חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  היבטים חברתיים של התיאטרון הישראלי
  Social Aspects of Israeli Theatre                                                                    
0811-1074-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  א'1400-1800002קיקואיןסמינר ד"ר שם טוב נפתלי
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר
על הבמה העברית הוצגו קונפליקטים חברתיים ופוליטיים המעסיקים את החברה בישראל מאז ראשית קיומה. הקורס יעסוק בפוליטיקה של הייצוג בתיאטרון הישראלי של קונפליקטים אלה. הדבר יעשה תוך דגש תיאורטי-מתודולוגי של הזיקות בין תיאטרון לחברה ובהצלבה של הלאומי, הדתי והאתני. הקורס יעמת בין ייצוגים הגמוניים של הזרם המרכזי לקונפליקטים אלה, לבין ייצוגים מנוגדים, שונים ואחרים של המוכפפים כפי שהוצגו בתיאטרון האחר. כך שדיון בכל קונפליקט יעשה על ידי הדגמה של מספר מופעים המעצבים ייצוגים מעומתים ושונים ומחדדים את הדינמיקה שבין ההגמוניה לקבוצות המוכפפים.
הדיון בקורס יעשה דרך שני צירים משלימים: תיאורטי והיסטורי. במישור התיאורטי-מתודולוגי נדון בתיאורטיקנים וביוצרים ידועים בעולם של תיאטרון אחר שבמרכזם העיסוק המורכב שבין הפואטי התרפויטי והפוליטי. נדון במודל ההיבטים החברתיים של דן אוריין, ולצדו נעמוד על תיאוריות נאו-מרקסיסטיות (לוקץ', אדורנו, ברכט, גרמשי ואלתוסר) ותיאוריות פוסט-קולוניאליסטיות (סעיד, באבא, שוחט, שנהב וחבר) העוסקות בייצוגים תרבותיים ואמנותיים מנקודת מבטם של המוכפפים.
במישור ההיסטורי נתעכב על תחנות משמעותיות של הצגות שעסקו בסוגיות חברתיות בתיאטרון הישראלי. במהלך הקורס כל סטודנט יגיש רפרט על תופעה/יוצר/מופע הקשורים להיבטים חברתיים, שלאחר מכן יבסס עליה את עבודת הסמינריון בסיום.  
מטרת הקורס היא להעמיק את הידע ההיסטורי ובעיקר את המיומנות התיאורטית-מתודולוגית של הסטודנט בזיקות שבין תיאטרון וחברה ולהביאו לעבודת חקר. הסטודנט יגיש רפרט ועבודה סופית העוסקים בשאלת הייצוג בתיאטרון מנקודת מבט פוליטית-חברתית תוך שימוש בגישות המחקריות שהוצגו בסמינריון. 
Course description
On the Israeli theatre are represented social and political conflicts which are very central in the Israeli society. The course will deal with these representations on the stage and emphasizes the theoretical-methodological aspects of the connections between theatre to society in junction of the national, the ethnic and religious. The discussion will confront between hegemonic images to the subjugated ones. Dan Urian's model will be in the center of the course through which will discuss neo-Marxist theories and postcolonial ones in connections to the theatrical event.  During the course each student will present her work, which she will be based her seminar.  
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-1074-01 היבטים חברתיים של התיאטרון הישראלי
Social Aspects of Israeli Theatre
שנה"ל תשע"ו | סמ'  א' | ד"ר שם טוב נפתלי

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
היבטים חברתיים של התיאטרון הישראלי
Social Aspects of Israeli Theatre
סמסטר א, תשע"ו
4 ש"ס
סמינר
שם המרצה: ד"ר נפתלי שם טוב
דואר אלקטרוני: naphtalysh@openu.ac.il 
טל. 052-5636155
שעות קבלה - לפי תיאום מראש במייל/ טלפון
 
דרישות הקורס
נוכחות חובה, קריאה, רפראט, כתיבת עבודה
מרכיבי הציון הסופי
% 80 עבודה מסכמת
% 20 רפראט
הערות או שונות
מעל 3 חיסורים לא תתאפשר הגשת עבודה מסכמת ולא ירשם ציון.
 
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
  1. קונטקסט חברתי וזיקתו לתיאטרון
  2. שדה התיאטרון
  3. רפרטואר: סוגה ותימה
  4. התכוונות היוצרים
  5. טקסט תיאטרוני/אירוע תיאטרוני
  6. דמויות: סטראוטיפ, טיפוס ודמות ריאליסטית
  7. סוציו-נרטיב
  8. סוציו-סמיוטיקה
  9. סוציו-לינגוויסטיקה
  10. התקבלות
 
רשימת ספרות (נתון לשינויים)
אהרונוסון-להבי, ש' (2013). מגדר ופמיניזם בתאטרון המודרני. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה
אוריין, א' (1987) שיטת אוריין-המעגל הפתוח: החוברת השניה. תל אביב: תיאטרון החדר
---(1998). המעגל הפתוח. תל אביב: תיאטרון החדר וספריית פועלים
אוריין, ד' (2008). תיאטרון בחברה. רעננה: אוניברסיטה הפתוחה
--- (1998). יהדותו של התיאטרון הישראלי. תל אביב: הקיבוץ המאוחד
--- (1996). דמות הערבי בתיאטרון הישראלי. תל אביב: אור עם
איתן, ר' (2013). התיאטרון של שולמית בת-דורי. תל אביב: ספרא
ארטו, א' (1995 [1938]). התיאטרון וכפילו. תל אביב: הוצאת בבל.
בארי, פ' (2004) מבואלתורתהספרותוהתרבות: צעדיםראשונים. רעננה: ‏האוניברסיטההפתוחה
גילולה, ל' (2014). התאטרון הקאמרי 1961-1945: השגשוג, המשבר ותיקונו. ירושלים: יד בן צבי
הררי, ד' (2014). מופע העצמי: פרפורמנס ארט וייצוג העצמי. תל אביב: רסלינג
הרציג, ח' (2005) תורתהספרותוהתרבות: אסכולותבנות-זמננו, צעדיםנוספים.רעננה: ‏האוניברסיטה
הפתוחה
טרטקובסקי , י' (2013). הבימה - המורשת הרוסית. תל אביב: ספרא
ירושלמי, ד' (2013). דרך הבימוי: על בימאים בתיאטרון הישראלי. באר שבע: אוניברסיטת בן גוריון
כספי ז', קינר ג' (עורכים) (2013). צפייה חוזרת: עיון מחודש במחזאות מקור. באר שבע: אוניברסיטת בן
            גוריון
לב-אלג'ם, ש' (1995). הסדנה למשחק דרמטי: המופע המשחקי בתוך הקהילה. דיסרטציהשלא
פורסמה, אוניברסיטת תל אביב, תל אביב
---(2010). נצבים בקדמת הבמה: מחאה, חגיגה וחתרנות. חיפה: הוצאת אוניברסיטת
            חיפה והוצאת פרדס
לוברני-רולניק, נ' (2009). חיים בתוך סיפור: תאטרון פלייבק ואמנות האימפרוביזציה. תל אביב:
מכון מופ"ת
רוטלינגר-ריינר ר' (2007). עזות שבקדושה: תיאטרון נשים דתיות בישראל. ירושלים: הוצאת כרמל
שם טוב, נ' (2007) פסטיבל עכו כאתר מאבק בשדה התיאטרוני והחברתי 1980-2004. חיבור לתואר
            שלישי. אוניברסיטת תל אביב
--- (2009) החריג תופס במה? פסטיבל עכו והפוליטי. תיאוריה וביקורת, 34, 123-147
 
Aronson, A. (2000). American Avant-garde Theatre: A History. London & New York:
Routledge
Auslander, P. (1997). From acting to performance. London New York:
            Routledge
Boal, A. (1979). Theater of the oppressed. New York: Urizen Books
--- (1995). The rainbow of desire. London and New York: Routledge
Carlson, M. (1996). Performance, London & New York, Routledge
Graver, D. (1995). The Aesthetics of Disturbance, Michigan: The Michigan University
            Press
Grotowski, J. (1969). Towards a poor theatre. London: Methuen
Innes, C. (1993). Avant Garde Theatre 1892-1992. London & New York: Routledge
Kershaw, B. (1992). The Political of Performance. London & New York: Routledge
--- (1999). The Radical in Performance: Between Brecht and Baudrillard.
 London: Routledge
Kirby, M. (1965). The new theatre. Tulane drama review, 10(2), 23-49.
Lev-Aladgem, S. (2010). Theatre in co-communities: articulating power. London:
            Palgrave Macmillan
Rokem, F. (2000). Performing History: Theatrical Representations of the past in
            Contemporary Theatre. Iowa City: University of Iowa Press
Schechner, R. (1973). Environmental theatre. New York & London: Applouse.
---(2006). Performance studies: An introduction 2nd ed. London New York:
Routledge   
Schechner, R. & Wolford, L. (1997). The Grotowski sourcebook. London New York:
Routledge   
Shank, T. (1982). American Alternative Theatre. London & Basingstoke: Macmillan
Wilkie, F. (2002). Mapping the Terrin: a Survey of Site Specific Performance in
            Britian. New Theatre Quarterly, 18(2), 140-161
--- (2002). Kinds of Place at Bore Place: Site-Specific Performance and the Rules of
Spatial Behavior. New Theatre Quarterly, 18(3), 243-261
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת