חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  גופניות ומיניות ביצירתו של פיטר פול רובנס
  Sexuality and Corporeality in Peter Paul Rubens' Oeuvre  
0821-6659-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1200-1400212 מכסיקושיעור ד"ר בנינגה שרה
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

במהלך המאה ה17 יצר פיטר פול רובנס טיפוס גוף ״בשרני״ שהיה ידוע מאז כאחד ממאפייני סגנונו. גוף זה שב ומופיע בציוריו בנושאים מיתולוגים, בדיוקנאות של נשותיו וילדיו ובאלגוריות הפוליטיות שלו. עיצוב הגוף ביצירתו של רובנס קשור קשר הדוק לייצוג המיניות. הקורס יעסוק ביצירתו של רובנס עם דגש על ציורים בהם ייצוג הגוף הבשרני והשימוש במיניות כסמל חברתי ופוליטי הם במרכז. נבחן את מקורות ההשפעה האיטלקים והמקומיים על רובנס, ונלמד את יצירותיו בקונטקסט של ייצוג הגוף והמיניות באמנות הבארוק בצפון אירופה. נלמד על דרכי העבודה של רובנס, שהפעיל סטודיו רחב היקף, ונעסוק בשאלות של מגדר, היררכיה חברתית ומתחים פוליטיים באירופה מסוף המאה ה16 ועד המחצית הראשונה של המאה ה17.

Course description

During the 17th century, Peter Paul Rubens created a fleshy body type, known since then as one of his stylistic trademarks. The emphasis on the body's flesh is seen throughout his oeuvre, in his mythological paintings, the portraits of his wives and children and in his political allegories. It is closely related to the representation of sexuality. This course will examine the link between flesh and sexuality in Rubens' oeuvre. We will look at the Italian and local influences on Rubens, and study his work in the larger context of the representation of sexuality and corporeality in northern European Baroque art. Through the paintings we will touch upon Rubens' working method, involving a large studio, as well as discuss questions of gender, social hierarchy and political tensions in Europe between the end of the 16th and mid 17th century.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6659-01 גופניות ומיניות ביצירתו של פיטר פול רובנס
Sexuality and Corporeality in Peter Paul Rubens' Oeuvre
שנה"ל תשע"ח | סמ'  ב' | ד"ר בנינגה שרה

סילבוס מפורט/דף מידע

הפקולטה לאמנויות ע״ש יולנדה ודוד כץ

החוג לתולדות האמנות

 

שם הקורס: גופניות ומיניות ביצירתו של פיטר פול רובנס

Sexuality and Corporeality in Peter Paul Rubens' Oeuvre

שנת לימודים תשע״ח (סמסטר ב׳, קורס בחירה, 2 ש״ס)

 

שם מרצה: ד"ר שרה בנינגה

טלפון: (יימסר בהמשך) דוא״ל: sarabenninga@gmail.com

שעות קבלה: ימי רביעי, לפי תיאום מראש במייל

 

דרישות הקורס: נוכחות חובה בכיתה, השתתפות וקריאת החומר, מבחן

מרכיבי הציון הסופי: 100% מבחן  (תנאי מקדים לבחינה: עמידה בחובת הנוכחות) 

 

תקציר:

במהלך המאה ה17 יצר פיטר פול רובנס טיפוס גוף ״בשרני״ שהיה ידוע מאז כאחד ממאפייני סגנונו. גוף זה שב ומופיע בציוריו בנושאים מיתולוגים, בדיוקנאות של נשותיו וילדיו ובאלגוריות הפוליטיות שלו. עיצוב הגוף ביצירתו של רובנס קשור קשר הדוק לייצוג המיניות. הקורס יעסוק ביצירתו של רובנס עם דגש על ציורים בהם ייצוג הגוף הבשרני והשימוש במיניות כסמל חברתי ופוליטי הם במרכז. נבחן את מקורות ההשפעה האיטלקים והמקומיים על רובנס, ונלמד את יצירותיו בקונטקסט של ייצוג הגוף והמיניות באמנות הבארוק בצפון אירופה. נלמד על דרכי העבודה של רובנס, שהפעיל סטודיו רחב היקף, ונעסוק בשאלות של מגדר, היררכיה חברתית ומתחים פוליטיים באירופה מסוף המאה ה16 ועד המחצית הראשונה של המאה ה17.

During the 17th century, Peter Paul Rubens created a fleshy body type, known since then as one of his stylistic trademarks. The emphasis on the body's flesh is seen throughout his oeuvre, in his mythological paintings, the portraits of his wives and children and in his political allegories. It is closely related to the representation of sexuality. This course will examine the link between flesh and sexuality in Rubens' oeuvre. We will look at the Italian and local influences on Rubens, and study his work in the larger context of the representation of sexuality and corporeality in northern European Baroque art. Through the paintings we will touch upon Rubens' working method, involving a large studio, as well as discuss questions of gender, social hierarchy and political tensions in Europe between the end of the 16th and mid 17th century.

 

נושאי הקורס:

1. מבוא: הנאות הגוף ומיניות באמנות המאה ה16 בצפון אירופה

2. הקונטקסט הפלמי: הנאות החושים ותרבות חצרונית בפלנדריה של המאה ה17

3. בכחנליה: פוריות, הנאה ותזונה  

4. נושאים מיתולוגיים נוספים ביצירתו של רובנס

5. תמונות מחיי הנישואין: ייצוג נישואים ומשפחה בצפון אירופה

6. נישואים ראשונים: איזבלה ברנדט

7. גן האהבה והלנה פורמנט

8. גופניות בציוריו הדתיים של רובנס

9. רובנס ואמנות פוליטית

10. הרקולס השיכור ודמות השליט

11. השלום כאידיאל נשי

12. רובנס הדיפלומט: אלגוריות של מלחמה ושלום

13. השפעות תפיסת הגוף וייצוג המיניות ביצירתו של רובנס

 

רשימת קריאה

*פרטי קריאת החובה יינתנו במהלך השיעור. להלן ביבליוגרפיה בסיסית לנושא.

**פריטים לקריאת חובה שאינם נמצאים בספריית האוניברסיטה יסרקו ויועלו לאתר.

Alpers, Svetlana. The Decoration of the Torre de la Parada, Corpus Rubenianum Ludwig Burchard. London: Phaidon, 1971.

----. The Making of Rubens. New Haven: Yale University Press, 1995.

----. “Manner and Meaning in Some Rubens Mythologies,” Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 30 (1967): 272-295.

Belkin, Kristin Lohse. “’La belle Hélène’ and Her Beauty Aids: A New Look at ‘Het Pelsken’.” Munuscula Amicorum. Edited by Katlijne Van Der Stighelen, vol. 1, 299-310. Belgium: Brepols, 2006.

---. Rubens. London: Phaidon, 1998.

Bacchanals by Titian and Rubens: Papers Given at a Symposium in Nationalmuseum, Stockholm, ed. Gorel Cavalli-Björkman. Stockholm: Nationalmusei skrifserie, 1987.

Clippel, Karolien De. “Defining beauty: Rubens’s female nudes.” Netherlands Yearbook for Art History 58 (2008): 111-136.

Davis, Lucy Jane. “A Gift from Nature. Rubens’ Bacchus and Artistic Creativity.” Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 55 (2006): 226-243.

Dekoninck, Ralph. “Art Stripped Bare by the Theologians, Even: Image of Nudity Nudity of Image in the Post-Tridentine Religious Literature." In The Nude and the Norm in the Early Modern Low Countries. Edited by Karolien De Clippel, Katharina Van Cauteren and Katlijne Van der Stighelen, 109-115. Belgium: Brepols, 2011.

Donovan, Fiona. Rubens and England. New Haven: Yale University Press, 2004.

Filipzcak, Zirka Zaremba. Picturing Art in Antwerp 1550-1700. New Jersey: Princeton University Press, 1987.

Goodman, Elise. Rubens. The Garden of Love as Conversatie a la Mode. Amsterdam: John Benjamins, 1992.

Healy, Fiona. “Vive l’Esprit. Sculpture as the Bearer of Meaning in Willem van Haecht’s Art Cabinet of Cornelis van der Geest.” In Munuscula Amicorum: contributions on Rubens and his colleagues in honour of Hans Vlieghe. Edited by K. van der Stighelen, 423-41. Turnhout: Brepols, 2006.

---. Rubens and the Judgment of Paris. A Question of Choice. Belgium: Brepols, 1997.

Heinen, Ulrich. “’Con ogni fervore’: Love and Lust in Rubens’s Library, Life and Work.” In Munuscula Amicorumi, ed. Katlijne Van der Stighelen, vol. 1, 79-101. Turnhout: Brepols, 2006.

---. “Rubens’s Pictorial Peacekeeping Force: Negotiating through 'Visual Speech-Acts'.” In Pictorial Cultures and Political Iconographies: Approaches, Perspectives, Case Studies from Europe and America. Edited by Udo J. Hebel and Christoph Wagner, 33-61. Berlin and New York, De Gruyter, 2011.

Held, Julius. Rubens. Selected Drawings, 2. Vols. London: Phaidon, 1959.

---. The Oil Sketches of Peter Paul Rubens. New Jersey: Princeton University Press, 1980.

---. Rubens and His Circle : Studies, ed. Anne W. Lowenthal, David Rosand, and John Walsh. New Jersey: Princeton University Press, 1982.

---. “Rubens’ Het Pelsken.” In Rubens and His Circle. Princeton: Princeton University Press, 1982.

Hughes, Anthony. "Naming the Unnameable: An Iconographical Problem in Rubens's 'Peace and War'." Burlington Magazine 122 (1980): 157-163+165.

Jaffé, Andrew Michael. Rubens and Italy. Oxford: Phaidon, 1977.

Mander, Karel van. The Lives of the Illustrious Netherlandish and German Painters, from the first edition of the Schilder-boeck (1603-1604). Introduction, translation and editing by Hessel Miedema. Doornspijk: Davaco, 1994.

Martin, John Rupert. The Decorations for the Pompa Introitus Ferdinandi. Corpus Rubenianum Ludwig Burchard, vol. XVI. Brussels: Arcade, 1972.

Mcgrath, Elizabeth. "Rubens' Infant-Cornucopia." Journal of the Warburg and courtauld Institutes 40 (1977): 315-318.

---. “Rubens and his Black Kings.” Rubens Bulletin, Koninklijk Museum voor schone Kunsten Antwerpen (2008): 87-101.

---. "The Painted Decorations of Rubens’s House." Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, vol. 41 (1978): 245-277.

Meulen, Marjon Van der. Rubens Copies after the Antique. Corpus Rubenianum Ludwig Burchard. London: Harvey Miller, 1994.

Miesel, Victor H. “Rubens’ Study Drawings After Ancient Sculpture.” Gazette des Beaux-Arts LV (1963): 311-326.

Muller, Jeffrey M. “Rubens’s Theory and Practice of the Imitation of Art.” The Art Bulletin 64.2 (1982): 229-247.

Muller, Jeffrey M.  Rubens: The Artist as Collector. Princeton: Princeton University Press, 1989.

Oldenbourg, Rudolf. Peter Paul Rubens. Des Meisters Gemälde. Klassiker der Kunst 5. Stuttgart and Berlin, Deutsche Verlags-Anstalt, 1958.

Poorter, Nora de. Rubens and his Age. Rotterdam: Museum Boymans-van Beuningen, 1990.

Rubens, Peter Paul. The Letters of Peter Paul Rubens. Translated and editedy by Ruth Saunders Magurn. Illinois, Northwestern University Press, 1991.

Saward, Susan. The Godlen Age of Marie de’ Medici. Michigan: UMI Research, 1978.

Stechow, Wolfgang. Rubens and the Classical Tradition. Cambridge: Harvard University Press, 1968.

Stighelen, Katlijne van der, Snickt, Geert van der, Gruber, Gerlinde and Janssens, Koen. "Helena Fourment further uncovered." In Rubens in Private, The Master portrays his family. Edited by Ben van Beneden, 76-97. London: Thames and Hudson, 2015.

Sutton, P.C. (ed.). The Age of Rubens. Boston and Toledo: Museum of Fine Arts and Toledo Museum of Art, 1993.

Thøfner, Margit. "Helena Fourment's Het Pelsken." Art History 27, no. 1 (2004): 1-33.

Vlieghe, Hans. Flemish Art and Architecture 1585-1700. New Haven: Yale University Press, 1998.

Vlieghe, Hans. Rubens Portraits of Identified Sitters Painted in Antwerp. London: Harvey Miller, 1987.

Warnke, Martin. Peter Paul Rubens. USA: Barron’s, 1980.

Wiesner, Merry E.  Christianity and Sexuality in the Early Modern World: Regulating Desire, Reforming Practice. London: Routledge, 2000.

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת