| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
המחקר והביקורת הוידאוגרפיים
Video/Essay: Introduction to Videographic Criticism |
0851-6722-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה | |||||||||||||||||||||||||
|
הקורס יכיר ויתרגל את יסודות המחקר והביקורת הוידאוגרפיים, תחום חדש ומרתק בלימודי הקולנוע והמדיה. מחקר וידאוגרפי מהווה השלמה ואלטרנטיבה למחקר וכתיבה טקסטואליים מסורתיים, ומאפשר להגיע לתובנות חדשות לגבי מושא המחקר, על ידי פירוקו ובחינתו "על שולחן העריכה". "כתיבה בוידאו" מאפשרת לתקשר אבחנות, פרשנויות ורעיונות תיאורטיים באופן ישיר ונגיש, תוך שימוש בשפה האודיו-ויזואלית ובמושא המחקר עצמו. הקורס ישלב בין התנסות מעשית שוטפת ואינטנסיבית, במהלכה ייצרו הסטודנטיות עבודות וידאוגרפיות משלהן, לבין לימוד תיאורטי ועבודות עיוניות, במטרה לשלב בין יצירה וידאוגרפית לחשיבה וכתיבה תיאורטיות-עיוניות באופן יצירתי, ולהתנסות בהיבטים שונים של המתודה הוידאוגרפית המתהווה.
The course will introduce and offer practice in the fundamentals of videographic criticism, an exciting new field within cinema and media studies. Videographic scholarship offers complementary and alternative avenues to traditional, textual approaches, enabling the discovery of new insights into media objects, by analyzing and examining them “on the editing table.” By “writing with video,” film and media scholars can communicate observations, interpretations and theoretical ideas directly and accessibly, using audio-visual language and the very subjects of their research. The course will combine intensive hands-on practice, requiring students to create their own videographic works, with theoretical studies and written assignments, aiming to creatively integrate videographic creation with theoretical thought and analytical writing, experimenting with various aspects of the emerging videographic form.
חיבור/וידאו: מבוא למחקר וביקורת וידאוגרפיים
Video/Essay: Introduction to Videographic Criticism
סמסטר א' תש"פ
סוג המסגרת: שיעור 2 ש"ס
שם המרצה: אריאל אבישר דוא"ל: arielavissar@yahoo.com
הקורס יכיר ויתרגל את יסודות המחקר והביקורת הוידאוגרפיים, תחום חדש ומרתק בלימודי הקולנוע והמדיה. מחקר וידאוגרפי מהווה השלמה ואלטרנטיבה למחקר וכתיבה טקסטואליים מסורתיים, ומאפשר להגיע לתובנות חדשות לגבי מושא המחקר, על ידי פירוקו ובחינתו "על שולחן העריכה". "כתיבה בוידאו" מאפשרת לתקשר אבחנות, פרשנויות ורעיונות תיאורטיים באופן ישיר ונגיש, תוך שימוש בשפה האודיו-ויזואלית ובמושא המחקר עצמו. הקורס ישלב בין התנסות מעשית שוטפת ואינטנסיבית, במהלכה ייצרו הסטודנטיות עבודות וידאוגרפיות משלהן, לבין לימוד תיאורטי ועבודות עיוניות, במטרה לשלב בין יצירה וידאוגרפית לחשיבה וכתיבה תיאורטיות-עיוניות באופן יצירתי, ולהתנסות בהיבטים שונים של המתודה הוידאוגרפית המתהווה.
The course will introduce and offer practice in the fundamentals of videographic criticism, an exciting new field within cinema and media studies. Videographic scholarship offers complementary and alternative avenues to traditional, textual approaches, enabling the discovery of new insights into media objects, by analyzing and examining them “on the editing table.” By “writing with video,” film and media scholars can communicate observations, interpretations and theoretical ideas directly and accessibly, using audio-visual language and the very subjects of their research. The course will combine intensive hands-on practice, requiring students to create their own videographic works, with theoretical studies and written assignments, aiming to creatively integrate videographic creation with theoretical thought and analytical writing, experimenting with various aspects of the emerging videographic form.
Bellour, Raymond. “The Unattainable Text.” Screen vol. 16, no. 3, 1975, pp. 19-28.
Mulvey, Laura. "Delaying Cinema." Death 24x a Second: Stillness and the Moving Image. Reaktion Books, 2006, pp. 144-160.
Keathley, Christian. “La caméra-stylo: Notes on Video Criticism and Cinephilia.” The Language and Style of Film Criticism, ed. by Alex Clayton and Andrew Klevan, New York: Routledge, 2012, pp. 176-191.
Grant, Catherine. “Dissolves of Passion: Materially Thinking through Editing in Videographic Compilation.” The Videographic Essay: Criticism in Sound and Image, ed. by Christian Keathley and Jason Mittell, Montreal: Caboose, 2016, pp. 37-53.
Faden, Eric. “A Manifesto for Critical Media.” Mediascapes, Spring 2008. <http://www.tft.ucla.edu/mediascape/Spring08_ManifestoForCriticalMedia.html>
Morton, Drew. “Beyond the Essayistic: Defining the Varied Modal Origins of Videographic Criticism.” Cinema Journal vol. 56, no. 4, 2017, pp. 130-136.
McWhirter, Andrew. “Film Criticism, Film Scholarship and the Video Essay.” Screen vol. 56 no. 3, 2015, pp. 369-377.
Lee, Kevin B. "Critique, Protest, Activism and the Video Essay." NECSUS: European Journal of Media Studies, Spring 2017 (#True), uploaded May 28, 2017. < https://necsus-ejms.org/critique-protest-activism-and-the-video-essay/>
Lavik, Erlend. “The Video Essay: The Future of Academic Film and Television Criticism?.” Frames Cinema Journal vol. 1, 2012. <http://framescinemajournal.com/article/the-video-essay-the-future/>
Thompson, Ethan, and Jason Mittell (eds.). How to Watch Television. NYU Press, 2013.
(יש לבחור פרק מתוך הספר, לבחירת כל סטודנט/ית)
Sousanis, Nick. "The Shape of Our Thoughts." Unflattening. Harvard University Press, 2015, pp. 49-67.
Faden, Eric and Kevin B. Lee. “In Dialogue.” The Videographic Essay: Criticism in Sound and Image, ed. by Christian Keathley and Jason Mittell, Montreal: Caboose, 2016, pp. 24-37