חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  בדרך לסנטיאגו: מסעות ועולי רגל באמנות ימה"ב
  Journeys and Pilgrimage in Medieval Art                                                              
0821-5055-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1000-1400200מכסיקו - אומנויותסמינר פרופ פינקוס אסף
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

נתיבי עולי הרגל לרומא, לירושלים, ולסנטיאגו דה- קומפוסטלה חצו את אירופה של ימה"ב ועד היום. על דרכים אלו הוקמו כנסיות, בתי הארחה, מסבאות, ועוד; באלו נמכרו תגי עולי רגל, פסלונים, ומזכרות אחרות לקהל המשולהב. מה חלקה של האמנות בפולחן זה? מה מטרתו של המסע וכיצד כיוונה האמנות את עולה הרגל להגשמתו? כיצד הטרימה האמנות את ניסיונו של עולה הרגל בימה"ב? כיצד נחוותה האמנות באתרים אלו? מהו ניהול הגוף הטקסי של עולי הרגל אל מול יצירות האמנות? השיעור יתמקד באמנות וטקס באתרי עלייה לרגל בין המאות ה-12 וה-13, באובייקטים של פולחן (מזבחות, רליקויות, צלמים), ויבחן את תפקודם בתוך התרבות של ימה"ב.

 

 

 

Course description

Pilgrimage routes to Rome, Jerusalem and Santiago de Compostela have crossed Europe from medieval to present times. On these routes numerous churches and hospices were erected, in which pilgrim badges, souvenirs and other objects were acquired by the devoted visitors. What role did art play in this cult? What was the purpose of the journey and how did medieval art guide the pilgrims to its fulfillment? How did the works of art prime the expectations and experiences of the pilgrims? How was art received? The course will focus on art and ceremony at pilgrimage sites between the 12th-13th century, as well as on cult objects and their function within the cultural practice of pilgrimage.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-5055-01 בדרך לסנטיאגו: מסעות ועולי רגל באמנות ימה"ב
Journeys and Pilgrimage in Medieval Art
שנה"ל תשע"ז | סמ'  ב' | פרופ פינקוס אסף

666סילבוס מפורט/דף מידע

הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כ"ץ

החוג לתולדות האמנות

 

 

בדרך לסנטיאגו: מסעות ועולי רגל באמנות ימה"ב

Journeys and Pilgrimage in Medieval Art

 

סמסטר ב' תשע"ז

4 ש"ס

מסגרת הקורס: סמינר MA

 

שם המרצה: פרופ' אסף פינקוס                  

טלפון: 0549279798         דואר אלקטרוני: pinkusas@post.tau.ac.il

שעות קבלה: לפי תיאום מראש

 

תאור הקורס

נתיבי עולי הרגל לרומא, לירושלים, ולסנטיאגו דה- קומפוסטלה חצו את אירופה של ימה"ב ועד היום. על דרכים אלו הוקמו כנסיות, בתי הארחה, מסבאות, ועוד; באלו נמכרו תגי עולי רגל, פסלונים, ומזכרות אחרות לקהל המשולהב. מה חלקה של האמנות בפולחן זה? מה מטרתו של המסע וכיצד כיוונה האמנות את עולה הרגל להגשמתו? כיצד הטרימה האמנות את ניסיונו של עולה הרגל בימה"ב? כיצד נחוותה האמנות באתרים אלו? מהו ניהול הגוף הטקסי של עולי הרגל אל מול יצירות האמנות? השיעור יתמקד באמנות וטקס באתרי עלייה לרגל בין המאות ה-12 וה-13, באובייקטים של פולחן (מזבחות, רליקויות, צלמים), ויבחן את תפקודם בתוך התרבות של ימה"ב.

 

Pilgrimage routes to Rome, Jerusalem and Santiago de Compostela have crossed Europe from medieval to present times. On these routes numerous churches and hospices were erected, in which pilgrim badges, souvenirs and other objects were acquired by the devoted visitors. What role did art play in this cult? What was the purpose of the journey and how did medieval art guide the pilgrims to its fulfillment? How did the works of art prime the expectations and experiences of the pilgrims? How was art received? The course will focus on art and ceremony at pilgrimage sites between the 12th-13th century, as well as on cult objects and their function within the cultural practice of pilgrimage.

 

 

תנאי קדם:

מבוא לאמנות ימי-הביניים, רומנסק וגותיקה (אמנות בתום האלף).

 

דרישות הקורס:

נוכחות במפגשים, השתתפות פעילה בדיונים, קריאת ספרות המחקר, הגשת סמינר או רפרט. מי שייעדר יותר משלושה מפגשים לא יעמוד בדרישות הקורס ולא יוכל להגיש את העבודה (ציון 240).

 

קריאת חובה: תצוין במהלך הקורס, מתוך המאמרים והספרים שלמטה, ואלו שיידרשו ממפגש למפגש.

 

מרכיבי הציון הסופי: עבודת סמינר/רפרט

 

  • נושאי המפגשים ייקבעו בהתאם להתקדמות בסמינר

נושאי המפגשים (נתון לשינויים, בהתאם להתקדמות בסמינר):

1.      הרצאת מבוא: גבולות של קדושה – אנתרופולוגיה של עלייה לרגל.  

Cohen, Ester: “Roads and Pilgrimage: A Study in Economic Interaction,” Studi Medievali 21        (1980): 321-341.

Freedberg David: “Image and Pilgrimage,” in The Power of Images. Studies in the             History and Theory of Response (Chicago, 1989), 99-135.

Ladner, G.B.: “Homo Viator. Medieval Ideas of Alienation and Order,” Speculum 42/2             (1967): 233-259.

Frey, Nancy Louise; Pilgrim Stories: On and off the Road to Santiago (Berkley, 1998).

——— “Stories of the Return: Pilgrim and Its Aftermath.” In Intersecting Journeys: The Anthropology of Pilgrimage and Tourism, edited by Badone Ellen and Sharon Roseman (Chicago, 2004), 89-109.

 

קהל עולי הרגל:

Abou-El-Haj, Barbara F.: "The Audiences for the Medieval Cult of Saints", Gesta             30:1 (1991): 3-15.

Cahn, Walter: “Romanesque Sculpture and the Spectator,” in The Romanesque Frieze

and Its Spectator, ed. by Deborah Kahn (London, 1992), 45-60, 194-196.

 

  1. עירום, פנטזיה, זיכרון: הטפות באבן במאוסק

Dale, E.A. Thomas: " The Nude at Moissac: Vision, Phantasia, and the Experience of                  Romanesque Sculpture," in Current Directions in Eleventh- and Twelfth-Century             Sculpture Studies eds. Robert A. Maxwell, Kirk Ambrose (Turnhout, 2010), 61-76.

Forsyth, Ilene H.: " Narrative at Moissac: Schapiro's Legacy," Gesta 41/2 (2002): 71-93.

Rutchick, Leah: “Visual Memory and Historiated Sculpture in the Moissac Cloister,” in Die mittelalterliche Kreuzgang: The Medieval Cloisters. Le cloître du Moyen Âge. Architektur, Funktion und Programm, ed. Peter Klein (Munich, 2003), 190–211.

Sauerländer, Wilibald: “Romanesque Sculpture in its Architectural Context,” in The                   Romanesque Frieze and its Spectator, ed. D. Kahn (London, 1992), 17-43.

Schapiro, Meyer: “The Romanesque Sculpture of Moissac I & II,” in Meyer Schapiro,             Romanesque Art. Selected Papers (New York, 1977: 1993), 131-264.

 

  1. אוטן (Autun): משפט וניהול גוף:

:

Denny, Don: “The Last Judgment Tympanum at Autun. Its Sources and Meaning,”             Speculum 57 (1982): 533-547.

Seidel, Linda: Legends in Limestone. Lazarus, Gislebertus, and the Cathedral of Autun               Chicago, 1999).

Travis, William J.: “The Journey to Emmaus Capital at Saint-Lazare of Autun",in Blick             2005: 187-215.

Werkmeister, Otto Karl: “The Lintel Fragment Representing Eve from Sainr-Lazare,             Autun, Journal of the Warburg and Courtauld Institute 35 (1972): 1-30.

 

  • שליחות, משפט, וטקס בווזליי (Vézelay):

Katzenellenbogen, Adolph: “The Central Tympanum at Vézelay. Its Encyclopedic                       Meaning and its Relation to the First Crusader,” The Art Bulletin XXXVI/3                       (1994): 141-151.

Ambrose, Kirk: The Nave Sculpture of Vézelay: The Art of Monastic Viewing (Toronto,             2006).

Low, Peter: “You Who Once Were Far Off: Enlivening Scripture in the Main Portal at                Vézelay,” The Art Bulletin 85 (2003): 479-89.

 

  • תקשורת חזותית בכנסייה

Ambrose, Kirk: The Nave Sculpture of Vézelay: The Art of Monastic Viewing (Toronto,              2006).

 

  1. הטרמה במילה ובדימוי: יום הדין בקונק:

Ashley, Kathleen: “«Sainte Foy» on the Loose, or, the Possibilities of Procession", in:                Moving Subjects: Processional Performance in the Middle Ages and the             Renaissance, ed. Kathleen Ashley and Wim Hüsken (2001), 53-67.

Bouché, Anne-Marie: “Vox Imaginis: Anomaly and Enigma in Romanesque Art,” in                   The Mind’s Eye. Art and TheologicalArgument in the Middle Ages, eds.                Hamburger F. Jeffrey, and Anne-Marie Bouché (Princeton, 2006), 307-335.

Emensnyder, Amy G: “Legendary Treasure at Conques: Reliquaries and Imaginative                   Memory", Speculum 71/4 (1996): 884-906.

Fricke, Beate: “Cranky Lady, Playful Child, Awesome Idol or Triumphant Empress?                   The "images" of Sainte Foy at Conques, in: Revue d'Auvergne 108 (2004).

 

  1. כנסיות עולי הרגל בספרד:
  • סנטיגו בקומפוסוטלה: בעקבות המדריך לעולי הרגל:

Gerson Paula: The Pilgrim’s Guide to Santiago de Compostela: a Critical Edition                        (London, 1998).

Melczer, William: The Pilgrim’s Guide to Santiago de Compostela (New York, 1993),             119-133.

Hearn 1981: 142-152.

Williams, John: “Spain or Toulouse?,” A half Century Later: Observations on the                                    Chronology of Santiago de Compostella,” Actas del XXIII Congreso internacional de historia del arte (Granada, 1973), I,  557-567.

 

  • טקס ודימוי בחקה:

Caldwell, S.H.: “Penance, Baptism, Apocalypse: The Easter Context of Jaca             Cathedral’sWest Tympanum,” Art History 3/1 (1980): 25-40.

 

  • עולה הרגל בסילוס:

 

Werckmeister, Karl, Otto, "Jugglers in a Monastery", Oxford Art Journal 17/1

(1994): 60-64.

———“The Emmaus and Thomas Pillar of the Cloister of Silos", El románico en

Silos: IX centenario de la consagración de la iglesia y claustro, 1088-1988”             (Silos, 1990), 149-171.

Williams, J., “Mayer Schapiro in Silos: Pursuing an Iconography of Style,” The Art             Bulletin 85/3 (2003): 442-468.

  • ס. איזידורו בלאון

Williams, John: “Generationes Abrabae: Reconquest Iconography in León,” Gesta 16             (1977): 3-14.

———“San Isidoro in León: Evidence for a New History,” Art Bulletin LV (1973):                     170-184.

 

 

  1. נתיבי עולי הרגל באיטליה: טוסקנה, אמיליה-רומאנה, רומא

Birch, D.J.: Pilgrimage to Rome in the Middle Ages: Continuity and Change                    (Suffolk, 1998).

Glass, Dorothy: Portals, Pilgrimage, and Crusade in Western Tuscany (Princeton,                       1997), 3-19, 29-36, 45-64.

Glass, Dorothy: Romanesque Sculpture in Campania: Patrons, Programs, and Style             (Pennsylvania, 1991).

Verzar Bornstein, Christine: Portals and Politics in the Early Italian City-State: the             Sculpture of Nicholaus in Context (Parma, 1988).

Kessler, Herbert and Johanna Zacharias: Rome 1300: On the Path of the Pilgrim             (Yale, 2000). 

·       ס. דונינו בפידנצה:

Freni, Giovanni" “Space, Images, and the Public at the Duomo of Fidenza: Movement                 as Semiotic Code,” in Meaning in Motion. The Semantics of Movement in                         Medieval Art, eds. Nino Zchomelidse and Giovanni Freni (Princeton, 2011),                    95-130.

7.      עולי רגל, צליינים, ואבירים  במודנה:

Glass, Dorothy F. Glass: "Prophecy and Priesthood at Modena," Zeitschrift für                             Kunstgeschichte, 63/3 (2000): 326-338.

Fox-Friedman, Jeanne: "Messianic Visions. Modena Cathedral and the Crusades, Res 25             (I994): 77-95.

——— "Sacred and Secular: Modena Cathedral and Monumental World Maps," Arte                  medievale 10/2 (I996): 39- 55.

 

 

8.      כנסיית הקבר בירושלים:

כנען-קדר, נורית: "משמעות סמלית באדריכלות הצלבנית", בתוך: הצלבנים בממלכתם; מחקרים               בתולדות ארץ ישראל 1201-1099, בעריכת בנימין זאב קדר (ירושלים, 1987), עמ' 169-               179.

------     "המשקופים הצלבניים בכנסיית הקבר הקדוש: הצעת קריאה חדשה", בתוך: פרקים                בתולדות ירושלים בימי הביניים, בנימין זאב קדר (ירושלים, 1979), עמ' 326-316.

לימור, אורה: "עולי רגל נוצריים בתקופה הביזאנטית", שם, עמ' 415-391.

פראוור, יהושע, "משקופי כנסיית הקבר", קדמוניות א', 2-1 (1968), 49-47. 

Folda, Jaroslav: The Art of the Crusaders in the Holy Land: 1098-1291 (Cambridge,             1995).

Lindner, Molly: "Topography and Iconography in Twelfth Century Jerusalem," in                       The Horns of Hattin, ed. Benjamin. Kedar (Israel, 1992), 81-99.

Kuehnel, Bianca: Crusader Art of the Twelfth Century (Berlin, 1994).

 

  1. בדרך אל גבירתנו: עולי הרגל בשרטר:
  • Honorius Augustodunensis, Gemma anzmae, lib. 1, cap. v, Pat. lat., CLXXII, cols.            544-45.

 

Bugslag, James: “Pilgrimage to Chartres: the Visual Evidence,” in Blick 2005: 135-183.

Crossley, Paul: “Ductus and Memoria in Chartres Cathedral,” in Rhetoric Beyond             Words:            Delight and Persuasion in the Arts of the Middle Ages, ed. Mary Carruthers       (Cambridge, 2010), 214-48.

Dressler, Rachel: “Deus Hoc Vult:  Ideology, Identity and Sculptural Rhetoric at the Time of

            the Crusades,” Medieval Encounters:  Jewish, Christian, and Muslim Culture in 

             Confluence and Dialogue 1/ 2 (1995): 188-218.

Fassler, Margot: “Liturgy and Sacred History in the Twelfth-Century Tympana at                        Chartres,” Art Bulletin 75 (1993): 499-520.

Spitzer, Laura: “The Cult of the Virgin and Gothic Sculpture: Evaluating Opposition                   in the Chartres West Façade Capital Frieze,” Gesta XXXIII/2 (1994): 132-150.

 

  1. הדרך חזרה: מזכרות מאתרי עלייה לרגל

 

Birch, D.J., “Selling the Saints: Competition among Pilgrimage Centers in the 12th             Century,” Medieval History, 2/2 (1992): 20-34.

Blick, Sarah and Rita Tekippe: “Popular and Precious: Silver-Gilt & Silver Pilgrim             Badges,”Peregrination 2/1 (2005)

http://peregrinations.kenyon.edu/vol2-1.pdf

Bugslag, James: “Pilgrimage to Chartres: The Visual Evidence,” in: Blick and Tekippe    

Kenaan-Kedar, Nurith, "Visual Commemoration of Returning or Departing Crusaders,” in The Crusades and Visual Culture, eds. Elizabeth Lapina, April Jehan Morris, Susanna Throop, and Laura Whatley (Aldershot, 2015), 91–104.

Leathers-Kuntz, Marion, “The Idea of Restitutio in the Thought of Guillaume Postel,” in Itinerarium: The Idea of Journey (Salzburg, 1983), 202–215.

 

  1. תהלוכות ועולי רגל באמיין:

 

Gaposchkin, M. Cecilia: "Portals, Processions, Pilgrimage, and Piety: Saint Firmin and             Honoré at Amiens," in: Blick 2005, 217-242.

Murray, Stephan:  A Gothic Sermon. Making a Contract with the Mother of God, Saint             Mary of Amiens (Berkeley, 2004).

12-13.    רפרטים
ספרות כללית כחובת קריאה:

לימור, אורה: מסעות ארץ הקודש. עולי רגל נוצריים בשלהי העת העתיקה (ירושלים, 1998).

Ladner, Gerhart B.: “ 'Homo Viator’: Medieval Ideas on Alienation and Order,” Speculum 42                    (1967), 233-259.

Melczer, William: The Pilgrim’s Guide to Santiago de Compostela (New York, 1993), 119-            133.

Tekippe, Rita: Pilgrimage and Procession: Correlations of Meaning, Practice, and Effects, in:        Art and Architecture of Late Medieval Pilgrimage in Northern Europe and the British             Isles, eds. Sarah Blick and Rita Tekippe (Boston, 2005), 693- 752.

 

Studies:

כנען-קדר, נורית: תחייתו של הפיסול המונומנטלי באירופה: הפיסול הרומנסקי במאות ה-11 וה-12 (תל-               אביב, 2002).

לימור, אורה ואלחנן ריינר: עלייה לרגל. יהודים, נוצרים, מוסלמים (האוניברסיטה הפתוחה, 2005).

 

Binski,Paul: Medieval Death. Ritual and Representation (New York, 1996).

Blick, Sarah, and Rita Tekippe (eds.): Art and Architecture of Late Medieval Pilgrimage in             Northern Europe and the British Isles (Boston, 2005).

Eade, John and Michael J. Sallnow (eds.): Contesting the Sacred: the Anthropology of             Christian Pilgrimage (London, 1991).

Elsner, Jas and Joan-Pau (eds.): Voyages and Visions. Towards a Cultural History of Travel             (London, 1999).

Glass, Dorothy: Portals, Pilgrimage, and Crusade in Western Tuscany (Princeton, 1997).

Hagen, Susan K.: Allegorical Remembrance: A Study of The Pilgrimage of the Life of                  Man as a Medieval Treatise on Seeing & Remembering (Athens, Ga.: University of             Georgia Press,1990).

Kahn, Debora (ed.): The Romanesque Frieze and its Spectator (London, 1992).

Kendall, Calvin B.: The Allegory of the Church. Romanesque Portals and Their Verse             Inscriptions (Toronto, 1998).

Hearn, M.F.: Romanesque Sculpture. The Revival of Monumental Stone Sculpture in the              Eleventh and Twelfth Centuries (Ithaca, 1981).

Hourihane, Colum (ed.): Romanesque Art and Thought in the Twelfth Century. Essays in             Honor of Walter Cahn (Princeton, 2008).

 

Mâle, Emile: Religious Art in France. The Twelfth Century (Paris, 1922; Princeton, 1978).

Maxwell. Robert A. and Kirk Ambrose, eds.: Current Directions in Eleventh- and Twelfth-            Century Sculpture Studies (Turnhout, 2010),

Nichols, Stephen G.: Romanesque Signs: Early Medieval Narrative and Iconography (Yale,             1983).

Patton, Pamela Anne: Pictorial Narrative in the Romanesque Cloister. Cloister Imagery and      Religious Life in Medieval Spain (New York, 2004).

Porter, Arthur Kingsley: Romanesque Sculpture of the Pilgrimage Roads (new York, 1969).

Sauerländer, Wilibald: Romanesque Art: Problems and Monuments (London, 2004), 2 vols.

Schapiro, Meyer: Romanesque Art, Selected Paper (New York, 1977).

Seasoltz, R.Kevin: A Sense of the Sacred. Theological Foundations of Christian Architecture    and Art (New York, 2005).

Seidel, Linda: Pious Journeys. Christian Devotional Art and Practice in the Later middle                        Ages and Renaissance (Chicago, 2001).

Turner, V.W. and E. Turner: Image and Pilgrimage in Christian Culture (Oxford, 1978).

Stratford, Neil: Studies in Burgundian Romanesque Sculpture (London, 1998).

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת