הניסיון לשנות את פני הנוף הארכיטקטוני בארץ ישראל (בילאד אל-שאם) היווה חלק מאסטרטגיה מחושבת ומכוונת ביריבות שבין המוסלמים והצלבנים במאות 12-14 לספירה (התקופה האיובית והממלוכים המוקדמת). ברמה הקונקרטית נבנו מבני דת מוסלמים רבים (מדרסות, ח'נאקות, ריבאטים), כנסיות הפכו למסגדים הן על ידי שינוי יעוד והן על ידי הרס ובנייה מחדש; אלמנטים ארכיטקטוניים בעלי זהות נוצרית מובהקת "הופשטו" (spolia) ממבנים נוצריים ושולבו במסגדים ומבני קבר; כתובות על מבנים הכריזו בגלוי ובמרומז על כוחם של שליטים כשליחיה של דת מנצחת במלחמת קודש. ברמה האידיאולוגית שימש לעיתים קרובות זיכרון העבר של המקום, שנבע בין השאר ממסורות יהודיות מקראיות כמו גם מסורות אסלאמיות מוקדמות, לגיטימציה לניכוס זה .
השיעור מבקש לבדוק מבנים קונקרטיים שונים שחלקם עומדים על תילם (גם אם נוספו להם חלקים מאוחרים) וחלקם מוזכרים במקורות כמו גם אלמנטים בשימוש משני, כתובות, חפצים, מטבעות וכו' כדי לנסות ולשחזר אסטרטגיה בעלת קוים אידיאולוגיים בתחום האדריכלות והאמנות במאבק שבין המוסלמים לנוצרים בארץ ישראל בכלל ובירושלים בפרט בתקופה הנזכרת.
אמנויות | חוג לתולדות האמנות 0821-6430-01 אדריכלות, מרחב ואידיאולוגיה בארץ ישראל (בלאד אל-שאם) בימי Architecture, Space and Ideology in the Land of Israel in Me שנה"ל תשע"ה | סמ' ב' | פרופ טרגן חנה
הניסיון לשנות את פני הנוף הארכיטקטוני בארץ ישראל (בילאד אל-שאם) היווה חלק מאסטרטגיה מחושבת ומכוונת ביריבות שבין המוסלמים והצלבנים במאות 12-14 לספירה (התקופה האיובית והממלוכים המוקדמת). ברמה הקונקרטית נבנו מבני דת מוסלמים רבים (מדרסות, ח'נאקות, ריבאטים), כנסיות הפכו למסגדים הן על ידי שינוי יעוד והן על ידי הרס ובנייה מחדש; אלמנטים ארכיטקטוניים בעלי זהות נוצרית מובהקת "הופשטו" (spolia) ממבנים נוצריים ושולבו במסגדים ומבני קבר; כתובות על מבנים הכריזו בגלוי ובמרומז על כוחם של שליטים כשליחיה של דת מנצחת במלחמת קודש. ברמה האידיאולוגית שימש לעיתים קרובות זיכרון העבר של המקום, שנבע בין השאר ממסורות יהודיות מקראיות כמו גם מסורות אסלאמיות מוקדמות, לגיטימציה לניכוס זה .
השיעור מבקש לבדוק מבנים קונקרטיים שונים שחלקם עומדים על תילם (גם אם נוספו להם חלקים מאוחרים) וחלקם מוזכרים במקורות כמו גם אלמנטים בשימוש משני, כתובות, חפצים, מטבעות וכו' כדי לנסות ולשחזר אסטרטגיה בעלת קוים אידיאולוגיים בתחום האדריכלות והאמנות במאבק שבין המוסלמים לנוצרים בארץ ישראל בכלל ובירושלים בפרט בתקופה הנזכרת.
אמנויות | חוג לתולדות האמנות 0821-6430-01 אדריכלות, מרחב ואידיאולוגיה בארץ ישראל (בלאד אל-שאם) בימי Architecture, Space and Ideology in the Land of Israel in Me שנה"ל תשע"ה | סמ' ב' | פרופ טרגן חנה