| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
הגלריה הלאומית של לונדון: מוזיאון "לכל הדרגים והדרגות"
The National Gallery of London: Museum for ?all ranks and degrees? |
0821-6044-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לתולדות האמנות | |||||||||||||||||||||||||
|
הגלריה הלאומית של לונדון מחזיקה את אחד מאוספי ציור הרנסנס החשובים בעולם, הכולל בין השאר יצירות של ליאונרדו דה וינצ'י, מיכלאנג'לו, רפאל, ג'ובאני בליני, טיציאן ורבים אחרים. מראשיתה של הגלריה, באוסף הציור של ג'ון ג'וליוס אנג'רסטיין (John Julius Angerstein) שהיווה את הגרעין לאוסף הציבורי, היה ליצירות האיטלקיות מקום משמעותי בנשיונל גאלריי שהלכה והתפתחה לאורך המאה ה-19 כאשר עברה מביתו של אנג'רסטיין למשכנה הנוכחי בכיכר טראפלגר. יחודה של הגלריה הלאומית הוא בין השאר בהיותה גלריית ציורים מרכזית היושבת בבירתה של ממלכה בה לבית המלוכה יש עדיין אוסף אמנות מרשים משלו. ככזו, הגלריה הלאומית שונה מהותית ממוזיאונים דומים שהתפתחו בעת המודרנית המוקדמת באירופה מתוך אוספי השליטים שהולאמו ברבות השנים (האופיצי בפירנצה, הבודה והגמלדה בברלין, הלובר בפאריס). כיום מבקרים בנשיונל גלרי מעל ל-6 מיליון בני אדם בשנה, ועוד כמעט 10 מיליון נחשפים אל האוסף בפלטפורמות הדיגיטליות מדי שנה.
כדי לדון במעמדה ותפקודה של הגלריה הלאומית יגיע לאוניברסיטה ד"ר מתיאס וויבל (Matthias Wivel), אוצר הציור האיטלקי בן המאה ה-16 בנשיונל גאלרי. וויבל, שכתב את הדוקטורט באוניברסיטת קיימברידג' בנושא טיציאן ואמנות התחריט הוא מהאוצרים המובילים כיום לציור הרנסנס האיטלקי. נוכחותו יוצאת הדופן של ד"ר וויבל תאפשר מבט מעמיק לאתגרים שעומדים בפני חוקר המנהל את אחד מאוספי ציור הרנסנס החשובים בעולם. המפגשים במסגרת הקורס יחולקו למפגשי הכנה שבועיים ולשבוע הרצאות מרוכז בנוכחות האוצר. מפגשי ההכנה יסובו סביב שאלת מקורות האוסף הלונדוני מרכישת עיזבון אנג'רסטיין, בניית המשכן הנוכחי לגלריה ומבט השוואתי על מוסד האמנות החזותית המרכזי השני השוכן בלונדון, הבריטיש מיוזיאום. בשבוע בו ישהה וויבל בישראל השיעורים יתמקדו בשורה של סוגיות הנוגעות לניהול האוסף והקהלים, ההנגשה הדיגיטלית של היצירות, שימורן והעבודה על תערוכות זמניות כדוגמת "מיכלאנג'לו וסבסטיאנו דל פיומבו" אותה אצל וויבל בשנה שעברה.
The National Gallery in London is one of the leading collections for renaissance art in the world. From the early days of the institution to the 21th century the collection and preservation of Italian old masters had an important role in the construction of the Gallery and its image. Dr. Matthias Wivel, Curator of Sixteenth-Century Italian Paintings at the National Gallery of London will discuss with us the history and the current challenges facing a Renaissance collection in a major museum.
הגלריה הלאומית של לונדון: מוזיאון "לכל הדרגים והדרגות"
The National Gallery of London: Museum for “all ranks and degrees”
שנת הלימודים תשע"ט (סמסטר א', שיעור בחירה לתואר ראשון, 2 ש"ס)
שם מרצה: דר' ספי הנדלר
מרצה אורח: דר' מתיאס וויבל Matthias Wivel
טלפון: (יימסר בהמשך) דוא"ל: sefy@post.tau.ac.il
שעות קבלה: לפי תיאום מראש
תיאור הקורס
הגלריה הלאומית של לונדון מחזיקה את אחד מאוספי ציור הרנסנס החשובים בעולם, הכולל בין השאר יצירות של ליאונרדו דה וינצ'י, מיכלאנג'לו, רפאל, ג'ובאני בליני, טיציאן ורבים אחרים. מראשיתה של הגלריה, באוסף הציור של ג'ון ג'וליוס אנג'רסטיין (John Julius Angerstein) שהיווה את הגרעין לאוסף הציבורי, היה ליצירות האיטלקיות מקום משמעותי בנשיונל גאלריי שהלכה והתפתחה לאורך המאה ה-19 כאשר עברה מביתו של אנג'רסטיין למשכנה הנוכחי בכיכר טראפלגר. יחודה של הגלריה הלאומית הוא בין השאר בהיותה גלריית ציורים מרכזית היושבת בבירתה של ממלכה בה לבית המלוכה יש עדיין אוסף אמנות מרשים משלו. ככזו, הגלריה הלאומית שונה מהותית ממוזיאונים דומים שהתפתחו בעת המודרנית המוקדמת באירופה מתוך אוספי השליטים שהולאמו ברבות השנים (האופיצי בפירנצה, הבודה והגמלדה בברלין, הלובר בפאריס). כיום מבקרים בנשיונל גלרי מעל ל-6 מיליון בני אדם בשנה, ועוד כמעט 10 מיליון נחשפים אל האוסף בפלטפורמות הדיגיטליות מדי שנה.
כדי לדון במעמדה ותפקודה של הגלריה הלאומית יגיע לאוניברסיטה ד"ר מתיאס וויבל (Matthias Wivel), אוצר הציור האיטלקי בן המאה ה-16 בנשיונל גאלרי. וויבל, שכתב את הדוקטורט באוניברסיטת קיימברידג' בנושא טיציאן ואמנות התחריט הוא מהאוצרים המובילים כיום לציור הרנסנס האיטלקי. נוכחותו יוצאת הדופן של ד"ר וויבל תאפשר מבט מעמיק לאתגרים שעומדים בפני חוקר המנהל את אחד מאוספי ציור הרנסנס החשובים בעולם. המפגשים במסגרת הקורס יחולקו למפגשי הכנה שבועיים ולשבוע הרצאות מרוכז בנוכחות האוצר. מפגשי ההכנה יסובו סביב שאלת מקורות האוסף הלונדוני מרכישת עיזבון אנג'רסטיין, בניית המשכן הנוכחי לגלריה ומבט השוואתי על מוסד האמנות החזותית המרכזי השני השוכן בלונדון, הבריטיש מיוזיאום. בשבוע בו ישהה וויבל בישראל השיעורים יתמקדו בשורה של סוגיות הנוגעות לניהול האוסף והקהלים, ההנגשה הדיגיטלית של היצירות, שימורן והעבודה על תערוכות זמניות כדוגמת "מיכלאנג'לו וסבסטיאנו דל פיומבו" אותה אצל וויבל בשנה שעברה.
Brief course description
The National Gallery in London is one of the leading collections for renaissance art in the world. From the early days of the institution to the 21th century the collection and preservation of Italian old masters had an important role in the construction of the Gallery and its image. Dr. Matthias Wivel, Curator of Sixteenth-Century Italian Paintings at the National Gallery of London will discuss with us the history and the current challenges facing a Renaissance collection in a major museum.
דרישות הקורס
תנאי קבלה: השיעור מיועד לתלמידי החוג לתולדות האמנות בלבד: תלמידי תוכנית המצטיינים במסלול החד-חוגי ותלמידי המסלול החד חוגי הרגיל.
במהלך השבוע בו יבקר האוצר מלונדון יתקיימו חמישה מפגשים בכל אחד מימי השבוע. הנוכחות במפגשים היא חובה ועל הסטודנטים לדאוג שיוכלו להשתתף בכל המפגשים למרות המבנה יוצא הדופן של מערכת השעות לקורס הספציפי המוכתב מזמינותו של האורח. תאריכי מפגשים אלה יימסרו מבעוד מועד.
השיעורים יתקיימו בעברית (8 מפגשי הכנה) ובאנגלית (5 מפגשים בנוכחות האורח).
שלוש העדרויות ימנעו קבלת ציון מסכם. מספר המקומות מוגבל.
מרכיבי הציון הסופי
100% עבודה מסכמת. הגשתה מותנית בעמידה בחובת הנוכחות ובהגשת מטלות בקיאות בקריאה שניתן במהלך המפגשים הראשונים.
רשימת קריאה
פריטי החובה ימסרו בראשית הסמסטר בתיאום עם ד"ר וייבל. הקריאה תהיה באנגלית.