| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
לורקה: דרמה, פיוט, מאבק חברתי
Lorca: Drama, Poetry, Social struggle |
0811-0206-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון | |||||||||||||||||||||||||
|
מעבר לערכה התיאטרוני וסגנונה הייחודי של היצירה הדרמטית של לורקה, היא ספוגה מסרים אקזיסטנציאליסטיים בהקשר למיקומו של האדם עלי אדמות ביחס לכוח העליון ותכתיביו, ומסרים חברתיים בהקשר לדמות "האחר" כפי שנקבעה בספרד של העשורים הראשוניים של המאה ה-20. בקורס זה יידונו מחזותיו של לורקה ומעט משיריו ברקע ההגות המודרנית של התקופה וביחס למצבה החברתי והפוליטי של ספרד, לרבות השתלבותו האישית והמשפחתית של האמן בסביבתו.
Besides its value as theatre, which will serve as a basic topic, Lorca’s drama is saturated with existentialistic and social messages, referring to man and women’s place in the world in relation to the power of God and the figure of the “other” as conceived in Spain during the first decades of the 20th century. This course will therefore deal with some of his plays and poems in the background of the modernist thought, Spain’s social and political situation at the time and the artist’s and his family’s positions.
לורקה: דרמה, פיוט, מאבק חברתי
Lorca: Drama, Poetry, Social struggle
סמסטר א', תשע"ה
2-ש"ס
שיעור
שם המרצה: ד"ר בלהה בלום
דואר אלקטרוני: blumbilha@gmail.com
שעות קבלה: לפי תיאום מראש במייל
תיאור הקורס:
מעבר לערכה התיאטרוני וסגנונה הייחודי של היצירה הדרמטית של לורקה, היא ספוגה מסרים אקזיסטנציאליסטיים בהקשר למיקומו של האדם עלי אדמות ביחס לכוח העליון ותכתיביו, ומסרים חברתיים בהקשר לדמות "האחר" כפי שנקבעה בספרד של העשורים הראשוניים של המאה ה-20. בקורס זה יידונו מחזותיו של לורקה ומעט משיריו ברקע ההגות המודרנית של התקופה וביחס למצבה החברתי והפוליטי של ספרד, לרבות השתלבותו האישית והמשפחתית של האמן בסביבתו.
תיאור הקורס באנגלית:
Besides its value as theatre, which will serve as a basic topic, Lorca’s drama is saturated with existentialistic and social messages, referring to man and women’s place in the world in relation to the power of God and the figure of the “other” as conceived in Spain during the first decades of the 20th century. This course will therefore deal with some of his plays and poems in the background of the modernist thought, Spain’s social and political situation at the time and the artist’s and his family’s positions.
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות. קריאה, צפייה, מבחן בית
מרכיבי הציון הסופי
% 100 מבחן בית
נושאי הקורס (נתון לשינויים):
רשימת ספרות (נתון לשינויים)
בלום בלהה (2017): לורקה, סיפור אהבה, הוצאת ספרא, תל אביב
----------- (2011): "חיים ומוות; ציור ודרמה: עיון מחודש ביצירתו הבינתחומית של פדריקו גרסיה לורקה" (מאמר אינטרנטי)
Protocols – History and Theory, Readings, Issue No. 20
----------- (2012): "המאבק לכיבוש הזירה", הכמיהה למימוש עצמי, הוצאת כרמל, ירושלים, עמ' 18-51
----------- (2012): "החזרה לפיוט", הכמיהה למימוש עצמי, הוצאת כרמל, ירושלים, עמ' 110-147.
גיבסון, איאן (2006): לורקה, עם עובד
גרסיה לורקה, פדריקו (1989): משחק הדואנדה ותורתו, תרגמה: רנה ליטוין, ספרית הפועלים
ליטוין רנה (2011): חלום וברונזה, הקיבוץ המאוחד
סארטר, ז'או-פול (1990): "האקזיסטנציאליזם הוא הומניזם", תרגם יעקב גולומב, כרמל, ירושלים
Blum, Bilha and Liora Malka (2000): “The Poetics of Silence: Dancing Lorca” in Assaph No.16, pp. 109-134
Blum, Bilha (2005): “¡Silencio, he dicho! Space, Language, and Characterization as Agents of Social Protest in Lorca’s Rural Tragedies” in Modern Drama, 48:1, pp. 71-86
Habermas, Jurgen (1987): The Philosophical Discourse of Modernity, Cambridge, Politi Press
Jameson, Fredric (2002): A Singular Modernity: Essays on the Ontology of the Present, Verso, London & New York
Maslow, Abraham: “A Theory of Human Motivation”, Psychological Review, 50, pp. 370-390
קריאת חובה:
מחזות: מחזה ללא שם, חתונת הדמים, ירמה, בית ברנרדה אלבה
שירים: "אשת איש בוגדה", "בכי על איגנסיו סאנצ'ס מחיאס"
מאמרים: "משחק הדואנדה ותורתו" ושני מאמרים נוספים עליהם יוחלט בהמשך.