חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  צבעי מים באמנות הישראלית
  Watercolor painting in Israeli Art                                                                   
0821-6016-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  א'1200-1400206אמכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר שוסטרמן רבקה
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

צבעי מים  משמשים את האמנים  הישראלים  מראשית  המאה ה-20  ועד היום כאמצעי הבעה אמנותי אישי, לאיורים, לרישומי הכנה ליצירות בטכניקות שונות, ולציורי מידע (בוטני למשל ).בקורס נדון, בין השאר בתכונות הטכניקה (למשל: אפשרויות  לדרגות שקיפות וביטוי לאור, התמוססות וכתמיות, דיוק ומאידך היענות הבעתית), נשווה את השימוש בטכניקת צבע המים לטכניקות אחרות בידי אותו אמן\נית  ונדון בשאלה האם תולדות השימוש בצבע המים בישראל מחזק ו\או משנה  את עקרונות  הנרטיבים ההיסטוריוגרפים של האמנות הישראלית כולל ההתייחסות לקונטקסט הבינלאומי  והתיאורטי.

 

 

Course description

Watercolors have served Israeli artists since the beginning of the 20th century as expressive and illustrative tools. In this course we will discuss the properties of watercolor, compare the use of the medium with others' and ask whether the use of watercolors supports the historiography and  theoretical narratives of Israeli art.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6016-01 צבעי מים באמנות הישראלית
Watercolor painting in Israeli Art
שנה"ל תשע"ז | סמ'  א' | ד"ר שוסטרמן רבקה

666סילבוס מפורט/דף מידע

                                                 צבע המים באמנות הישראלית

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Watercolor painting in Israeli Art

 סמסטר א',תשע"ז.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

                                                          שעור     2 ש"ס        

                                                                 

                       

                                                    ד"ר רבקה נ. שוסטרמן.

                                                       

   טלפון:03-5443625 דואר אלקטרוני:                rivkashu@post.tau.ac.il

  שעת קבלה: על פי תיאום מראש או בשיעור או בדואל. 

 

 

צבעי מים  משמשים את האמנים  הישראלים  מראשית  המאה ה-20  ועד היום כאמצעי הבעה אמנותי אישי, לאיורים, לרישומי הכנה ליצירות בטכניקות שונות, ולציורי מידע (בוטני למשל ).בקורס נדון, בין השאר בתכונות הטכניקה (למשל: אפשרויות  לדרגות שקיפות וביטוי לאור, התמוססות וכתמיות, דיוק ומאידך היענות הבעתית), נשווה את השימוש בטכניקת צבע המים לטכניקות אחרות בידי אותו אמן\נית  ונדון בשאלה האם תולדות השימוש בצבע המים בישראל מחזק ו\או משנה  את עקרונות  הנרטיבים ההיסטוריוגרפים של האמנות הישראלית כולל ההתייחסות לקונטקסט הבינלאומי  והתיאורטי.

Watercolors have served Israeli artists since the beginning of the 20th century as expressive and illustrative tools. In this course we will discuss the properties of watercolor, compare the use of the medium with others' and ask whether the use of watercolors supports the historiography and  theoretical narratives of Israeli art.

דרישות הקורס: נוכחות על פי תקנון החוג,השתתפות פעילה, קריאת חובה של ההפניות ברשימת השיעורים והפניות נוספות שינתנו במהלך הסמסטר.

דרישות הקורס: נוכחות על פי תקנון החוג,השתתפות פעילה, קריאת חובה של ההפניות ברשימת השיעורים והפניות נוספות שינתנו במהלך הסמסטר.

ציון סופי: 100% בחינה בסוף הקורס.

.

 

נושאים(נתון לשינויים)

1 .מבוא

2 .המחצית הראשונה של המאה ה-20:מסורת ו מודרניזם

א .השימוש בצבע המים בידי מורים ותלמידים בבצלאל: הרשמי והפרטי.

ב .סוגות (ז'אנרים)  הנוף ,חיי היום יום והדיוקן בשנות ה-20.

ג .שנות ה-30: צבע מים וצבע שמן כאמצעים הבעתיים.

ד .שנות ה-40 : רישום ותיעוד.

ה .איור

ו .אופקים חדשים: אור

פרי, למן -מאירה, טובל במיםטובל באור : מאה שנות צבעי-מים בישראל, מוזיאון ירושלים, ירושלים,1998

עמודים:20-29.

4 .המחצית השנייה של המאה ה-20 -א':

נושאי חתך: המופשט ,דמות האדם

דוד אבידן,שירים חיצוניים"רורשאך זה צבעי מים, נכון? תסריטים צוננים",1970

אופק, רותי,דפים ומחברות,עבודות על נייר,לאה ניקל,1950-2000,אוצר:סורין הלר, עומר:המוזיאון הפתוח,עומר,2001

 

יאן ראוכוונגר,אביגדור אריכא:הפנייה לקריאה תינתן בשיעור

5. המחצית השנייה של המאה ה -20-ב'-מודרניזם ופוסטמודרניזם

גינתון, אלן,"הציור שלה:היסטוריה דרדסית של האמנית",אתי יעקובי: העולם מופלא 3,ציורים1996-7,קט. מוזיאון תל אביב לאמנות, תל אביב,1997 ,עמודים:6-15

Julia Moszkowicz (2015) The compensations of contemporary topographical illustration: a discussion of the enduring value of traditional watercolour painting in light of Foucault's heterotopia, Journal of Visual Art Practice, 14:2, 85-99, DOI: 10.1080/14702029.2015.1041705 To link to this article: http://dx.doi.org/10.1080/14702029.2015.1041705

6. ראשית המאה-21

7 .סיכום

 

ביבליוגרפיה כללית

אופק ,ר., וח., שוץ (אוצרות), הרמן שטרוק 1876-1944:אמן הדפס,המוזיאון הפתוח ,גן התעשייה תפן, תפן, 2007 .

   בלס,ג., אופקים חדשים,תל-אביב,1980 . (מהדורה חדשה,2015 )

   גינתון,א. (אוצרת),"העיניים של המדינה" (אמנות חזותית במדינה ללא גבולות), ,מוזיאון תל-אביב לאמנות,תל אביב,1998 .

   הדר,א. (אוצרת),יואב בראל, מוזיאון תל אביב לאמנות,תל אביב,2004 .

טל,א., נופים דיגיטליים, הגלריה האוניברסיטאית, אוניברסיטת תל אביב, תל אביב, 2007.

   טרכטנברג, ג., בין לאומיות לאמנות :כינון שדה האמנות בתקופת היישוב ובראשית שנות המדינה ,ירושלים ,. 2005

כהן,א., אימות ועימות ,מוזיאון ישראל בירושלים,ירושלים,1988 .

כהן-שילה, נ.,בצלאל 'של שץ 1906-1929  ,מוזיאון ישראל בירושלים, ירושלים,1983.

   כלב,ב. ( אוצר),+10  קבוצת עשר פלוס-מיתוס ומציאות, מוזיאון תל אביב לאמנות, תל אביב,2008.

מישורי, א., שורו הביטו וראו,איקונות וסמלים חזותיים ציוניים בתרבות הישראלית,  תל אביב, 2000 .

מישורי, א., לצייר בעברית,יוסף בודקו מעצב את מהדורת יובל החמישים של כתבי ח"נ ביאליק,תל אביב,2006 .

  עומר,מ. ( עורך), 90 שנות אמנות ישראלית: מבחר מאוסף חכמי-הפניקס הישראלי ,  מוזיאון תל- אביב לאמנות, תל אביב ,1998.

   עומר, מ., אמנות ישראלית בת זמננו (מקורות וזיקות), תל-אביב, 2006.

עומר,מ., כלב חוצות מאת שמואל יוסף עגנון ואיוריו של אביגדור אריכא ,בית עגנון, ירושלים, מוזיאון תל אביב לאמנות, תל אביב,2010 .

עפרת, ג., בצלאל החדש 1935-1955, הוצאת האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, ירושלים, 1987, עמ' 115.

עפרת, ג., עורך,מאה שנות אמנות הדפס בישראל, סדנת ההדפס בירושלים,צפוי לצאת לאור ב2015.

  פרי, למן -מאירה, טובל במיםטובל באור : מאה שנות צבעי-מים בישראל, מוזיאון ירושלים, ירושלים,1998

   פרקש, א.,  גרפיקה שימושית בארץ ישראל, גלריית פרקש, תל אביב יפו, . 1996

   צלמונה,י., ו מנור-פרידמן,ת., קדימה: המזרח באמנות ישראל,מוזיאון ישראל בירושלים,ירושלים ,1998.

   צלמונה, י (אוצר) ,משה גרשוני-, 1980-1986 ,מוזיאון ישראל בירושלים, ירושלים,1986 .

   צלמונה,י.,100 שנות אמנות ישראלית, ירושלים, 2010 .

     שפירא, י., אלימה-בין מסגרת לחלון, מוזיאון תל אביב לאמנות, תל אביב, 2009  . 

  שפירא ש.,זה לא צבר זה גרניום,-רפי לביא,עבודות מ  1950-2003,מוזיאון ישראל בירושלים, ירושלים ,2003 .

   תמוז,ב.(עורך), סיפורה של אמנות ישראל,תל אביב, 1980. 

  פרסומי תערוכות השישים למדינת ישראל  2008ותערוכות העשור 2006.

   מקראות מאמרים מקראי קודש,2009 , ושוליים 2010 ,הוצאת אוניברסיטת בר אילן.

.

 

 

 

 

 

 

 

   
   

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת