חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  קול - זהות - נוכחות: אמני קול
  Voice, Identity, Presence: Voice artists                                                             
0810-5056-01
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
סמ'  א'1400-1600211מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר אבליוביץ רותי
סילבוס מקוצר
הסמינר מתמקד במפגש התיאורטי והפרפורמטיבי שבין מבע קולי, נוכחות בימתית והבניית זהות. מושג הקול הפך לדימוי מרכזי בשיח התיאורטי העכשווי דרכו מתהוות תפישות פוליטיות ואמנותיות. פעמים רבות הקול מופיע כמסמן של זהות סובייקטיבית וכביטוי של נוכחות מיידית. לעומת זאת, לעיתים מושג הקול מסמן אשליה של נוכחות טהורה המביאה לערעור הזיקה בין הקול לזהות הדובר. לפי עמדה זו כאשר ה"אני" מדבר הוא אינו שומע את עצמו, אלא קולות זרים הבוקעים מתוכו. במסגרת הסמינר נבחן את ההיבטים התיאורטיים והמעשיים של תפישה זו באמצעות דיון באמני/יות מופע שחומר הגלם העיקרי שלהם הוא קולם.
הסמינר מתמקד במפגש התיאורטי והפרפורמטיבי שבין מבע קולי, נוכחות בימתית והבניית זהות. מושג הקול הפך לדימוי מרכזי בשיח התיאורטי העכשווי דרכו מתהוות תפישות פוליטיות ואמנותיות. פעמים רבות הקול מופיע כמסמן של זהות סובייקטיבית וכביטוי של נוכחות מיידית. לעומת זאת, לעיתים מושג הקול מסמן אשליה של נוכחות טהורה המביאה לערעור הזיקה בין הקול לזהות הדובר. לפי עמדה זו כאשר ה"אני" מדבר הוא אינו שומע את עצמו, אלא קולות זרים הבוקעים מתוכו. במסגרת הסמינר נבחן את ההיבטים התיאורטיים והמעשיים של תפישה זו באמצעות דיון באמני/יות מופע שחומר הגלם העיקרי שלהם הוא קולם.
Course description
This seminar centers on the theoretical and performative encounters between a vocal utterance, theatrical presence and identity. The voice is a pivotal term in contemporary theoretical and artistic discourse. It may appear to signify the presence of a subjective; or it may contradict this viewpoint and present an illusion of a presence that underscores the discrepancy between voice and identity. This seminar will focus on some of the theoretical and political implications of the connection between voice-identity-presence through the works of performance artists that use their voice as a dominant material in their work.
סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
0810-5056-01 קול - זהות - נוכחות: אמני קול
Voice, Identity, Presence: Voice artists
שנה"ל תשע"ד | סמ'  א' | ד"ר אבליוביץ רותי

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
טופס סילבוס
 
קול, זהות, נוכחות: אמני קול
Voice, Identity, Presence: Voice artists
סמסטר _א'_ תשס"ח
2 ש"ס
 
סוג המסגרת: סמינר
שם המרצה: ד"ר רותי אבליוביץ'
טלפון: 0523625660
דואר אלקטרוני: ruthie105@gmail.com
שעות קבלה: בתיאום מראש
 
תיאור הקורס  
הסמינר מתמקד במפגש התיאורטי והפרפורמטיבי שבין מבע קולי, נוכחות בימתית והבניית זהות. מושג הקול הפך לדימוי מרכזי בשיח התיאורטי העכשווי דרכו מתהוות תפישות פוליטיות ואמנותיות. פעמים רבות הקול מופיע כמסמן של זהות סובייקטיבית וכביטוי של נוכחות מיידית. לעומת זאת, לעיתים מושג הקול מסמן אשליה של נוכחות טהורה המביאה לערעור הזיקה בין הקול לזהות הדובר. לפי עמדה זו כאשר ה"אני" מדבר הוא אינו שומע את עצמו, אלא קולות זרים הבוקעים מתוכו. במסגרת הסמינר נבחן את ההיבטים התיאורטיים והמעשיים של תפישה זו באמצעות דיון באמני/יות מופע שחומר הגלם העיקרי שלהם הוא קולם.
 
This seminar centers on the theoretical and performative encounters between a vocal utterance, theatrical presence and identity. The voice is a pivotal term in contemporary theoretical and artistic discourse. It may appear to signify the presence of a subjective; or it may contradict this viewpoint and present an illusion of a presence that underscores the discrepancy between voice and identity. This seminar will focus on some of the theoretical and political implications of the connection between voice-identity-presence through the works of performance artists that use their voice as a dominant material in their work.
 
דרישות הקורס
נוכחות חובה, השתתפות פעילה בשיעור, הגשת רפרט וכתיבת עבודה מסכמת
מרכיבי הציון הסופי
25% הגשת רפרט, %75 עבודה מסכמת
 
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
 
מספר השיעור
נושא השיעור
1.
מבוא: הקול כאובייקט באמנות מופע
2.
קול ללא גוף: על תכונותיו המרחביות והפוליטיות של הקול. קריאה ב"המלך מטה אוזן" מאת איטלו קאלווינו
3.
פונוצנטריות והמפנה המחשבתי של דרידה: הקול כאשליית נוכחות.
דיון ב"קול קורא במדבר"/ז'אן לוק ננסי.
4.
פנטזיה על הראשית: קולה של אימא. "מעטפת הצליל" מאת דידייה אנזייה.
5.
אקו ונרקיס: המראה האקוסטית ואמנות הווידאו
 
נרטיבים של לידה גברית: שפה בוראת עולם. מיתוס האדם המלאכותי
7.
תיאטרון הגוף המדבר: הדיבוק, הסייבורג ורובוטים מדברים אחרים
8.
האם הפין הוא עט מטאפורי? נוכחות נשית במרחבים גבריים
דיון בחיבור של ס.גילברט וס. גובאר "ראי הקיר של המלכה".
10.
כתיבה נשית/שפה נשית: "ללכת אל הים/האם" מאת הלן סיקסו
11.
הפרעות דיבור של נשים: גמגום, אילמות וצרחה. קריאה ב"צחוקה של המדוזה".
12.
"דיבור מהבטן": ממיתוס לפרקטיקה פרפורמטיבית
 
רשימת ספרות (נתון לשינויים)
 
קריאת חובה
 
1.       אידל, משה. (1996). גולם: מסורות מאגיות ומיסטיות ביהדות על יצירת אדם מלאכותי. מתרגם: עזן מאיר-לוי. ירושלים: שוקן, תשנ"ו. פרקים: ג', ה'.
2.       אטלן, ה. נ. (1996). גולם והמדע המודרני. בתוך: מ. אידל. גולם: מסורות מאגיות ומיסטיות ביהדות על יצירת אדם מלאכותי. מתרגם: עזן מאיר-לוי. ירושלים: שוקן. (עמ' 11–29).
3.       אליאור, ר. (2005). הדיבוק: בין העולם הנגלה לעולם הנסתר: קולות מדברים, עולמות שותקים וקולות מושתקים. בתוך: י. עמיר (עורך). דרך הרוח: ספר היובל לאליעזר שביד. כרך שני (עמ' 499–537). ירושלים: המכון למדעי היהדות ע"ש מנדל, מכון ון-ליר.
4.       אנזייה, ד. (2004). אני – עור. מצרפתית: אורית רוזן. תל אביב: תולעת ספרים, 2004. (עמ' 82-103).
5.       בולאס, כ. (2009). היסטריה. מאנגלית: לירון מור. תל אביב: תולעת ספרים. (עמ' 168-208).
6.       בילו, י. (1983). הדיבוק ביהדות: הפרעה נפשית כמשאב תרבותי. מחקרי ירושלים במחשבת ישראל ב, ד , 529–563.
7.       ----------. (2000). ממילה למילה: ניתוח פסיכו-תרבותי של הבניית זהות גברית בטקסי ילדות בחברה החרדית. אלפיים 19, 16–46.
8.       גילברט, ס. וגובר, ס. (2007). ראי הקיר של המלכה. בתוך: נ. ינאי ואחרות (עורכות). דרכים לחשיבה פמיניסטית. (עמ' 136-171). רעננה: הוצאת האוניברסיטה הפתוחה.
9.       ננסי, ז'.ל. (2002) קול קורא במדבר. פלסטיקה 4, 23-31.
10.   סיקסו, ה. (2006). צחוקה של המדוזה. מתרגמת: מיכל הראל. בתוך: ד. באום ואחרות (עורכות). ללמוד פמיניזם: מקראה. (עמ' 134–154). תל אביב: הקיבוץ המאוחד.
11.   קאלווינו, א. (1999). המלך מטה אוזן. תחת שמש היגואר. מתרגם: אריאל רטהאוז. תל אביב: ספרית פועלים.
12.   רוקם, פ. (1993). הקול הנשי בתיאטרון: הפרעות בדיבור של דמויות נשים והשפעתן על המופע התיאטרוני. מותר 1, 7-12.
13. Cavarero, Adriana. (2005). For More than One Voice. Palo Alto, CA:Stanford University Press. pp. 1-17.
14. Cixous, Hélène. (1984). Aller à la mer. Trans. Barbara Kerstlake. Modern Drama. 27.4, 546–548.
15. Krauss, Rosalind. (1976). Video: The Aesthetics of Narcissism. October. Vol. 1, 50-64.
 
קריאת רשות
1.                     אירגארי, ל. (2003). מין זה שאינו אחד [מבחר]. מתרגמת מצרפתית: דניאלה ליבר. תל אביב: רסלינג.
2.                   גיליגן, ק. (1982). בקול שונה: התיאוריה הפסיכולוגית והתפתחות האישה. מתרגמת: נעמי בן חיים. תל אביב: ספרית פועלים. (עמ' 31-49).
3.                   דה סרטו, מ. (2005). צעדות בעיר, בתוך: ט. חתוקה ור . קלוש (עורכות)  תרבות אדריכלית: מקום, ייצוג, נוף (עמ' 59-78). תל אביב: רסלינג.
4.                   הראווי, ד. (2006). מניפסט לסייבורג: מדע, טכנולוגיה ופמיניזם סוציאליסטי בשלהי המאה העשרים. מתרגמת: מריאנה בר. בתוך: ד. באום ואחרות (עורכות). ללמוד פמיניזם: מקראה. (עמ'  276–327). תל אביב: הקיבוץ המאוחד.
5.                   נווה, חנה. (1988). סיפורת הווידוי: הז'אנר ובחינתו. תל אביב: פפירוס, הוצאת אוניברסיטת תל-אביב. (עמ' 128-140).
6.                   שוואלטר, אליין. (2006 [1981]). ביקורת פמיניסטית בשממה. מתרגמות: מריאנה בר ויפה ברלוביץ. בתוך: ד. באום ואחרות (עורכות). ללמוד פמיניזם: מקראה. (עמ'  244–276). תל אביב: הקיבוץ המאוחד.
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת