| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
בדרך לסנטיאגו: מסעות ועולי רגל באמנות ימה"ב
Journeys and Pilgrimage in Medieval Art |
0821-5055-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לתולדות האמנות | |||||||||||||||||||||||||
|
נתיבי עולי הרגל לרומא, לירושלים, ולסנטיאגו דה- קומפוסטלה חצו את אירופה של ימה"ב ועד היום. על דרכים אלו הוקמו כנסיות, בתי הארחה, מסבאות, ועוד; באלו נמכרו תגי עולי רגל, פסלונים, ומזכרות אחרות לקהל המשולהב. מה חלקה של האמנות בפולחן זה? מה מטרתו של המסע וכיצד כיוונה האמנות את עולה הרגל להגשמתו? כיצד הטרימה האמנות את ניסיונו של עולה הרגל בימה"ב? כיצד נחוותה האמנות באתרים אלו? מהו ניהול הגוף הטקסי של עולי הרגל אל מול יצירות האמנות? השיעור יתמקד באמנות וטקס באתרי עלייה לרגל בין המאות ה-12 וה-13, באובייקטים של פולחן (מזבחות, רליקויות, צלמים), ויבחן את תפקודם בתוך התרבות של ימה"ב.
Pilgrimage routes to
הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כ"ץ
החוג לתולדות האמנות
בדרך לסנטיאגו: מסעות ועולי רגל באמנות ימה"ב
Journeys and Pilgrimage in Medieval Art
סמסטר ב' תשע"ז
4 ש"ס
מסגרת הקורס: סמינר MA
שם המרצה: פרופ' אסף פינקוס
טלפון: 0549279798 דואר אלקטרוני: pinkusas@post.tau.ac.il
שעות קבלה: לפי תיאום מראש
תאור הקורס
נתיבי עולי הרגל לרומא, לירושלים, ולסנטיאגו דה- קומפוסטלה חצו את אירופה של ימה"ב ועד היום. על דרכים אלו הוקמו כנסיות, בתי הארחה, מסבאות, ועוד; באלו נמכרו תגי עולי רגל, פסלונים, ומזכרות אחרות לקהל המשולהב. מה חלקה של האמנות בפולחן זה? מה מטרתו של המסע וכיצד כיוונה האמנות את עולה הרגל להגשמתו? כיצד הטרימה האמנות את ניסיונו של עולה הרגל בימה"ב? כיצד נחוותה האמנות באתרים אלו? מהו ניהול הגוף הטקסי של עולי הרגל אל מול יצירות האמנות? השיעור יתמקד באמנות וטקס באתרי עלייה לרגל בין המאות ה-12 וה-13, באובייקטים של פולחן (מזבחות, רליקויות, צלמים), ויבחן את תפקודם בתוך התרבות של ימה"ב.
Pilgrimage routes to
תנאי קדם:
מבוא לאמנות ימי-הביניים, רומנסק וגותיקה (אמנות בתום האלף).
דרישות הקורס:
נוכחות במפגשים, השתתפות פעילה בדיונים, קריאת ספרות המחקר, הגשת סמינר או רפרט. מי שייעדר יותר משלושה מפגשים לא יעמוד בדרישות הקורס ולא יוכל להגיש את העבודה (ציון 240).
קריאת חובה: תצוין במהלך הקורס, מתוך המאמרים והספרים שלמטה, ואלו שיידרשו ממפגש למפגש.
מרכיבי הציון הסופי: עבודת סמינר/רפרט
נושאי המפגשים (נתון לשינויים, בהתאם להתקדמות בסמינר):
1. הרצאת מבוא: גבולות של קדושה – אנתרופולוגיה של עלייה לרגל.
Cohen, Ester: “Roads and Pilgrimage: A Study in Economic Interaction,” Studi Medievali 21 (1980): 321-341.
Freedberg David: “Image and Pilgrimage,” in The Power of Images. Studies in the History and Theory of Response (Chicago, 1989), 99-135.
Ladner, G.B.: “Homo Viator. Medieval Ideas of Alienation and Order,” Speculum 42/2 (1967): 233-259.
Frey, Nancy Louise; Pilgrim Stories: On and off the Road to Santiago (Berkley, 1998).
——— “Stories of the Return: Pilgrim and Its Aftermath.” In Intersecting Journeys: The Anthropology of Pilgrimage and Tourism, edited by Badone Ellen and Sharon Roseman (Chicago, 2004), 89-109.
קהל עולי הרגל:
Abou-El-Haj, Barbara F.: "The Audiences for the Medieval Cult of Saints", Gesta 30:1 (1991): 3-15.
Cahn, Walter: “Romanesque Sculpture and the Spectator,” in The Romanesque Frieze
and Its Spectator, ed. by Deborah Kahn (London, 1992), 45-60, 194-196.
Dale, E.A. Thomas: " The Nude at Moissac: Vision, Phantasia, and the Experience of Romanesque Sculpture," in Current Directions in Eleventh- and Twelfth-Century Sculpture Studies eds. Robert A. Maxwell, Kirk Ambrose (Turnhout, 2010), 61-76.
Forsyth, Ilene H.: " Narrative at Moissac: Schapiro's Legacy," Gesta 41/2 (2002): 71-93.
Rutchick, Leah: “Visual Memory and Historiated Sculpture in the Moissac Cloister,” in Die mittelalterliche Kreuzgang: The Medieval Cloisters. Le cloître du Moyen Âge. Architektur, Funktion und Programm, ed. Peter Klein (Munich, 2003), 190–211.
Sauerländer, Wilibald: “Romanesque Sculpture in its Architectural Context,” in The Romanesque Frieze and its Spectator, ed. D. Kahn (London, 1992), 17-43.
Schapiro, Meyer: “The Romanesque Sculpture of Moissac I & II,” in Meyer Schapiro, Romanesque Art. Selected Papers (New York, 1977: 1993), 131-264.
:
Denny, Don: “The Last Judgment Tympanum at Autun. Its Sources and Meaning,” Speculum 57 (1982): 533-547.
Seidel, Linda: Legends in Limestone. Lazarus, Gislebertus, and the Cathedral of Autun Chicago, 1999).
Travis, William J.: “The Journey to Emmaus Capital at Saint-Lazare of Autun",in Blick 2005: 187-215.
Werkmeister, Otto Karl: “The Lintel Fragment Representing Eve from Sainr-Lazare, Autun, Journal of the Warburg and Courtauld Institute 35 (1972): 1-30.
Katzenellenbogen, Adolph: “The Central Tympanum at Vézelay. Its Encyclopedic Meaning and its Relation to the First Crusader,” The Art Bulletin XXXVI/3 (1994): 141-151.
Ambrose, Kirk: The Nave Sculpture of Vézelay: The Art of Monastic Viewing (Toronto, 2006).
Low, Peter: “You Who Once Were Far Off: Enlivening Scripture in the Main Portal at Vézelay,” The Art Bulletin 85 (2003): 479-89.
Ambrose, Kirk: The Nave Sculpture of Vézelay: The Art of Monastic Viewing (Toronto, 2006).
Ashley, Kathleen: “«Sainte Foy» on the Loose, or, the Possibilities of Procession", in: Moving Subjects: Processional Performance in the Middle Ages and the Renaissance, ed. Kathleen Ashley and Wim Hüsken (2001), 53-67.
Bouché, Anne-Marie: “Vox Imaginis: Anomaly and Enigma in Romanesque Art,” in The Mind’s Eye. Art and TheologicalArgument in the Middle Ages, eds. Hamburger F. Jeffrey, and Anne-Marie Bouché (Princeton, 2006), 307-335.
Emensnyder, Amy G: “Legendary Treasure at Conques: Reliquaries and Imaginative Memory", Speculum 71/4 (1996): 884-906.
Fricke, Beate: “Cranky Lady, Playful Child, Awesome Idol or Triumphant Empress? The "images" of Sainte Foy at Conques, in: Revue d'Auvergne 108 (2004).
Gerson Paula: The Pilgrim’s Guide to Santiago de Compostela: a Critical Edition (London, 1998).
Melczer, William: The Pilgrim’s Guide to Santiago de Compostela (New York, 1993), 119-133.
Hearn 1981: 142-152.
Williams, John: “Spain or Toulouse?,” A half Century Later: Observations on the Chronology of Santiago de Compostella,” Actas del XXIII Congreso internacional de historia del arte (Granada, 1973), I, 557-567.
Caldwell, S.H.: “Penance, Baptism, Apocalypse: The Easter Context of Jaca Cathedral’sWest Tympanum,” Art History 3/1 (1980): 25-40.
Werckmeister, Karl, Otto, "Jugglers in a Monastery", Oxford Art Journal 17/1
(1994): 60-64.
———“The Emmaus and Thomas Pillar of the Cloister of Silos", El románico en
Silos: IX centenario de la consagración de la iglesia y claustro, 1088-1988” (Silos, 1990), 149-171.
Williams, J., “Mayer Schapiro in Silos: Pursuing an Iconography of Style,” The Art Bulletin 85/3 (2003): 442-468.
Williams, John: “Generationes Abrabae: Reconquest Iconography in León,” Gesta 16 (1977): 3-14.
———“San Isidoro in León: Evidence for a New History,” Art Bulletin LV (1973): 170-184.
Birch, D.J.: Pilgrimage to Rome in the Middle Ages: Continuity and Change (Suffolk, 1998).
Glass, Dorothy: Portals, Pilgrimage, and Crusade in Western Tuscany (Princeton, 1997), 3-19, 29-36, 45-64.
Glass, Dorothy: Romanesque Sculpture in Campania: Patrons, Programs, and Style (Pennsylvania, 1991).
Verzar Bornstein, Christine: Portals and Politics in the Early Italian City-State: the Sculpture of Nicholaus in Context (Parma, 1988).
Kessler, Herbert and Johanna Zacharias: Rome 1300: On the Path of the Pilgrim (Yale, 2000).
· ס. דונינו בפידנצה:
Freni, Giovanni" “Space, Images, and the Public at the Duomo of Fidenza: Movement as Semiotic Code,” in Meaning in Motion. The Semantics of Movement in Medieval Art, eds. Nino Zchomelidse and Giovanni Freni (Princeton, 2011), 95-130.
7. עולי רגל, צליינים, ואבירים במודנה:
Glass, Dorothy F. Glass: "Prophecy and Priesthood at Modena," Zeitschrift für Kunstgeschichte, 63/3 (2000): 326-338.
Fox-Friedman, Jeanne: "Messianic Visions. Modena Cathedral and the Crusades, Res 25 (I994): 77-95.
——— "Sacred and Secular: Modena Cathedral and Monumental World Maps," Arte medievale 10/2 (I996): 39- 55.
8. כנסיית הקבר בירושלים:
כנען-קדר, נורית: "משמעות סמלית באדריכלות הצלבנית", בתוך: הצלבנים בממלכתם; מחקרים בתולדות ארץ ישראל 1201-1099, בעריכת בנימין זאב קדר (ירושלים, 1987), עמ' 169- 179.
------ "המשקופים הצלבניים בכנסיית הקבר הקדוש: הצעת קריאה חדשה", בתוך: פרקים בתולדות ירושלים בימי הביניים, בנימין זאב קדר (ירושלים, 1979), עמ' 326-316.
לימור, אורה: "עולי רגל נוצריים בתקופה הביזאנטית", שם, עמ' 415-391.
פראוור, יהושע, "משקופי כנסיית הקבר", קדמוניות א', 2-1 (1968), 49-47.
Folda, Jaroslav: The Art of the Crusaders in the Holy Land: 1098-1291 (Cambridge, 1995).
Lindner, Molly: "Topography and Iconography in Twelfth Century Jerusalem," in The Horns of Hattin, ed. Benjamin. Kedar (Israel, 1992), 81-99.
Kuehnel, Bianca: Crusader Art of the Twelfth Century (Berlin, 1994).
Bugslag, James: “Pilgrimage to Chartres: the Visual Evidence,” in Blick 2005: 135-183.
Crossley, Paul: “Ductus and Memoria in Chartres Cathedral,” in Rhetoric Beyond Words: Delight and Persuasion in the Arts of the Middle Ages, ed. Mary Carruthers (Cambridge, 2010), 214-48.
Dressler, Rachel: “Deus Hoc Vult: Ideology, Identity and Sculptural Rhetoric at the Time of
the Crusades,” Medieval Encounters: Jewish, Christian, and Muslim Culture in
Confluence and Dialogue 1/ 2 (1995): 188-218.
Fassler, Margot: “Liturgy and Sacred History in the Twelfth-Century Tympana at Chartres,” Art Bulletin 75 (1993): 499-520.
Spitzer, Laura: “The Cult of the Virgin and Gothic Sculpture: Evaluating Opposition in the Chartres West Façade Capital Frieze,” Gesta XXXIII/2 (1994): 132-150.
Birch, D.J., “Selling the Saints: Competition among Pilgrimage Centers in the 12th Century,” Medieval History, 2/2 (1992): 20-34.
Blick, Sarah and Rita Tekippe: “Popular and Precious: Silver-Gilt & Silver Pilgrim Badges,”Peregrination 2/1 (2005)
http://peregrinations.kenyon.edu/vol2-1.pdf
Bugslag, James: “Pilgrimage to Chartres: The Visual Evidence,” in: Blick and Tekippe
Kenaan-Kedar, Nurith, "Visual Commemoration of Returning or Departing Crusaders,” in The Crusades and Visual Culture, eds. Elizabeth Lapina, April Jehan Morris, Susanna Throop, and Laura Whatley (Aldershot, 2015), 91–104.
Leathers-Kuntz, Marion, “The Idea of Restitutio in the Thought of Guillaume Postel,” in Itinerarium: The Idea of Journey (Salzburg, 1983), 202–215.
Gaposchkin, M. Cecilia: "Portals, Processions, Pilgrimage, and Piety: Saint Firmin and Honoré at Amiens," in: Blick 2005, 217-242.
Murray, Stephan: A Gothic Sermon. Making a Contract with the Mother of God, Saint Mary of Amiens (Berkeley, 2004).
12-13. רפרטים
ספרות כללית כחובת קריאה:
לימור, אורה: מסעות ארץ הקודש. עולי רגל נוצריים בשלהי העת העתיקה (ירושלים, 1998).
Ladner, Gerhart B.: “ 'Homo Viator’: Medieval Ideas on Alienation and Order,” Speculum 42 (1967), 233-259.
Melczer, William: The Pilgrim’s Guide to Santiago de Compostela (New York, 1993), 119- 133.
Tekippe, Rita: Pilgrimage and Procession: Correlations of Meaning, Practice, and Effects, in: Art and Architecture of Late Medieval Pilgrimage in Northern Europe and the British Isles, eds. Sarah Blick and Rita Tekippe (Boston, 2005), 693- 752.
Studies:
כנען-קדר, נורית: תחייתו של הפיסול המונומנטלי באירופה: הפיסול הרומנסקי במאות ה-11 וה-12 (תל- אביב, 2002).
לימור, אורה ואלחנן ריינר: עלייה לרגל. יהודים, נוצרים, מוסלמים (האוניברסיטה הפתוחה, 2005).
Binski,Paul: Medieval Death. Ritual and Representation (New York, 1996).
Blick, Sarah, and Rita Tekippe (eds.): Art and Architecture of Late Medieval Pilgrimage in Northern Europe and the British Isles (Boston, 2005).
Eade, John and Michael J. Sallnow (eds.): Contesting the Sacred: the Anthropology of Christian Pilgrimage (London, 1991).
Elsner, Jas and Joan-Pau (eds.): Voyages and Visions. Towards a Cultural History of Travel (London, 1999).
Glass, Dorothy: Portals, Pilgrimage, and Crusade in Western Tuscany (Princeton, 1997).
Hagen, Susan K.: Allegorical Remembrance: A Study of The Pilgrimage of the Life of Man as a Medieval Treatise on Seeing & Remembering (Athens, Ga.: University of Georgia Press,1990).
Kahn, Debora (ed.): The Romanesque Frieze and its Spectator (London, 1992).
Kendall, Calvin B.: The Allegory of the Church. Romanesque Portals and Their Verse Inscriptions (Toronto, 1998).
Hearn, M.F.: Romanesque Sculpture. The Revival of Monumental Stone Sculpture in the Eleventh and Twelfth Centuries (Ithaca, 1981).
Hourihane, Colum (ed.): Romanesque Art and Thought in the Twelfth Century. Essays in Honor of Walter Cahn (Princeton, 2008).
Mâle, Emile: Religious Art in France. The Twelfth Century (Paris, 1922; Princeton, 1978).
Maxwell. Robert A. and Kirk Ambrose, eds.: Current Directions in Eleventh- and Twelfth- Century Sculpture Studies (Turnhout, 2010),
Nichols, Stephen G.: Romanesque Signs: Early Medieval Narrative and Iconography (Yale, 1983).
Patton, Pamela Anne: Pictorial Narrative in the Romanesque Cloister. Cloister Imagery and Religious Life in Medieval Spain (New York, 2004).
Porter, Arthur Kingsley: Romanesque Sculpture of the Pilgrimage Roads (new York, 1969).
Sauerländer, Wilibald: Romanesque Art: Problems and Monuments (London, 2004), 2 vols.
Schapiro, Meyer: Romanesque Art, Selected Paper (New York, 1977).
Seasoltz, R.Kevin: A Sense of the Sacred. Theological Foundations of Christian Architecture and Art (New York, 2005).
Seidel, Linda: Pious Journeys. Christian Devotional Art and Practice in the Later middle Ages and Renaissance (Chicago, 2001).
Turner, V.W. and E. Turner: Image and Pilgrimage in Christian Culture (Oxford, 1978).
Stratford, Neil: Studies in Burgundian Romanesque Sculpture (London, 1998).