חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  ההיסטוריה של מרחבי היומיום בצילום
  The History of Everyday Sites in Photography                                                         
0821-5049-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1200-1600206גמכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר שבי אורלי
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

בשנת 1863 פנה המשורר שארל בודלר אל אמנים בני תקופתו בדרישה לזנוח את העיסוק ביופי הקלאסי, ההרואי או הדתי ולהתמקד ביצרותייהם באסתטיקה של היומיומי: "יש בחיים הטריוויאליים, בשינויי היומיומי של החיים החיצוניים, תנועה מהירה שכופה על האמן מהירות ביצוע בהתאם". כך בחיבורו "הצייר של החיים המודרנים", מעצב בודלר את דמותו של האמן החדש שעניינו המרחבים של היומיומי. בשיעור זה נדון במסורת האמנותית אותה התווה בודלר במאה ה-19 ובאופן בו הפכה למרכזית באמנות המאה ה-20. דגש מיוחד יושם על תפקידו של הצילום והדימויים המצולמים בהתגבשותה של פרקטיקה זו. הניתוח יכלול דיון בצילומים משפחתיים יומיומיים (Vernacular photography)  והשפעתם על התיאוריה הביקורתית ועיצוב הזיכרון החברתי, בנוסף נדון באופן שבו העיסוק באמנות היומיומי היוותה זירה אלטרנטיבית עבור אמנים להתמודד עם ניסוח הידע והתמצאות במרחבים החדשים של החיים האורבניים בחברת הראווה. הניסיון בשיעור זה יהיה למפות את דרכי ההתייחסות באמנות למרחב היומיומיי מתוך מבט על ייצוגיו התרבותיים, התיאורטיים והפוליטיים.

Course description

In 1863 the French Poet Charles Baudelaire called artists of his time to abandon their occupation with classic, heroic or religious beauty, instead focus on the aesthetic of everyday life. Thereby, in his essay “Painter of Modern Life”, described the character of a new artist that deals with the space of everyday. In this class we will discuss this artistic tradition, which had been formulated by Baudelaire in the 19th century, yet turned to be central in the art practice of the 20th century. We will examine how the photography and photographic images (Vernacular photography) played a special role in this practice and how they influenced on the development of new artistic genres. In addition, we will discuss the ways in which dealing with the everyday have provided for artists an alternative to reflect on knowledge and power in domestic and urban spaces. The attempt in this class will be to map different artistic expressions to the everyday objects and spaces while concerning with their cultural, political and theoretical representations.         

 

 

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-5049-01 ההיסטוריה של מרחבי היומיום בצילום
The History of Everyday Sites in Photography
שנה"ל תשע"ז | סמ'  ב' | ד"ר שבי אורלי

666סילבוס מפורט/דף מידע

הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ

החוג לתולדות האמנות

 

ההיסטוריה של מרחבי היומיום בצילום

The History of Everyday Sites in Photography

סמינר MA

4 ש"ס

0821-5049

 

מועד הסמינר: סמסטר ב', יום שני 12:00-16:00

מרצה: ד"ר אורלי שבי oshevi@gmail.com   

שעות קבלה: בתאום מראש

 

 

בשנת 1863 פנה המשורר שארל בודלר אל אמנים בני תקופתו בדרישה לזנוח את העיסוק ביופי הקלאסי, ההרואי או הדתי ולהתמקד ביצרותייהם באסתטיקה של היומיומי: "יש בחיים הטריוויאליים, בשינויי היומיומי של החיים החיצוניים, תנועה מהירה שכופה על האמן מהירות ביצוע בהתאם". כך בחיבורו "הצייר של החיים המודרנים", מעצב בודלר את דמותו של האמן החדש שעניינו המרחבים של היומיומי. בשיעור זה נדון במסורת האמנותית אותה התווה בודלר במאה ה-19 ובאופן בו הפכה למרכזית באמנות המאה ה-20. דגש מיוחד יושם על תפקידו של הצילום והדימויים המצולמים בהתגבשותה של פרקטיקה זו. הניתוח יכלול דיון בצילומים משפחתיים יומיומיים (Vernacular photography)  והשפעתם על התיאוריה הביקורתית ועיצוב הזיכרון החברתי, בנוסף נדון באופן שבו העיסוק באמנות היומיומי היוותה זירה אלטרנטיבית עבור אמנים להתמודד עם ניסוח הידע והתמצאות במרחבים החדשים של החיים האורבניים בחברת הראווה. הניסיון בשיעור זה יהיה למפות את דרכי ההתייחסות באמנות למרחב היומיומיי מתוך מבט על ייצוגיו התרבותיים, התיאורטיים והפוליטיים.

 

 

 

In 1863 the French Poet Charles Baudelaire called artists of his time to abandon their occupation with classic, heroic or religious beauty, instead focus on the aesthetic of everyday life. Thereby, in his essay “Painter of Modern Life”, described the character of a new artist that deals with the space of everyday. In this class we will discuss this artistic tradition, which had been formulated by Baudelaire in the 19th century, yet turned to be central in the art practice of the 20th century. We will examine how the photography and photographic images (Vernacular photography) played a special role in this practice and how they influenced on the development of new artistic genres. In addition, we will discuss the ways in which dealing with the everyday have provided for artists an alternative to reflect on knowledge and power in domestic and urban spaces. The attempt in this class will be to map different artistic expressions to the everyday objects and spaces while concerning with their cultural, political and theoretical representations.         

 

 

 

 

דרישות הקורס וחובות התלמידים: בקיאות בטקסטים כולל הגשת דו"ח קריאה, השתתפות בדיונים, מצגת ועבודה מסכמת.

מטלת סוף הקורס: מצגת בכיתה ועבודה מסכמת

מרכיבי הציון הסופי: 20% חובות הקורס; 80% עבודה מסכמת

 

 

רשימת נושאי השיעורים: (נתון לשינויים, רשימת קריאה מפורטת תפורסם בשבוע הראשון)

 

1.     על המצאת היומיום: מבוא

 

2.     על המצאת היומיום – הביקורת מרקסיסטית והפוסט מרקסיסטית

Lefebvre Henri, (1958) 1971, Everyday Life in the Modern World, NY: Haper & Row

דה סרטו מישל (תרגום: אבנר להב), 2012 (1990), המצאת היומיום, תל אביב: הוצאת רסלינג.

 

 

3.     מרחבי היומיום: המשוטט, האמן והצלם

בודלֿר שארל (תרגום: מיכה פרנקל ואבי כץ), 2003, צייר החיים המודרניים, תל אביב: הוצאת הקיבוץ הארצי.

בנימין ולטר (תרגום: דוד זינגר), 1996, "שובו של המשוטט", מתוך: בנימין ולטר, 1996, כרך א':                         המשוטט, תל אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד. עמ' 105

 

 

4.     צילום במרחב היומיום:

Bourdieu Pierre, 1990, Photography: A Middle -Brow Art, Stanford, CA: Stanford University Press.

 

5.     צילום במרחב היומיום: חפצים וצרכנות:

Becker Jorg, 2004, “Images and Thoughts, People and Things, Materials and Method”, In: Elsaesser Thomas (ed.), 2004, Harun Farocki: Working on the Sight-lines, Amsterdam: University of Amsterdam Press.

 

Alter Nora, The Political Im / perceptible in the Essay Film: Farocki's "Images of the World and Inscription of War"’in: New German Critique, no. 68, Summer 1994, pp. 165-192

            דבור גי (תרגום: דפנה רז), 1992(1967), חברת הראווה, תל אביב: הוצאת בבל.

 

 

6.     הבית: מטבח ואמנות פמיניסטית

Hollows Joanne and Moseley Rachel, 2006, Feminism in Popular Culture, London: Berg Publication. Ch. 3

7.     הבית: צילום ואדריכלות

Zimmerman Claire, 2014, Photographic Architecture in the Twentieth Century, Minneapolis & London: University of Minnesota Press.

 

8.     הרחוב: לחפש את המופלא ברחובות: אטגה והסוראליסטים

Sheringham Michael, 2009, Everyday Life: Theories and Practices from Surrealism to the Present, Oxford and New York: Oxford University Press.

קראוס רוזלינד, 2013 (1980), "התנאים הצילומיים של הסוראליסטים", בתוך: לוריא איה (עורכת), 2013, העין הערומה: צילום סוראליסטי במחצית הראשונה של המאה ה – 20, תל אביב: מכון שפילמן לצילום.

 

9.     הרחוב: צלמי הרחוב האמריקנים

Hostetler Lisa, 2010, Street Seen: The Psychological Gesture in American Photography, 1940-1959, New York: Prestel USA.

 

 

10.  העיר כמרחב גלובלי:

Auge Marc, 2009, Non-Places: An Introduction to Supermodrnity, NY & London: VERSO.

11.  העיר והפרברים:

 

lauvelt Andrew (ed.), 2008, World Away, Minneapolis, MN: Walker Art Center.

Foster-Rice & Rohrbach John (eds.), 2013, Reforming the New Topographics, Chicago: Columbia College Chicago Press.

 

 

12.  מצגות סטודנטים

13.  מצגות סטודנטים

 

 

 

 

 

 

רשימה ביבלוגרפית:

 

בארת' רולאן (תרגום: עידו בסוק), 2007(1957), מיתולוגיות, תל אביב: הוצאת בבל.

 

בודלֿר שארל (תרגום: מיכה פרנקל ואבי כץ), 2003, צייר החיים המודרניים, תל אביב: הוצאת הקיבוץ הארצי.

 

בנימין וולטר (תרגום: דוד זינגר), 1996, כתבים נבחרים: כרך א'-המשוטט וכרך ב' – הרהורים, תל אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד.

 

דבור גי (תרגום: דפנה רז), 1992(1967), חברת הראווה, תל אביב: הוצאת בבל.

 

דה סרטו מישל (תרגום: אבנר להב), 2012 (1990), המצאת היומיום, תל אביב: הוצאת רסלינג.

 

פרק ז'ורז', 1998, חלל וכו': מבחר מרחבים, תל אביב: הוצאת בבל.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Blauvelt Andrew (ed.), 2008, World Away, Walker Art Center, Minneapolis.

 

Bruno Giullana, 2007, Public Intimacy: Architecture and Visual Arts, The MIT Press, London & Cambridge, Mass.

 

------------------, 2007, Atlas of Emotion: Journeys in Art, Architecture and Film, Verso, New York.

 

Buskirk Martha, 2005, The Contingent Object of contemporary Art, The MIT Press, London & Cambridge, Mass.

 

Christov-Bakargiev Carolyn (ed.), 2008, The Painting of Modern Life, Hayward Publishing, London.

 

Clark T.J., 1999, The Painting of Modern Life: Paris in the Art of Manet and His Followers, Princeton University Press, Princeton N.J.

 

Corwin Sharon, May Jessica, and Weissman Terri, 2010 , American Modern: Documentary Photography by Abbott, and Bourke-White, University of California Press, Berkeley and London.

 

Deutsche Rosalyn, 1998, Eviction: Art and Spatial Politics, The MIT Press, London and Cambridge Mass.

 

Edensor Tim, 2005,Industrial Ruins: Space, Aesthetics and Materiality, Berg Publishers, London.

 

Foster-Rice Greg and Rohrbach John, 2011, Reforming the New Topographics, Center of American Places, Rochester, N.Y.

 

Gardiner Michael, 2000, Critiques of Everyday Life: An Introduction, Routledge, London & New York.

 

Gopnlk Adam and Varnedoe Krik, 1990, High and Low Modern Art and Popular Culture, The Museum of Modern Art, New York.

 

Harris Steven and Berke Deborh, 1997, Architecture of the Everyday, Princeton Architectural Press, New York.

 

Higgins Hannah, 2002, Fluxus Experience, University of Chicago Press, Chicago.

 

Highmore Ben, 2010, Ordinary Lives: Studies in the Everyday, Routledge, London & New York.

 

-----------------, 2001, Everyday Life and Cultural Theory: An Introduction, Routledge, London & New York.

 

Highmore Ben (ed.), 2001, The Everyday Life Reader, Routledge, London & New York.

 

Hollows Joanne and Moseley Rachel, 2006, Feminism in Popular Culture, Berg Publication, London.

 

Hostetler Lisa, 2010, Street Seen: The Psychological Gesture in American Photography, 1940-1959, Prestel USA, New York.

 

Howarth Sophie and McLaren Stephen, 2012, Street Photography New, Thames & Hudson, London & New York.

 

Johnstone Stephen (ed.), 2008, The Everyday, Whitechapel & MIT Press, London & Cambridge, Mass.

 

Knabb Ken (ed.), 2007, Situationist International Anthology, Bureau of Public Secrets, Berkeley, CA.

 

Mehrotra Rahul, 2005, Everyday Urbanism, University of University Press, Ann-Harbor, Michigan. 

 

Roberts Maddox John, 1998, The Art of Interruption: Realism, Photography, and the Everyday, Manchester University Press, Manchester.

 

Roy Anaynya and Ong Aihwa (eds.), 2011, Worlding Cities: Asian Experiments and the Art of Being Global,  Willey-Blackwell, London.

 

Sadier Simon, 1999, The Situationist City, The MIT Press, London and Cambridge Mass.

 

Salvesen Brit (ed.), 2010, New Topographics, Steidl, London.

 

Scott Clive, 2007, Street Photography: From Atget to Cartier-Bresson, I.B. Tauris, London.

 

Sheringham Michael, 2009, Everyday Life: Theories and Practices from Surrealism to the Present, Oxford University Press, Oxford and New York.

 

Vidler Anthony, 1994, The Architectural Uncanny: Essays in the Modern Unhomely, The MIT Press, London & Cambridge, Mass.

 

 

Witkovsky S. Matthew (ed.), 2011, Avant-Garde Art in Everyday Life: Early Twentieth-century European Modernism, Art Institute of Chicago, Chicago.

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת