חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  חושניות, יצירה ויוצר: מבט רב-תחומי על המוזיקה של שלהי ימי הביניים
  Sensuality, Composition and Authorship: an Interdisciplinary Study of Medieval M                     
0845-4132-01
אמנויות
סמ'  ב'1400-1800030מוזיקה בוכמן-מהטהסמינר פרופ טנאי אסתר דורית
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

מה הוא מעמדה של יצירה אנושית בשלהי ימי הביניים? מהי קומפוזיציה מוזיקלית בשלהי ימי הביניים? מהו היחס בין מחזור חומרים וציטוטים או איזכורים של מוזיקה מוכרת לבין כתיבה והלחנה מקורית? מהי המשמעות של שימוש בציטוטים? מהו הקונטקסט התרבותי חברתי שתומך בשילוב בין חומר חדש לחומר ישן? מהו מעמד היוצר וכיצד תופס היוצר את עצמו ואת יצירתו? מהו היחס בין הלחנה ציבורית להלחנה אישית? כיצד משפיעה הדיאלקטיקה בין מסורת מוזיקלית של העברה בעל פה לבין השימוש בכתב תווים על התפתחות השפה המוזיקלית? מהי משמעות הז׳אנרים במוזיקה וכיצד הלחנה היברידית, פרודיה, הקצנה ותיאטרליות באים לידי ביטוי בקומפוזיציה של ימי שלהי ימי הביניים? באיזה מידה ניתן למצוא בהלחנה של ימי הביניים עדויות לשיקוף המציאות במוזיקה?

Course description

What is a late medieval composition? What is the relation between citations and allusions on the one hand’ and original composition on the other? What is a late medieval author or composer and how he or she conceive his own authorial status and creativity? How does the dialectics between oral and written tradition affects mode of making music and literature? And what is the meaning and value of genre for late medieval composer and or author? To what extent does parody, spectacle and theatricality play a role in late medieval artistic imagination?

These set of questions will be explored via an interdisciplinary study of late medieval music and literature with special emphasis on the way both arts respond to the changing view of nature, of the senses and the sensible.

סילבוס מפורט

אמנויות
0845-4132-01 חושניות, יצירה ויוצר: מבט רב-תחומי על המוזיקה של שלהי ימי הביניים
Sensuality, Composition and Authorship: an Interdisciplinary Study of Medieval M
שנה"ל תשע"ח | סמ'  ב' | פרופ טנאי אסתר דורית

666סילבוס מפורט/דף מידע

הפקולטה לאמנויות ע''ש יולנדה ודוד כץ, בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה

 

שם הקורס: חושניות, יצירה, ויוצר: מבט רב תחומי על מוזיקה של שלהי ימי הביניים

Sensibility, Composition, and Authorship: An Interdisciplinary study of   Late Medieval Music:

סמסטר ב', תשע"ח

מהות ההוראה:  סמינר,  4 ש׳׳ס

 

שם המרצה: פרופ׳ דורית טנאי

טל': 050-3390980

דוא"ל: tanay@post.tau.ac.il

 

שעת קבלה

 

לפי תיאום מראש

 

 

תיאור הקורס

 

מה הוא מעמדה של יצירה אנושית בשלהי ימי הביניים? מהי קומפוזיציה מוזיקלית בשלהי ימי הביניים? מהו היחס בין מחזור חומרים וציטוטים או איזכורים של מוזיקה מוכרת לבין כתיבה והלחנה מקורית? מהי המשמעות של שימוש בציטוטים? מהו הקונטקסט התרבותי חברתי שתומך בשילוב בין חומר חדש לחומר ישן? מהו מעמד היוצר וכיצד תופס היוצר את עצמו ואת יצירתו? מהו היחס בין הלחנה ציבורית להלחנה אישית? כיצד משפיעה הדיאלקטיקה בין מסורת מוזיקלית של העברה בעל פה לבין השימוש בכתב תווים על התפתחות השפה המוזיקלית? מהי משמעות הז׳אנרים במוזיקה וכיצד הלחנה היברידית, פרודיה, הקצנה ותיאטרליות באים לידי ביטוי בקומפוזיציה של ימי שלהי ימי הביניים? באיזה מידה ניתן למצוא בהלחנה של ימי הביניים עדויות לשיקוף המציאות במוזיקה?

 

שאלות אלה יבחנו לאורך הסמינר תוך מבט השוואתי בין יצירות טקסטואליות ויצירות מוזיקליות, תוך נסיון להבין כיצד אמנות הכתיבה הספרותית והפואטית עשויה לשפוך אור על אופני הקומפוזיציה המוזיקלית וכיצד שתי האמנויות: אמנות המוזיקה  ואמנות הכתיבה מגיבות על היחס המשתנה לטבע, לחושי  ולחושני.

 

תיאור הקורס באנגלית  

What is a late medieval composition? What is the relation between citations and allusions on the one hand’ and original composition on the other? What is a late medieval author or composer and how he or she conceive his own authorial status and creativity? How does the dialectics between oral and written tradition affects mode of making music and literature? And what is the meaning and value of genre for late medieval composer and or author? To what extent does parody, spectacle and theatricality play a role in late medieval artistic imagination?

These set of questions will be explored via an interdisciplinary study of late medieval music and literature with special emphasis on the way both arts respond to the changing view of nature, of the senses and the sensible.

 

 

דרישות הקורס

נוכחות, השתתפות, קריאה,  רפרט,   כתיבת עבודה

 

 

דרישות קדם או תנאי קבלה לשיעור

השתתפות בקורס תולדות המוזיקה של ימי הביניים

 

 

מרכיבי הציון הסופי

 

75% - עבודה והצגת רפרט

25% - השתתפות (פעילה) בכיתה

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

*הלחנה בין מסורת שבעל פה לשימוש בכתב.

*המוטטים של גיום דה משו כמסע אישי.

*אמנות הציטוט והשיבוץ: אינטר-טקסטואליות, הקולג׳, ההומז׳ והאירוניה,

*הארס סובטיליור כמופע: תיאטרליות, הטעיות, רהב ובקורת תרבות במוסיקה של שלהי ימי הביניים.

 

 

 

 

 

 

רשימת ספרות (נתון לשינויים) 

 Anne Walters Robertson

   Guillaume de Machaut and Reims: Context and Meaning in his Musical Works. Cambridge University Press, 2002 (Haskins Medal and Otto Kinkeldey Award). Paperback reprint, 2007.

  The Service Books of the Royal Abbey of Saint Denis: Images of Ritual and Music in the Middle Ages. Oxford Monographs on Music. Oxford: Clarendon Press, 1991 (John Nicholas Brown Prize).

  “The Man with the Pale Face, the Shroud, and Du Fay’s Missa Se la face ay pale,” Journal of Musicology 27 (2010), 377-434.

 

“The Savior, the Woman, and the Head of the Dragon in the Caput Masses and Motet,” Journal of the American Musicological Society 59 (2006), 537-630 (H. Colin Slim Award).

 

 Anne Stone

 

 “The Story in the Song: Poetic Voice and Reading Practice in the Late Medieval Lyric,” in Etymologies of Medieval Song, ed. Emma Dillon and Kevin Brownlee (Turnhout: Brepols, forthcoming, 2009).
“Cordier’s Picture-Songs and the Relationship between the Song Repertories of the Chantilly Codex and Oxford 213,” in Plumley and Stone, A Late Medieval Songbook and its Context: New Perspectives on the Chantilly Codex (Bibliothèque du Château de Chantilly, Ms 564) (Turnhaut: Brepols, 2008).
"Glimpses of the Unwritten Tradition in Some" Ars Subtilior" Works." Musica disciplina 50 (1996): 59-93.
“The Composer’s Voice in the Late Fourteenth-Century Song: Four Case Studies” in Ciconia, musicien de la transition, ed. Philippe Vendrix (Turnhout: Brepols, 2003).
"Poetic Voice and Music Writing in Machaut: Some Remarks on Ballade 12 and Rondeau 14,” in Analysing Guillaume de Machaut, ed. Elizabeth Eva Leach (New York: Garland Press, 2002).
“A Singer at the Fountain: Homage and Irony in Ciconia’s Sus une fontayne” Music and Letters 83 (2001).

“The Story in the Song: Poetic Voice and Reading Practice in the Late Medieval Lyric,” in Etymologies of Medieval Song, ed. Emma Dillon and Kevin Brownlee (Turnhout: Brepols, forthcoming, 2009).

“The Composer’s Voice in the Late Fourteenth-Century Song: Four Case Studies” in Ciconia, musicien de la transition, ed. Philippe Vendrix (Turnhout: Brepols, 2003).   "Poetic Voice and Music Writing in Machaut: Some Remarks on Ballade 12 and Rondeau 14,” in Analysing Guillaume de Machaut, ed. Elizabeth Eva Leach (New York: Garland Press, 2002).

“A Singer at the Fountain: Homage and Irony in Ciconia’s Sus une fontayne” Music and Letters 83 (2001).

 

Yolanda Plumley

 

The Art of Grafted Song: Citation and Allusion in the Age of Machaut, Oxford University Press, 2013.

 

Ardis Butterfield

Sarah Kay

  •   Parrots and Nightingales: Troubadour Quotations and the Development of European Poetry (Penn University Press, 2013)
  • (with Adrian Armstrong) Knowing Poetry: Verse in Medieval France from the Rose to the Rhétoriqueurs' (Cornell University Press, 2011)
  • The Place of Thought: The Complexity of One in Late Medieval French Didactic Poetry (Penn University Press, 2007)
  • Žižek: A Critical Introduction (Cambridge: Polity, 2003)
  • (with Malcolm Bowie and Terence Cave) A Short History of French Literature (Oxford University Press, 2003)
  • Courtly Contradictions (Stanford University Press, 2001)
  • (with Simon Gaunt) The Troubadours. An Introduction (Cambridge University Press, 1999)
  • The Chansons de geste in the Age of Romance (Oxford University Press, 1995)
  • (as co-editor with Miri Rubin) Framing Medieval Bodies (Manchester University Press, 1994)
  • (as editor) Raoul de Cambrai (Oxford University Press, 1992)
  • Subjectivity in Troubadour Poetry (Cambridge University Press, 1990)

 

 

Elizabeth Leach

  1. Manuscripts and Medieval Song: Inscription, Performance, Context (Cambridge: University of Cambridge Press, 2015). Co-edited with Helen Deeming.
  2. Guillaume de Machaut: Secretary, Poet, Musician (Ithaca: Cornell University Press, 2011). [Winner of the Phyllis Goodhart Gordan Prize of the Renaissance Society of America 2012.] Paperback release, 2014.
  3. Sung Birds: Music, Nature, and Poetry in the Later Middle Ages. (Ithaca: Cornell University Press, 2007).
  4. Leech-Wilkinson, Daniel. "Machaut's 'Rose, Lis' and the Problem of Early Music Analysis." Music Analysis 3, no. 1 (1984): 9-28. doi:10.2307/854035.
  5. Hartt, Jared C. "Rehearing Machaut's Motets: Taking the Next Step in Understanding Sonority." Journal of Music Theory 54, no. 2 (2010): 179-234. http://www.jstor.org.rproxy.tau.ac.il/stable/41300117.

 

http://d.lib.rochester.edu/teams/text/palmer-machaut-thedebateseries-art-historical-overview

 

https://peme.revues.org/12917

Lefferts, Peter M. "A riddle and a song: Playing with signs in a fourteenth-century ballade." Early Music History 26 (2007): 121-180.‏

 

 

 

https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/45012

 

וכאן לצפות בהרצאה והדגמה שלו:

 

https://www.youtube.com/watch?v=yJbWjTCAlHg&t=2s

Greig, Donald. "Ars Subtilior repertory as performance palimpsest." Early Music31.2 (2003): 196-209.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת