שנה"ל תשע"ח

0614-1000-01
 בחינת בקיאות בלשון עברית לתלמידי שנה א'
 Hebrew Texts 1
בחינה סמ'  ב'

 בחינת בקיאות בלשון עברית לתלמידי שנה א' 

 

 
0614-1401-01
 תרגיל ביבליוגרפי אינטגרטיבי
 Integrative Bibliographical Exercise
ד"ר חזון רעיהתרגיל רוזנברג102 ג'1400-1200 סמ'  ב'

המוקד העיקרי של הקורס הוא בהקניה ותרגול של כלים בסיסיים, שהם בגדר יסודות ללימוד ולחיפוש מילוני, ביבליוגראפי ואחר, בטקסטים קלאסיים מהתרבות העברית והיהודית. בהקשר זה יוקדשו זמן להכרות עם קונקורדנציות כתובות ואלקטרוניות, מילונים כלליים ופרטניים של השפה העברית והארמית, מאגרי מידע כתובים ואלקטרוניים של ספרות חז"ל; מהדורות תלמוד ומקראות גדולות, סדרות פרשניות, ואנציקלופדיות ולקסיקונים מרכזיים בתחומי היהדות. ברמה המשנית, הקורס יתרגל גם כלים של קריאה ביקורתית, ביניהם הבנת מושגים והגדרות כלליות; איתור הנחות יסוד של מאמר/טקסט, ויסודות להבנת מאמר אקדמי וכתיבת עבודה אקדמית.
נוכחות חובה. מטלה סופית-בחינה.

 Integrative Bibliographic Exercise
 This course focuses on presenting and exercising the basic tools used by scholars in the department’s various fields. The basic skills developed in this course are dictionary searching; searching modern bibliography, and classical Hebrew culture and Hebrew language texts. The students will become acquainted with print and electronic concordances; general and specific dictionaries of Hebrew and Aramaic; various editions of early Hebrew exegetic literature; the Talmud; medieval Jewish exegesis; and major encyclopedias and lexicons in the fields of Hebrew culture. A secondary goal of this course is to practice the critical reading of texts, and to learn to locate and identify the main arguments in academic articles.
Bibliography: all the bibliography – dictionaries, concordances, exegetic literature, modern texts etc. – discussed in class.

 
0614-1402-01
 הלשון העברית לתקופותיה
 The History of the Hebrew Language
ד"ר חזון רעיהשיעור ביה"ס לשפות001 א'1600-1400 סמ'  א'

קורס זה סוקר את הלשון העברית לתקופותיה השונות מימיה המוקדמים ביותר ועד לימינו. מוצגים בה פניהָ השונות של הלשון העברית לאורך תולדותיה – תקופת המקרא, ימי הבית השני (לשון חז"ל והתלמודים ולשון מגילות מדבר יהודה), הפיוט והשירה העברית, העברית שבצלה של הערבית, לשון הספרות הרבנית הקדומה והמאוחרת, לשון תקופת ההשכלה ולשונה של הספרות העברית החדשה. הסקירה מגיעה בסופה אל העברית בת ימינו ומאירה את התופעה הפלאית של תחיית הלשון העברית בדיבור פה כחלק מן המעשה הציוני ואת היותה ללשון חיה ומודרנית, המשמשת לכל צורכי החיים, והמדוברת בימינו בפיהם של למעלה מחמישה מיליון איש. 
 נוכחות חובה. מטלת סיום-בחינה. הקורס יכול לשמש כקורס בחירה לכלל תלמידי האוניברסיטה.

The History of the Hebrew Language
This course surveys the Hebrew language over its various periods from its earliest days to the present. The different faces of the Hebrew tongue over the annals of its history are presented – from the biblical era, through the period of the Second Temple (the grammar of Mishnaic Hebrew, the Talmuds and the Judean Desert Scrolls), Hebrew Piyyut and poetry, Hebrew in the shadow of Arabic, the grammar of early and late Rabbinic literature, the grammar of the Enlightenment and the language of the new Hebrew literature. The survey ultimately reaches contemporary Hebrew and sheds light on the wondrous phenomenon of the rebirth of the Hebrew tongue in spoken word as part of the Zionist endeavor and the transformation of Hebrew into a live and modern language used for all aspects of life, spoken these days by over five million people.
 

 
0614-1403-01
 הלשון העברית לתקופותיה
 The History of the Hebrew Language (exercies)
גב' פלק עינבתרגיל רוזנברג102 ב'1400-1200 סמ'  א'

התרגיל מלווה את השיעור "הלשון העברית לתקופותיה" ומשלים אותו באמצעות קריאה ועיון בטקסטים עבריים המציגים את פניה המגוונות של העברית כפי שנתגבשו במהלך הדורות – כתובות עבריות מתקופת המקרא (הכתובות בכתב העברי העתיק), קטעים מספרות חז"ל, מספרות המחשבה של ימי הביניים (העברית בצלה של הערבית) ומספרות ההשכלה והתחייה. כן עוסק הקורס בקריאה מונחית של מאמרים מדעיים הנוגעים בנושאים המועלים בשיעור.
נוכחות חובה. מטלת סיום-בחינה.

The History of the Hebrew Language
The exercise accompanies the course "The History of the Hebrew Language" and complements it, by reading and discussing texts that present the different faces of Hebrew formed over the ages – old Hebrew writings dated to the biblical era (written in old Hebrew script), texts from the Second Temple Period, the Talmud, Middle Ages literature – Hebrew in the shadow of Arabic, and texts from the period of Enlightenment and the revival of spoken Hebrew. Also in the exercise – critical reading and analysis of scientific articles dealing with subjects discussed in class.

 
0614-1403-02
 הלשון העברית לתקופותיה
 The History of the Hebrew Language (exercies)
ד"ר חזון רעיהתרגיל רוזנברג102 א'1200-1000 סמ'  ב'

התרגיל מלווה את השיעור "הלשון העברית לתקופותיה" ומשלים אותו באמצעות קריאה ועיון בטקסטים עבריים המציגים את פניה המגוונות של העברית כפי שנתגבשו במהלך הדורות – כתובות עבריות מתקופת המקרא (הכתובות בכתב העברי העתיק), קטעים מספרות חז"ל, מספרות המחשבה של ימי הביניים (העברית בצלה של הערבית) ומספרות ההשכלה והתחייה. כן עוסק הקורס בקריאה מונחית של מאמרים מדעיים הנוגעים בנושאים המועלים בשיעור.
נוכחות חובה. מטלת סיום-בחינה.

The History of the Hebrew Language
The exercise accompanies the course "The History of the Hebrew Language" and complements it, by reading and discussing texts that present the different faces of Hebrew formed over the ages – old Hebrew writings dated to the biblical era (written in old Hebrew script), texts from the Second Temple Period, the Talmud, Middle Ages literature – Hebrew in the shadow of Arabic, and texts from the period of Enlightenment and the revival of spoken Hebrew. Also in the exercise – critical reading and analysis of scientific articles dealing with subjects discussed in class.

 
0614-1404-01
 הדקדוק הערבי וזיקתו לעברית
 Arabic Grammar and Its Affiliations with Hebrew
מר קיטנפלון טלשיעור רוזנברג102 ד'1600-1400 סמ'  א'
שיעור רוזנברג102 ד'1600-1400 סמ'  ב'

מטרת השיעור היא הכרת תכונותיה הפונולוגיות והמורפולוגיות של השפה הערבית הספרותית בהשוואה לעברית (בעיקר המקראית). הקורס מבליט את חשיבותה הרבה של הערבית ותרומתה לעיסוק דיאכרוני בלשון העברית. הוא מקנה לבוגריו את היכולת להציג ניתוח דקדוקי לצורות לשוניות בערבית ולהשתמש במילון הערוך על-פי סדר אותיות השורש.
פונולוגיה
הכרת הגרפמים על-פי האורתוגרפיה הערבית: האותיות (כעיצורים ואמות קריאה), סימני התנועות וסימני עזר נוספים (שדה, המזה, וצלה וכו'), מבנה ההברה, סוגיית ההטעמה.
מורפולוגיה
בתחום הפועל: תצורת הזמנים, נטיית הגופים, הכרת מערכת הבניינים על הוראותיהם.
בתחום השם: טיפול בקטגוריות הדקדוקיות הקשורות בשם העצם – היידוע, נטיית הקניין, נטיית המין, נטיית המספר (יחיד, זוגי ורבים) ותופעת ה"ריבוי השבור" האופיינית לערבית, סימני היחסות. הצורות השמניות הגזורות מן הפועל (הבינוני ושם הפעולה) ושמות התואר הרלטיביים ("יא נסבה"). בקטגוריית תחליפי השם – כינויי הגוף וכינויי הרמז. 
אין לקורס דרישות קדם. רצוי ללמוד תחילה את הקורס "יסודות הדקדוק". 
נוכחות והגשת תרגילים חובה, מטלת סיום- בחינה. 

  Arabic Grammar and Its Affiliations with Hebrew   
The aim of the course is to present a review of the phonological and morphological characteristics of literary Arabic based on comparison with Hebrew. It manifests Arabic's profound contribution to the historic research of the Hebrew Language. During the course the students are acquainted with Arabic graphemes and orthography – e.g. the consonants and the vowels, the structure of the syllable, the intonation; Arabic morphology of the verb and the noun; and grammatical categories such as number, gender, person tense, define articles etc

 

 
0614-1405-01
 ניקוד עברי
 Elementary Hebrew Grammar
ד"ר חזון רעיהשיעור רוזנברג102 א'1400-1200 סמ'  א'
שיעור רוזנברג102 ג'1400-1200 סמ'  א'

יסודות הדקדוק של הלשון העברית בתחום התצורה והניקוד.
השם הפועל והמיליות – מבניהם, ניקודם ונטיותיהם.
נוכחות חובה. מטלת סיום-בחינה.
 

Elementary Hebrew Grammar    
The morphological structure and the inflections of verbs, nouns and particles in Hebrew.
 

 
0614-1405-02
 ניקוד עברי
 Elementary Hebrew Grammar
ד"ר עמבר אורהשיעור רוזנברג102 ב'1000-0800 סמ'  ב'
שיעור רוזנברג102 ד'1000-0800 סמ'  ב'

יסודות הדקדוק של הלשון העברית בתחום התצורה והניקוד.
השם הפועל והמיליות – מבניהם, ניקודם ונטיותיהם.
נוכחות חובה. מטלת סיום-בחינה.
 

Elementary Hebrew Grammar    
The morphological structure and the inflections of verbs, nouns and particles in Hebrew.
 

 
0614-1406-01
 ניקוד עברי
 Elementary Hebrew Grammar
ד"ר גונן עינתשיעור רוזנברג102 ג'1200-1000 סמ'  א'
שיעור רוזנברג102 ג'1200-1000 סמ'  ב'

יסודות הדקדוק של הלשון העברית בתחום התצורה והניקוד.
השם הפועל והמיליות – מבניהם, ניקודם ונטיותיהם.
נוכחות חובה. מטלת סיום-בחינה.
 

Elementary Hebrew Grammar    
The morphological structure and the inflections of verbs, nouns and particles in Hebrew.
 

 
0614-1407-01
 תחביר עברי
 Elementary Hebrew Syntax
ד"ר עמבר אורהשיעור רוזנברג102 ב'1000-0800 סמ'  א'

ניתוח תחבירי אנליטי של משפטים פועליים ושל משפטים שאינם פועליים לסוגיהם השונים בעברית בת ימינו בשילוב כללי הפיסוק.
נוכחות חובה. מטלת סיום-בחינה.

Elementary Hebrew Syntax   
The parts of speech, the construction of noun clauses, verbal clauses and the compound sentence in Contemporary Hebrew. The punctuation marks.
 

 
0614-1407-02
 תחביר עברי
 Elementary Hebrew Syntax
ד"ר עמבר אורהשיעור רוזנברג102 ד'1000-0800 סמ'  א'

ניתוח תחבירי אנליטי של משפטים פועליים ושל משפטים שאינם פועליים לסוגיהם השונים בעברית בת ימינו בשילוב כללי הפיסוק.
נוכחות חובה. מטלת סיום-בחינה.

Elementary Hebrew Syntax   
The parts of speech, the construction of noun clauses, verbal clauses and the compound sentence in Contemporary Hebrew. The punctuation marks.
 

 
0614-1407-03
 תחביר עברי
 Elementary Hebrew Syntax
גב' פלק עינבשיעור רוזנברג104 א'1400-1200 סמ'  ב'

ניתוח תחבירי אנליטי של משפטים פועליים ושל משפטים שאינם פועליים לסוגיהם השונים בעברית בת ימינו בשילוב כללי הפיסוק.
נוכחות חובה. מטלת סיום-בחינה.

Elementary Hebrew Syntax   
The parts of speech, the construction of noun clauses, verbal clauses and the compound sentence in Contemporary Hebrew. The punctuation marks.
 

 
0614-1408-01
 מבוא לארמית בבלית
 Applied Babylonian Aramaic
פרופ מורגנשטרן משהשיעור רוזנברג103 ג'1600-1400 סמ'  א'
שיעור רוזנברג103 ג'1600-1400 סמ'  ב'

 קורס זה נועד להכשיר את המשתתפים לקרוא טקסטים בארמית בבלית, הן במהדורות מודפסות הן בכתבי-יד. הקורס מתבסס על לימוד שיטתי של צורות הבסיס ועל קריאת קטעים נבחרים מן התלמוד הבבלי. דגש מיוחד יותן על השימוש היעיל בחומר העזר המלווה את הקורס. חומר עזר זה הוכן על סמך כתבי-היד המדויקים ביותר הנמצאים בידינו היום, והוא מתבסס על מצב המחקר כיום. 
נוכחות חובה.מטלת סיום-בחינת בית.

 

 This course aims to enable to participants to read texts in Jewish Babylonian Aramaic, both in printed editions of the texts and in manuscripts. The course is based upon the systematic study of the basic forms and selected readings from the Babylonian Talmud. Particular emphasis is placed upon the effective use of the grammatical aids that accompany the course. These aids have been prepared from the most accurate textual witnesses that are currently available, and are based upon the current state of research.

 
0614-2431-01
 תורת ההגה
 The Phonology of the Hebrew Language
פרופ פלורנטין משהשיעור רוזנברג102 א'1200-1000 סמ'  א'
שיעור רוזנברג102 ג'1000-0800 סמ'  א'

הקורס סוקר בפירוט את המבנה ואת מצאי ההגאים של העברית העתיקה כפי שהיא משתקפת מבעד לטקסט המקרא. השיעורים הראשונים ( שישה-שבעה) מוקדשים למבוא שנסקרים בו העניינים הבאים: גבולות הזמן והמקום של העברית המקראית והמקורות המלמדים עליה; יסודות הפונולוגיה; פונטיקה; תהליכי לשון. הדיון בכלל סוגיות ההגה מתקיים לאור גישות בלשניות שונות זו מזו: סינכרונית, היסטורית והשוואתית. בדיון הסינכרוני מתברר מעמד העיצורים, התנועות וההטעמה כפי שהם משתקפים בייחוד בניקודם של בעלי המסורה הטברנים. הדיון ההיסטורי מתמקד באותן סוגיות אך מתחקה אחר תופעות הלשון ההגאיות בתקופות שקדמו לתקופת גיבושו של טקסט המקרא. העיון ההשוואתי פונה אל עדויות לשוניות שמחוץ לניקוד הטברני של המקרא, כלומר שפות שמיות אחרות (בייחוד ארמית וערבית), מסורות אחרות של העברית (ארץ-ישראלית, בבלית, תעתיקים, שומרונית) ומטרתו לחשוף את פניה המגוונים של העברית בימי הבית הראשון והשני.

נוכחות חובה, מטלת סיום- בחינה.  משקל המבחן בציון הסופי הוא 80 אחוזים ומשקל הבחנים והתרגילים 20 אחוזים.  

The Phonology of the Hebrew Language  
The course describes in detail the structure and inventory of the phonemes in classical Hebrew as reflected in the Biblical text. The first lessons (six or seven) are dedicated to an introduction which includes the following issues: Delimitation of time and place of Biblical Hebrew and its sources; introduction to general phonology; and phonetics. The discussions are pursued in light of different linguistic approaches: Synchronic, historical and comparative. Within the framework of synchronic discussion we analyze the status of consonants, vowels and stress as reflected in the vocalization of the Masoretes. The historical discussion scrutinizes the phonetic phenomena in the periods before the crystallization of the Biblical text. The comparative study refers to other Semitic languages (especially Aramaic and Arabic) and other traditions of Hebrew, and aims to reveal the grammatical structure of Hebrew during the periods of the first and the second temples.

 

 
0614-2432-01
 תורת הצורות
 The Morphology of the Hebrew Language
פרופ פלורנטין משהשיעור רוזנברג106 א'1200-1000 סמ'  ב'
שיעור רוזנברג106 ג'1000-0800 סמ'  ב'

הקורס "תורת הצורות" הוא המשכו של הקורס "תורת ההגה" (המהווה תנאי קבלה לקורס זה). בקורס נסקרת המורפולוגיה של העברית המקראית. בשיעורים הראשונים (אחד-שניים) מתבררים מושגים בסיסיים הנוגעים לתורת הצורות: מורפמה, סוגי הצורנים (חבור, פרוד, גזירה וכו'), דרכי גזירה של מילים וחלוקה לחלקי דיבר. הקורס גופו מטפל בניתוחם ההיסטורי והסינכרוני של רוב חלקי הדיבר: כינויים, מערכת הפועל ומערכת השם. מקום מרכזי בקורס תופסת סקירה מפורטת של מערכת הפועל שבמקרא. לצד שחזורן של צורות עתיקות מתברר בקורס מעמדן הסינכרוני ותפקודן של הצורות הקיימות בעין ונדונות מהויותיהן של קטיגוריות דקדוקיות כגון מין ומספר. במהלך הקורס ובתרגילים הנלווים אליו מופנים התלמידים אל טקסט המקרא גופו, כך שבסופו פתוחות לפניהם דרכי הגישה אל הטקסט, מוכר להם דקדוק לשונו, והם מצוידים בכלים הבלשניים והביבליוגרפיים שיש בהם להרחיב ולהעמיק את הידע שקנו בקורס.
דרישות קדם: ל"תורת הצורות": הקורס "תורת ההגה".
נוכחות חובה. מטלת סיום- בחינה.
 

The Morphology of the Hebrew Language  
This course continues the course "The Phonology of the Hebrew Language". During the course we discuss the main issues of Biblical Hebrew morphology. In the first lessons basic and general concepts of morphology are presented: Morpheme, word-derivations and parts of speech. We subsequently analyze mainly – but not only - the verbal system of Biblical Hebrew. Pre-Masoretic forms are reconstructed, and their synchronic status and function in the text itself are discussed. During the course and in the accompanying exercises the students address and analyze the Biblical text itself, and are also trained to use classical and modern research literature.
Prerequisites for Admission: Course – Phonology of the Hebrew Language .

 
0614-2433-01
 לשון חז"ל
 Mishnaic Hebrew
פרופ מורגנשטרן משהשיעור רוזנברג102 א'1800-1600 סמ'  א'
שיעור רוזנברג102 א'1800-1600 סמ'  ב'

 הקורס מציג את עיקרי דקדוקה של לשון חז"ל בעיקר בתחומי תורת ההגה ותורת הצורות. הקורס מלוּוה בקריאה במשנה (על פי כתבי יד מעולים) שבמהלכה מוצגות תופעות לשוניות שונות שאינן עולות ממהלך ההרצאה.
דרישות קדם: הקורס "תורת ההגה". 
נוכחות חובה.מטלת סיום-בחינה.

 

   The course presents the rudimental grammar of Mishnaic Hebrew, focusing mainly on phonology and morphology. The course is accompanied by Mishnaic readings (based on reliable manuscripts), which demonstrate different grammatical phenomena that are not raised in the lectures themselves.

 

 

 
0614-2434-01
 סמנטיקה
 Semantics
ד"ר סיידון ורדשיעור גילמן281 ג'1600-1400 סמ'  א'

 הקורס עוסק בנושאים האלה: הסמנטיקה ומעמדה בחקר השפה; הגישות השונות להגדרת משמעות של מילה; המטען הריגושי של המשמעות והתופעות הסוציו-לשוניות הקשורות בו; שינויי משמעות של מילים על פני ציר הזמן; יחסי משמעות בין מילים בזמן נתון; השפעות זרות על מבנה הלקסיקון.

הנוכחות חובה. מטלת סיום- בחינה.

 

 The course deals with the classical issues within the theory of meaning: the various approaches to meaning; the expressive aspect of meaning and its sociolinguistic effects; semantic shifts; semantic relations; the influence of foreign languages on the structure of the lexicon.

 
0614-2435-01
 פרגמטיקה
 Pragmatics
ד"ר סיידון ורדשיעור רוזנברג102 ג'1600-1400 סמ'  ב'

הצגת ענף הפרגמטיקה בבלשנות תוך עמידה על נקודות הזיקה והשוני בינו ובין הסמנטיקה; הכרת מושגי יסוד בפרגמטיקה והתוודעות אל תיאוריות מרכזיות; עיון בתופעות תחביריות וניתוחן מנקודת מבט פרגמטית.
דרישות קדם: השתתפות בקורס "סמנטיקה" 
נוכחות חובה.מטלת סיום בחינה.

 The course will start by presenting the interface(s) between pragmatics and semantics. It will continue by discussing major theories and methodologies within the pragmatic field. The final part of the course will be devoted to analysing syntactic material from a pragmatic viewpoint.

 
0614-3001-01
 ארמית מקראית
 Biblical Aramaic
פרופ מוצפי יחזקאלשיעור רוזנברג102 א'1600-1400 סמ'  א'
שיעור רוזנברג102 א'1600-1400 סמ'  ב'

בקורס הזה נתוודע לשפה אחות לעברית, שהותירה משקעים רבים בלשוננו, והכוונה למשקעים הן ברבדים קדומים של העברית והן בעב"ז. הכרת הארמית של תקופת המקרא על דקדוקה, אוצר מיליה כפי שמוצגת במסורת הטברנית של המקרא ותוך קריאה מודרכת של פרקי המקרא והשוואה  לעברית. ברוב השנים מספיקים להגיע גם לטקסטים מאוחרים במקצת אך דומים כמו המגילה החיצונית לבראשית.

נוכחות חובה, מטלת סיום- בחינה.

This section will include a description of the course content and objectives. You may wish to include also an explanation about teaching methods, use of technology, guest lecturers, etc.

The course deals with the grammar and lexicon of the Aramaic parts of the Bible, most of which are chapters in the books of Ezra and Daniel. The grammar outlined throughout the course is according to the Tiberian vocalization of the text, and is accompanied with comparisons to Biblical Hebrew. Closely related texts such as papyri from Egypt and the Genesis Apocryphon of the Dead Sea scrolls are also read and examined.

Course Requirements

This section will include clear explanations regarding attendance, academic tasks, the final course task (exam / take home exam / paper), including the date of the final exam or when the take home or final or seminar paper must be handed in (the latter in accordance with the university schedule).

Home assignments and Examination

The grade breakdown must also be included.

Examination grade + points on every good home assignments during the course

 
0614-3002-01
 תחביר לשון המקרא
 The Syntax of Biblical Hebrew
ד"ר עמבר אורהשיעור רוזנברג102 ד'1200-1000 סמ'  א'

הכרת התופעות התחביריות האופייניות ללשון המקראית ואשר ניכר בהן שוני מלא או חלקי מלשון ימינו.
הכרת מערכת הזמנים של הפועל המקראי, עיון תחבירי וסמנטי בדגמי משפטים פועליים ושמניים האופייניים ללשון המקרא, מבנהו של משפט הייחוד, הגישות השונות לניתוחו והתועלת הסגנונית שבשימוש בו, דרכים להבעת המודאליות, סוגי הצירופים השמניים ומשמעויותיהם, הכרת טעמי המקרא ותפקידיהם.
נוכחות חובה, הגשת תרגילים, מטלת סיום -בחינה.

The Syntax of Biblical Hebrew
The course introduces the characteristics of Biblical Hebrew in comparison with those of Contemporary Hebrew. It deals with the use of tenses and moods in Biblical Hebrew, the accents and their functions, the noun phrase: construct state, apposition and their meanings, the syntax and semantics of characteristic patterns of noun clauses and verbal clauses, the structure of compound sentence, its stylistic use and the main approaches to its analysis, modality and aspect in special kinds of sentences.

 
0614-3003-01
 מדקדקי ימי הביניים
 Medieval Hebrew Grammarians
ד"ר חזון רעיהשיעור רוזנברג102 א'1400-1200 סמ'  ב'

ראשיתו של מדע הדקדוק העברי במאה העשירית, עת כתב ר' סעדיה גאון את ספר הדקדוק הראשון ללשון העברית "ספר צחות לשון העברים". עד המאה האחת עשרה התגבש הדקדוק המדעי העברי על כלליו וחוקיו. הייתה זו המהפכה החשובה ביותר בתולדות חכמת הלשון מאז ועד ימינו. בשיעור נכיר את התהליכים שעיצבו את המחשבה הלשונית, ונעמוד על התלבטויותיהם של מדקדקים ראשונים בניסוח חוקים דקדוקיים ובתיאור הלשון כמערכת סיסטמטית, אשר לה חוקים ברורים של נטייה ושל גזירה. התלמידים יתוודעו אל כמה מן המדקדקים החשובים, שבמשנתם הלשונית יש משום תרומה לקידומו של מדע הלשון, כמו: רס"ג, יהודה בן-קוריש, מנחם בן סרוק, דונש בן לברט, יהודה חיוג' ויונה אבן ג'אנח. הדיון ילווה בקריאה בטקסטים של מדקדקים אלה, מהם שכתבו עברית ומהם שכתבו ערבית וכתביהם תורגמו לעברית. אגב הקריאה נעמוד על הזיקה שבין הדקדוק העברי לדקדוק הערבי, ונתמקד בהתפתחות הטרמינולוגיה הדקדוקית, בשלבים שהביאו לתיאור מדעי של מערכת צורותיה של לשון המקרא ובהתפתחות המילונאות של העברית. דגש מיוחד יינתן להתפתחות תורת השורש בדקדוק ימי הביניים. 
 נוכחות חובה. מטלת סיום-בחינה.

 Medieval Hebrew Grammarians 
The course examines the status of biblical Hebrew over its various periods: how it was perceived in the period of Second Temple, by the grammarians of the Middle Ages and in the period of enlightenment; and what the nature of the debate was in modern times, as Hebrew became a spoken language again. The course deals with issues such as: is Hebrew a “natural” language; the unique status of Hebrew as both secular and holy tongue; the affinity between Jewish religion and Hebrew language; the connection between Hebrew language and Hebrew alphabet and writing; the source of the Hebrew language; the magical power of language; the limits of language innovation; and the rebirth of Hebrew language and the battle over it’s shape and form. These issues and others are discussed based on texts and writings from the above mentioned periods.

 

 
0614-3010-01
 תמורות סגנוניות בשירה העברית
 Stylistic Trends in Hebrew Poetry
ד"ר נוב עידיתשיעור רוזנברג106 ד'1600-1400 סמ'  א'

בקורס זה יידונו סגנונות-שיר אשר התגבשו בכמה מתחנות היסוד של השירה העברית [כגון: השירה המקראית, השירה העברית בימי הביניים, המהפכה הסגנונית בשירה העברית מאמצע שנות החמישים של המאה העשרים]. רוב השירים שיידונו נוטים לדעתי, במידה זו או אחרת של קרבה, אל אחד משני קטבים סגנוניים: סגנון הנשגב (הרטוריקה של הנשגב) והסגנון האירוני. מנקודת מבט זו אפשר יהיה להבחין לא רק בהבדלי סגנון דקים אלא גם בחוט השדרה המקשר בין סגנונות שונים. בקורס נעמוד על עיצובם הלשוני-הסגנוני של השירים (מבחר המילים, משלב הלשון, התחביר, הריתמוס, הפיסוק) בזיקה למציאות החיים, לפואטיקה או לאידיאות המתבטאות בתקופות השונות.

נוכחות חובה, מטלת סיום- בחינה.

The course will deal with poetic styles that characterize some of the main stations in the history of Hebrew poetry (for example, biblical poetry, medieval Hebrew poetry and the stylistic revolution in Hebrew poetry from the mid-1950s). Most of the poems to be discussed tends, in my view, in one way or another towards one of two stylistic poles: the sublime (rhetoric of the sublime) or the ironic. This perspective allows one not only to make fine stylistic distinctions but also to identify the elements that connect different styles. In the course we will discuss the poems’ linguistic-stylistic design (choice of words, linguistic register, syntax, rhythm, punctuation) in relation to reality, poetics or the ideas of the periods in question. Course requirements: Final examination.

 
0614-3011-01
 עיונים בסגנונה של הפרוזה העברית המחורזת מימי הביניים
 Stylistic Explorations in Medieval Hebrew Rhymed Prose
ד"ר נוב עידיתשיעור רוזנברג102 ד'1400-1200 סמ'  ב'

עם קץ תור הזהב והנדידה צפונה לתחומה של ספרד הנוצרית, ירדה השירה העברית מגדולתה ואת מקומה בפסגת היצירה העברית תפסה סוגה חדשה לגמרי - המקאמה: הסיפורת המחורזת, סוג ספרותי שהתקבל בספרות העברית מן הספרות הערבית. ספרות המקאמה נוצרה באקלים חברתי ותרבותי שונה מזה של תור הזהב; בעוד שירת תור הזהב פנתה לחברה אליטיסטית ומשכילה, המקאמות - בהלך הרוח העממי שלהן - פנו לשכבות חברתיות שונות – מן המשכילים ועד לפשוטי-עם. ספרות זו העמידה על כן עולם מגוון, שכל קורא יכול היה למצוא בו את טעמו: ריאליסטי ופנטסטי, אליטיסטי וגס רוח, מלא בפתגמי חָכמה – ובניבולי פה, מוסרי ופורץ גדר, משעשע ומקומם, קסום ומרתיע. אך יותר מן העושר התוכני, כמו שכתב ש. ד. גויטיין (בהתייחסו למקאמה הערבית), "המקאמה, לפי עצם מהותה וכוונתה, היא קודם כל מלאכת אמנות לשונית, מעשה אורנמינטיקה במלים ומליצות", ועלינו להעריך אותה "קודם כל כמבעו הקיצוני ביותר של פולחן הלשון". בקורס נקרא מבחר סיפורים עבריים מחורזים (משל: שלמה אבן צקבל, יוסף בן מאיר אבן זבארה, יהודה אבן שבתי, יהודה אלחריזי, עמנואל הרומי) ונעמוד על הפואטיקה של הסוגה בדגש על האמצעים הלשוניים המשרתים את פולחן הלשון האופייני לסוגה. 

נוכחות חובה, מטלה סופית- בחינה.

With the demise of the Golden Age and the move northward into Christian Spain, Hebrew poetry lost its position at the apex of Hebrew creative writing to a completely new genre, the maqama, rhymed prose fiction, which Hebrew literature borrowed from Arabic. Maqama literature was produced in a social and culture climate that differed from that of the Golden Age. While the poetry of the latter was composed for an educated elite, the more popular character of the maqamas caused them to appeal to a broader audience, the educated and the common people alike. This literature created a variegated world in which every reader found something to his taste, whether realistic or fantastic, elitist or crude; it was filled with gnomic maxims as well as obscenities, virtue and sin, the amusing and the revolting, the charming and the offensive. However, as S.D. Goitein wrote (concerning the Arabic maqama), even more than its rich contents, “the maqama, by its very essence and purpose, is first-and-foremost a linguistic work of art, an ornamental composition of words and verbal embellishments”, and should be assessed “primarily as a most extreme expression of the cult of language”. In the course we shall read a number of Hebrew rhymed stories (by Shlomo Ibn Saqbal, Joseph Ben Meir Ibn Zabara, Yehuda Ibn Shabtay, Yehuda Alharizi and Immanuel Haromi) and discuss the genre’s poetics, focusing on the linguistic devices that serve the “cult of language” that is characteristic of the genre. Course requirements: Final examination.

 
0614-3012-01
 העברית הנורמטיבית הלכה למעשה
 Theoretical and Practical Aspects of Normative Hebrew
ד"ר גונן עינתשיעור רוזנברג106 ד'1800-1600 סמ'  א'
שיעור רוזנברג106 ד'1800-1600 סמ'  ב'

בקורס יידונו היבטים תאורטיים ומעשיים בהתגבשות העברית הנורמטיבית. נלמד מושגי יסוד בהכוונת לשון, נתוודע לעבודת ועד הלשון ולעבודתם של יחידים בראשית התגבשותה של העברית הישראלית החיה, ומשם נתקדם לפועלה של האקדמיה ללשון בהסדרת הדקדוק הנורמטיבי.

דגש מיוחד יינתן להיכרות עומק עם החלטות האקדמיה בדקדוק, בתחביר ובשימושי הלשון. נלמד את פסיקות האקדמיה בתחומים השונים, ונחקור את דרכי הפסיקה ואת הלבטים העולים בעבודת האקדמיה.

דרישות הקורס: נוכחות, עבודה פעילה במהלך הקורס, הגשת עבודה מסכמת.

This course discusses the theoretical and practical aspects in the formation of normative Hebrew. It presents the basic concepts of language standardization, and will feature an examination into the work of the Committee of the Hebrew Language, as well as the work of personalities in the early days of the formation of the living Israeli Hebrew language.  The course then proceeds to analyze the role of the Academy of Hebrew Language in establishing normative grammar. In particular, the course will study in-depth the Academy's decisions concerning grammar, syntax, and language use. The course will examine the rulings of the Academy in various fields, researching the ways in which the rulings are established, and identifying the numerous trends that have arisen in the Academy’s work. 

 
0614-3502-01
 סוגיות בעברית המדוברת -מעבדה
 Issues in Spoken Hebrew
ד"ר גונן עינתסמינר רוזנברג204 ד'1400-1200 סמ'  א'
סמינר רוזנברג204 ד'1400-1200 סמ'  ב'

בסמינר זה נעסוק בחקירת העברית המדוברת בת ימינו בהיבט סינכרוני. נפתח בסוגיות עקרוניות הנוגעות לניתוח קורפוס דבור (למשל אתגרים שונים בחקירה, השימוש בתמליל ובתעתיק), ונמשיך לדיון בסוגיות לשון בתחומי החקירה השונים. נתמקד בהיבטים מורפולוגיים שונים של העברית המדוברת, בהיבטים תחביריים, במילון ובשיח.

 במהלך הקורס יתנסו התלמידים בעבודת שדה עם הקלטות ובניתוח עצמאי של תופעות. אפשר יהיה להרחיב את העבודות הללו לעבודות סיכום קורס ולעבודות סמינריונית.

דרישות הקורס: השתתפות פעילה והגשת רפראט או עבודה סמינריונית.

This seminar addresses contemporary research into spoken Hebrew with a synchronic approach.  The course begins with a look into general issues related to analyzing the corpus of spoken Hebrew (For example, various challenges in research, use of textual materials, and transcriptions), continuing with a discussion on linguistic issues in various research disciplines. 

During the course, students will undertake fieldwork research through recordings and independent analysis of phenomena. 

Course requirements: Active participation and submission of a final-research/seminar paper.

 
0614-3503-01
 דיאלקטולוגיה והשפות השמיות החיות
 Dialectology and the Living Semitic Languages
פרופ מוצפי יחזקאלסמינר רוזנברג204 ג'2000-1800 סמ'  א'
סמינר רוזנברג204 ג'2000-1800 סמ'  ב'

הקורס יחל בהקניית מושגי יסוד ובעיון תאורטי בדיאלקטולוגיה כתחום בלשני‏, וימשיך בסקירה של מרקם הלשונות והלהגים השמיים בני זמננו במרחב הדיבור הארמי‏, הערבי‏, הדרום ערבי והחבשי‏. ייבחנו תהליכים ותופעות הנוגעים להתפתחות דיאלקטים לא רק מן ההיבט הגאוגרפי אלא גם על בסיס אתני או עדתי-קהילתי‏, ובאשר לערבית גם על פי אופי התיישבותם של הדוברים‏ - עירונים‏, כפריים ונוודים‏. נבחן היבטים סוציולינגוויסטיים המאפיינים וריאציות לשוניות‏, לרבות בעברית הישראלית‏. נעמוד על המתודולוגיה הכרוכה בשרטוט מפות דיאלקטים ובניתוחן ונעיין באטלסים בלשניים ובשאלונים המשמשים מחקרי שדה שתכליתם מיפוי דיאלקטולוגי‏. כמו כן נדון בשיטת המיון הגנטי של שפות וצבירי-דיאלקטים‏. 

 

This seminar begins with theoretical aspects of dialectology, including key terms and  principles related to this linguistic field. This will be followed by a discussion on the  classification of languages and dialects and a survey of contemporary Semitic languages in  the Aramaic, Arabic, South Arabian and Ethiopic speaking-areas. Various processes and  features related to the development of   geographical, communal and ethnic dialects will be  discussed, along with the variability of Arabic dialects according to the nature of   settlement - urban, rural and nomad. Sociolinguistic aspects of Israeli Hebrew shall also be  examined, as well as contact-induced features which are the result of various influences  among the Semitic languages themselves and between Semitic and other languages.

Among the primary methodological aspects related to dialectology which will be acquired  by the participants are the analysis and charting of linguistic maps and atlases and the  usage of questionnaires in fieldwork. Knowledge in Semitic linguistics is not a  rerequisite  for this course.

 
0614-3504-01
 עיונים תחביריים, סמנטיים ולקסיקליים בעברית בת ימינו
 Syntactic, Semantic and Lexical Studies in Contemporary Hebrew
ד"ר סיידון ורדסמינר רוזנברג204 ג'1800-1600 סמ'  א'
סמינר רוזנברג204 ג'1800-1600 סמ'  ב'

עיון במגוון סוגיות מתחום התחביר, המשמעות והמילון של העברית בת ימינו תוך היכרות עם ספרות מחקר עדכנית.

The course will be devoted to the study of various syntactic, semantic and lexical issues related to contemporary Hebrew, while introducing the students to updated research.

 
0614-4010-01
 התגבשות דקדוקה של העברית הישראלית
 The Formation of the Grammar of Israeli Hebrew
ד"ר גונן עינתסמינר רוזנברג204 ג'1000-0800 סמ'  א'
סמינר רוזנברג204 ג'1000-0800 סמ'  ב'

שלא כבלשונות חיות אחרות, העברית הישראלית לא נהנתה מרציפות היסטורית. מטבע הדברים, העברית הישראלית לא המשיכה מהמקום בו פסק הדיבור העברי, ודקדוקה מבוסס על אלמנטים שונים, רובם נטועים בעברית הקלסית, אחרים חדשים.

בקורס נתחקה אחר יסודות שונים בהתגבשות דקדוקה של העברית החדשה, נבחן סוגיות של תכנון לשוני, ונעסוק בפער שבין הדקדוק הרצוי שרצו מתכנני הלשון להחיל לבין הדקדוק שהתגבש בפועל.

דרישות הקורס: השתתפות פעילה, הצגת רפראט בכיתה והגשתו או הגשת עבודה סמינריונית בסוף הקורס.

 

Unlike most living languages, the historical development of Israeli Hebrew has not been continuous.  Naturally, the revived language did not pick up precisely where Hebrew had left off as a spoken language. Revived Hebrew finds its roots in ancient strata of the Hebrew language, but also relied on grammatical rules established in Modern Hebrew literature, particularly in the second half of the 19th century.

Many elements of this prescriptive language were fully adopted and are used by all present-day speakers in varied discourse circumstances; yet, other elements were never fully accepted. Some of these are not in use at all, and remain only in textbooks or in the language of isolated speakers.

In the seminar, we will investigate the formation of the new grammar and examine the role of language planning in the MH.

Course requirements: Active participation and submission of a referat paper or a seminar paper.

 

 
0614-4011-01
 שונות לשונית בלשון חז"ל
 Linguistic Variation in Rabbinic Hebrew
ד"ר מור אוריסמינר רוזנברג206 ג'1600-1400 סמ'  א'
סמינר רוזנברג206 ג'1600-1400 סמ'  ב'

גיוון הוא חלק בלתי נפרד מכל מצב לשון ומכל חברת דוברים (וכותבים). לשון חז"ל, שדוברה בימי הבית השני ועלתה לדרגת לשון יוקרתית בסוף המאה השנייה לספירה, היא מקרה מרתק של לשון הגמונית שמתקיים בה מאבק בין גוני לשון. חלקם משקפים הבדלים סגנוניים וכרונולוגיים בתוך העברית, וחלקם משקפים הבדלים חברתיים. בקורס נתבונן בגילויים של שונות לשונית בספרות חז"ל ובקורפוסים קרובים ונעמוד על התופעות החברתיות שהם מייצגים.

Heterogeneity is an integral part of any linguistic situation and community of speakers (and writers).  Rabbinic Hebrew, which was spoken during the Second Temple era and became a prestigious language at the end of the 2nd century C.E., is a fascinating case of hegemonic language in which a struggle exists between different varieties, some of which reflect stylistic and chronological diversity and others reflect social diversity. In the course we will look into variation phenomena in Rabbinic literature and related corpora, and study the social reality that they disclose.

 
0614-6001-01
 קריאה בכתבי רד"ק
 "David Qimhi?s dictionary ?Sefer Hashorashim
ד"ר חזון רעיהשיעור רוזנברג103 ג'1200-1000 סמ'  א'
שיעור רוזנברג103 ג'1200-1000 סמ'  ב'

בשיעור נקרא בספרו של ר' דוד קמחי (1235-1160) - 'ספר המכלול', הכולל שני חלקים: 'ספר הדקדוק' ו'ספר השורשים'. רד"ק שחי בצרפת היה מגדולי פרשני המקרא והמדקדקים של העברית. נדון בסוגיות לשוניות (דקדוקיות, תחביריות וסמנטיות) העולות מתוך ערכי המילון ולעתים נידרש גם לפירושיו של רד"ק למקרא.

תפיסותיו של רד"ק תיבחנה בהשוואה לאלו של קודמיו, ובעיקר לאור תפיסותיהם של חיוג' ושל אבן- ג'נאח. התלמידים יידרשו לנתח ערכים מילוניים בכלים בלשניים, להשוותם לערכים במילונים ובספרי דקדוק של מדקדקים קודמים לרד"ק, ולהציג את ממצאיהם בכיתה במהלך הקורס.

מטלת סיום הקורס – עבודה בהיקף של 5-10 עמודים.

"David Qimhi’s dictionary ”Sefer Hashorashim"