הסקירה והבחינה של המהפכנות המודרניסטית שהפיקו יוצרי הבלט רוס ושל יצירותיהם בהקשרים אמנותיים, חברתיים ובין-תרבותיים.

Course description

The Diaghilev’s Ballets Russes Company is considered one of the most significant cultural and artistic phenomena of the twentieth century. Not only did the company totally changed and reformed ballet and dance, but it had a profound influence on the arts and the visual culture in general - such as design, textile and fashion. A central feature of the Ballets Russes was its multicultural and intercultural approach, which produced dynamic relationships between various cultural traditions. The company was active for twenty years (1909-1929), during of which Diaghilev initiated extraordinary encounters between leading artists from different creative fields, and their collaborations have yielded exceptionally avant-garde works. Moreover, while reforming the dance, the innovative combinations between different cultural traditions and between visual design, music and choreography have also redefined modernism itself. These are the focal points of the seminar, designed to explore the radical modernism of the Ballet Russes in the contexts of art, society and intercultural negotiations.

סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית רב תחומית באמנויות
0861-4057-01 הבלט רוס-מחול ומודרניזם חזותי ותנועתי
The Ballets Russes - Dance, Visual and Kinesthetic Modernisms
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | ד"ר מלכא-ילין ליאורה

סילבוס מפורט/דף מידע

הבלט רוס – מחול ומודרניזם חזותי ותנועתי  

 

The Ballets Russes – Dance, Visual and Kinesthetic Modernisms

סמסטר ב' תש"ף, יום ב' 18:00-14:00, 4 ש"ס

סוג המסגרת: סמינר

שם המרצה: ד"ר ליאורה מלכא ילין

 

דואר אלקטרוני: 

  liorama@post.tau.ac.il

 

 

שעות קבלה: 18:00  

יום: שני           

לפי תאום מראש  

 

 

 





 

תאור הקורס  

 

להקת הבלט רוס של דיאגילב נחשבת לאחת מהתופעות האמנותיות והתרבותיות החשובות של המאה העשרים. לא רק שהיא שינתה לגמרי את פני הבלט והמחול אלא שגם השפיעה עמוקות על האמנויות ועל התרבות החזותית בכלל – כמו עיצוב, טקסטיל ואופנה. בעשרים שנות קיומה (1929-1909) להקת הבלט רוס יצרה מפגשים מאתגרים בין תרבויות (למשל בין מזרח ומערב או בין פלמנקו ובלט), ובין יוצרים מובילים בתחומם ששיתופי הפעולה ביניהם הניבו יצירות אוונגרד שלא נראו כדוגמתם על במת המחול. והשילובים החדשניים בין מגוון מקורות השראה תרבותיים, ובין עיצוב חזותי, מוזיקה, וכוריאוגרפיה בו-בזמן גם עיצבו את המחול בתרבות המודרנית וגם חזרו והגדירו מחדש את המודרניזם האמנותי. זה הנושא שיעמוד במרכז הסמינר – הסקירה והבחינה של המהפכנות המודרניסטית שהפיקו יוצרי הבלט רוס ושל יצירותיהם בהקשרים אמנותיים, חברתיים ובין-תרבותיים.

 

The Diaghilev’s Ballets Russes Company is considered one of the most significant cultural and artistic phenomena of the twentieth century. Not only did the company totally changed and reformed ballet and dance, but it had a profound influence on the arts and the visual culture in general - such as design, textile and fashion. A central feature of the Ballets Russes was its multicultural and intercultural approach, which produced dynamic relationships between various cultural traditions. The company was active for twenty years (1909-1929), during of which Diaghilev initiated extraordinary encounters between leading artists from different creative fields, and their collaborations have yielded exceptionally avant-garde works. Moreover, while reforming the dance, the innovative combinations between different cultural traditions and between visual design, music and choreography have also redefined modernism itself. These are the focal points of the seminar, designed to explore the radical modernism of the Ballet Russes in the contexts of art, society and intercultural negotiations.

דרישות הקורס

נוכחות, השתתפות, קריאה, צפייה, רפרט בעל-פה, עבודה 

 

מרכיבי הציון הסופי

% 10 רפרט בעל-פה, % 90 עבודה

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

 

1. בלט רוס, מודרניזם ואוונגרד

2. מרוסיה לפריז – עיצוב, ריקוד, מוזיקה

Pritchard, Jane.  “From the Russian Avant-Garde to Sergei Diaghilev’s Ballets Russes”,           Studies in Theatre and Performance, 36.3 (2016): 219-229.

 

3. מיכאיל פוקין – מזרח ומערב, אמנותי ועממי

Macaulay, Alastair. “Michel Fokine”, Experiment, 17.1 (Jan. 2011): 245-255.

 

4. אוריינטליזם רוסי - מוזיקה, גוף, תנועה

Lozynsky, Artem. “Orientalism and the Ballets Russes”, Situations, Vol. 1(Fall 2007):  82-96.

5. פיקאסו, מאטיס והבלט רוס

Labrusse, Remi. “Matisse's Second Visit to London and His Collaboration with the      'Ballets Russes'”, The Burlington Magazine, 139.1134 (Sep., 1997): 588-599.

6. נאוקלאסי בעיצוב אוונגרדי

Nochlin, Linda. “The Ballets Russes and the Parisian Avant-Gard”, Experiment, 17.1    (Jan. 2011): 214-230.

7. בלט, עיצוב ותרבות חזותית

Gronberg, Tag. “Sonia Delaunay: Fashioning the Modern Woman”, Women: A Cultural            Review, 13.3 (2002): 272-288.

8. השפעות והשראות - הבלט השוודי של רולף מאייר

Dorf, Samuel N. “Ballets Suédois (1920–25)”, the Routledge Encyclopedia of Modernism

https://www.rem.routledge.com/about/about-rem

9. אחרי 1929 – מורשת הבלט רוס Garafola, Lynn. “The Legacies of the Ballets Russes”, Experiment, 20.1 (October 2014):         260-296.

10. פרזנטציות – רפרטים בעל-פה

11. פרזנטציות – רפרטים בעל-פה

12. פרזנטציות – רפרטים בעל-פה

13. פרזנטציות – רפרטים בעל-פה

רשימת ספרות (נתון לשינויים)

 

אלדור, גבי, "מאה שנים לבלט רוס", מחול עכשיו 16, דצמבר 2009.

אלרון, שרי, "פולחני האביב בשנות ה-2000 – רצף ושבר", מחול עכשיו 25, פברואר 2014.

בודלר, שארל, צייר החיים המודרניים, תרגום מיכה פרנקל, ספריית הפועלים, 2003.

גרפולה, לין, בלט רוס של דיאגילב, תרגום ניב סבריאגו, הוצאת אסיה, 2012.

ג'ואיט, דבורה, זמן – והדימוי בריקוד, תרגום ניב סבריאגו, הוצאת אסיה, 2015

גלעדי, אמוץ, מודרניזם בשלוש תנועות: על הקוביזם, הפוטוריזם האיטלקי והסוריאליזם, עם עובד,    2010.

דאלי, אן, איזדורה דאנקן באמריקה: הגוף הרוקד, הגוף הטבעי, תרגום ניב סבריאגו, הוצאת אסיה, 2014.

היילברונר, עודד ומיכאל לוין (עורכים), איך אומרים Modernism בעברית?, רסלינג, 2010.

הרשב, בנימין (עורך), מאניפסטים של מודרניזם, כרמל, 2001.

כהן, סלמה ג'ין (עורכת). מחול כאמנות במה: אסופת רשימות על מחול מ-1581 ועד ימינו. תרגום, ניב            סבריאגו. רמת-השרון: אסיה, 2010.

לפקי, אנדרי, מיצוי מחול: אמנות המופע והפוליטיקה של התנועה, תרגום ניב סבריאגו, הוצאת אסיה,  2013.

מאטיס, אנרי, רשימות של צייר, תרגום נעם ברוך, הקיבוץ המאוחד, 2013.

מאסין, לאוניד, "יצירת Parade", בתוך: מחול כאמנות במה: אסופת רשימות על מחול מ-1581 ועד    ימינו, עמ' 166-161.

מירקין, רוני, "הצייר ניקולאס רוריך ועיצוב הבמה והתלבושות להופעה המקורית של פולחן האביב, פאריס            1913", מחול עכשיו 25, פברואר 2014.

מרוז, אמירה, "פולחן האביב 1993-1909 – היסטוריה בימתית", מחול עכשיו 25, פברואר 2014.

מרקוס, רות, "סרגיי דיאגילב וקשריו עם האמנות האוונגרדית", מחול עכשיו 25, פברואר 2014.

מרקוס, רות, "מהמילה אל הדימוי – התיאוריה והפרקטיקה של המניפסטים הפוטוריססטים", מותר 6, 1998.

עמוסי, רות ואיריס ירון (עורכות), דאדא וסוריאליזם בצרפת, הקיבוץ המאוחד, 1992.

פוקין, מיכאיל, "אמנות עצובה", רבעון מחול בישראל 1, אפריל 1993.

רוטנברג, הניה, "המין השלישי – קריאה עכשווית ברוח הורד של פוקין", מחול עכשיו 4, מרץ 2001.

תומס, הלן, הגוף, מחול ותאוריית תרבות, תרגום ניב סבריאגו, הוצאת אסיה, 2014.

 

Adaskina, Natalia. “Constructivist Fabrics and Dress Design”, The Journal of Decorative          and Propaganda Arts 5 (Summer, 1987): 144-159.

Anderson, Jack. “The Enduring Relevance of Léonide Massine”, Experiment 17.1 (Jan. 2011): 256-263.

Bellow, Juliet. Modernism on Stage: The Ballets Russes and the Parisian Avant-garde.   Routledge, 2013.

Bellow, Juliet. “Animated Stones: Giorgio de Chirico’s Le Bal and the Neo-Classical      Body”, Experiment 17.1 (Jan.        2011): 311-320.

Benois, Alexander. “The Mission of the Graphic Arts (1910)”, Experiment 7 (2001): 303         311.

Bowlt, John E. “Stage Design and the Ballets Russes”, The Journal of Decorative and     Propaganda Arts 5 (Summer, 1987): pp. 28-45.

Buckle, Richard. Diaghilev: Costumes and Designs of the Ballets Russes. Metropolitan   Museum of Art, 1978.

Caddy, Davinia. The Ballets Russes and Beyond: Music and Dance in Belle-Époque          Paris, Cambridge: Cambridge University Press, 2012.

Cahoone, Lawrence E. From Modernism to Postmodernism. Cambridge Massachusetts: Blackwell, 1996.

Calinescu, Matei. "The idea of Modernity", in Five Faces of Modernity: Modernism,        Avant-Garde, Decadence, Kitsch, Postmodernism. Durham: Duke UP, 1987:       34-58.

Copeland R. and M. Cohen. What is Dance? Reading in Theory and Criticism.      Oxford: Oxford University Press, 1983.

Davis, Mary E. Ballets Russes Style: Diaghilev's Dancers and Paris Fashion. London:      Reaktion Books, 2010.

Dorf, Samuel N. “Ballets Suédois (1920–25)”, the Routledge Encyclopedia of Modernism

https://www.rem.routledge.com/about/about-rem

Experiment – A journal of Russian Culture, 17.1 (Jan. 2011), special issue on “The Spirit         of Diaghilev”

Frascina, Francis and Charles Harrison. Modern Art and Modernism: A Critical Anthology, London: Harper & Row, 1982.

Frascina, Francis (ed.). Modern Art Culture: A Reader. Routledge, 2009.

Garafola, Lynn and Nancy van Norman Baer (eds.). The Ballet Russes and its World.     New Haven, CT: Yale University Press, 1999.

Garafola, Lynn. “Crafted by Many Hands: Re-Reading Bronislava Nijinska's Early        Memoirs, Dance Research, 29.1 (Summer 2011): 1-18.

Garafola, Lynn. “An Amazon of the Avant-Garde: Bronislava Nijinska in Revolutionary           Russia”, Dance Research, 29.2 (Winter, 2011): 109-166.

Garafola, Lynn. “The Legacies of the Ballets Russes”, Experiment, 20.1 (October 2014):          260-296.

Greenberg, Clement. "Modernist Painting”, Aesthetics: A Reader, New Jersey:   Prentice Hall, 1997, pp. 17- 25.

Greenhalph, Paul. The Modern: The Rise and Collapse of Idealism in the Visual Arts.      London: V&A Publications, 2005.

Gronberg, Tag. “Sonia Delaunay: Fashioning the Modern Woman”, Women: A Cultural            Review, 13.3 (2002): 272-288.

Hodson, Millicent and Kenneth Archer. “SACRE 1913: Shamanic Sources and  Ultramodern Forms”, Experiment 20.1 (Oct. 2014): 31-47.

Järvinen, Hanna. "Kinesthesia, Synesthesia and Le Sacre du Printemps: Responses      to Dance Modernism”, Sense & Society 1.1 (2006): 71-91.

Jordan, Stephanie. “One or Two Voices: Dance and Music in the Ballets Russes”,          Experiment 17.1 (Jan. 2011): 125-139.

Kochno, Boris. Diaghilev and the Ballets Russes. New York: Harper & Row, 1970.

Labrusse, Remi. “Matisse's Second Visit to London and His Collaboration with the      'Ballets Russes'”, The Burlington Magazine, 139.1134 (Sep., 1997): 588-599.

Lozynsky, Artem. “Orientalism and the Ballets Russes”, Situations, Vol. 1(Fall 2007):  82-96.

Macaulay, Alastair. “Michel Fokine”, Experiment, 17.1 (Jan. 2011): 245-255.

Malmstad, John E. Sergei Diaghilev “The Russian”: Reflections on the Repertory of the           Ballets Russes”, Experiment 17 (2011): 47-64.

Munro, Thomas. "The Afternoon of a Faun" and the Interrelation of the Arts". The       Journal of Aesthetics and Art Criticism 10.2 (Dec., 1951): 95-111.

Nochlin, Linda. “The Ballets Russes and the Parisian Avant-Gard”, Experiment, 17.1    (Jan. 2011): 214-230.

Pritchard, Jane.  “From the Russian Avant-Garde to Sergei Diaghilev’s Ballets Russes”,           Studies in Theatre and Performance, 36.3 (2016): 219-229.

Pritchard, Jane (ed.). Diaghilev and the Ballets Russes. London: Victoria and Albert      Museum, 2013.

Purvis, Alston. The Ballets Russes and the Art of Design. New York: The Monacelli        Press, 2009.

Roe, Sue. In Montmartre: Picasso, Matisse and Modernism in Paris, 1900-1910. New     York: Penguin Press, 2015.

Vettese, Samantha. “The Ballets Russes Connections with Fashion”, Costume 42 (2008):        130-144.

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת 1