חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  הרעיון המוזיקאלי : ממוטיב לנראטיב
  The Musical Idea:motive to Narrative                                                                 
0845-4137
אמנויות
קבוצה 01
סמ'  ב'1000-1200002ממוזיקה בוכמן-מהטהסמינר פרופ איתן זהר
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

מהו רעיון מוזיקאלי? מהם מרכיביו  - מרווחים, מקצבים, או שמא מרכיבים אחרים לגמרי? כיצד הוא עשוי לשמש בסיס למבנה, התפתחות והבעה במוזיקה? ואולי רעיון מוזיקאלי אינו תבנית מוטיבית, אלא דווקא נראטיב –״סיפור״ מוזיקאלי מופשט המניע את היצירה? במה שונים אלו מאלו מודלים לניתוח מוטיבים, נושדאים, ורעיונות מוזיקאליים, מהם יתרונותיהם ומגבלותיהם,  ומה אנו, כמוזיקאים, חוקרים ומאזינים, עשויים להפיק מהם? הסמינר ידון בסוגיות אלו, כשהוא פותח בדיון בבעיות מתודולוגיות בניתוח מוטיבי ותמאטי וממשיך בהצגה של כמה גישות מרכזיות לניתוח כזה והדגמת יישומן בניתוח של מוזיקה מערבית טונאלית ופוסט-טונאלית.

Course description

What is a musical idea? What are its constituents - intervals, rhythms, or perhaps utterly different entities? How can a musical idea serve as a basis for musical structure, process, and affect? What distinguishes different theories of motivic and thematic structure from each other? What are the limitations of such theories, and how can their use enhance our (musicians, researchers, listeners) understanding of music? The seminar discusses these issues,  starting with an inquiry of basic methodological queries concerning motivic and thematic analysis, and continuing  by presenting several leading analytical approaches, demonstrated through analyses of tonal and posttonal music.

סילבוס מפורט

אמנויות
0845-4137-01 הרעיון המוזיקאלי : ממוטיב לנראטיב
The Musical Idea:motive to Narrative
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | פרופ איתן זהר

666סילבוס מפורט/דף מידע

הפקולטה לאומנויות ע"ש דוד ויולנדה כץ, ביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה

 

שם הקורס: הרעיון המוזיקאלי: ממוטיב לנראטיב

The musical idea: Motive to Narrative

 

סמסטר ב', תש״פ

סמינריון מ"א, 2 ש"ס

מרצה: פרופ' זהר איתן

דואר אלקטרוניzeitan@tauex.tau.ac.il  

    

 

שעות קבלה       

בתיאום מראש

 

תיאור הקורס בעברית ובאנגלית:

מהו רעיון מוזיקאלי? מהם מרכיביו  - מרווחים, מקצבים, או שמא מרכיבים אחרים לגמרי? כיצד הוא עשוי לשמש בסיס למבנה, התפתחות והבעה במוזיקה? ואולי רעיון מוזיקאלי אינו תבנית מוטיבית, אלא דווקא נראטיב –״סיפור״ מוזיקאלי מופשט המניע את היצירה? במה שונים אלו מאלו מודלים לניתוח מוטיבים, נושדאים, ורעיונות מוזיקאליים, מהם יתרונותיהם ומגבלותיהם,  ומה אנו, כמוזיקאים, חוקרים ומאזינים, עשויים להפיק מהם? הסמינר ידון בסוגיות אלו, כשהוא פותח בדיון בבעיות מתודולוגיות בניתוח מוטיבי ותמאטי וממשיך בהצגה של כמה גישות מרכזיות לניתוח כזה והדגמת יישומן בניתוח של מוזיקה מערבית טונאלית ופוסט-טונאלית.

What is a musical idea? What are its constituents - intervals, rhythms, or perhaps utterly different entities? How can a musical idea serve as a basis for musical structure, process, and affect? What distinguishes different theories of motivic and thematic structure from each other? What are the limitations of such theories, and how can their use enhance our (musicians, researchers, listeners) understanding of music? The seminar discusses these issues,  starting with an inquiry of basic methodological queries concerning motivic and thematic analysis, and continuing  by presenting several leading analytical approaches, demonstrated through analyses of tonal and posttonal music.

דרישות הקורס

נוכחות והשתתפות פעילה, מטלות בית (כתיבה, קריאה והאזנה), הצגת רפרט בכיתה, כתיבת עבודה סמינריונית או עבודת סיום קורס.

 

דרישות קדם או תנאי קבלה:

הקורס פתוח  לתלמידי תואר שני בביה"ס למוזיקה ולתלמידי תואר ראשון מתקדמים. תלמידים מחוגים אחרים יוכלו להשתתף בקורס לאחר קבלת אישור מהמרצה.

 

מרכיבי הציון הסופי

70% עבודה בכתב, 30% רפרט בכיתה.

 

נושאי הקורס (ניתנים  לשינוי):

 

שיעור

נושא השיעור

קריאה

האזנה

שיעור 1: הצגת הקורס ותרגול

קריאה: Drabkin (2006a, 2006b)

האזנה וניתוח: Beethoven, Piano Sonata opus 31 no. 3, I

 

שיעור 2: סוגיות מתודולוגיות

קריאה: Huron (2001

האזנה וניתוח: Brahms, op. 51 no.1 (I)

 

שיעור 3: גישות לניתוח תמאטי ומוטיבי: שנברג

קריאה: Schoenberg (1967), 8-24, 58 -81 

האזנה וניתוח: הדוגמאות בSchoenberg (1967)

 

שיעור 4: גישות לניתוח תמאטי ומוטיבי: מאייר

קריאה: Meyer (1973), Ch. 3

האזנה וניתוח: הדוגמאות ב Meyer (1973), Ch. 3

 

שיעור 5: גישות לניתוח תמאטי ומוטיבי: Linear Analysis

קריאה: Cadwallader & Gagné (1998), pp. 3-13.

האזנה וניתוח: Beethoven, Piano Sonata opus 2 no. 1, I

 

שיעור 6: גישות לניתוח תמאטי ומוטיבי: מודל קוגניטיבי

קריאה: Zbikowski (1999)

האזנה וניתוח: Mozart, “Dissonance” Quartet, K. 465 (I);  Beethoven, 5th Symphony (I)

 

שיעור 7: בחירת נושאים לעבודה (פגישות אינדיבידואליות)

 

שיעור 8: מוטיבים  וpitch-class sets  במוזיקה פוסט-טונאלית

קריאה:

האזנה וניתוח: Webern, op. 5 no. 4

 

שיעור 9: מוטיב, נושא ווריאציה  מתפתחת

קריאה: Schoenberg, 1975

האזנה  וניתוח: Brahms, Cello sonata op. 38 (I)

 

שיעור 10: נראטיב  כרעיון מוזיקאלי

קריאה: Almén, 2003

האזנה: Chopin, Prelude op. 28 no. 20

 

שיעור 11: הכנה להצגת הרפרטים ולכתיבת העבודות (פגישות אינדיבידואליות)

 

שיעורים 12-13: הצגת רפרטים

רשימת מקורות (כפופה לשינויים):

 

Almén, B. (2003). Narrative archetypes: A critique, theory, and method of narrative analysis. Journal of Music Theory47(1), 1-39.

Cadwallader, Allen, & Gagne, David. (1998). Analysis of Tonal Music: A Schenkerian Approach. Oxford: Oxford University Press (pp. 3-13)

Drabkin, William. 2006a. Motif. Grove Music Online.  http://www.grovemusic.com/shared/views/article.html?from=search&session_search_id=203987921&hitnum=4&section=music.19221

Drabkin, William. 2006b. Theme. Grove Music Online.

http://www.grovemusic.com/shared/views/article.html?from=search&session_search_id=679553239&hitnum=2&section=music.27789

Dunsby, Jonathan. (2002). Thematic and Motivic Analysis, in Thomas Christensen (Ed.), The Cambridge History of Western Music Theory (pp. 907-26). Cambridge: Cambridge University Press.      

Eitan, Z  )2003). Thematic gestures:  Theoretical preliminaries and an analysis.  Orbis Musicae, 13, 213-236.

Eitan, Z. & Granot, R. Y.  (2008). Growing oranges on Mozart’s apple tree: ‘Inner form’ and aesthetic judgment. Music Perception, 25, 397-418.

Huron, D. (2001a). What is a Musical Feature? Forte's Analysis of Brahms's Opus 51, No. 1, Revisited.  Music Theory Online, 7/4. http://www.societymusictheory.org/mto/issues/mto.01.7.4/mto.01.7.4.huron.html

Meyer, Leonard B. (1973).  Explaining Music: Essays and Explorations.  Berkeley and Los Angeles: University of California Press (Ch. III, pp. 44-79).

Pollard-Gott, L. (1983). Emergence of thematic concepts in repeated listening to music. Cognitive Psychology, 15, 66-94.

Schoenberg, Arnold.  (1967). Fundamentals of Musical Composition. Gerald Strang and Leonard Stein (Eds.). New York: St. Martin’s Press. (selections).

Schoenberg, Arnold. (1975; originally published 1947). "Brahms the progressive." Style and idea : 398-441.

Zbikowski, Lawrence M. 1999. Musical coherence, Motive, and Categorization. Music Perception 17: 5–42

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת