חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ה

  דיבור ופיתוח קול
  Stage speech and vocal training                                                                      
0811-1090-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  ב'1200-1500207אמכסיקו - אומנויותמעבדה גב' רייזמן שוש
ש"ס:  3.0

סילבוס מקוצר
מטרת השיעור היא העלאת המילה, המשפט, המונולוג, על כל מרכיביהם אל המודעות: לחוש ולהקשיב, לראות ולטעום. לשמוע ולחוש בגוף את מקצבי המילים, לטעום את טעמיהן והטעמותיהן בשפתיים, בלשון, בחך ובלוע ולראות ולדמיין את צורות ההברות והעיצורים, את מבניהם, את מבנה מצלולן. להפוך את המילה לדבר עצמו ואת הדיבור לאמנות. כאשר החיוניות כולה מופנית אל ההיגוי, רק אז האדם והמילה חד הם. המילה הנעדרת את מלוא החיוניות והדמיון נשרכת נכה אחרי דוברה, או ניגרת מפיו חסרת משמעות ותוקף. ראשית יש להבין את הקשר בין החיוניות לדיבור מן הזווית הגופנית, שהרי הקול המהדהד והדיקציה הטובה הם אחד סימנים מובהקים לבריאות הגוף והנפש ולאינטגרציה ביניהם. בהמשך – הבנה וניתוח של החוויה הריתמית-מוסיקאלית בכלל, ובהקשר המוסיקה והדיבור בפרט, ומאידך – הקשר בין מצלולי המילים לבין מה שהן באות לבטא. מהי המוסיקה של "יש לי חלום" של מרטין לותר קינג? מהי המוסיקה של מונולוג הסיום ב"שלוש אחיות" של צ'כוב? מהו הטקסט של ארבעת הצלילים הראשונים בסימפוניה החמישית של בטהובן? מהו המצלול של הציורים הפואנטיליסטים? כיצד הופכים מכלול המונחים המוסיקליים כמו הלגטו, סטקאטו, קרשצ'נדו, אצ'לרנדו ודומיהם, רלוונטיים לדיבור ולמשחק? מה אורכה המדויק של הפאוזה? מה זה "טיימינג" בדיבור ובמשחק? כיצד עוברים משירה לדיבור, ומדיבור לשירה, בלי לחצות גבולות, או להחליף עולמות?
בכל שיעור ידרשו מספר תלמידים להופיע לפני הכתה.
Course description
The Course's aim is to achieve good, clear and expressive voice in speech and singing, through heightening the awareness to all the components of the word, sentence and monologue, using the body, intelligence, imagination and all the senses.  Feeling the voice within the body, tasting the consonants and vowels with the lips, tongue and palate and seeing their shapes, thus making the word the thing itself.
The word and speaker become one when the vitality and imagination are led, wholly to the word. Without it the word is meaningless. First we research the physical connection, for a good voice and speech is the first sign of good mind-body health and integration.  Then we analyze the rhythmical – musical experience and how it is related to the language and the making of the speaking an art. What is the music of Martin Luther King's "I have a dream"? What is the music of the closing monologue in Chekove's "Three sisters"? What is the text of the first four notes of Beethoven's fifth symphony? What is the music of the pointelistic paintings? How do the musical terms like legato, staccato, crescendo, accelerando etc. become relevant in speaking and acting? What is the exact length of a pause? What is timing? How do we move from speaking to singing without crossing boarders or changing planets?
Every lesson a few students will have to perform for the class.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-1090-01 דיבור ופיתוח קול
Stage speech and vocal training
שנה"ל תשע"ה | סמ'  ב' | גב' רייזמן שוש

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
דיבור ופיתוח קול
Stage speech and vocal training
סמסטר ב', תשע"ה
 3 ש"ס
מעבדה
 
שם המרצה: שוש רייזמן
טלפון: 0544245128
דואר אלקטרוני: shoshri@post.tau.ac.il
שעות קבלה: לפי תיאום מראש
 
דרישות קדם/תנאי השתתפות
יכולת הפקה קולית, יכולת שליטה בשרירים.
 
מרכיבי הציון הסופי
20% נוכחות
30% השתתפות בשיעור
50% מבחן בעל פה
 
נושאי הקורס
הקשר בין הדמיון, המחשבה, הרגש והשרירים.
פיענוח טקסטים
הבעה בדיבור ובשיר
 
 
ביבליוגרפיה מומלצת
 
מרתין לותר קינג - "יש לי חלום"
דילן תומס - מילקווד (תרגום: אריה אהרוני)
שירי הייקו יפניים
לורקה – שירים (תרגום: רפאל אליעז)
סטפן צוייג - שחמט
בורחס - מלאכת השיר
איטאלו קאלווינו – שיעורים אמריקאים
 
האזנה מומלצת
 
בטהובן – סימפוניה מס. 5
סטרווינסקי – פולחן האביב
ז'ק ברל
מריאן פיית'פול
קורט וייל
חוה אלברשטיין
יהודית רביץ
אריק לביא
יוסי בנאי
שירי אלכסנדר ארגוב ומרדכי זעירא.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת