חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ט

  מבעד לפני השטח - סדנת אמן עם דוד עדיקא
  Through the surface ? Artist Workshop with David Adika                                               
0821-6452-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1000-1200200מכסיקו - אומנויותשיעור מר עדיקא דוד
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

המפגש בין ״פני השטח״ לתצלום מאפשר שיח משותף הקשור למהותו של הצילום כמדיום. הצילום, ״כמדיום מתבונן״, קשור בקשר בלתי אמצעי למציאות ומאפשר לייחס לו ערך של אמת (גם עם חלקית או מעוותת). כלומר התצלום נתפס כדימוי המייצג מציאות אובייקטיבית, חיצונית לו. מצד שני, רווחת תפיסה מנוגדת לפיה ״התצלום אינו אומר דבר״, וככזה הוא אינו מפנה אל מעבר לעצמו. האמנם?

בקורס זה נשוחח על גבולות הצילום ״מעבר לפני השטח״ אותם הוא מתאר: התצלום כאובייקט שנושא עקבות אנושיים בתרבות המודרנית, והתצלום ״כאובייקט בפני עצמו״ – בתרבות הפוסט-מודרנית. נתבונן בסדרות של תצלומים כנושאי משמעות חיצונית, כעקבה לשיח אנושי תרבותי, שנוכחותו ממלאת את חלל התצלום כהד, לעומת סדרות תצלומים אחרות – שמשמעותם גלומה בהם עצמם – ומספיקה לעצמה.

בחיבורו ״יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני״, ולטר בנימין [Benjamin] רואה בתצלומי הדיוקן את המקום האחרון שבו מתחפרת ההילה בעידן השעתוק הטכני. ״מן הארשת בת-הרגע הנסוכה על פניו של אדם בצילומים המוקדמים נשקפת, בפעם האחרונה, ההילה, והיא שמהווה את היופי הנוגה, האל-שני, של צילומים אלו״. הדיוקן כתצלום, מאפשר לנו – גורם לנו – להיזכר באדם המצולם ומפנה את מבטנו אל מחוץ לתצלום, הנתפס כדימוי.

במהלך הקורס – דרך התנסות אישית והתבוננות משותפת בתצלומים (ממקורות שונים) – נחשוב על הנוכחות של האדם או של תרבותו: כעקבה, כזיכרון, כמשאלה, כאידאה, כזהות – הארוגים בתוככי התצלום ומושאיו.            ״נעשה פוקוס״ על הערכים החיצוניים לתצלום (אלו שנמצאים על פני השטח), ונחפש דרכם ובאמצעותם את מהותו של הצילום, כפעולה וכאובייקט (תצלום).

Course description

This workshop will focus on the limits of the photograph beyond the surface it depicts. We will examine the photograph as an object that carries human traces of modern culture (objects, fashion, food), and as an autonomous object.  By looking at images and experimenting with them, we will consider the different ways in which photographs reference external realities as well as ideas, wishes, memories, and identities.  In the workshop we will therefore discuss the essence of photography as a medium, object and act.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6452-01 מבעד לפני השטח - סדנת אמן עם דוד עדיקא
Through the surface ? Artist Workshop with David Adika
שנה"ל תשע"ט | סמ'  ב' | מר עדיקא דוד

666סילבוס מפורט/דף מידע

הפקולטה לאמנויות

החוג לתולדות האמנות

מבעד לפני השטח - סדנת אמן עם דוד עדיקא

Through the surface – Artist Workshop with David Adika

דוד עדיקא

קורס בחירה לתואר ראשון, תשע"ז, 2 ש"ס

דואר אלקטרוני: adika.david@gmail.com

שעות קבלה: לפי תיאום מראש בדואר אלקטרוני

מבעד לפני השטח – סדנת אמן עם דוד עדיקא

תיאור הקורס

המפגש בין ״פני השטח״ לתצלום מאפשר שיח משותף הקשור למהותו של הצילום כמדיום. הצילום, ״כמדיום מתבונן״, קשור בקשר בלתי אמצעי למציאות ומאפשר לייחס לו ערך של אמת (גם עם חלקית או מעוותת). כלומר התצלום נתפס כדימוי המייצג מציאות אובייקטיבית, חיצונית לו. מצד שני, רווחת תפיסה מנוגדת לפיה ״התצלום אינו אומר דבר״, וככזה הוא אינו מפנה אל מעבר לעצמו. האמנם?

בקורס זה נשוחח על גבולות הצילום ״מעבר לפני השטח״ אותם הוא מתאר: התצלום כאובייקט שנושא עקבות אנושיים בתרבות המודרנית, והתצלום ״כאובייקט בפני עצמו״ – בתרבות הפוסט-מודרנית. נתבונן בסדרות של תצלומים כנושאי משמעות חיצונית, כעקבה לשיח אנושי תרבותי, שנוכחותו ממלאת את חלל התצלום כהד, לעומת סדרות תצלומים אחרות – שמשמעותם גלומה בהם עצמם – ומספיקה לעצמה.

בחיבורו ״יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני״, ולטר בנימין [Benjamin] רואה בתצלומי הדיוקן את המקום האחרון שבו מתחפרת ההילה בעידן השעתוק הטכני. ״מן הארשת בת-הרגע הנסוכה על פניו של אדם בצילומים המוקדמים נשקפת, בפעם האחרונה, ההילה, והיא שמהווה את היופי הנוגה, האל-שני, של צילומים אלו״. הדיוקן כתצלום, מאפשר לנו – גורם לנו – להיזכר באדם המצולם ומפנה את מבטנו אל מחוץ לתצלום, הנתפס כדימוי.

במהלך הקורס – דרך התנסות אישית והתבוננות משותפת בתצלומים (ממקורות שונים) – נחשוב על הנוכחות של האדם או של תרבותו: כעקבה, כזיכרון, כמשאלה, כאידאה, כזהות – הארוגים בתוככי התצלום ומושאיו.            ״נעשה פוקוס״ על הערכים החיצוניים לתצלום (אלו שנמצאים על פני השטח), ונחפש דרכם ובאמצעותם את מהותו של הצילום, כפעולה וכאובייקט (תצלום).

This workshop will focus on the limits of the photograph beyond the surface it depicts. We will examine the photograph as an object that carries human traces of modern culture (objects, fashion, food), and as an autonomous object.  By looking at images and experimenting with them, we will consider the different ways in which photographs reference external realities as well as ideas, wishes, memories, and identities.  In the workshop we will therefore discuss the essence of photography as a medium, object and act.

חובות הקורס:

נוכחות והשתתפות בדיון הכיתתי, הגשה מלאה של התרגילים שיינתנו במהלך הקורס ובסופו.

מרכיבי הציון:

2 תרגילים מעשיים (50%) - שיינתנו במהלך הקורס.

1 תרגיל כתיבה מסכם (50%) – יינתן בתום הסמסטר.

תרגיל כתיבה שיכול להיות: ביקורת על סרט, סדרת צילומים, תערוכה או דיון בגוף עבודות, ניתוח של אובייקט מסוים, טקסט אוצרותי – ״כמפגש דמיוני״ בין 2 אמנים, או שתי יצירות – (עד 5 עמודים).

* הסילבוס נתון לשינויים 

לוח פגישות

החפץ –

 

שיעור 1

הקדמה: היכרות עם העבודה שלי – ומחשבה על ״החפץ המצולם״ – כנשא (וכנושא)  של תרבות וזהות

צפייה משותפת בגופי העבודות – ושיחה.

 

שיעור 2

מבעד לחפץ: שוש קורמוש, יגאל שם טוב, גיא גולדשטיין, יוסי ברגר, וולפגנג טילמנס, כריסטופר וויליאמס ועוד...)

צפייה משותפת בגופי העבודות. (תרגיל מעשי 1 - בצילום)

 

שיעור 3

בהמשך לתרגיל – דיון וביקורת על העבודות

 

אופנה וצילום –

 

שיעור 4

אופנה וצילום : הרצאה (ויויאן סאסן / אלק סות׳ / מאליק סידיבה /  ועוד...)

צפייה משותפת בגופי העבודות.

 

שיעור 5

אופנה וצילום – המשך:

אלירן נרגסי והמוסלין ברדרס (הרצאות אורח של מעצבי אופנה)

איך זהות משרתת אופנה – ואיך אופנה משרתת זהות, פאנל ושיחה על הדימוי שמבעד לדימוי.

אפשרות לשיחה עם סיביל גולדפיינר לקום איל פו.

 

סאונד – מוסיקה - וצילום

 

שיעור 6

סאונד כמחולל אנרגטי בתהליכים יצירתיים – הקשבה לסאונד – ורישום של החוויה  - תרגום החוויה לסדרה של תצלומים (תרגיל) התבוננות בדימויים שלקוחים מתוך ״עטיפות תקליטים״ ושערים של מגזינים. כוכב הפופ כדימוי וכתוכן. . (תרגיל מעשי 2 - בצילום)

 

 

שיעור 7

בהמשך לתרגיל – דיון וביקורת עבודות.

 

אדריכלות וצילום –

 

שיעור 8

אדריכלות וצילום (יעקב ישראל, אנדראה גורסקי, גורדון מטה קלארק, עמית גרון – ועוד...)

צפייה משותפת בגופי העבודות – ושיחה.

 

קולנוע דוקומנטרי ומדומיין –

 

שיעור 9

קולנוע דוקומנטרי וגישות רפלקסיביות : עדות / שלומי אלקבץ

צפייה משותפת בסרט – ושיחה (אולי בהשתתפות שלומי אלקבץ)

 

שיעור 10

המשך קולנוע דקומנטרי : מורן איפרגן / הקיר, אחותי ריקי

צפייה משותפת בסרטים – ושיחה (אולי בהשתתפות מורן איפרגן)

 

שיעור 11

מציאות מדומיינת : יעל ברתנא ושי דרור

צפייה משותפת בסרטים – ושיחה (אולי בהשתתפות יעל/שי)

 

צילום ואוכל –

 

שיעור 12

הרצאה על צילום ואוכל (מתולדות הצילום – אל - האינסטגרם)

 

שיעור 13

הילה אלפרט  / מאיר אדוני / איתיאל ? שיחה על דימוי ועל אוכל

 

צלמים נוספים שעבודתם תיסקר במהלך הקורס (רשימה חלקית):

אלינור קרוצ׳י,   לה טויה רובי פרייזר, פיטר הוגו, אראקי,

Martin Qusinde (The Lost Tribes of Tierra del Fuego), Peter Hujar, Gordon Parks, Richard Avedon, Steven Schor, 

הכל אודות אמא / אלמודובר

רשימה ביבליוגרפית (חלקית):

1. יפתח גולדמן / כלי וחפץ בו: על חפצים של אנשים ואנושיותם של חפצים

2. Susan Sontag. A photograph Is Not an Option. Or Is It?, Where The Stress Falls. UK: Vintage. 2003

3. ולטר בנימין. יצירת האמנות בעידן השיעתוק הטכני, ספרית פועלים, הקיבוץ המאוחד, 1983

4. רולאן בארת, מחשבות על צילום, ירושלים, כתר 1980

5. סוזן סונטאג, הצילום כראי התקופה, עם עובד 1983

6. חפץ / חנוך לוין – משנת 1972

7. Julie Ault. "The Subject is Exhibition”

8. Daniel Birnbaum. "A New Visual Register Our Perceptual Apparatus”

9. In the studio with Wolfgang Tillmans (podcast), BBC World Service, 2018

10. דוד עדיקא, לאסוף את האור / נעמה חייקין. (מתוך ״אור אחרון״, המוזיאון הפתוח לצילום, תל-חי)

11. היה היה: על הסדרה של דוד עדיקא, ״כמים הפנים לפנים״ / שרית שפירא. (מתוך ״אור אחרון״, המוזיאון הפתוח לצילום, תל-חי)

12. משם עצם לשם עצמנו / יגאל נזרי, חזות מזרחית, הוצאת בבל.

13. פרצוף הוא פוליטיקה, על תצלומי הפורטרטים של דוד עדיקא / ורד מימון, חזות מזרחית, הוצאת בבל.

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת