חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  שפת האמנות החזותית: התבוננות וניתוח
  The Language of Art: Principles of Visual Analysis                                                   
0821-1710-03
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1400-1600200מכסיקו - אומנויותתרגיל ד"ר זהר אילת
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

בעוד שהתרבות הולכת בכיוון של מסכים ודימויים מוקרנים ההולכים ושולטים בחיינו, ההיסטוריה של האמנות בנויה ממאפיינים שונים של חומריות וחזותיות אשר שימשו ככלים בידיהם של אמנים על מנת ליצור את אמירתם. בקורס זה נעסוק ב"אמצעי הייצור" של דימויים ומרחבים – בציור, פיסול, צילום, וידאו, מיצג, ומיצב. נבחן שיטות עבודה וחומרים שנים מן העת העתיקה ועד ימינו, באירופה ובמזרח-אסיה

Course description

While contemporary culture moves in the direction of screens and projected images that gradually control our lives, the history of art practices is made of varying charactrestics of materiality and visuality that were used as tools in the hands of artists to create their personal expression. In this course, we shall look into the “means of production” of images and spaces – in painting, sculptue, photography, video art, performance and installation art. We shall examine different methods and materials, from antiquity to contemporary times, in Europe to East Asia.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-1710-03 שפת האמנות החזותית: התבוננות וניתוח
The Language of Art: Principles of Visual Analysis
שנה"ל תשע"ח | סמ'  ב' | ד"ר זהר אילת

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

 

שפת האמנות: חלל וזמן, חומריות וחזותיות

The Language of Art: Space and Time, Materiality and Visuality

 course number 0821171003 מספר קורס

תרגיל, סמסטר ב' , תשע"ח

ד"ר אילת זהר

יום ד'  14:00-16:00

 

שעות קבלה של המרצה ומיקום: לפי תיאום טלפוני מראש

טלפון: 054-9208349

דוא"ל:  ayelet.zohar@mail.huji.ac.il

 

תקציר השעור

בעוד שהתרבות הולכת בכיוון של מסכים ודימויים מוקרנים ההולכים ושולטים בחיינו, ההיסטוריה של האמנות בנויה ממאפיינים שונים של חומריות וחזותיות אשר שימשו ככלים בידיהם של אמנים על מנת ליצור את אמירתם. בקורס זה נעסוק ב"אמצעי הייצור" של דימויים ומרחבים – בציור, פיסול, צילום, וידאו, מיצג, ומיצב. נבחן שיטות עבודה וחומרים שנים מן העת העתיקה ועד ימינו, באירופה ובמזרח-אסיה.

Course abstract

While contemporary culture moves in the direction of screens and projected images that gradually control our lives, the history of art practices is made of varying charactrestics of materiality and visuality that were used as tools in the hands of artists to create their personal expression. In this course, we shall look into the “means of production” of images and spaces – in painting, sculptue, photography, video art, performance and installation art. We shall examine different methods and materials, from antiquity to contemporary times, in Europe to East Asia.

דרישות הקורס:

נוכחות בשיעורים, קריאת מאמרים נלווים, הגשת דוחות קריאה לשני מאמרים.

את סיכום מאמרי הקריאה יש להעלות עד ליום האחרון בסמסטר לאתר הקורס.

 

מרכיבי הציון הסופי:

סיכום מאמרים (20%); עבודת גמר קורס (80%).

 

נושאי השיעורים (נתון לשינויים):

נושאי השיעורים הספציפיים ורשימת הקריאה הנלווית לכל שיעור יוכתבו בהתאם למהלך הדיון בכיתה.

הקורס יעסוק באמצעי הייצור של הדימוי החזותי – בשאלות שונות של שימוש בחומרים ובפעולה כדי לייצר דימוי, ומהו הקשר בין פעולתו של האמן לבין הוצאה המתקבלת ונצפית על ידי הצופה, גם ביחס למעבר מאמנויות קלאסית לאמנות מודרנית ועכשווית.

 

 

 

ציור

במקבץ השעורים הראשון נעסוק בשפת הציור. נברר מהו ייצוג, מהי איקונה, מהו סימבול, מהי עיקבה. נכנס לעובי הקורה בשאלות שנוגעות באמצעים דרכם הציור נוצר: מהו מראה, ומה הוא לא. נתייחס לשאלות של מימזיס ופעולה, פרספקטיבה ושטיחות, קשר (אובייקטיבי) למציאות, או דימוי דמיוני.

נעסוק בשאלות של חומר: מצעים מסוגים שונים (קירות מערה, קירות בניין, קנבס, לוח עץ, דיפטיכון, טריפטיכון, וכיוצ"ב), ספיגה ודחיה/ איטום, נבין מהי טקסטורה ומהי טאקטיליות בציור. חלקות וחספוס, ברק ואטימות.

סוגי הצבעים השונים וההבדלים בפעולתם, פיגמנט ומדיום, סוגי המדיה השונים וההבדלים בינהם והיחס למצע עליו הם יושבים: שמן, אנקאוסטיקה, טמפרה, פרסקו, גואש, אקוורל, אקריליק, דיו, צבעים מינראלים, עלי זהב.

שמות הצבעים: קארמין, ורמיליון, כרום, לימון, בננה, פרוסי, ציאן, סרוליאן, אולטרה מארין, אומברה, וירידיאן, סאפ,.... צבעי יסוד: משפחה חמה: פרוסי, קארמין, בננה; משפחה קרה: אולטרה מארין, ורמיליון, לימון.

נעסוק בשאלות של קומפוזיציה: נקודת מבט, יחס לצופה, מקומו של האדם בתוך הציור והמתבונן אליו, פרספקיטבה ליניארית, אווירתית, צבעונית, מרחפת, מרובת מוקדים, נעה.

נבדוק צורות שונות של מכחולים ופעולת המכחול, וכיצד הצבע מגיב לפעולת המכחול. נתייחס ליחסי קו/כתם, דלילות/סמיכות, בהירות/כהות, שקיפות /אטימות, רויה /ועכירות.

נברר את משמעותו של הדמוי האנושי – קיים או לא? באיזה פרופורציה לצופה או לנצפה? ציור פיגורטיבי לעומת ציור מופשט. הפשטה ומופשט.

 

פיסול

מקבץ השעורים השני יעסוק בפיסול ובאובייקטים תלת מימדים. נייצר הבחנה בין השניים, וגם נתייחס לנקודות החיבור האפשריות (תבליט, פני השטח של הפסל). נעסוק בהגדרת אובייטים תלת מימדיים ונוכחותם בחלל, כיצד נוצר קשר בחווית הצופה בין נוכחות האובייקט בחלל, והיחס לגופו של המתבונן.

יחס האוביקט הפיסולי למרחב: תבליט שטוח, תבליט פיסולי, פיסול חופשי, מיצב.

נעסוק בחומרים של פיסול קלאסי: קרמיקה, סטוקו, אבן, שיש, מתכת, יציקות, עצים מסוגים שונים, חיפויים על גבי חומר ראשון, שיבוצים, צבע וציור על פני הפסל, היחס בין צורה/ נפח ופני השטח.

שמוש בחומרים ראשוניים לעומת רדי מייד, אובג'ה טרובה, ייצור תעשייתי, אובייקטים מן המוכן, שמוש בחומרים חדשים – מן הפלורה והפאונה, מיחזור ושימוש "בזכרון של האובייקט" ("יד שניה"), צבע או חומר מקורי?

נתייחס לשאלות של קבוצות אובייקטים: פיסול המותאם לחלל (גמלונים קלאסיים; מערות בודהיסטיות), פיסול קבוצתי (לאוקון), אובייקטים כנסייתיים, פיסול בחלל העירוני, פיסול מופשט, פיסול פופ-ארט, פיסול פעולה, פסלי גוף (ג'ילברט וג'ורג'), מיצבי פיסול.

 

דמוי משוכפל

מדוע יש צורך בדימויים משוכפלים? מה היתרון בהדפס לעומת ציור?

טכניקות של הדפס: דפוס בלט: חיתוך עץ, גלופות, לטרפרס. דפוס שקע: אקווטינטה, תחריט. דפוס שטח: דפוס משי, ליטוגרפיה.

תהליך העבודה בלוחות מתכת, ברשתות משי, בלוחות עץ, בלוחות אבן.

דפוס טקסט מול דפוס דמוי. הפרדת צבעים. טכניקות של חיתוך עץ ביפן. סטנדרטיזציה ותעוש של דפוס. לוחות דפוס, אופסט, דפוס דיגיטאלי.

דפוס ממוכן : סוגי צבעים: CMYK, RGB, Duotone, Bitmap

צילום: מהו צילום כתהליך? מבנה הקאמרה אובסקורה והקשר לתהליכים ברנסנס. נסיונות צילומיים בחומרים שונים במאה ה19. דאגרוטיפ, קאלוטיפ, לוחות ג'לטין מהירים, סרט הצילום, סטנדרטים של גודל וסוגי דפוס צילום. הקרנת צילום.

וידאו: מהו וידאו כתהליך? אמנות בזמן, עריכת וידאו, טיים ליין, וידאו חד-ערוצי, רב-ערוצי, מיצבי וידאו.

 

אמנות מושגית

מהי אמנות מושגית, וכיצד היא קשורה (או לא) לאמנויות המסורתיות? מדוע העולם של אמנות עכשוית הוא טריטוריה של אמנות מושגית?

נברר מהו פוסט מודרניזם, וכיצד הוא משפיע על האמנויות. מות המחבר של בארת'. מיהו המחבר של פוקו. אינטרטקסטואליות של קריסטבה. ננסה להבין את "חורבות המוזיאון".

 

ביבליוגרפיה

רולאן בארת, "הרטוריקה של הדימוי", מתוך תמר ליבס ומירי טלמון (עורכות), תקשורת כתרבות: מקראה, כרך א', תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 2003, עמ' 271-259.

ולטר בנימין, "יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני", מתוך מבחר כתבים, כרך ב: הרהורים, עורך: יורגן ניראד, תרגום: דוד זינגר, תל-אביב: הקיבוץ המאוחד, 1996

ג'ון ברג'ר,  על ההתבוננות, תרגום: אסתר דותן, תל-אביב: פיתום, 2012.

א.ה. גומבריך, אמנות ואשליה: הפסיכולוגיה של היצוג התמונתי (מאנגלית: דפנה לוי; עריכה מדעית: מנחם ברינקר), כתר 1988.

חנה הרציג, המדיום באמנויות: סוגיות אסתטיות ותרבותיות, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה, 2010. אליק מישורי, תולדות האמנות: מבוא כללי, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב, 2000

פרידריך ניטשה, דיוניסוס ואפולו: מסות על האמנות תרגום: יעקב גולומב, תל-אביב: הקיבוץ המאוחד, 1990

 

 

Acton, Mary. Learning to Look at Paintings. Second Edition, London: Routledge, 2008.

Acton, Mary. Learning to Look at Modern Art, London; New York: Routledge, 2004.

 

Arnheim, Rudolph. Visual Thinking, London: Faber and Faber, 1970.

 

Arnheim, Rudolph. The Power of the Center: a Study of Composition in the Visual Arts, Berkey: University of California Press, 1988.

 

Arnheim, Rudolph. Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. New Version Expanded and Revised, Berkeley: University of California Press, 1974.

Bal, Mieke and Norman Bryson. ‘Semiotics and Art History’, Art Bulletin 73: 2, June 1991, 177.

Barasch, Moshe. Modern Theories of Art. 2. From Impressionism to Kandinsky. New York and London, 1998.

Baxandall, M. Patterns of Intention. New Haven and London: Yale University Press, 1985

Birren, Faber. Color, Form and Space, New York: Reinhold Pub. Corp., 1961.

Bouleau, Charles. The Painter’s Secret Geometry: A Study of Composition in Art, with a preface by Jacques Villon. Mineola, New York: Dover Publications, 1963.

Carrier, David. “Art History”, in Critical Terms for Art History, eds. Robert S. Nelson and Richard Shiff, Chicago, 2003.

Dow, Arthur Wesley. Composition: a series of exercises in art structure for the use of students and teachers, Berkeley: University of California Press, 1997.

Ellegood, Anne. “Motley Efforts: Sculpture’s Ever-Expanding Field”, in: Vitamin 3-D: New Perspectives in Sculpture and Installation, London and New York: Phaidon.

Eubanks, Paula K. "Art is a Visual Language", Visual Arts Research, Vol. 23, No. 1 (Spring 1997).

Finn, David. How to Look at Sculpture, New York: H. N. Abrams, 1989.

Gage, John. Color and Meaning: Art, Science, and Symbolism. Berkeley: University of California Press, 2000.

John Gage, Colour and Culture: Practice and Meaning from Antiquity to Abstraction, London:Thames and Hudson, 1995.

Gombrich E.H. Julian Hochberg, Max Black, Art, Perception and Reality, Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1972.

Gombrich E.H.  and R.L. Gregory (eds.), Illusion in Nature and Art, London: Duckworth, 1973.

Gombrich E.H. The Sense of Order: a Study in the Psychology of Decorative Art, Oxford: Phaidon, 1984.

Gombrich E.H. The Image and the Eye: Further Studies in the Psychology of Pictorial Representation, Oxford: Phaidon, 1982.

Gombrich E.H. Art and Illusion: A Study in the Psychology of Pictorial Representation. London: Phaidon Press, 1984

Hatt, M. and Klonk, Ch. Art History: A Critical Introduction to Its Methods. Manchester and New York, 2006, pp. 66-71; 121-141; 174-199; 223-239.

Hyman, J. The Objective Eye: Color, Form, and Reality in the Theory of Art. Chicago and London: The University of Chicago Press, 2006.

Itten, Johannes. The art of Color: the Subjective Experience and Objective Rationale of Color , New York: Van Nostrand Reinhold, 1973.

Kemp, Martin. The Science of Art: Optical Themes in Western Art from Brunelleschi to Seurat, New Haven: Yale University Press, 1990.

Kemp, Martin. Visualizations: the Nature Book of Art and Science, Oxford:Oxford University Press, 2000.

Kepes, Gyorgy. Language of Vision, Chicago: P. Theobald, 1944.

Krimp, Douglas. On The Museum's Ruins, MIT Press, 1995

 

Mirzoeff, Nicholas (1998). ‘What is Visual Culture?’ in: Nicholas Mirzoeff (Ed.) The Visual Culture Reader (1st Edition), London: Routledge, 3-13.

Mitchell, W.J.T. Picture Theory. Chicago and London: The University of Chicago Press, 1994

Mitchell, W. J. T. "What is an Image?", New Literary History, Vol. 15, No. 3, (Spring, 1984), pp. 503-537.

Mitchell, W. J. T. Iconology, Image, Text, Ideology, Chicago and London: The University of Chicago Press, 1986

Nelson, Robert S. and Richard Shiff (eds.), Critical Terms for Art History, Chicago: University of Chicago Press, 2003.

Panofsky, Erwin.  Studies in Iconology:Humanistic Themes in the Art of the Renaissance , New York: Harper & Row, 1972.

Panofsky, Erwin. Perspective as Symbolical Form. New York: Zone Books, 1991

Potts, Alex. “Sign”, in Critical Terms for Art History, eds. Robert S. Nelson and Richard Shiff, Chicago, 2003, 21.

Pleij,  Herman Colors Demonic and Divine - Shades of Meaning in the Middle Ages and After, New York; Chichester: Columbia University Press, 2005.

Preziosi, Donald, ed. The Art of Art History: A Critical Anthology. New Edition. Oxford University Press, 2009.

Rogoff, Irit (1998). ‘Studying Visual Culture’, in: Nicholas Mirzoeff (Ed.) The Visual Culture Reader (1st Edition), London: Routledge, 14-26.

Schapiro, Meyer. Words and Pictures: On the Literal and the Symbolic in the Illustration of a Text, The Hague: Mouton, 1973.

Sturrock, John. Structuralism. 2d ed. Malden and Oxford: Blackwell, 2003.

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת