חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  ז'יל דלז וסטנלי קאבל: קולנוע ופילוסופיה
  Gilles Deleuze and Stanley Cavell: film as Philosophy                                                
0851-6171-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1000-1400210מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר בידרמן שי
סילבוס מקוצר
ההיסטוריה של התיאוריה הקולנועית העכשווית, כמו גם התיאוריה של ההיסטוריה הקולנועית, חבות את קיומן לשני אבות מייסדים: ז'יל דלז (1925-1995) וסטנלי קאבל (1926-). השניים מייצגים, באופן דומה ושונה, שתי אסכולות מרכזיות בניתוח תיאורטי של הקולנוע, ולא פחות מכך, שני מבטים משלימים על הפוטנציאל הפילוסופי הטמון מיניה וביה במבע הקולנועי. בין הפילוסופיה האנליטית וזו הקונטיננטלית, בין המבט הצרפתי לזה האנגלו-אמריקאי, מהווים השניים יסוד חשוב בהבנת התיאוריה הקולנועית העכשווית, ובזיהוי המורכבויות הייחודיות המגדירות את הקולנוע, כאמנות וכצורת מבע. הקורס יתמקד בסקירת רוחב משווה של שתי הגויות אלו. נציג את הרקע הפילוסופי של דלז וקאבל, נבחן את עולם המושגים וההנחות של כל אחד מהם (מתוך הטקסטים המרכזיים של כל אחד מהם), נתחקה אחר העקרונות המנחים את פילוסופית הקולנוע שלהם, נדון בהשלכות (הפילוסופיות והפוליטיות) של הגויות אלו, ונדגים כל זאת מתוך מיטב התוצרים של הקולנוע האירופאי והאמריקאי.
.
Course description
The history of contemporary film theory, as well as the theory of film history, owes its stature to its two founding fathers: the French thinker Gilles Deleuze (1925-1995) and the American philosopher Stanley Cavell (1926-). These thinkers, in different (yet complementary) ways, are responsible for the evolution of contemporary film theory, and, no less importantly, for western thought adopting the hyphenated hybrid concept of film-philosophy as the new approach to thought, action, praxis, and human existence. This course aims to unveil the methodical importance of these thinkers, by engaging with their predominant texts, presenting and discussing their terminologies and conceptual frameworks, introducing their guiding principles and presuppositions, and deliberating their multi-dimensional impact in ethics, politics, thought and action.   
 
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6171-01 ז'יל דלז וסטנלי קאבל: קולנוע ופילוסופיה
Gilles Deleuze and Stanley Cavell: film as Philosophy
שנה"ל תשע"ד | סמ'  ב' | ד"ר בידרמן שי

666סילבוס מפורט/דף מידע
טופס סילבוס
 
ז'יל דלז וסטנלי קאבל: קולנוע כפילוסופיה
Gilles Deleuze and Stanley Cavell: film as Philosophy
סמסטר ב' תשע"ד
2 ש"ס
 
סוג המסגרת: שיעור
             שם המרצה: ד"ר שי בידרמן
טלפון: 054-2240572   
דואר אלקטרוני: bidermans@post.tau.ac.il   
שעות קבלה: יום א', 14:00-16:00               
בניין: גילמן               
חדר: 435 (או בתאום מראש)       
 
תיאור הקורס  
ההיסטוריה של התיאוריה הקולנועית העכשווית, כמו גם התיאוריה של ההיסטוריה הקולנועית, חבות את קיומן לשני אבות מייסדים: ז'יל דלז (1925-1995) וסטנלי קאבל (1926-). השניים מייצגים, באופן דומה ושונה, שתי אסכולות מרכזיות בניתוח תיאורטי של הקולנוע, ולא פחות מכך, שני מבטים משלימים על הפוטנציאל הפילוסופי הטמון מיניה וביה במבע הקולנועי. בין הפילוסופיה האנליטית וזו הקונטיננטלית, בין המבט הצרפתי לזה האנגלו-אמריקאי, מהווים השניים יסוד חשוב בהבנת התיאוריה הקולנועית העכשווית, ובזיהוי המורכבויות הייחודיות המגדירות את הקולנוע, כאמנות וכצורת מבע. הקורס יתמקד בסקירת רוחב משווה של שתי הגויות אלו. נציג את הרקע הפילוסופי של דלז וקאבל, נבחן את עולם המושגים וההנחות של כל אחד מהם (מתוך הטקסטים המרכזיים של כל אחד מהם), נתחקה אחר העקרונות המנחים את פילוסופית הקולנוע שלהם, נדון בהשלכות (הפילוסופיות והפוליטיות) של הגויות אלו, ונדגים כל זאת מתוך מיטב התוצרים של הקולנוע האירופאי והאמריקאי.
The history of contemporary film theory, as well as the theory of film history, owes its stature to its two founding fathers: the French thinker Gilles Deleuze (1925-1995) and the American philosopher Stanley Cavell (1926-). These thinkers, in different (yet complementary) ways, are responsible for the evolution of contemporary film theory, and, no less importantly, for western thought adopting the hyphenated hybrid concept of film-philosophy as the new approach to thought, action, praxis, and human existence. This course aims to unveil the methodical importance of these thinkers, by engaging with their predominant texts, presenting and discussing their terminologies and conceptual frameworks, introducing their guiding principles and presuppositions, and deliberating their multi-dimensional impact in ethics, politics, thought and action.   
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות, קריאה, צפייה, שני דו"חות קריאה ומבחן מסכם
מרכיבי הציון הסופי
בחינה מסכמת (מבחן בית) 65%, שני דו"חות קריאה (15% כ"א), השתתפות בכיתה (5%)
הערות
הסילבוס מורכב מקריאת חובה, קריאת רשות, ופילמוגרפיה. קריאת החובה הנה חלק אינטגרלי מהקורס, ותכניה יהוו חלק בלתי נפרד מהמבחן המסכם. קריאת הרשות מבארת ומנהירה את נושא השיעור, והיא מומלצת בחום. הפילמוגרפיה שבסוף הסילבוס הנה רשימה חלקית של הסרטים המהווים מושא עניין ומחקר לדלז וקאבל. הצפייה בהם מומלצת בחום. קטעים מסרטים אלו ישולבו במהלך השיעורים; הקרנות מלאות של אחדים מהם ישולבו במהלך הסמסטר.
 
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
שיעור 1          דלז וקאבל: מבוא ביוגרפי, היסטורי, פילוסופי ומתודולוגי
קריאת חובה
1.      אבולעפיה, א. (2012). הקדמה לביוגרפיה הפילוסופית של הקולנוע על פי ז'יל דלז. המדרשה 15: עמ' 13-31.
2.      Rothman, W. (2009). Stanley Cavell. The Routledge Companion to Philosophy and Film. P. Livingston and C. Plantinga. London & New York, Routledge: 344-355.
קריאת רשות
3.      Butler, R. (2009). Stanley Cavell. Film, Theory and Philosophy, the Key Thinkers. F. Colman. Montreal & Kingston, Ithaca, McGill-Queens University Press: 145-153.
4.      Bogue, R. (2009). Gilles Deleuze. The Routledge Companion to Philosophy and Film. P. Livingston and C. Plantinga. London & New York, Routledge: 368-377.
הקרנה
Battleship Potemkin (Sergei Eisenstein, 1925)
שיעור 2          מהי פילוסופיה? (What is philosophy) ומהו קולנוע-פילוסופיה? (what is film-philosophy)
קריאת חובה
1.      דלז, ז' ופליקס גואטרי. (2008). מבוא: השאלה אפוא... מהי פילוסופיה? תל אביב, רסלינג: 21-32.
2.      Cavell, S. (2005). The Thought of Movies [1983]. Cavell on Film. W. Rothman. Albany, NY, State University of New York Press: 87-106.
קריאת רשות
3.      Colman, F. (2011). Ciné-system. Deleuze and cinema: the film concepts. Oxford ; New York, Berg: 8-24.
4.      זהבי, א. (2008). הקדמה. מהי פילוסופיה? ז'. דלז ופליקס גואטרי. תל אביב, רסלינג: עמ' 7-18.
הקרנה
A Tale of Winter (Eric Rohmer, 1992)
שיעור 3          דלז: דימוי-תנועה (movement-image)
קריאת חובה
1.      Deleuze, G. (1986). Cinema 1: The Movement-Image. London, Athlone, pp. 1-10, 56-70
 
קריאת רשות
2.      Deleuze, G. (1995). On the Movement-Image. Negotiations, 1972-1990. New York, Columbia University Press: 46-56.
3.      Colman, F. (2011). Movement: the Movement-image. Deleuze and cinema: the film concepts. Oxford ; New York, Berg: 25-38.
הקרנה
Hiroshima mon amour (Alain Resnais, 1959)
 
שיעור 4          דלז: המושג ומרחב האימננטיות (the plane of immanence)
קריאת חובה
1.      דלז, ז' ופליקס גואטרי. (2008). מהי פילוסופיה? תל אביב, רסלינג: 35-53, 55-78.
 
קריאת רשות
2.      Deleuze, G. (1998). Having an Idea in Cinema. Deleuze & Guattari : new mappings in politics, philosophy, and culture. E. Kaufman and K. J. Heller. Minneapolis, University of Minnesota Press: 14-19.
3.      Marrati, P. (2008). Images and Immanence: The Problem of the World. Gilles Deleuze: cinema and philosophy. Baltimore, Johns Hopkins University Press: 78-93.
הקרנה
The Man With A Movie Camera (Dziga Vertov, 1929)
 
שיעור 5          דלז: דימוי-זמן (time-image)
קריאת חובה
1.      Deleuze, G. (1995). On the Time-Image. Negotiations, 1972-1990. New York, Columbia University Press: 57-61.
 
קריאת רשות
2.      Marrati, P. (2008). The Time-Image. Gilles Deleuze: cinema and philosophy. Baltimore, Johns Hopkins University Press: 66-77.
3.      Colman, F. (2011). Cinema: movement-image-recognition-time. Gilles Deleuze : key concepts. C. J. Stivale. Montreal; Ithaca, McGill-Queen's University Press: 141-156.
4.      Rodowick, D. N. (2001). The Audiovisual Regimes: The Movement-Image and Time-Image. Reading the figural, or, Philosophy after the new media. Durham, Duke University Press: 171-177.
הקרנה
La règle du jeu (Jean Renoir, 1939)
 
שיעור 6          דלז: האירוע (event) והשלכותיו
קריאת חובה
1.      Deleuze, G. (1986). Cinema 1: The Movement-Image. London, Athlone, pp. 102-112.
2.      Conley, T. (2000). The Film Event: From Interval to Interstice. The brain is the screen: Deleuze and the philosophy of cinema. G. Flaxman. Minneapolis, University of Minnesota Press: 303-326.
 
קריאת רשות
3.      Shaw, S. (2008). Making Time. Film consciousness : from phenomenology to Deleuze. Jefferson, N.C., McFarland & Co.: 168-194.
הקרנה
Je t’aime, je t’aime (Alain Resnais, 1968)
 
שיעור 7          קאבל: העולם כנצפה (the world viewed)
קריאת חובה
1.      Cavell, S. (2006). The World Viewed. Philosophy of Film and Motion Pictures: An Anthology. N. Carroll and J. Choi. Malden, MA, Blackwell: 67-78.
 
קריאת רשות
2.      Rothman, W. and M. Keane (2000). Introduction. Reading Cavell's The World Viewed, A Philosophical Perspective on Film. Detroit, Wayne State University Press: 13-32.
3.      Crary, A. and S. Shieh (2006). Introduction. Reading Cavell. A. Crary and S. Shieh. London & New York, Routledge: 1-7.
הקרנה
It Happened One Night (Frank Capra, 1934)
 
שיעור 8          קאבל: הדימוי הנע של הספקנות (a moving image of skepticism)
קריאת חובה
1.      Putnam, H. (2006). Philosophy as the education of grownups: Stanley Cavell and skepticism. Reading Cavell. A. Crary and S. Shieh. London & New York, Routledge: 119-130.
 
קריאת רשות
2.      Rorty, R. (2005). Cavell on Skepticism. Contending with Stanley Cavell. S. Cavell and R. B. Goodman. Oxford, UK ; New York, Oxford University Press: 10-21.
3.      Cavell, S. (2005). What Photography Calls Thinking (1985). Cavell on Film. W. Rothman. Albany, NY, State University of New York Press: 115-134.
4.      Shieh, S. (2006). The truth of skepticism. Reading Cavell. A. Crary and S. Shieh. London & New York, Routledge: 131-165.
הקרנה
The Philadelphia Story (George Cukor, 1940)
 
שיעור 9          קאבל: מרדפי אושר והקומדיה של נישואין מחדש (comedy of remarriage)
קריאת חובה
1.      Cavell, S. (1981). Counterfeiting Happiness, His Girl Friday. Pursuits of Happiness: The Hollywood Comedy of Remarriage. Cambridge, MA, Harvard University Press: 161-188.
 
קריאת רשות
2.      Cavell, S. (1981). Knowledge as Transgression, It Happened One Night. Pursuits of Happiness: The Hollywood Comedy of Remarriage. Cambridge, MA, Harvard University Press: 71-110.
3.      Cavell, S. (1981). The Same and Different, The Awful Truth. Pursuits of Happiness: The Hollywood Comedy of Remarriage. Cambridge, MA, Harvard University Press: 229-264.
4.      Cavell, S. (1981). The Importance of Importance, The Philadelphia Story. Pursuits of Happiness: The Hollywood Comedy of Remarriage. Cambridge, MA, Harvard University Press: 133-160.
הקרנה
The Awful Truth (Leo McCarey, 1937)
 
שיעור 10        קאבל: פרפקציוניזם מוסרי והמלודרמה של האישה הלא נודעת
(
melodrama of the unknown woman)
קריאת חובה
1.      Cavell, S. (1987). Psychoanalysis and Cinema: The Melodrama of the Unknown Woman. Images in our souls : Cavell, psychoanalysis, and cinema. J. H. Smith and W. Kerrigan. Baltimore, Johns Hopkins University Press: 11-43.
 
קריאת רשות
2.      Cavell, S. (1996). Stella's Taste: Reading Stella Dallas. Contesting Tears: The Hollywood Melodrama of the Unknown Woman. Chicago & London, The University of Chicago Press: 197-222.
3.      Cavell, S. (1996). Psychoanalysis and Cinema: Moments of Letter from an Unknown Woman. Contesting Tears: The Hollywood Melodrama of the Unknown Woman. Chicago & London, The University of Chicago Press: 81-114.
4.      Cavell, S. (2004). Stella Dallas. Cities of Words: Pedagogical Letters on a Register of the Moral Life. Cambridge, MA, Harvard University Press: 265-281.
הקרנה
Letter from an Unknown Woman (Max Ophuls, 1948)
 
שיעור 11        קוסם המתח והפילוסוף: קאבל והיצ'קוק
קריאת חובה
1.      Rothman, W. (1987). Vertigo: The Unknown Woman in Hitchcock. Images in our souls : Cavell, psychoanalysis, and cinema. J. H. Smith and W. Kerrigan. Baltimore, Johns Hopkins University Press: 64-81.
2.      Cavell, S. (2005). North by Northwest (1981). Cavell on Film. W. Rothman. Albany, NY, State University of New York Press: 41-58.
 
קריאת רשות
3.      Allen, R. (2006). Hitchcock and Cavell. Thinking Through Cinema, Film as Philosophy. M. Smith and T. E. Wartenberg. Malden, MA, Blackwell: 43-53.
4.      Palombo, S. R. (1987). Hitchcock's Vertigo: The Dream Function in Film. Images in our souls : Cavell, psychoanalysis, and cinema. J. H. Smith and W. Kerrigan. Baltimore, Johns Hopkins University Press: 44-63.
הקרנה
His Girl Friday (Howard Hawks, 1940)
 
שיעור 12        קולנוע כפילוסופיה בפעולה: טרנס מאליק
קריאת חובה
1.      Coplan, A. (2009). Form and Feeling in Terrence Malick's The Thin Red Line. The Thin Red Line. D. Davies. New York & London, Routledge: 65-86.
 
קריאת רשות
2.      Davies, D. (2009). Terrence Malick. The Routledge Companion to Philosophy and Film. P. Livingston and C. Plantinga. London & New York, Routledge: 569-580.
3.      Sinnerbrink, R. (2006). "A Heideggerian Cinema?: On Terrence Malick's The Thin Red Line." Film-Philosophy 10(3): 26-37.
הקרנה
The Thin Red Line (Terrence Malik, 1998)
 
שיעור 13        קאבל ודלז: קולנוע ואתיקה
קריאת חובה
1.      Bates, S. (2003). Stanley Cavell and Ethics. Stanley Cavell. R. T. Eldridge. Cambridge, UK ; New York, Cambridge University Press: 15-47.
2.      Colman, F. (2011). Conclusion: Cinematographic Ethics. Deleuze and cinema: the film concepts. Oxford ; New York, Berg: 191-200.
 
קריאת רשות
3.      Crary, A. (2006). Austin and the ethics of discourse. Reading Cavell. A. Crary and S. Shieh. London & New York, Routledge: 42-67.
4.      Bauer, N. (2006). How to do things with pornography. Reading Cavell. A. Crary and S. Shieh. London & New York, Routledge: 68-97.
5.      Cavell, S. (2005). Passionate and Performative Utterance: Morals of Encounter. Contending with Stanley Cavell. S. Cavell and R. B. Goodman. Oxford, UK ; New York, Oxford University Press: 177-198.
הקרנה
Touch of Evil (Orson Welles, 1958)
 
שיעור 14           אחרי הסערה: קולנוע, פילוסופיה, וקולנוע-פילוסופיה בעקבות דלז וקאבל
קריאת חובה
1.      Flaxman, G. (2000). The Brain Is the Screen: An Interview with Gilles Deleuze. The brain is the screen: Deleuze and the philosophy of cinema. Minneapolis, University of Minnesota Press: 303-326.
2.      Read, R. and J. Goodenough (2005). What Becomes of Thinking on Film? Stanley Cavell in Conversation with Andrew Klevan. Film as Philosophy, Essays in Cinema After Wittgenstein and Cavell. R. Read and J. Goodenough. New York, Palgrave Macmillan: 167-209.
 
קריאת רשות
3.      Marrati, P. (2008). Appendix: A Lost Everyday: Deleuze and Cavell on Hollywood. Gilles Deleuze: cinema and philosophy. Baltimore, Johns Hopkins University Press: 97-112.
4.      Klevan, A. (2005). Guessing the Unseen from the Seen: Stanley Cavell and Film Interpretation. Contending with Stanley Cavell. S. Cavell and R. B. Goodman. Oxford, UK ; New York, Oxford University Press: 118-139.
5.      Klevan, A. (2011). Notes on Stanley Cavell and Philosophical Film Criticism. New Takes in Film-Philosophy. H. Carel and G. Tuck. Basingstoke, Hampshire & New York, NY, Palgrave Macmillan: 48-64.
הקרנה
Stella Dallas (King Vidor, 1937)
1.     A Tale of Winter (Eric Rohmer, 1992)
2.     Adam's Rib (George Cukor, 1949)
3.     Battleship Potemkin (Sergei Eisenstein, 1925)
4.     Bringing Up Baby (Howard Hawks, 1938)
5.     City Lights (Charlie Chaplin, 1931)
6.     Days of Heaven (Terrence Malik, 1978)
7.     Groundhog Day (Harold Ramis, USA, 1993)
8.     Hiroshima mon amour (Alain Resnais, 1959)
9.     His Girl Friday (Howard Hawks, 1940)
10. It Happened One Night (Frank Capra, 1934)
11. Je t’aime, je t’aime (Alain Resnais, 1968)
12. La règle du jeu (Jean Renoir, 1939)
13. Letter from an Unknown Woman (Max Ophuls, 1948)
14. Now, Voyager (Irving Rapper, 1942)
15. Stella Dallas (King Vidor, 1937)
16. The Awful Truth (Leo McCarey, 1937)
17. The Lady Eve (Preston Sturges, 1941)
18. The Man With A Movie Camera (Dziga Vertov, 1929)
19. The Philadelphia Story (George Cukor, 1940)
20. The Thin Red Line (Terrence Malik, 1998)
21. Touch of Evil (Orson Welles, 1958)

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת