הפקולטה לאמנויות
החוג לתולדות האמנות
סילבוס
שם הקורס: הארמון והווילה: אדריכלות ועיטור ברנסנס האיטלקי
שם הקורס באנגלית:
Domestic Architecture and Decoration in the Italian Renaissance
סמסטר א תשע"ז
2 ש"ס
סוג המסגרת: שיעור
שם המרצה: גולדה בלס
טלפון : 03-6471913
דואר אלקטרוני: gbalass@post.tau.ac.il
שעת קבלה: יום ה, שעה 10.00 - 12.00, בניין: מכסיקו, חדר: מורים, (לפי תאום מראש במייל)
דרישות הקורס : נוכחות חובה; קריאת חובה (רשימת הפריטים תמסר לתלמידים לפני התחלת הקורס).
מטלת סוף קורס: בחינה
מרכיבי הציון הסופי : % 100 בחינה
סילבוס
בקורס זה נדון במגורים הפרטיים בתקופת הרנסנס – הארמון (Palazzo) העירוני והווילה (Villa) מחוץ לעיר - תוך התיחסות להיבטים חברתיים-תרבותיים ופוליטיים.
במסגרת השיעור נעסוק בשלושה אספקטים של הארמון והווילה הפרטיים:
1. שפת האדריכלות, כולל: הכרות עם האדריכלים המובילים ותפיסתם האדריכלית; רעיונות מרכזיים בתיאוריות של האדריכלות; איפיונים סיגנוניים. יבחנו מקורות ההשראה החזותיים והספרותיים ליצירות, והשפעת אדריכלי הרנסנס על הדורות הבאים.
2. קישוטו הפנימי של הבית (ציורי קיר, פיסול וכד'), כולל: הכרות עם האמנים השונים; דיון בתכניות האיקונוגרפיות; בחינה של מאפיינים סיגנוניים.
3. תפיסת הגן הפרטי של הרנסנס: מבנה, פיסול, מזרקות וכד'.
The course will examine the domiciles in the Renaissance, within the social-cultural and political contexts. The course will relate to three aspects of the private palaces and villas :
· Architectural language, including acquaintance with the most prominent architects and their architectural ideas; central theories in architecture; and stylistic characteristics. We shall examine the visual and literary sources of inspiration, and the influence of the Renaissance architect on the generations that followed.
· Interior decoration of the domestic buildings (frescoes, sculptures, etc.), including acquaintance with the various artists; discussion of the iconographic programs; and a study of stylistic characteristics.
· The idea of the private garden: structure, sculptures, fountains, etc.
נושאי השיעורים (נתון לשינויים)
1. הגדרות: ארמון, וילה.
2. מאפיינים אדריכליים של הארמון האיטלקי במאות ה- 15 – 16.
· Murray, P., The Architecture of the Italian Renaissance, Thames
and Hudson, London, 1981
· Goldthwaite, R. A., The Building of Renaissance Florence.
An Economic and Social History, John Hopkins UP, 1980.
3. קישוט הארמון – אידיאולוגיה ותכניות איקונוגראפיות
· Dempsey, C., Annibale Carracci. The Farnese Gallery, Rome, New York, 1995.
· Martin, J. R., The Farnese Gallery, Princeton UP, 1965
4. הוילה: אידיאולוגיה, צורה, סגנון, תקדימים
· Ackerman J.S., The Villa: Form and Ideology of Country Houses, Princeton, 1990.
· Coffin, D., The Villa in the Life of Renaissance Rome, New Jersey, 1979.
· Du Pret, Pierre de la Ruffiniere, The Villas of Pliny from Antiquiry to Posterity, The University of Chicago Press, Chicago and London, 1994.
· Muraro, M., Venetian Villas, New York, 1986
5. וילה פרנזינה רומא; וילה טה מנטובה
· נוימן, א., אפוליאוס. אמור ופסיכה, תל אביב, 1981
· Hartt F., Giulio Romano, New York, 1981
· Saxl, F., “The Villa Farnesina”, in: Lectures, London, 1957, I, 189-199.
· Verheyen, E., The Palazzo del Te in Mantua, Images of Love and Politics, The Johns Hopkins UP, Baltimore and London, 1977.
· Tafuri, M., Giulio Romano, 1499-1546, Cambridge UP, 1998.
6. הוילות של המדיצ'י
· Cox –Rearick, J., Dynasty and Destiny in Medici Art, Princeton UP, 1984
7. הונטו והוילות של פלאדיו
· פלאדיו, ארבעת הספרים על אודות האדריכלות, תרגום ר. רייך, דביר, תל-אביב, 1999
· Wittkower, R., “Principles of Palladio's Architecture", in: Architectural Principles in the Age of Humanism, London, 1967, pp. 57 – 100.
· Holberton, P., Palladio’s Villas: Life in the Renaissance Countryside, London, 1990.
· Boucher, B., Andrea Palladio the Architect in His Time, New York, 1998
· Ackerman, J.S., Palladio’s Villas, New York, 1967.
8. הגן הרנסנסי – מאפיינים
· Coffin, D., The Villa d'Este at Tivoli, Princeton UP, 1960.
· Dernie, D., The Villa d'Este at Tivoli, London, 1996.
· Lazzaro, C., The Italian Renaissance Garden, Yale UP, 1990.
· Wiles, B., The Fountains of Florentine Sculpturs and their Followers
from Donatello to Bernini, New York, 1975 (1933).