היבטים חברתיים של התיאטרון הישראלי
Social Aspects of Israeli Theatre
סמסטר א, תשע"ו
4 ש"ס
סמינר
שם המרצה: ד"ר נפתלי שם טוב
דואר אלקטרוני: naphtalysh@openu.ac.il
טל. 052-5636155
שעות קבלה - לפי תיאום מראש במייל/ טלפון
דרישות הקורס
נוכחות חובה, קריאה, רפראט, כתיבת עבודה
מרכיבי הציון הסופי
% 80 עבודה מסכמת
% 20 רפראט
הערות או שונות
מעל 3 חיסורים לא תתאפשר הגשת עבודה מסכמת ולא ירשם ציון.
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
- קונטקסט חברתי וזיקתו לתיאטרון
- שדה התיאטרון
- רפרטואר: סוגה ותימה
- התכוונות היוצרים
- טקסט תיאטרוני/אירוע תיאטרוני
- דמויות: סטראוטיפ, טיפוס ודמות ריאליסטית
- סוציו-נרטיב
- סוציו-סמיוטיקה
- סוציו-לינגוויסטיקה
- התקבלות
רשימת ספרות (נתון לשינויים)
אהרונוסון-להבי, ש' (2013). מגדר ופמיניזם בתאטרון המודרני. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה
אוריין, א' (1987) שיטת אוריין-המעגל הפתוח: החוברת השניה. תל אביב: תיאטרון החדר
---(1998). המעגל הפתוח. תל אביב: תיאטרון החדר וספריית פועלים
אוריין, ד' (2008). תיאטרון בחברה. רעננה: אוניברסיטה הפתוחה
--- (1998). יהדותו של התיאטרון הישראלי. תל אביב: הקיבוץ המאוחד
--- (1996). דמות הערבי בתיאטרון הישראלי. תל אביב: אור עם
איתן, ר' (2013). התיאטרון של שולמית בת-דורי. תל אביב: ספרא
ארטו, א' (1995 [1938]). התיאטרון וכפילו. תל אביב: הוצאת בבל.
בארי, פ' (2004) מבואלתורתהספרותוהתרבות: צעדיםראשונים. רעננה: האוניברסיטההפתוחה
גילולה, ל' (2014). התאטרון הקאמרי 1961-1945: השגשוג, המשבר ותיקונו. ירושלים: יד בן צבי
הררי, ד' (2014). מופע העצמי: פרפורמנס ארט וייצוג העצמי. תל אביב: רסלינג
הרציג, ח' (2005) תורתהספרותוהתרבות: אסכולותבנות-זמננו, צעדיםנוספים.רעננה: האוניברסיטה
הפתוחה
טרטקובסקי , י' (2013). הבימה - המורשת הרוסית. תל אביב: ספרא
ירושלמי, ד' (2013). דרך הבימוי: על בימאים בתיאטרון הישראלי. באר שבע: אוניברסיטת בן גוריון
כספי ז', קינר ג' (עורכים) (2013). צפייה חוזרת: עיון מחודש במחזאות מקור. באר שבע: אוניברסיטת בן
גוריון
לב-אלג'ם, ש' (1995). הסדנה למשחק דרמטי: המופע המשחקי בתוך הקהילה. דיסרטציהשלא
פורסמה, אוניברסיטת תל אביב, תל אביב
---(2010). נצבים בקדמת הבמה: מחאה, חגיגה וחתרנות. חיפה: הוצאת אוניברסיטת
חיפה והוצאת פרדס
לוברני-רולניק, נ' (2009). חיים בתוך סיפור: תאטרון פלייבק ואמנות האימפרוביזציה. תל אביב:
מכון מופ"ת
רוטלינגר-ריינר ר' (2007). עזות שבקדושה: תיאטרון נשים דתיות בישראל. ירושלים: הוצאת כרמל
שם טוב, נ' (2007) פסטיבל עכו כאתר מאבק בשדה התיאטרוני והחברתי 1980-2004. חיבור לתואר
שלישי. אוניברסיטת תל אביב
--- (2009) החריג תופס במה? פסטיבל עכו והפוליטי. תיאוריה וביקורת, 34, 123-147
Aronson, A. (2000). American Avant-garde Theatre: A History. London & New York:
Routledge
Auslander, P. (1997). From acting to performance. London New York:
Routledge
Boal, A. (1979). Theater of the oppressed. New York: Urizen Books
--- (1995). The rainbow of desire. London and New York: Routledge
Carlson, M. (1996). Performance, London & New York, Routledge
Graver, D. (1995). The Aesthetics of Disturbance, Michigan: The Michigan University
Press
Grotowski, J. (1969). Towards a poor theatre. London: Methuen
Innes, C. (1993). Avant Garde Theatre 1892-1992. London & New York: Routledge
Kershaw, B. (1992). The Political of Performance. London & New York: Routledge
--- (1999). The Radical in Performance: Between Brecht and Baudrillard.
London: Routledge
Kirby, M. (1965). The new theatre. Tulane drama review, 10(2), 23-49.
Lev-Aladgem, S. (2010). Theatre in co-communities: articulating power. London:
Palgrave Macmillan
Rokem, F. (2000). Performing History: Theatrical Representations of the past in
Contemporary Theatre. Iowa City: University of Iowa Press
Schechner, R. (1973). Environmental theatre. New York & London: Applouse.
---(2006). Performance studies: An introduction 2nd ed. London New York:
Routledge
Schechner, R. & Wolford, L. (1997). The Grotowski sourcebook. London New York:
Routledge
Shank, T. (1982). American Alternative Theatre. London & Basingstoke: Macmillan
Wilkie, F. (2002). Mapping the Terrin: a Survey of Site Specific Performance in
Britian. New Theatre Quarterly, 18(2), 140-161
--- (2002). Kinds of Place at Bore Place: Site-Specific Performance and the Rules of
Spatial Behavior. New Theatre Quarterly, 18(3), 243-261