| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
מבט מקרוב: ימי-הביניים במוזיאון
Mysterious Objects: Materiality and Provenance of Medieval Object |
0821-5704-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לתולדות האמנות | |||||||||||||||||||||||||
|
מחסני המוזיאונים בארץ כוללים יצירות אמנות אשר זהותן, מקורן ושיוכן, כמו גם האותנטיות שלהן אינם תמיד ידועים. חלק גדול מהיצירות עברו ועדיין עוברים גלגולים שונים בין מוסדות פרטיים וציבוריים ומכאן שיש להן היסטוריה כחפץ המתווך זיכרון ותרבות של העבר כמו גם של הווה, לצד פוליטיקה כלכלית שלה היסטוריה מרתקת משל עצמה. זיכרונות אלו נסמכים על שיטות ביול ומסמוך – רק בסתיו האחרון הוצגה במוזיאון השטדל בפרנקפורט (Städl Museum) תערוכה שהוקדשה ל"צד האחורי" ובה הוצגו יצירות מופת על צידן ההפוך, האחורי, ובכך הועמדו לתצוגה ובקורת רעיונית הבולים והחותמות הרבים שעל גב היצירה. אלו מלמדים על שיוך עבודת האמנות ונדודיה כמו גם על מקור החומרים מהם נעשתה היצירה ואיכותם. תחום זה של חקר האמנות – תרבות חומרית ופרובננס – הינו מהנושאים המרכזיים בתולדות האמנות ומצריך מיומנות ובקיאות רבה, שכן הוא מחבר בין המחקר ההיסטורי והתיאורטי של האמנות לבין המגע הישיר עם יצירת האמנות והכרתה החומרית. מיומנות מעין זו נרכשת אך ורק בעבודה ישירה מול עבודת האמנות.
הסמינר יתקיים בין כיתות הלימוד ומוזיאונים שונים בארץ, בראשם מוזיאון ישראל, המוזיאון הפרנציסקני בירושלים, וכנסיית הקבר (נתון לשינויים בהתאם לתנאים האפשריים). יחד נלמד להתבונן לנגוע, ללמוד מהמקור, ולחקור אותו מכל צדדיו. כל סטודנט יחקור חפץ על היבטו השונים. בחופשת סמסטר א׳ נסע לסדנת התמחות באחד המוזיאונים המובילים בעולם בתחום ימי-הביניים, בין אם מוזיאון הקלויסטרס בניו יורק, או המוזיאון האוגוסטיני בפרייבורג, בו נוכל גם לעבוד גם בסדנאות של הקתדרלה, או אחר. ההחלטה הסופית על המוזיאון תלויה באוצר והודעה תינתן במהלך סמסטר א'.
כל סטודנט יכתוב עבודת מחקר מקורית על אובייקט מאחד האוספים. כמו כן, ניתן יהיה לחקור אובייקט יחיד כקבוצה, כאשר כל סטודנט מתמקד בהיבט אחר שלו. עבודות הסמינר תכתבנה במתכונת מאמר שייועד לפרסום באנתולוגיה. רשימת אובייקטים מומלצת:
מזבח פאכר (Pacher) במוזיאון הפרנציסקני; מדונה מחייכת, מאה 14; פסלון ליטורגי של ישו ממתכת; פסל עץ ליטורגי של ישו; פסל עמוד של המידות הטובות, רומנסק; תבליט ירידה ללימבו; דמות מקונן מאלבסטר; צליבת הקדושה ווילגפורטיס; פסלו המברך של פטר; פאנל צליבה מאה 14; טריפטיך מדונה מוכתרת עם קדושים; ועוד.
Museums in Israel hold many medieval objects, wither on display or ‘hidden away’ in the storage facilities, whose provenance and authenticity are not always secured. In this seminar we will learn together how to touch, see, and research medieval objects at first hand. We will focus on aspects of provenance and materiality. The seminar will incorporate visits to the Israeli Museum, the Franciscan Museum, and the Holy Sepulchre, as well as a visit to a leading museum oversees (probably the Cloisters, New York).
הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כ"ץ
החוג לתולדות האמנות
מבט מקרוב: ימי-הביניים במוזיאון
Mysterious Objects: Materiality and Provenance of Medieval Object*
סמסטר ב' תשע"ח
4 ש"ס
מסגרת הקורס: סמינר MA
שם המרצה: פרופ' אסף פינקוס
טלפון: 0549279798 דואר אלקטרוני: pinkusas@post.tau.ac.il
שעות קבלה: לפי תיאום מראש
תאור הקורס
מחסני המוזיאונים בארץ כוללים יצירות אמנות אשר זהותן, מקורן ושיוכן, כמו גם האותנטיות שלהן אינם תמיד ידועים. חלק גדול מהיצירות עברו ועדיין עוברים גלגולים שונים בין מוסדות פרטיים וציבוריים ומכאן שיש להן היסטוריה כחפץ המתווך זיכרון ותרבות של העבר כמו גם של הווה, לצד פוליטיקה כלכלית שלה היסטוריה מרתקת משל עצמה. זיכרונות אלו נסמכים על שיטות ביול ומסמוך – רק בסתיו האחרון הוצגה במוזיאון השטדל בפרנקפורט (Städl Museum) תערוכה שהוקדשה ל"צד האחורי" ובה הוצגו יצירות מופת על צידן ההפוך, האחורי, ובכך הועמדו לתצוגה ובקורת רעיונית הבולים והחותמות הרבים שעל גב היצירה. אלו מלמדים על שיוך עבודת האמנות ונדודיה כמו גם על מקור החומרים מהם נעשתה היצירה ואיכותם. תחום זה של חקר האמנות – תרבות חומרית ופרובננס – הינו מהנושאים המרכזיים בתולדות האמנות ומצריך מיומנות ובקיאות רבה, שכן הוא מחבר בין המחקר ההיסטורי והתיאורטי של האמנות לבין המגע הישיר עם יצירת האמנות והכרתה החומרית. מיומנות מעין זו נרכשת אך ורק בעבודה ישירה מול עבודת האמנות.
הסמינר יתקיים בין כיתות הלימוד ומוזיאונים שונים בארץ, בראשם מוזיאון ישראל, המוזיאון הפרנציסקני בירושלים, וכנסיית הקבר (נתון לשינויים בהתאם לתנאים האפשריים). יחד נלמד להתבונן לנגוע, ללמוד מהמקור, ולחקור אותו מכל צדדיו. כל סטודנט יחקור חפץ על היבטו השונים. בחופשת סמסטר א׳ נסע לסדנת התמחות באחד המוזיאונים המובילים בעולם בתחום ימי-הביניים, בין אם מוזיאון הקלויסטרס בניו יורק, או המוזיאון האוגוסטיני בפרייבורג, בו נוכל גם לעבוד גם בסדנאות של הקתדרלה, או אחר. ההחלטה הסופית על המוזיאון תלויה באוצר והודעה תינתן במהלך סמסטר א'.
כל סטודנט יכתוב עבודת מחקר מקורית על אובייקט מאחד האוספים. כמו כן, ניתן יהיה לחקור אובייקט יחיד כקבוצה, כאשר כל סטודנט מתמקד בהיבט אחר שלו. עבודות הסמינר תכתבנה במתכונת מאמר שייועד לפרסום באנתולוגיה. רשימת אובייקטים מומלצת:
מזבח פאכר (Pacher) במוזיאון הפרנציסקני; מדונה מחייכת, מאה 14; פסלון ליטורגי של ישו ממתכת; פסל עץ ליטורגי של ישו; פסל עמוד של המידות הטובות, רומנסק; תבליט ירידה ללימבו; דמות מקונן מאלבסטר; צליבת הקדושה ווילגפורטיס; פסלו המברך של פטר; פאנל צליבה מאה 14; טריפטיך מדונה מוכתרת עם קדושים; ועוד.
תנאי קדם:
דרישות הקורס:
קריאת חובה: מכיוון משכל סטודנט חוקר חפץ אחר, רשימת הקריאה תתגבש במהלך הקורס, בהתאם למחקר הספציפי של כל סטודנט.
מרכיבי הציון הסופי: רפרט (20%), עבודת סמינר (80%).
* הנסיעות והביקורים במוזיאונים בארץ ובחו״ל ימומנו על-ידי החוג לתולדות תודות לתרומת דליה ויוסי פרשקר ל״סדנאות פרשקר בתולדות האמנות״.
כל הנרשמים צריכים להיות בעלי ויזה תקפה לארה"ב בתקופת הסיור. כל פעולות ועלויות הוצאת הוויזה לארה"ב (למי שאין) תהיינה על חשבון התלמיד ובאחריותו בלבד.
Mysterious Objects: Materiality and Provenance of the Medieval Object
Museums in Israel hold many medieval objects, wither on display or ‘hidden away’ in the storage facilities, whose provenance and authenticity are not always secured. In this seminar we will learn together how to touch, see, and research medieval objects at first hand. We will focus on aspects of provenance and materiality. The seminar will incorporate visits to the Israeli Museum, the Franciscan Museum, and the Holy Sepulchre, as well as a visit to a leading museum oversees (probably the Cloisters, New York).