חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  תיאוריות ומתודות בתולדות האמנות
  Theories and Methods in Art History                                                                  
0821-5677-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  א'1600-2000200מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר לוריא חיון עדי מיכל
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

סמינר זה מתמקד בהיסטוריוגרפיה הביקורתית של תולדות האמנות וגיבושה כדיסיפלינה מחקרית הכוללת
מנעד רחב של מתודולוגיות, פריזמות, פרדיגמות ותיאוריות מחקריות. אלה כוללות גישות ביוגרפיות,
פורמליזם, סגנון, תיאוריות פסיכואנליטיות, איקונוגרפיה ואיקונולוגיה, סמיוטיקה, פוסט-סטרוקטורליזם,
מרקסיזם, פמיניזם, ותיאוריות פוסט-קולוניאליסטיות. הקורס יעסוק בשאלות המפתח המעצבות את שדה
המחקר על ידי קריאה ביקורתית.

 

Course description

This course concentrates on the critical historicity of the discipline of art history and the
consolidation of its various research methods, prisms, theories, and paradigms. These
include formalism, semiotics, style, social histories, post-structuralism, post-colonialism,
psychoanalytic, gender and marxist practices.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-5677-01 תיאוריות ומתודות בתולדות האמנות
Theories and Methods in Art History
שנה"ל תשע"ח | סמ'  א' | ד"ר לוריא חיון עדי מיכל

666סילבוס מפורט/דף מידע

1
תיאוריות ומתודות בתולדות האמנות
Theory and Methods in Art History
דר' עדי לוריא-חיון
adilouria@post.tau.ac.il : דואר אלקטרוני
שעות קבלה: על פי תיאום מראש
סמינר זה מתמקד בהיסטוריוגרפיה הביקורתית של תולדות האמנות וגיבושה כדיסיפלינה מחקרית הכוללת
מנעד רחב של מתודולוגיות, פריזמות, פרדיגמות ותיאוריות מחקריות. אלה כוללות גישות ביוגרפיות,
פורמליזם, סגנון, תיאוריות פסיכואנליטיות, איקונוגרפיה ואיקונולוגיה, סמיוטיקה, פוסט-סטרוקטורליזם,
מרקסיזם, פמיניזם, ותיאוריות פוסט-קולוניאליסטיות. הקורס יעסוק בשאלות המפתח המעצבות את שדה
המחקר על ידי קריאה ביקורתית.
This course concentrates on the critical historicity of the discipline of art history and the
consolidation of its various research methods, prisms, theories, and paradigms. These
include formalism, semiotics, style, social histories, post-structuralism, post-colonialism,
psychoanalytic, gender and marxist practices.
ציון הקורס: 30% פרזנטציה, 10% פרוספקטוס, 10% השתתפות, 50% חיבור מסכם
* הסילבוס נתון לשינויים
סדר קריאות:
1. הקדמה
Lucy Lippard, “Turning the Mirrors Around: The Pre-Face,” American Art 5/1-2 (1991) 22-35
2. היסטוריות
Hyden White, “The Value of Narrativity in the Representation of Reality,” The Content of
Form, pp. 1-25
Walter Benjamin, “On the Concept of History,” Selected Writings, trans. Harry Zohn et. al.
ed. (or, "Theses on the Philosophy of Time")
Ernst Gombrich, “Norm and Form: The Stylistic Categories of Art History and their
Origins in Renaisance Ideals,” Norm and Form: Studies in the Art of the Renaissance
I (London: Phaidon, 1971), 81-98.
3. אסתטיקה
Hegel, Introductory Lectures on Aesthetics, (London: Penguin Books, 1993), pp. 76-88
Kant, Immanuel, Critique of the Power of Judgment, edited by Paul Guyer, translated by
Paul Guyer and Eric Matthews (Cambridge: Cambridge University Press, 2000). Selection
2
Baumgarten, Alexander Gottlieb, Aesthetica/Ästhetik, edited by Dagmar Mirbach, 2 vols.
(Hamburg: Felix Meiner Verlag, 2007). Selection.
4. סגנון
Alois Riegl, “Introduction,” The Late Roman Art Industry, in The Art of Art History: A Critical
Anthology, ed. Donald Preziosi (Oxford: Oxford University Press, 2009)
Heinrich Wölfflin, “Introduction,” chapter 1, and “Conclusion,” Principles of Art History,
(Mineola, N.Y.: Dover Publications, Inc., 1950), pp. 1-17, 18-53, 226-237
Michael Fried, 1967. Art and Objecthood.
http://atc.berkeley.edu/201/readings/FriedObjcthd.pdf
5. איקונוגרפיה ואיקונולוגיה
Erwin Panofsky, “The History of Art as a Humanistic Discipline,” Meaning in the Visual Arts
(Chicago: The University of Chicago Press, 1955), pp. 1-25
Erwin Panofsky, “Iconography and Iconology: An introduction to the Study of Renaissance
Art,” Meaning in the Visual Arts (Chicago: The University of Chicago Press, 1955), pp. 26-54
6. סמיוטיקה וסטרוקטורליזם
Mieke Bal, “Seeing Signs: the use of semiotics for the understanding of visual art,” in The
Subjects of Art History, ed. Mark Cheetham, Michael Ann Holly, and Keith Moxey
(Cambridge: Cambridge University Press, 1998), pp 74-93
Rosalind Krauss, “In the Name of Picasso,” The Originality of the Avant-Garde and Other
Modernist Myths, (Cambridge, Mass.,: The MIT Press, 1985), pp. 23-40
Elkins, J. 2003. What does Peirce’s sign theory have to say to art history? Culture,
Theory & Critique 44(1), 5–22.
7. ההיסטוריה החברתית והכלכלית של האמנות
Karl Marx, (1867) “The Fetishism of the Commodity,” Capital, ed. David McLellan
(Oxford: Oxford University Press, 1995), 42-50.
https://www.marxists.org/archive/marx/works/1867-c1/ch01.htm#S4
T. J. Clark, Introduction, “The Social Art History”, The Image of the People: Gustave
Courbet and the 1848 Revolution. Berkeley: University of California Press, 1973).
Pierre Bourdieu, (1968) “Outline of a Sociological Theory of Art Perception,” The Field of
Cultural Production: Essays on Art and Literature (Cambridge: Polity Press, 1993),
215-238. https://bin.sc/Collection/Net/allanmc/web/bourdieu3.pdf
3
8. פסיכואנליזה
Sigmund Freud, “The Materials and Sources of Dreams,” Chapter 5, The Interpretation
of Dreams. http://www.bartleby.com/285/5.html
Sigmund Freud, “Mourning and Melancholia,” On the History of the Psychoanalytic
Movement and Papers on Metaspychology
http://www.english.upenn.edu/~cavitch/pdflibrary/
Freud_MourningAndMelancholia.pdf
Jacques Lacan, (1949) “The Mirror Stage as Formative of the I Function,” Écrits, trans.
Bruce Fink et al. (New York: W. W. Norton, 2002), 75-81.
http://www.sas.upenn.edu/~cavitch/pdf-library/Lacan%20Mirror%20Stage.pdf
9. מגדר, פמיניזם, קוויר
Griselda Pollock, “Feminist Interventions in the History of Art,” Vision and Difference: Feminism,
Femininity and the Histories of Art (Abingdon, New York, Routledge, 2003)
Whitney Davis, “Introduction” to Gay and Lesbian Studies in Art History, special issue of The
Journal of Homosexuality, 27 nos 1-2 (1994): 1-10
10 . פוסטסטרוקטורליזם ופוסטמודרניות
Jean Baudrillard, “Precession of Simulacra,” in Simulations (Cambridge: Semiotext(e),
1983), selection.
Fredric Jameson, Postmodernism, or The Cultural Logic of Late Capitalism (Durham:
Duke University Press, 1991), selection.
Krauss, Rosalind. "The originality of the avant-garde: a postmodernist repetition."
October 18 (1981): 47-66.
11 . פוסטקולוניאליזם וגלובאליות
Said, Edward, "Orientalism" in Bill Ashcroft, Gareth Griffiths, and Helen Tiffen (eds) The
Postcolonial Studies Reader (Routledge 1995)
Bhaba, Homi, "Border Lives: The Art of the Present" excerpt from The Location of
Culture (Routledge, 1994)
12 . כח – סובייקט – ממסד
Roland Barthes, The Death of the Author, 1967
https://writing.upenn.edu/~taransky/Barthes.pdf
Michel Foucault, “Truth and Power” in Power/Knowledge, ed. Colin Gordon, (New York:
Pantheon Books, 1980), pp. 109-133
Jacques Rancière, “The Emancipated Spectator,” Artforum (March 2007), pp. 270-280

Culture (New York: Routledge, 1994), pp. 121-131

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת