שנה"ל תשע"ט

0626-2664-01
 Shakespeare's Tragic Subject
 Shakespeare's Tragic Subject
ד"ר ריזנר נועםשיעור גילמן282 ב'1400-1200 סמ'  ב'
שיעור גילמן282 ה'1400-1200 סמ'  ב'

 

 ליבה שייקספיר

 

In following core course on Shakespeare’s major tragedies will be governed by a single question: How did Shakespeare conceive of the human subject in relation to the tragic? Asked another way, what is the abiding subject of Shakespeare’s theatrical preoccupation with the generic conventions of tragedy? Given that Shakespeare’s understanding of generic definitions evolved within popular Elizabethan conventions, and were very loose at best, to what extent can we even talk of tragedy, classically defined, on the Shakespearean stage? In this seminar we will explore the development of Shakespeare’s interest in tragic theatre, which culminated in some of the most powerfully poetic tragedies of the suffering human subject in world literature. By submitting the so-called four ‘high’, or ‘human’ tragedies of Hamlet, Othello, King Lear and Macbeth to close rhetorical, poetic and philosophical analysis, we will attempt to understand the particular tragic mode of poetic subjectivity which Shakespeare explores in these plays, and its wider philosophical and existential implications for any human subject watching and reading these plays, then as now.

 

Primary texts: We will focus primarily on the four tragedies of Hamlet, Othello, King Lear and Macbeth, but students participating in the course will find it beneficial to read/watch/or otherwise be familiar with in advance also, at the very least, with Titus Andronicus, Richard II, and Romeo and Juliet. Participation in the course will require the use of fully-annotated single-play editions. The best single play editions are those of the Arden Shakespeare, but it is also possible to use either the Oxford Shakespeare (Norton), or Cambridge. For Hamlet, please use only the Oxford World’s Classic edition (based on the Folio). Further details on texts and editions will be provided in class and on the course website.

 

Requirements: Attendance, a midterm exam   (worth 30% of grade), a final take-home exam (70% grade).

 

 
0626-2665-01
 The Modern South History and Culture
 The Modern South History and Culture
ד"ר שטרנהל יעלשיעור גילמן277 ב'1200-1000 סמ'  א'
שיעור גילמן277 ה'1200-1000 סמ'  א'

מדינות הדרום הן במידה רבה החידה הגדולה של אמריקה. האזור שהתאפיין באלימות, גזענות, ועוני, הוא גם מקום לידתם של אוצרות התרבות האמריקנית הגדולים. הקורס יעסוק בהיסטוריה הדרומית מאז תום מלחמת האזרחים ועד סוף המאה ה-20 דרך מגוון רחב של טקסטים היסטוריים, ספרותיים, מוסיקליים, וויזואליים. ננתח את הדרום גם כאזור לכיד וגם כמקום של שסעים עמוקים בין גזעים, מעמדות, ומגדרים. נעסוק במתח בין המשכיות לשינוי הן בחייהם של יחידים והן בהיסטוריה של האזור כולו, ונחשוב על הדרום הן כ״מקום״ אמריקאי ייחודי והן ככוח שעיצב את ארצות הברית כולה.

חברה ותרבות בדרום המודרני

 

The South is in many ways America’s greatest enigma. Plagued by violence, racism, and poverty, the region has also been the birthplace of America’s greatest cultural treasures. This course will explore the history of the South from the end of the Civil War until our own day through a wide selection of historical, literary, musical, and visual texts. We will think of the South as a cohesive region but also delve deeply into the divisions of race, class, and gender that have shaped its torturous history; we will explore the tension between continuity and change and the omnipresence of the Southern past in the lives of individuals and of the region as a whole; and we will consider the South both as a distinctive section and a formative power in the making of the modern United States.

 

 
0626-2971-01
 הצלב בעולם החדש: נצרות באמריקות במאות ה-19 וה-20
 The Cross in the New World : Christianity in the Modern Americas
ד"ר מבט יעלשיעור גילמן279 א'1200-1000 סמ'  ב'

בצלב עולם החדש: נצרות באמריקות במאה ה-19 וה-20

 

תנועות מילינאריות בחיפוש אחר אוטופיה; רצח פוליטי של הארכיבישוף אוסקר רומרו באל סלוודור ושל הכומר הבפטיסטי מרטין לות'ר קינג בארה"ב; ברוני סמים מבקשים את ברכת הבתולה והמוני אנשים "מדברים בלשונות". אלה הם רק חלק מהאירועים והתרחשויות היומיומיות המעצבות את המציאות החברתית-דתית של האמריקות בעידן המודרני. מצפון ומדרום לנהר הריו גרנדה החיפוש באישי והחברתי אחרי אלוהים וגאולה משחק תפקיד מרכזי בחייהם של מאות מיליוני אנשים ומשפיע על הדרך בה הם מבינים את עצמם ושכניהם, את הפרטי והלאומי.

 קורס זה מבקש לעמוד על ההיבטים שונים בהן הנצרות עיצבה את האמריקות ועוצבה על ידיהן. נדון בתפקידה במרידות, מהפכות ומלחמות אזרחים. נבחן את השפעתם של קפיטליזם והגירה על יצירתן של זהויות ומסגרות דתיות חדשות וננסה לעמוד על משמעות הפריחה האוונגליסטית ופנטקוסטלית עבור היבשת כולה.

הקורס יועבר בשפה העברית, ניתן להגיש מטלות גם באנגלית וספרדית.

מטלות הקורס

השתתפות בכיתה- 20%

דוח קריאה- 20%

מבחן בית- 60%

The Cross in  the New World : Christianity  in the Modern Americas

Millennial Movements in search for utopia; the assassination of Archbishop Oscar Romero and Rev. Martin Luther King; drug lords seeking the blessing of the virgin and improvised churches in immigrant neighborhoods. These are only some of the events and daily practices that make up the social and religious history of the most Christian continent in the past 200 years. North and South of the Rio Grande, the personal and social quest for God and Salvation plays a definitive role in the lives of millions of people, constructing the way they view themselves, each other and their nations.

Exploring Christianity’s contribution to the formation of the modern Americas, this course will examine the role of religion in rebellion, revolutions and civil wars. It will look at the way capitalism and immigration impact local religious structures, practices and beliefs and try to understand what the amazing expansion of Pentecostal Charismatic Churches particularly in Latin America and among Latino immigrants in the US, means for the continent as a whole.

The course will be given in Hebrew assignments may be submitted in English or Spanish

Assignments and Grading

Participation in Class-20%

One Response paper- 20%

Take home exam- 60%

 
0626-3464-01
 American Regionalism
 American Regionalism
ד"ר עברון נירסמינר ביה"ס לשפות501 א'1000-0800 סמ'  ב'
סמינר ביה"ס לשפות501 ד'1000-0800 סמ'  ב'

American Regionalism – BA Seminar

 

This seminar will focus on American regionalist writing (primarily in short-story and novella form) produced in or around the turn of the twentieth century. We will explore the tensions that arise in a genre that attempts both to capture the idiosyncratically local and to dramatize what William Faulkner called the “universal verities.” We will consider regionalism as a form of antimodernism, as an expression of egalitarian, anti-elitist sentiments, and as a mode of constructing a post-Civil War national identity. Issues of romanticism vs. realism, nostalgia vs. progressivism and peripheral vs. urban aesthetics will also figure in our discussions, as will questions of ethnicity and gender. 

Authors may include (tentative list): Bret Harte, Grace King, George Washington Cable, Sarah Orne Jewett, Mary Wilkins Freeman, Hamlin Garland, Sherwood Anderson, Edith Wharton, Willa Cather.