חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  ניידות תחבורה וקיימות
  Mobility, Transport and Sustainability  
0349-4266
מדעים מדויקים
קבוצה 01
סמ'  א'1200-1400115 יד אבנרשיעור ות ד"ר בורג דוד
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

ניידות, תחבורה וקיימות 

Mobility, Transport and Sustainability

מרצה: ד"ר דוד בורג

היקף הקורס: 2 ש"ס

קבלת קהל: בתאום מראש

מטרות הקורס

 התחבורה בעידן המודרני התפתחה וחוללה שינויים כלכליים מרחקי לכת ,יחד עם השפעה רבה על הסביבה. אין עוררים לגבי יתרונותיה של ניידות אמינה, חזקה, גמישה ושניתן ליישם בקנה מידה רבים, המעניקה לאנשים נגישות מהירה וזולה חסרת תקדים. עם זאת, כרוכים בכך בעלויות משמעותיות כמו פקקי תנועה, הידלדלות משאבים (קרקע ואנרגיה), זיהום (רעש, אוויר ומים) המשפיעים על רווחת התושבים, מרמת אדם הבודד ועד להשלכות גלובליות. כדי להתמודד עם בעיות אלו, התערבויות רבות נמצאות בשלבי פיתוח כמו כלי רכב אוטונומיים, דלקים חלופיים, רכבים חשמליים ומיסוי; שכולן כמובן דורשות חדשנות ושינויי מדיניות. פעולות אלה כרוכות בתהליכי שינוי חברתיים והתנהגותיים עם תוצאות בלתי-ידועות מראש.

קורס זה יעסוק בסוגיות אקטואליות של מערכות תחבורה מודרניות מנקודות מבט שונות - דינמיקה של תנועה עירונית, פרברית ובין-עירונית; תשתיות ואוכלוסייה; מקומי וגלובלי; טכנולוגיה ומדיניות. נדון במרכיבים העיקריים העומדים בבסיסם של תהליכים מורכבים של מערכות דינמיות והאינטראקציה שלהם עם מגמות כלכליות וחברתיות. לכן, יושם דגש על חקר המבוסס על מקורות נתונים רבים ומתודות שונות, כחלק אינטגראלי מתכנית הקורס.

דרישות הקורס

  • נוכחות
  • השתתפות פעילה
  • קריאת מקורות עפ"י הנחיות המרצה

הרכב ציון הקורס

  • תרגילים (30%)
  • עבודת רפרט (70%)

נושאי הקורס

מבוא: תחבורה ושינוע אנושי

התפתחות טכנולוגיות ניידוּת

תשתיות לתחבורה עירוניות ובין-עירוניות

תהליכי מינוע, נגישות ותנועה

תקציבי זמן-נסיעה (TTB)

דינמיקה של עומסי תנועה ופקקים

רשת הדרכים כבסיס להתניידות

תופעות לא-לינאריות במערכות אורבניות

השפעות כלכליות וסביבתיות של תחבורה מודרנית

אנרגיה, קיימות וניידות דלת-פחמן - decarbonization

תחבורה חכמה וכלי רכב אוטונומיים

תכנון וקידום מדיניות תחבורה מבוססת-נתונים

סיכום

 * יתכנו שינויים במהלך הקורס

מקורות

1. Nakićenović, N. (1991). Diffusion of pervasive systems: a case of transport infrastructures. In Diffusion of Technologies and Social Behavior (pp. 483-510). Springer, Berlin, Heidelberg.

2. Gutierrez, J., Monzon, A. J. M. P., & Piñero, J. M. (1998). Accessibility, network efficiency, and transport infrastructure planning. Environment and planning A30(8), 1337-1350.

3. Mercure, J. F. (2015). An age structured demographic theory of technological change. Journal of Evolutionary Economics25(4), 787-820.

4. Marchetti, C. (1994). Anthropological invariants in travel behavior. Technological forecasting and social change47(1), 75-88.

5. Ahmed, A., & Stopher, P. (2014). Seventy minutes plus or minus 10—a review of travel time budget studies. Transport Reviews34(5), 607-625.

6. Treiber, M., & Kesting, A. (2014). Traffic flow dynamics: data, models and simulation. Physics Today67(3), 54.

7. Lerman, Y., Rofè, Y., & Omer, I. (2014). Using space syntax to model pedestrian movement in urban transportation planning. Geographical Analysis46(4), 392-410.

8. Wang, Y., Chau, C. K., Ng, W. Y., & Leung, T. M. (2016). A review on the effects of physical built environment attributes on enhancing walking and cycling activity levels within residential neighborhoods. Cities, 50, 1-15.

9. Sharmin, S., & Kamruzzaman, M. (2018). Meta-analysis of the relationships between space syntax measures and pedestrian movement. Transport Reviews, 38(4), 524-550.

10. Bettencourt, L. M., Lobo, J., Helbing, D., Kühnert, C., & West, G. B. (2007). Growth, innovation, scaling, and the pace of life in cities. Proceedings of the national academy of sciences104(17), 7301-7306.

11. Mulligan, G. F. (2006). Logistic population growth in the world's largest cities. Geographical analysis38(4), 344-370.

12. Banister, D., Anderton, K., Bonilla, D., Givoni, M., & Schwanen, T. (2011). Transportation and the environment. Annual Review of Environment and Resources36, 247-270.

 13. Ausubel, J. H. (2007). Renewable and nuclear heresies. International Journal of Nuclear Governance, Economy and Ecology1(3), 229-243.

14. Sprei, F. (2018). Disrupting mobility. Energy Research & Social Science37, 238-242.

15. Wolfram, P., & Lutsey, N. (2016). Electric vehicles: Literature review of technology costs and carbon emissions. The International Council on Clean Transportation: Washington, DC, USA, 1-23.

16. Glancy, D. J. (2013). Sharing the road: Smart transportation infrastructure. Fordham Urb. LJ41, 1617.

17. Fagnant, D. J., & Kockelman, K. (2015). Preparing a nation for autonomous vehicles: opportunities, barriers and policy recommendations. Transportation Research Part A: Policy and Practice77, 167-181.

18. May, A. D., Jopson, A. F., & Matthews, B. (2003). Research challenges in urban transport policy. Transport Policy10(3), 157-164.

19. Shepherd, S. P. (2014). A review of system dynamics models applied in transportation. Transportmetrica B: Transport Dynamics2(2), 83-105.

 

Course description

Mobility, Transport and Sustainability

מרצה: ד"ר דוד בורג

היקף הקורס: 2 ש"ס

קבלת קהל: בתאום מראש

Transportation in the modern age has evolved causing a transformation of the economy while also impacting the environment in many ways. The advantages of reliable, robust, flexible and scalable mobility giving people unprecedented rapid and cheap accessibility are undisputed. However, they incur significant costs such as traffic, resource depletion (land and energy), pollution (noise, air and water) all affecting wellbeing, on multiple levels from the individual to the global. Numerous interventions are being developed to combat these problems with vehicle autonomy, alternative fuels, electric vehicles and taxation among others; all of which, of course, require policy innovations but, moreover, entail social and behavioral changes with unintended consequences.

This course will discuss contemporary issues of modern motor transportation systems from multiple perspectives – urban, suburban and intercity dynamics; infrastructure and population; individual and global; technology and policy. We will explore the main elements underlying the complex and interdependent processes of such dynamical systems and their interaction with economic and social determinants. Therefore, an emphasis will be placed on discussions based on various sources and techniques, as an integral part of the curriculum.

 דרישות הקורס

  • נוכחות
  • השתתפות פעילה
  • קריאת מקורות עפ"י הנחיות המרצה

הרכב ציון הקורס

  • תרגילים (30%)
  • עבודת רפרט (70%)

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת