חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  האמנות ככלי תעמולה ברומא בתקופת הרנסנס והבארוק
  Art as a Propaganda tool in Renaissance and Baroque Rome                                             
0821-6050-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1200-1400001קיקואיןשיעור ד"ר בלס גולדה
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

במסגרת הקורס, נבחן את האופן בו שימשה האמנות ברומא, בתקופת הרנסנס והבארוק, ככלי תעמולה שמטרתה היתה להאדיר את העיר ולבסס את עליונותה על פני ערים אחרות; לרומם את הכנסיה הקתולית והעומדים בראשה ולפאר את הפטרונים החילוניים.

 

נבדוק מספר היבטים של סוגיה זו: עיצוב התפיסה האורבנית של רומא; מפעלי הציור והפיסול החשובים של אמנים מובילים כדוגמת מיכלאנג'לו, רפאל, קרווג'ו וברניני. נבחן כיצד ההיבטים האיקונוגרפיים והסיגנוניים, המשתקפים ביצירות האמנות של תקופה זו, מבטאים את המסרים שביקשו להעביר הפטרונים השונים. נבחן באלו מיקרים התקבלה החדשנות והמקוריות של האמנים בהתלהבות ובאלו מיקרים נחשבה האמנות נועזת מדי ופורצת גבולות.

 

Course description

The course will examine the art created in Rome during the Renaissance and Baroque eras, as a tool for propaganda, which aimed to glorify the city and the art patrons. We shall discuss the artistic enterprises that were created by the leading artists: Michellangelo, Raphael, Caravaggio and Bernini.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6050-01 האמנות ככלי תעמולה ברומא בתקופת הרנסנס והבארוק
Art as a Propaganda tool in Renaissance and Baroque Rome
שנה"ל תשע"ז | סמ'  ב' | ד"ר בלס גולדה

666סילבוס מפורט/דף מידע

הפקולטה לאמנויות

החוג לתולדות האמנות

 

סילבוס

 

שם הקורס: האמנות ככלי תעמולה ברומא בתקופת הרנסנס והבארוק

שם הקורס באנגלית:

Art as a Propaganda tool in Renaissance and Baroque Rome

 

סמסטר ב תשע"ז

2 ש"ס

סוג המסגרת: שיעור 0821-6050

 

שם המרצה: גולדה בלס

טלפון : 03-6471913

דואר אלקטרוני:  gbalass@post.tau.ac.il 

שעת קבלה: יום  ה, שעה 10.00 - 12.00, בניין: מכסיקו,  חדר:  מורים, (לפי תאום מראש במייל)       

 

דרישות הקורס : נוכחות חובה; קריאת חובה (רשימת הפריטים תמסר לתלמידים לפני התחלת הקורס).

מטלת סוף קורס: בחינה

מרכיבי הציון הסופי : % 100 בחינה

 

סילבוס

במסגרת הקורס, נבחן את האופן בו שימשה האמנות ברומא, בתקופת הרנסנס והבארוק, ככלי תעמולה שמטרתה היתה להאדיר את העיר ולבסס את עליונותה על פני ערים אחרות; לרומם את הכנסיה הקתולית והעומדים בראשה ולפאר את הפטרונים החילוניים.

נבדוק מספר היבטים של סוגיה זו: עיצוב התפיסה האורבנית של רומא; מפעלי הציור והפיסול החשובים של אמנים מובילים כדוגמת מיכלאנג'לו, רפאל, קרווג'ו וברניני. נבחן כיצד ההיבטים האיקונוגרפיים והסיגנוניים, המשתקפים ביצירות האמנות של תקופה זו, מבטאים את המסרים שביקשו להעביר הפטרונים השונים. נבחן באלו מיקרים התקבלה החדשנות והמקוריות של האמנים בהתלהבות ובאלו מיקרים נחשבה האמנות נועזת מדי ופורצת גבולות.

The course will examine the art created in Rome during the Renaissance and Baroque eras, as a tool for propaganda, which aimed to glorify the city and the art patrons. We shall discuss the artistic enterprises that were created by the leading artists: Michellangelo, Raphael, Caravaggio and Bernini.

 

נושאי השיעורים (נתון לשינויים)

1.     מבוא לקורס

קריאת רשות

·       Davis, Charles T., “Rome and Babylon in Dante”, in: Rome in the Renaissance: The City and the Myth, P.A. Ramsey, ed., New York, 1982, 19-41.

·       Freedberg, D., The Power of Images: studies in the history and theory of response, Chicago : University of Chicago Press, c1989.

·       Jowett G. & O'Donnel V., Propaganda and Persuation, Thousand Oaks, California, 1999

·       Partner, P., Renaissance Rome 1500-1559. A Portrait of a Society, California, 1976.

·       Partridge, L., The Renaissance in Rome 1400-1600, London, 1996.

·       Scribner, R.W., For the Sake of Simple Folk. Popular Propaganda for the German Reformation, Cambridge UP, 1981.

·       Stinger, C. L., The Renaissance in Rome, Indiana UP., Bloomington, 1985.

 

2.     ציורי הקפלה הסיסטינית לפני מיכלאנג'לו

קריאת רשות

·       Ettlinger, L.D.,The Sistine Chapel before Michelangelo, Oxford, 1965.

·       Lewine, C. F., The Sistine Chapel Walls and the Roman Liturgy, Pennsylvania, 1993.

 

3.     "החדרים" של רפאל וממשיכיו, בדגש על "החדר של קונסטנטינוס".

קריאת רשות

·       Fehl, Philipp, “Raphael as a Historian: Poetry and Historical Accuracy in the Sala di Constantino”, Artibus et Historiae, XXVIII, 1993, 9-76

·          Freiberg, Jack, “In the Sign of the Cross: The Image of Constantine in the Art of Counter-Reformation Rome”, in: Piero della Francesca and His Legacy, Aronberg Lavin, Marilyn (ed.), Washington, 1995.

·          Shearman, John, “The Vatican Stanze: Functions and Decorations”, in: Art and Politics in Renaissance Italy, Oxford UP, 1993,

 

4.     הקפלה הסיסטינית – ציורי "יום הדין" של מיכלאנג'לו – חדשנות וביקורת

קריאת רשות

·       Barnes, B.A., Michelangelo’s Last Judgment, Washington, 1997

·       Creighton, G., Michelangelo on and off the Sistine Ceiling, Selected Essays, New York, 1994.

·       Hall, M., Michelangelo's Last Judgment, Cambridge UP., 2005

·       Klein, R. and H. Zerner, Italian Art 1500-1600, Sources and Documents, Illinois, 1966, pp. 119-129

·       Vecchi, Pierluigi de (ed.), The Sistine Chapel. A Glorious Restoration,New York, 1994.

 

5.     מיכלאנג'לו – ציורי הקפלה פאולינה – חדשנות וביקורת

קריאת רשות

·       Wallace, W.E., “Narrative and Religious Expression in Michelangelo’s Pauline Chapel”, Artibus et Historiae, 1989, 107-121

 

6.     מרוח הקונטרה רפורמציה - מחזורי מרטירים

קריאת רשות

·       Herz, Alexandra, “Imitation of Christ : The Martyr- Cycles of Late Sixteenth Century Rome Seen in Context”, Storia dell’arte, LXII, 1988, 53-70.

·       Mcginness, Frederick J., “The Rhetoric of Praise and the New Rome of the Counter Reformation”, in: Rome in the Renaissance: the City and the Myth, P.A. Ramsey, ed., New York, 1982, 355-370.

 

7.     קרווג'ו - חדשנות וביקורת

קריאת רשות

·       Bersani L. and Ulysse D., Caravaggio's Secret. London, Cambridge: The Mit Press, 1998.

·       Friedlaender, W., Caravaggio Studies, Princeton, 1955.

·       Hibbard, H., Caravaggio, London, 1983.

·       Wittkower, R., Art and Architecture in Italy 1600-1750, Pelican, ed. 1986

 

8. התכנון האורבני של רומא

קריאת רשות

·       Giedion, Sigfried, Space, Time and Architecture: the Growth of a New Tradition, Harvard UP., 1963. 

·       Habel, Dorothy M., The Urban Development of Rome in the Age of Alexander VII, Cambridge UP., 2002.

 

9. כנסיית סן פייטרו – אדריכלות

קריאת רשות

·       Ackerman, J.S., The Architecture of Michelangelo, Harmondsworth, ed. 1986.

·       Bruschi, A., Bramante, London, 1977.

·       Lees-Milne, J., Saint Peter’s, Boston,1967.

·       Lotz, W., Studies in Italian Renaissance Architecture, Mass., 1977.

·       Murray, P., The Architecture of the Italian Renaissance, London, 1981, pp.131-142.

 

10. ברניני ורומא של המאה ה - 17

קריאת רשות

·       Hibbard, H., Bernini, Penguin, ed. 1984,

·       Lavin, I., Bernini and the Unity of Visual Arts, Oxford University Press, 1980.

·       Marder, T.A., Bernini’s Scala Regia at the Vatican Palace, Cambridge UP, 1997.

·       Petersson, R., Bernini and the Eexcesses of Art, Florence : M & M, Maschietto & Ditore, 2002

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת