חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  ניתוח מוזיקלי והמאזין
  Musical Analysis and the Listener  
0845-3102-01
אמנויות
סמ'  ב'1000-1200002מבוכמן-מהטהסמינר פרופ איתן זהר
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

בעשורים האחרונים העמיד המחקר הניסויי בקוגניציה מוסיקאלית למבחן כמה מן המושגים הבסיסיים והנחות היסוד של גישות מרכזיות לניתוח המוסיקה המערבית. לדוגמה:

  • האם מאזינים (שאינם מוסיקאים) מסוגלים לתפוס את הצורות המוסיקאליות המרכזיות במוסיקה קלאסית-רומנטית (כצורת הסונטה, או צורות דו- ותלת חלקיות פשוטות) ולהבחין בהפרה בוטה של צורות אלו (לדוגמה, פרק סונטה שסדר חטיבותיו שונה)?
  • האם וכיצד נתפסים קשרים מוטיביים על ידי מאזינים "מן-השורה"?
  • האם מי שאינו מוסיקאי קולט את המערכת הטונאלית באופן התואם את מושגיהם של מוסיקאים?
  • האם לכללי ההרמוניה והולכת הקולות במוזיקה מערבית בסיס במנגנוני התפיסה שלנו?
  • האם מבנים ששימשו בסיס להלחנה וניתוח של מוסיקה פוסט-טונאלית (כדודקפוניה ומערכות סריאליות אחרות) ניתנים לתפיסה על ידי מאזינים?

בקצרה – האם המאזין "הרגיל" מסוגל  בכלל "לשמוע" את מה שמוסיקאים ותיאורטיקנים מניחים שהוא בסיס הכרחי להבנת מוסיקה? בסמינר זה נבחן מחקרים אמפיריים שעסקו בסוגיות אלו, וננסה לבדוק אפשרויות למחקרי המשך, שיעלו שאלות מחקר ומתודולוגיות חדשות.

 

Course description

In recent decades, empirical studies in music cognition examined listeners' perception of the musical structures that underlie the analysis of Western music: conventional forms, tonal and post-tonal structures, or motivic and thematic relationships. The seminar will survey this extensive research, discuss its implications for music theory and analysis, and try to propose research questions and methodologies for further research into the cognition of musical structure.

 

סילבוס מפורט

אמנויות
0845-3102-01 ניתוח מוזיקלי והמאזין
Musical Analysis and the Listener
שנה"ל תשע"ח | סמ'  ב' | פרופ איתן זהר

סילבוס מפורט/דף מידע

ביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה

 

שם הקורס: ניתוח מוזיקאלי והמאזין

Music analysis and the listener

 

סמסטריאלי, תשע"ח

סמינריון ב"א, 2 ש"ס

מרצה: פרופ' זהר איתן

דואר אלקטרוני:     zeitan@post.tau.ac.il

   

 

שעות קבלה     

בתיאום מראש

 

תאור הקורס בעברית ובאנגלית

בעשורים האחרונים העמיד המחקר הניסויי בקוגניציה מוסיקאלית למבחן כמה מן המושגים הבסיסיים והנחות היסוד של גישות מרכזיות לניתוח המוסיקה המערבית. לדוגמה:

  • האם מאזינים (שאינם מוסיקאים) מסוגלים לתפוס את הצורות המוסיקאליות המרכזיות במוסיקה קלאסית-רומנטית (כצורת הסונטה, או צורות דו- ותלת חלקיות פשוטות) ולהבחין בהפרה בוטה של צורות אלו (לדוגמה, פרק סונטה שסדר חטיבותיו שונה)?
  • האם וכיצד נתפסים קשרים מוטיביים על ידי מאזינים "מן-השורה"?
  • האם מי שאינו מוסיקאי קולט את המערכת הטונאלית באופן התואם את מושגיהם של מוסיקאים?
  • האם לכללי ההרמוניה והולכת הקולות במוזיקה מערבית בסיס במנגנוני התפיסה שלנו?
  • האם מבנים ששימשו בסיס להלחנה וניתוח של מוסיקה פוסט-טונאלית (כדודקפוניה ומערכות סריאליות אחרות) ניתנים לתפיסה על ידי מאזינים?

בקצרה – האם המאזין "הרגיל" מסוגל  בכלל "לשמוע" את מה שמוסיקאים ותיאורטיקנים מניחים שהוא בסיס הכרחי להבנת מוסיקה? בסמינר זה נבחן מחקרים אמפיריים שעסקו בסוגיות אלו, וננסה לבדוק אפשרויות למחקרי המשך, שיעלו שאלות מחקר ומתודולוגיות חדשות.

 

In recent decades, empirical studies in music cognition examined listeners' perception of the musical structures that underlie the analysis of Western music: conventional forms, tonal and post-tonal structures, or motivic and thematic relationships. The seminar will survey this extensive research, discuss its implications for music theory and analysis, and try to propose research questions and methodologies for further research into the cognition of musical structure.

 

 

 

 

דרישות הקורס

נוכחות והשתתפות פעילה, מטלות בית (כתיבה, קריאה והאזנה), הצגת רפרט בכיתה, כתיבת עבודה סמינריונית או עבודת סיום קורס.

 

דרישות קדם או תנאי קבלה:

הקורס פתוח משנה ב' לתלמידי תואר ראשון. סטודנטים בתואר שני יכולים לקחת אותו במסגרת מגבלת השעות המותרות של קורסים בתואר ראשון. תלמידים מחוגים אחרים יוכלו להשתתף בקורס לאחר קבלת אישור מהמרצה.

 

מרכיבי הציון הסופי

70% עבודה בכתב, 30% רפרט בכיתה.

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים):

 

נושא

מס. שיעורים

סקירה כללית של הסמינר: תיאוריה וניתוח במבחן קוגניטיבי - מה אנחנו באמת ״שומעים״?

1

מבנה מוזיקאלי וציפיות המאזין: מודלים תיאורטיים ובחינה ניסויית

2

טונאליות – מה קולט המאזין?

1

הולכת קולות – הבסיס התפיסתי

1

צורה מוזיקאלית: תיאוריה מול קוגניציה

1

גיבוש נושא  העבודה (פגישות אינדיבידואליות)

1

צורה מוזיקאלית: תיאוריה מול קוגניציה (המשך)

1

מוטיב ונושא במוזיקה: מה דומה לְמה ולַמה?

1

מוזיקה פוסט-טונאלית: ניתוח ותפיסה

1

הכנה לרפרטים (פגישות אינדיבידואליות)

1

הצגות  רפרטים

2-3

 

 

 

 

 

רשימת ספרות   (כפופה לשינויים):

Ashley, R., & Timmers, עR. (Eds.). (2017). The Routledge Companion to Music Cognition. London: Routledge (selected chapters)

Cook, N. (1987).  The perception of large-scale tonal closure.  Music Perception, 5, 197–206.

Eitan, Z. & Granot, R. Y.  (2008). Growing oranges on Mozart’s apple tree: ‘Inner form’ and aesthetic judgment. Music Perception, 25, 397-418.

Huron, D. (2001a). What is a Musical Feature? Forte's Analysis of Brahms's Opus 51, No. 1, Revisited.  Music Theory Online, 7/4. http://www.societymusictheory.org/mto/issues/mto.01.7.4/mto.01.7.4.huron.html

Huron, D. (2001b). Tone and voice: A derivation of the rules of voice-leading from perceptual principles. Music Perception, 19, 1-64. 

Huron, D. B. (2006). Sweet anticipation: Music and the Psychology of Expectation. MIT press.

Karno, M. & Konecni, V. K. (1992). The effects of structural intervention in the first movement of Mozart’s Symphony in G Minor, K. 550, on aesthetic preference.  Music Perception, 10, 63–72.

Meyer, L. B. (1955). Emotion and Meaning in Music. Chicago: University of Chicago Press (selections)

Pollard-Gott, L. (1983). Emergence of thematic concepts in repeated listening to music. Cognitive Psychology, 15, 66-94.

Tan, S. L., Pfordresher, P., & Harré, R. (2010). Psychology of music: From sound to significance. Psychology Press (selections).

Tan, S., Spackman, M. P., & Peaslee, C. L. (2006). The effects of repeated exposure on liking and judgment of musical unity of intact and patchwork compositions. Music Perception, 23, 407-421.

Tillmann, B. & Bigand, E. (1996).  Does formal musical structure affect perception of musical expressiveness?  Psychology of Music,  24, 3–17.

Tillman, B., & Bigand, E. (2004). The relative importance of local and global structures in music perception. The Journal of Aesthetics and Art Criticism 62/2, 211-222.

Tillman, B., Bigand, E., & Madurell, F. (1998). Local versus global processing of harmonic cadences in the solution of musical puzzles. Psychological Research, 61, 157-174.

Thompson, W. F. (2015). Music, Thought and Feeling: Understanding the Psychology of Music (2nd edition). New York: Oxford University Press (selections).

West-Marvin, E., & Brinkman, A. (1999). The effect of modulation and formal manipulation on perception of tonal closure.  Music

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת