| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
זהב על הים האדריאטי: פסיפסים בהשתנות
Gold on the Adriatic Shore: Mosaics in Trnasformations |
0821-5489-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לתולדות האמנות | |||||||||||||||||||||||||
|
בין המאות החמישית והשתיים-עשרה שימש הים האדריאטי כמקום של חילופי תרבות ותיווך בין פסיפסי הזהב המרהיבים של העת העתיקה וימי-הביניים: בין קונסטנטינופול לנמלים של רוונה, טורצ׳לו, ונציה, ועד לפורץ׳ שבקרואטיה. עם ״עגינתם״ בחופים האיטלקיים, ייצרו סדנאות הפסיפסים המקומיות את יצירות המופת האחרונות של האימפריה הרומית, יצירות ששימרו את זכר העולם העתיק ורעיון האימפריה עבור הדורות הבאים. הסמינר יעסוק בחילופי האמנות והתרבות סביב הים האדריאטי; בתיווך הזמן והזיכרון באמצעות הדינמיקה של דיאלוג בין-אמנותי (temporalities); ולבסוף – בשאלת החומריות: מהו זהב? למה זהב?
Between the 5th and the 12th century, the Adriatic Sea served as a locus of cultural and artistic exchange, a point of transformation of mosaics between Late Antiquity and the Middle Ages, between Constantinople and the ports of Ravenna, Poreč, Torcello, and Venice. This seminar will focus on the ways by which the mosaics mediated the notion of time, memory, and the Imperial through form, matter, and materiality, and especially that of especially that of gold and its role in producing the temporalities of art.
זהב על הים האדריאטי: פסיפסים בהשתנות
סמסטר ב'
0821.5489
מסגרת הקורס: סמינר MA
שם המרצה: אסף פינקוס
טלפון: 054-927978
דואר אלקטרוני: pinkusas@post.tau.ac.il
שעות קבלה: לפי תיאום מראש
תיאור הקורס
בין המאות החמישית והשתיים-עשרה שימש הים האדריאטי כמקום של חילופי תרבות ותיווך בין פסיפסי הזהב המרהיבים של העת העתיקה וימי-הביניים: בין קונסטנטינופול לנמלים של רוונה, טורצ׳לו, ונציה, ועד לפורץ׳ שבקרואטיה. עם ״עגינתם״ בחופים האיטלקיים, ייצרו סדנאות הפסיפסים המקומיות את יצירות המופת האחרונות של האימפריה הרומית, יצירות ששימרו את זכר העולם העתיק ורעיון האימפריה עבור הדורות הבאים. הסמינר יעסוק בחילופי האמנות והתרבות סביב הים האדריאטי; בתיווך הזמן והזיכרון באמצעות הדינמיקה של דיאלוג בין-אמנותי (temporalities); ולבסוף – בשאלת החומריות: מהו זהב? למה זהב?
Gold on the Adriatic Shore: Mosaics in Trnasformations
Between the 5th and the 12th century, the Adriatic Sea served as a locus of cultural and artistic exchange, a point of transformation of mosaics between Late Antiquity and the Middle Ages, between Constantinople and the ports of Ravenna, Poreč, Torcello, and Venice. This seminar will focus on the ways by which the mosaics mediated the notion of time, memory, and the Imperial through form, matter, and materiality, and especially that of especially that of gold and its role in producing the temporalities of art.
דרישות הקורס:
נוכחות בשיעורים, השתתפות פעילה בדיונים, קריאת ספרות המחקר (מאמרים שיידרשו במהלך הקורס). מי שייעדר יותר משלושה מפגשים לא יעמוד בדרישות הקורס ולא יוכל להגיש עבודה (ציון 240).
מטלות הקורס: רפרט בן 15 דקות ועבודה כתובה.
מטלות קריאה: מאמרים ופרקים מספרים שיידרשו במהלך הקורס, כמפורט ברשימה למטה.
ציון סופי: עבודה סמינריונית או רפרט (לפי בחירת הסטודנט/ית).
קריאת חובה כהכנה לקורס:
Demus, Otto. The Mosaic Decoration of San Marco, Venice. Edited by Herbert Kessler. Chicago: Chicago: University of Chicago Press, 1988.
Elsner, Jas: Art and the Roman Viewer: The Transformation of Art from the Pagan World to Christianity. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.
Verhoeven, Mariëtte. The Early Christian Monuments of Ravenna: Transformations and Memory, Turnhout: Brepols, 2011.
המפגשים יוקדשו לחטיבות הבאות:
הרצאת מבוא: זהב על הים האדריאטי
Herbert L. Kessler, “The Eloquence of Silver: More on the Allegorization of the Matter,” in L’allégorie dans l’art du Moyen Age. Formes et fonctions. Héritages, créations, mutations, ed. Christian Heck (Turnhout 2011) 49–65.
Peter Cornelius Claussen, “Materia und Opus: Mittelalterliche Kunst auf der Goldwaage,” in Ars naturam adiuvans, eds. Victoria von Flemming and Sebastian Schütze (Mainz: von Zabern,1996), 40-49.
Michael Viktor Schwarz, “Goldgrund im Mittelalter: “Don’t Ask for the Meaning, Ask for the Use!,” in Gold in der Kunst von der Antike bis zur Moderne, Exh. Cat., Belvedere, eds. Agnes Husslein-Arco and Thomas Zaunschirm (Munich: Hirmer 2011), 23-37.
שמי הזהב: חומר, חלל, תנועה, ודימוי בכנסיית סט. אפולינרה נובו: יש לקרוא את הפרקים המתאימים מתוך Elsner 1995 ומתוך Simson 1948 ומתוך 2011 Mariëtte.
Arthur Urbano, “Donation, Dedication, and Damnatio Memoriae: The Catholic Reconciliation of Ravenna and the Church of Sant'Apollinare Nuovo,” Journal of Early Christian Studies 13, no. 1 (2005): 71-110.
Paul Speck, “Theoderich und sein Hofstaat. Die Prozession Mosaiken von Sant'apollinare Nuovo in Ravenna,” Boreas 16 (1993): 91-96.
DariaTomasztczuk, “Theodoric the Great's Palace Church of Christ the Redeemer at Ravenna, the Later Sant'Apollinare Nuovo,” ProQuest Dissertations Publishing, 2006.
טקס, קהל, ודימוי: בית הטבילה האורתודוכסי ברוונה:
Maria Parani, “Mediating Presence: Curtains in Middle and Late Byzantine Imperial Ceremonial and Portraiture,” Byzantine and Modern Greek Studies 42, no. 1 (2018): 1-25.
Annabel Jane Wharton, “Ritual and Reconstructed Meaning: The Neonian Baptistery in Ravenna,” Art Bulletin 69/3 (1987), 358-375.
Spiro K. Kostof, The Orthodox Baptistery of Ravenna (Yale, 1965), 57-123.
Mackie 2003: 104-115; 172-194.
חומרים, חלל, תנועה: המאוזוליאום של גלה פלצידיה:
Ellen Swift and Anne Alwis, “The Role of Late Antique Art in Early Christian Worship: A Reconsideration of the Iconography of the ‘Starry Sky’,” Papers of the British School at Rome 78, (2010): 193-217, 352-354.
Boniface Ramsey, “A Note on the Disappearance of the Good Shepherd from Early
Christian Art,” The Harvard Theological Review 76/3 (1983), 375-378.
Mackie, Gillian: "New Light on the So-Called Saint Laurence Panel at the Mausoleum of Galla Placidia, Ravenna,” Gesta 26 (1990), 54-60.
מה שלקיסר – לצופה: הבטחת חיי הנצח בס. ויטלה: נא לקרוא את הפרקים המתאימים מתוך Elsner 1995 ומתוך Simson 1948. 2011 Mariëtte כמו כן Mathews 2003: 142-176. המאמרים בהם נדון:
Ally, Kateusz, “'She Sacrificed Herself as the Priest': Early Christian Female and Male Co-Priests," Journal of Feminist Studies in Religion 33, 1 (2017): 45-67.
Irina Andreescu-Treadgold and Warren Treadgold, “Procopius and the Imperial Panels of S.Vitale,” Art Bulletin LXXIX (1997): 708-723.
Charles Barber, “The imperial panels at San Vitale: a reconsideration,” Byzantine and
Modern Greek Studies 14 (1990): 19-42.
SevBassett, “Style and Meaning in the Imperial Panels at San Vitale,” Artibus et Historiae no. 57 (2008): 49-57.
שני טבעים לצופה: ס. אפולינרה אין קלאסה: נא לקרוא את הפרק המתאים מתוך Simson 1948 Jensen 2005: 159-172. וכן
Robin Lane Fox, “Art and the Beholder: The Apse Mosaic oס f S. Apollinare in Classe,” Byzantinische Forschung XXI. Bosphorus. Essays in Honour of Cyril Mango, eds. Stephanos Efthymiadis et al. (Oxford, 1995), 247-251.
Edward Mccormick Schoolman, “The Monastic Conversion of Romuald of Ravenna and the Church of Sant’Apollinare in Classe,” Journal of Medieval History 43, no. 3 (2017): 285-297.
טורצ׳לו: המקום בו ונציה התחילה:
Otto Demus, “Studies among the Torcello Mosaics-I,” The Burlington Magazine for Connoisseurs 82, no. 483 (1943): 136-132.
——— “Studies among the Torcello Mosaics-II,” The Burlington Magazine for Connoisseurs 84, no. 491 (1944a): 39-45.
——— “Studies among the Torcello Mosaics-III,” The Burlington Magazine for Connoisseurs 85, no. 497 (1944b): 195-200.
Marina Karem, “The Mosaics of Santa Maria Assunta in Torcello,” ProQuest Dissertations Publishing, 1991.
סן מרקו:
Claudia Bolgia. “The Mosaics of Gregory IV at S. Marco, Rome: Papal Response to Venice, Byzantium, and the Carolingians,” Speculum 81, no. 1 (2006): 1-34.
Penny Howell Jolly, Made in God's Image? Eve and Adam in the Genesis Mosaics at San Marco, Venice. Berkeley: University of California Press, 1997.
ספרות כללית:
Bovini, Giuseppe. Ravenna, edited by Matt, Leonard von, Leonard Von Matt. New York: Abrams, 1971.
———. Ravenna: Art and History. Ravenna: Longo, 1979.
Bynum, Caroline W. Christian Materiality: An Essay in Religion in Late Medieval Europe. New York: Zone Books, 2011.
David, Massimiliano. Eternal Ravenna: From the Etruscans to the Venetians, edited by Christina Cawthra, translated by, Jo-Ann Titmarsh, Turnhout: Brepols, 2013.
Deliyannis, Deborah Mauskopf, 1966-. Ravenna in Late Antiquity. Cambridge: Cambridge University Press, New York, 2010.
Demus, Otto. The Mosaic Decoration of San Marco, Venice. Edited by Herbert Kessler. Chicago: Chicago: University of Chicago Press, 1988.
Herrin, Judith. Byzantium: The Surprising Life of a Medieval Empire. Princeton: Princeton University Press, 2009.
Jensen, Robin Margaret. Face to Face. Portraits of the Divine in Early Christianity. Minneapolis: Fortress Press, 2005.
Kessler, Herbert. Seeing Medieval Art: Rethinking the Middle Ages. Peterborough, ON: Broadview Press, 2004.
Lopez-Jantzen, Nicole. “From the Roman Empire to the Middle Ages: The Struggle for Ravenna in the Eighth Century,” PhD. Diss. Fordham University, ProQuest Dissertations Publishing, 2012.
Mackie, Gillian. Early Christian Chapels in the West: Decoration, Function, and Patronage. Toronto: University of Toronto Press, 2003.
Mathews, Thomas, F. The Clash of Gods. A Reinterpretation of Early Christian Art (Princeton: Princeton University Press, 2003).
Poeschke, Joachim. Italian Mosaics, 300-1300. New York and London: Abbeville Press, 2010.
Raccagni, Gianluca. “A Byzantine Title in a Post-Byzantine World: Local Aspirations and the Theory of Translatio Imperii in the use of the Exarchal Title by the Archbishops of Ravenna through the Middle Ages.” Mediterranean Historical Review 25, no. 2 (2010): 133-146.
Raff, Thomas. Die Sprache der Materialien. Münster: Waxmann Verlag, 2008.
Simson, Otto von. Sacred Fortress. Byzantine Art and Statecraft in Ravenna. University of Chicago Press: Chicago, 1948.
Verhoeven, Mariëtte. The Early Christian Monuments of Ravenna: Transformations and Memory. Turnhout: Brepols, 2011.
Wharton, Annabel Jane. Refiguring the Post Classical City: Dura Europos, Jerash, Jerusalem, and Ravenna. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.