חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ג

  מבוא לשפת הקולנוע
  Introduction to Film Language                                                                        
0861-1107-01
אמנויות | תכנית רב תחומית באמנויות
סמ'  ב'1600-2000115מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר דובדבני שמואל
סילבוס מקוצר
הקורס יציג את מרכיביה המרכזיים של השפה הקולנועית, ובאמצעותם את האופן שבו נוצרת משמעות המושתתת על אלמנטים ויזואליים וקוליים. בנוסף, נעסוק בסוגיות תאורטיות ואידאולוגיות הנובעות מעצם מרכזיותו של המבט בחוויה הקולנועית, והקשורות לסוגיית הקולנוע כשפה.
Course description
The course will introduce key concepts of the cinematic language, and through them will present how meaning is created based on both visual and audial elements. In addition, we will discuss some of the theoretical and ideological issues derived from the centrality of the gaze in the cinematic experience, and which relate to the status of film as language.
סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית רב תחומית באמנויות
0861-1107-01 מבוא לשפת הקולנוע
Introduction to Film Language
שנה"ל תשע"ג | סמ'  ב' | ד"ר דובדבני שמואל

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
 
מבוא לשפת הקולנוע 
Introduction to Film Language
סמסטר ב' תשע"ג
2 ש"ס
שיעור
שם המרצה: ד"ר שמוליק דובדבני
דואר אלקטרוני: duvdeva@post.tau.ac.il
שעות קבלה: לפי תאום מראש בדוא"ל
 
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות, קריאה, צפיה, מבחן
 
מרכיבי הציון הסופי
100% בחינה מסכמת
 
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
הערה: סרטי צפיית החובה יוקרנו לאחר ההרצאה. הדיון בהם ייערך במהלך ההרצאה בשבוע שאחרי ההקרנה.
 
שבוע 1
השוט 1 – מרחקי וזוויות צילום, תאורה, צבע
צפיית חובה: רכבות לילה (לארס פון טרייר, 1991)
 
שבוע 2
השוט 2 – מיזנסצינה (תפאורה, תלבושות ואיפור, תנועה)
צפיית חובה: המספריים של אדוארד (טים ברטון, 1990)
 
שבוע 3
השוט 3 – מיזנסצינה (קומפוזיציה, מיקום הפרטים בחלל)
צפייית חובה: תפוז מכאני (סטנלי קובריק, 1971)
 
שבוע 4
עריכה 1 – העריכה הקלאסית
צפיית חובה: מזימות בינלאומיות (אלפרד היצ'קוק, 1959)
 
שבוע 5
עריכה 2 – המונטאז' הסובייטי והעריכה הצולבת, אלטרנטיבות לעריכה הקלאסית
צפיית חובה: עד כלות הנשימה (ז'אן לוק גודאר, 1959)
 
שבוע 6
פסקול 1 – מהסרט האילם לסרט המדבר, יחסי פסקול-תמונה, מוזיקה
צפיית חובה: שיר אשיר בגשם (סטנלי דונן וג'ין קלי, 1952)
 
שבוע 7
פסקול 2 - אפקטים קוליים, רעשי רקע ודיבור
צפיית חובה: חופשתו של מר הולו (ז'אק טאטי, 1953)
 
שבוע 8
נרטיב 1 – נראטיב קלאסי, סיפור ועלילה
צפיית חובה: קזבלנקה (מייקל קרטיז, 1942)
 
שבוע 9
נרטיב 2 – נרטיב ריאליסטי ונרטיב פורמליסטי
צפיית חובה: גונבי האופניים (ויטוריו דה סיקה, 1948)
 
שבוע 10
המבט בקולנוע 1 – הצופה כמציצן
צפיית חובה: חלון אחורי (אלפרד היצ'קוק, 1954)
 
שבוע 11
המבט בקולנוע 2 – האידאולוגיה של המבט בקולנוע
צפיית חובה: ורטיגו (אלפרד היצ'קוק, 1958)
 
שבוע 12
הסטרוקטורה הקולנועית – ז'אנר ואוטר
צפיית חובה: בלתי נסלח (קלינט איסטווד, 1992)
 
שבוע 13
פוסטמודרניזם ומעבר – האם לקולנוע יש עתיד? 
צפיית חובה: בלייד ראנר (רידלי סקוט, 1982)
 
רשימת ספרות (נתון לשינויים) 
קריאת חובה:
באזין, אנדרה. "הוויתה של הדמות המצולמת." עולם בדים. עריכה: הלגה קלר. ספרית אופקים-עם עובד, 249-255.
מאלווי, לורה. "עונג חזותי וקולנוע נרטיבי". תרגום: רועי רוזן. ללמוד פמיניזם: מקראה. מאמרים ומסמכי יסוד במחשבה פמיניסטית. עריכה: דלית באום, דלילה אמיר, רונה ברייר-גארב, יפה ברלוביץ', דבורה גריינמן, שרון הלוי, דינה חרובי, וסילביה פוגל-ביז'אווי. תל אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד, סדרת מגדרים, 2006. 118-133.
Schatz, Thomas. 1981: “Film Genres and the Genre Film.” Hollywood Genres. Philadelphia: Temple University Press, 1981. 14-41.
קריאת רשות:
אבישר, אילן. אמנות הסרט: הטכניקה והפואטקיה של המבע הקולנועי. רמת-אביב: בית ההוצאה לאור של האוניברסיטה הפתוחה, 1995.
בן-שאול, ניצן. מבוא לתיאוריות קולנועיות. תל-אביב: דיונון-אוניברסיטת תל-אביב, 2000.
ג'אנטי, לואיס. להבין סרטים. תרגום: דן דאור. רמת-אביב: בית ההוצאה לאור של האוניברסיטה הפתוחה, 2000.
מאסט, ג’ראלד וברוס פ’ קאווין. קיצור תולדות הקולנוע. תרגום: יורם שדה. רמת-אביב: בית ההוצאה לאור של האוניברסיטה הפתוחה, 2003.
 
חומר עזר נוסף 
סרטי חובה:
רכבות לילה (לארס פון טרייר, 1991)
המספריים של אדוארד (טים ברטון, 1990)
תפוז מכאני (סטנלי קובריק, 1971)
מזימות בינלאומיות (אלפרד היצ'קוק, 1959)
עד כלות הנשימה (ז'אן לוק גודאר, 1959
שיר אשיר בגשם (סטנלי דונן וג'ין קלי, 1952)
חופשתו של מר הולו (ז'אק טאטי, 1953)
קזבלנקה (מייקל קרטיז, 1942)
גונבי האופניים (ויטוריו דה סיקה, 1948)
חלון אחורי (אלפרד היצ'קוק, 1954)
ורטיגו (אלפרד היצ'קוק, 1958)
בלתי נסלח (קלינט איסטווד, 1992)
בלייד ראנר (רידלי סקוט, 1982)
  
חומר מחייב למבחן
מבחן "אמריקאי" על תוכן ההרצאות לרבות הדיונים בכיתה, קריאת החובה וסרטי החובה.
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת