| |||||||||||||||||||||||||||||||||
קולות הכרך: התערבות מוזיקלית- אדריכלית באזורי שוליים עירוניים
Sounding the City: Musical and Architectural Interventions in the Urban Margin |
0845-4139 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | |||||||||||||||||||||||||||||||||
|
קורס בינתחומי ראשון מסוגו המשלב מוזיקה, טכנולוגיה וארכיטקטורה, בשיתוף עם תכנית מתחברים + למעורבות בקהילה. מטרת הקורס היא הארה תיאורטית ומעשית של חללים הממוקמים בשוליים החברתיים והכלכליים של העיר באמצעות התערבות אומנותית-מרחבית המתמקדת בקול ומוזיקה כסוכנים של שינוי עירוני. נעסוק בתפקידם הכפול של אמנות ומוזיקה: מחד, כביטוי לפוליטיקה מתנגדת המעניקה ״קול״ למגוון אוכלוסיות בשוליים העירוניים, ומאידך כקטליזטור של תהליכי פיתוח וג'נטריפיקציה העלולים להדיר את אותן אוכלוסיות. על מנת לבחון תהליכים מורכבים אלו, יוקדש הקורס לדיון תיאורטי רב תחומי והרצאות אורח, למחקר שטח וליצירה. נקדיש חלק מרכזי בקורס לעבודה מעשית, בה נכשיר חלל בדרום תל אביב כמרכז תרבות, ניצור מיצבים אדריכליים וקומפוזיציות מוזיקליות מבוססות מקום, תוך דיאלוג עם תושבי דרום תל אביב על תפקידם של מרחבים אלו וחשיבותם בעבור קהילות שונות.
An Interdisciplinary course, the first of its kind in the Faculty of Arts, combining music, technology and architecture. The purpose of the course is theoretical and practical engagement with spaces located on the social and economic margins of the city, focusing on voice and music as agents of change in urban settings. We will deal with the dual role of art and music: on the one hand, as an expression of resistive politics that give voice to populations on the municipal and social margins, and on the other hand, as a catalyst for urban renewal and development processes that often exclude these populations. In order to gain first-hand experience with these complex processes, a central theme of the course will be dedicated to practical work, in which students will transform and renovate an unused structure in south Tel Aviv as a cultural center, and create architectural installations and site-specific musical compositions, while discussing how such spaces can benefit and generate dialogue between different communities and engaged parties.
בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה, בית הספר לאדריכלות ע"ש עזריאלי
שם הקורס: קולות הכרך: התערבות מוזיקלית- אדריכלית באזורי שוליים עירוניים
Sounding the City: Musical and Architectural Interventions in the Urban Margins
סמסטר א', תש״פ
מהות ההוראה: שיעור ותרגיל, 2 ש"ס הכוללים הרצאות, דיון הנחיות פרטניות וכלליות ועבודה מעשית באוניברסיטה ובשטח
שם המרצה: דר׳ עופר גזית (מוזיקולוגיה) דר׳ טליה מרגלית (אדריכלות)
טל':
דוא"ל: taliamar@tauex.tau.ac.il,
שעת קבלה: בתיאום מראש
הקורס מיועד לתמידי שנים—ג׳ ד׳—ותואר שני בבית הספר למוזיקה. שנים אחרות באישור מרצה.
תיאור הקורס
קורס בינתחומי ראשון מסוגו המשלב מוזיקה, טכנולוגיה וארכיטקטורה, בשיתוף עם תכנית מתחברים + למעורבות בקהילה. מטרת הקורס היא הארה תיאורטית ומעשית של חללים הממוקמים בשוליים החברתיים והכלכליים של העיר באמצעות התערבות אומנותית-מרחבית המתמקדת בקול ומוזיקה כסוכנים של שינוי עירוני. נעסוק בתפקידם הכפול של אמנות ומוזיקה: מחד, כביטוי לפוליטיקה מתנגדת המעניקה ״קול״ למגוון אוכלוסיות בשוליים העירוניים, ומאידך כקטליזטור של תהליכי פיתוח וג'נטריפיקציה העלולים להדיר את אותן אוכלוסיות. על מנת לבחון תהליכים מורכבים אלו, יוקדש הקורס לדיון תיאורטי רב תחומי והרצאות אורח, למחקר שטח וליצירה. נקדיש חלק מרכזי בקורס לעבודה מעשית, בה נכשיר חלל בדרום תל אביב כמרכז תרבות, ניצור מיצבים אדריכליים וקומפוזיציות מוזיקליות מבוססות מקום, תוך דיאלוג עם תושבי דרום תל אביב על תפקידם של מרחבים אלו וחשיבותם בעבור קהילות שונות.
An Interdisciplinary course, the first of its kind in the Faculty of Arts, combining music, technology and architecture. The purpose of the course is theoretical and practical engagement with spaces located on the social and economic margins of the city, focusing on voice and music as agents of change in urban settings. We will deal with the dual role of art and music: on the one hand, as an expression of resistive politics that give voice to populations on the municipal and social margins, and on the other hand, as a catalyst for urban renewal and development processes that often exclude these populations. In order to gain first-hand experience with these complex processes, a central theme of the course will be dedicated to practical work, in which students will transform and renovate an unused structure in south Tel Aviv as a cultural center, and create architectural installations and site-specific musical compositions, while discussing how such spaces can benefit and generate dialogue between different communities and engaged parties.
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות והצגת חומרי קריאה, כתיבת תוכניה והשלמת מיצב אדריכלי – מוזיקלי בקבוצות.
מרכיבי הציון הסופי
10% - השתתפות והצגת חומרי קריאה
20% - תכנייה לאירוע (2-3 עמודים)
70% - פרויקט קבוצתי,
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
במהלך הסמסטר יתקיימו הנחיות באוניברסיטה ובשטח. הסטודנטים יתחלקו לצוותים אשר יבצעו מחקר אתנוגרפי משותף, הכולל סיורים בשכונות הדרום, איסוף ראשוני של חומרי אודיו, ויזואל וארטיפקטים וראיונות עם גורמי שטח. בהתבסס על מחקר, סטודנטים יציעו פרוייקט סיום, הכולל תכנית עבודה וסקיצות לפעולה אותה יבצעו לקראת תום הסמסטר. עם הצגת הפרויקט יגישו הסטודנטים תכנייה המתארת את התמה המרכזית, הרקע התיאורטי והמעשי לפרויקט ואת האופנים בהן הוא משתלב במרחב העירוני-קולי של דרום תל אביב.
רשימת ספרות:
Attali, Jacques. Noise: The Political Economy of Music. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1985.
Bauböck, R. (2003), Reinventing Urban Citizenship, Citizenship Studies 7(2): 139-60.
Cohen, N., and Margalit, T. (2015) ‘There are really two cities here’: Narratives of fragmented urban citizenship in Tel Aviv, International Journal of Urban and Regional Research, Volume 39, Issue 4, (pp. 666–686).
Cole, D. (1987) Artists and urban redevelopment, Geographical Review, 77, pp. 391-407.
Grodach, C. Foster, N. & Murdoch, J. (2014) Gentrification and the Artistic Dividend: The Role of the Arts in Neighborhood Change, Journal of the American Planning Association, 80:1, 21-35
Harris, A. (2011), Art and gentrification: pursuing the urban pastoral in Hoxton, London, Trans Inst Br Geogrph, NS 37 226–241
Holston, J. & Caldeira, T. (2008), Urban peripheries and the invention of citizenship, Harvard Design Magazine Spring/Summer: 17-23.
Innes, J. E. & Booher, D. E. (2004). Public Participation in Planning: New Strategies for the 21st Century, Planning Theory and Practice, 5(4): 419-436.
Kemp, A. and Reijman, R. (2004): "Tel Aviv is not foreign to you": Urban Incorporation Policy on Labor Migrants in Israel, IMR, 38, 1: 26-51.
Janoschka, M. (2015), Politics, citizenship and disobedience in the city of crisis: a critical analysis of contemporary housing struggles in Madrid, DIE ERDE, 146 (2-3), 100-112
LaBelle, Brandon. Background noise: perspectives on sound art. Bloomsbury Publishing USA, 2015.
Ley, D. (2003), Artists, Aestheticisation and the Field of Gentrification, Urban Studies, Vol. 40, No. 12, 2527–2544
Lees, L. (2012), The geography of gentrification: Thinking through comparative urbanism, Progress in Human Geography, 36(2) 155–171
Lefebvre, Henri. The Production of Space. Oxford: Blackwell, 1991 (1974).
Markusen, A. (2006), Urban Development and the Politics of a Creative Class: Evidence from a Study of Artists, Environment and Planning A, volume 38, pages 1921 ^ 1940
Marom N. (2013) Relating a city’s history and geography with Bourdieu: One hundred years of spatial distinction in Tel Aviv. International Journal of Urban and Regional Research 38(4): 1344–1362.
Mayer, M. (2013) First world urban activism, City 17(1), 5-19
MacLeod G, (2002), From Urban Entrepreneurialism to a 'Revanchist City'? On the Spatial Injustices of Glasgow’s Renaissance, Antipode 602-625
Madden, D. J. (2017), Revisiting the End of Public Space: Assembling the Public in an Urban Park, City & Community 9:2, 187-207
Maestri, G. (2017) Struggles and ambiguities over political subjectivities in the camp: Roma camp dwellers between neoliberal and urban citizenship in Italy, Citizenship Studies, 21:6, 640-656
Paglen, T. (2015). Experimental Geography: from cultural production to the production of space, in Scott, E.E. & Swenson, K. Critical landscapes: art, space, politics. Oakland: University of California Press.
Purcell, M. (2009). Resisting neoliberalization: Communicative planning or counterhegemonic movement? Planning Theory, 8(2), 140–165.
Rancière, J. (2001), Ten theses on politics, Theory and Event, 5(3), 17–34.
Rancière, Jacques. 2004. The Politics of Aesthetics: The Distribution of the Sensible. Translated from French by Gabriel Rockhill. New York: Continuum.
Rancière, J. 2010: Dissensus: on politics and aesthetics, Bloomsbury Publications, London.
Schafer, R. Murray. The soundscape: Our sonic environment and the tuning of the world. Simon and Schuster, 1993.
Schipper, S. (2016), Social movements in an era of post-democracy: how the Israeli J14 tent protests of 2011 challenged neoliberal hegemony through the production of place, Social & Cultural Geography, DOI: 10.1080/14649365.2016.1228115
Shaw, K. (2005). The Place of Alternative Culture and the Politics of its Protection in Berlin, Amsterdam and Melbourne. Planning Theory & Practice, 6, 2 149-.
Smith, N. (1996) The New Urban Frontier: Gentrification and the Revanchist City. New York: Routledge .
Sterne, Jonathan. The Audible Past: Cultural Origins of Sound Reproduction. Durham: Duke University Press, 2003.
Varsanyi, M. W. (2006). Interrogating “Urban Citizenship” vis-à-vis Undocumented Migration. Citizenship Studies, 10(2), 229–249
Vivant, E. (2009). How underground culture is changing Paris, Urban Research & Practice 2, 1: 36-52.