השפה הבימתית של איבסן
The Theatrical Language of Ibsen
סמסטר ב' תשע"ד
2 ש"ס
שיעור בחירה
שם המרצה: פרופ' גד קינר
שעות קבלה: לפי תיאום מראש
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות, קריאה, צפייה, רפרט, כתיבת עבודה (מבוססת על הרפרט).
מרכיבי הציון הסופי
80% עבודת סיכום
20% השתתפות בכיתה
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
- מבוא מתודי ומיפוי ביוגרפי-תקופתי (הקשרים אמפיריים ותאטרוניים)
- מבוא למחזותיו של איבסן כטקסטים המיועדים לבמה.
- המחזה הראליסטי-חברתי: ניתוח בית בובות והקבלות בין המחשות וידיאו.
- המחזה הראליסטי-חברתי: ניתוח רוחות והמחשות וידיאו.
- מחזה המסע הפיוטי: ניתוח תמונות מפר גינט.
- הדרמה הסימבוליסטית: ניתוח האשה מן הים.
- הדרמה הסימבוליסטית: ניתוח הדה גאבלר והמחשות וידיאו.
- הדרמה הסימבוליסטית: ניתוח ברווז הפרא והמחשות וידיאו.
- המחזה הקדם-אקספרסיוניסטי: ניתוח איולף הקטן והמחשות.
רשימת ספרות ראשונית (נתון לשינויים)
הערות:
- (חשוב ביותר!): קרוב לוודאי שעד למועד הקורס יופיע קובץ תרגומיו של המורה למחזות איבסן. במקרה זה יש להתבסס על התרגומים לאותם המחזות המופיעים בקובץ. בכל מקרה - ברשימת המחזות יש להשתמש בתרגומים שצוינו בלבד.
- רשימת ספרי היען היא ראשונית. רשימה מלאה תתפרסם בתחילת הקורס.
- מחזות שיילמדו (קריאת חובה):
בית בובות, תרגם והוסיף מבוא גד קינר (ת"א: אור-עם, 1983). יועלה לאתר הקורס.
רוחות, תרגם והוסיף מבוא גד קינר (ת"א: אור-עם, 1983). יועלה לאתר הקורס.
פר גינט, תרגמה לאה גולדברג (ת"א: דביר, תשי"ג)
האשה מן הים, תרגם גד קינר. ייכלל בקובץ תרגומי המורה הנ"ל. במידה שהספר לא יופיע עד לתחילת הקורס, המחזה יועלה לאתר הקורס.
הדה גאבלר, תרגם גד קינר. כנ"ל.
איולף הקטן, תרגם גד קינר. כנ"ל.
ברווז הפרא, תרגם גד קינר, כנ"ל.
- מחזות נוספים וספרות עזר (חיבור שלצידו כוכבית אחת הוא בגדר קריאה מומלצת. שתי כוכביות – קריאת חובה!)
* ---------------, אלוף הבונים , תרגמה עדנה קורנפלד (רמת-גן: מרכז ישראלי לדרמה ליד "בית צבי, 1987)
* ---------------, כשאנו המתים מתעוררים, תרגם אלי ביז'אווי (רמת-גן: בית צבי, 1989)*
ברנס, אדוארד, פר גינט מאת הנריק איבסן (ת"א: אור-עם, 1974)
** הייזנר זמירה וקרין חזקיה, "הריאליזם ששינה את פני החברה", החוויה התאטרונית: מבוא לדרמה ולתאטרון (ת"א: האוניברסיטה הפתוחה, 2006), עמ' 271 - 318. קיים כתדפיס אלקטרוני בספרייה המרכזית **
** מגד, מתי, הדרמה המודרנית: מבואות ומקורות (ת"א: עם-הספר, 1968), עמ' 87- 92; 103 – 115; 127-130; 130-135. **
פרידמן, רבקה, "על 'רוחות' לאיבסן", במה תשכ"ו, עמ' 28.
** קינר, גד, שקר בפרסום: עצוב חדר-האורחים במחזה הריאליסטי כתצוגה ביריד "אדם ומעונו" קיים כתדפיס אלקטרוני בספרייה המרכזית * *
* שונמי, גדעון, איבסן מריאליזם לטראגדיה: עיונים בתבנית ובמשמעות של מחזות הפרוזה (ת"א: עקד, 1983), עמ' 77 – 107.*
** Barton, John, "On Staging Ibsen", in : James McFarlane (ed.), The Cambridge Companion to Ibsen (Cambridge University Press, 1994), pp. 117-226.
* Fjelde, Rolf, ed., Ibsen: A Collection of Critical Essays (New Jersey: Prentice-Hall, 1965), pp. 29-40; 91-108; 109-119; 131-178.
* Goldman, Michael, The Dramaturgy of Fear (New York: Columbia, 1999), pp. 37 –68; 93 – 114.*
Innes, Christopher, ed., A Sourcebook on Naturalist Theatre (London & New York: Routledge, 2000), pp. 65-122.
* Jhonston, Brian, The Ibsen Cycle: The Design of the Plays from 'Pillars of Society' to 'When we Dead Awaken' (University Park & London:
The Pennsylvania State University Press,1992), pp. 189 – 236. יועלה לאתר הקורס *
-------------, Text and Supertext in Ibsen's Drama (University Park & London:
The Pennsylvania State University Press, 1989).
** Kaynar, Gad, "Translation as Realization of Scripted Action and Stage Metaphor: Yossi Yzraely's Reading of Ibsen's The Lady from the Sea ", Assaph 16 (Department of Theatre Studies, Tel Aviv University, 2000): 45 – 64. יועלה לאתר הקורס *
* Marker, Frederick, Ibsen's Lively Art: A Performance Study of the Major Plays (Cambridge University Press, 1989).
** Marker, Frederick & Lise-Lone Marker, "Ibsen and the twentieth century stage", in: The Cambridge Companion to Ibsen, Ibid., pp. 183-204.
* Meyer, Michael, Ibsen, A Biography (Harmondsworth: Penguin, c. 1967).
לא קריאת חובה, אולם ביוגרפיה מומלצת ביותר!
Miller, Arthur, "Ibsen and the drama of today", in: The Cambridge Companion to Ibsen, Ibid., pp. 227-232.
Northam, John, Ibsen: A Critical Study (Cambridge, 1973), pp. 76 – 112, 147 – 220.
* Törnqvist, Egil, "Ibsen on film and television", in: The Cambridge Companion to Ibsen, Ibid., pp.*
----------------, Ibsen, Strindberg and the Intimate Theatre: Studies in TV Presentation (Amsterdam University Press, 1999), pp. 12-104.
**Williams, Simon: "Ibsen and the theatre 1877 - 1900", in: The Cambridge Companion to Ibsen, Ibid., pp. 165-182.**