חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  מוזיקה ופסיכדליה:תרבות וקוגניציה (א')
  Music and Psychedelia:culture and Cognition (A)                                                      
0845-3123
אמנויות
קבוצה 01
סמ'  א'1000-1200002ממוזיקה בוכמן-מהטהשיעור פרופ איתן זהר
ד"ר גזית עופר
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

בתרבות המערבית של הדורות האחרונים, כמו גם בתרבויות חוץ-מערביות, מוזיקה היא חלק מרכזי מן ההתנסות הפסיכדלית. בקורס זה ננסה להבין מה מקומה של מוזיקה בהתנסויות אלו משתי נקודות מבט דיסציפלינריות משלימות: חברתית-תרבותית ותפיסתית-קוגניטיבית. 

Course description

The course investigates the roles of music in psychedelic experiences from two complementary disciplinary perspectives: socio-cultural and cognitive. 

סילבוס מפורט

אמנויות
0845-3123-01 מוזיקה ופסיכדליה:תרבות וקוגניציה (א')
Music and Psychedelia:culture and Cognition (A)
שנה"ל תש"ף | סמ'  א' | פרופ איתן זהר

666סילבוס מפורט/דף מידע

שם הקורס: מוזיקה ופסיכדליה: תרבות וקוגניציה    (א׳)

Music and Psychedelia: Culture and Cognition (A)

 תש״פ, סמסטר א׳

מהות ההוראה: שיעור  ותרגיל

שם המרצה: פרופ׳ זהר איתן, דר׳ עופר גזית

טל': (דרך מזכירות ביה״ס למוזיקה)

דוא"ל: ofgaz@tauex.tau.ac.il

zeitan@tauex.tau.ac.il

שעת קבלה: בתיאום

תיאור הקורס:

חמרים פסיכדליים עשויים לשנות באופן רדיקלי את תפיסת המציאות והבנייתה. בהשפעת כמויות מזעריות של חמרים כל.ס.ד, פסילוסיבין (החומר הפעיל ב״פטריות קסם״), או מסקלין, עשויים בסיסי חווית המציאות היומיומית, ה״נורמאלית״ – מאפייני ותכני התפיסה  החושית, הקשרים בין החושים השונים, תפיסת הזמן והמרחב, הקשרים בין תפיסה חושית, מחשבה ורגש, היחס בין העולם ה״חיצוני״ וה״פנימי״ ובין מרכיביו השונים, מודעים ותת-מודעים, של האחרון – להשתנות מיסודם.  שינויי עומק כאלו עשויים להיות בסיס לטרנספורמציה אישית עמוקה, אך גם להבנייה ושינוי תרבותיים וחברתיים – לעיצוב האופן שבו קבוצה תרבותית או אתנית תופסת את עצמה ואת יחסיה עם המציאות (האנושית והחוץ-אנושית) שסביבה.

בתרבות המערבית של הדורות האחרונים, כמו גם בתרבויות חוץ-מערביות, מוזיקה היא חלק מרכזי מן ההתנסות הפסיכדלית. בקורס זה ננסה להבין מה מקומה של מוזיקה בהתנסויות אלו משתי נקודות מבט דיסציפלינריות משלימות: חברתית-תרבותית ותפיסתית-קוגניטיבית. מן ההיבט הקוגניטיבי, נבדוק בעזרת עיון במחקרים אמפיריים מבוקרים ובעדויות אישיות (trip reports) מה פסיכדליה ״עושה״ למוזיקה. נבחן כיצד משתנים תפיסת מוזיקה ויצירתה בהשפעת חומרים פסיכדליים, וכיצד ניתן להסביר שינויים אלו בעזרת ממצאים אמפיריים ומודלים קוגניטיביים ונוירו-פסיכולוגיים הנוגעים לפעילות חומרים  אלו. במבט משלים, נבחן מה מוזיקה תורמת לחוויה  הפסיכדלית: כיצד המוזיקה הנשמעת או נוצרת במהלך המסע הפסיכדלי משנה  היבטים ״חוץ מוזיקאליים״ שלו (כתפיסה ויזואלית או טקטילית או חוויה רגשית), והאם היא עשויה, כפי שטוענים משתמשים, אף לשמש ככלי מדוייק בעיצוב החוויה הפסיכדלית בהקשר טקסי-קבוצתי (כבטקסי איהואסקה).

הדיון בהיבטים חברתיים-תרבותיים יבחן את מקומה של ההתנסות הפסיכדלית, ושל מוזיקה הקשורה אליה, בכמה מערכות תרבותיות שונות ובאינטראקציה ביניהן. נדון בתפקיד הפרקטיקה הפסיכדלית במהפכת התרבות של שנות השישים בארה״ב ובעיצוב המוזיקה שעמדה  במרכזה של מהפכה זו -- מוזיקה של הביטלס, גרייטפול דד, הדורס והרכבים נוספים. נעסוק גם בתפקידה של מוזיקה במערכת הריטואלית-שמאניות של קבוצות אמרינדיות בפרו, ברזיל וקולומביה, ובשאלות שמעלות קבוצות אלו על האפיסטמולוגיה והאונטולוגיה המערבית – שאלות שניזונות, לפחות בחלקן, מטכסים שחומרים פסיכדליים כאיהואסקה, ווצומה (סאן-פדרו), פיוטה או יופו עומדים במרכזם. לבסוף נדון באינטראקציה בין מערכות תרבותיות בהקשר הפסיכדלי - בהתפשטות הגלובלית של ״מדיצינות״ ששמשו במקור  בפרקטיקה שמאנית,  כמו איהואסקה, פיוטה וווצומה, במערכות החברתיות והכלכליות החדשות שנוצרו סביבם בדרום אמריקה, ארה״ב, אירופה וגם בישראל, ובהשתקפות מערכות אלו במוזיקה הנוצרת במסגרות אקלקטיות חדשות, ובכללן כאלו הנוצרות בימים אלו בישראל.

בשיעורי המבוא הראשונים בקורס נציג חלק מבסיסי הידע והרקע המחקרי לדיון בפסיכדליה (לאו דווקא בהקשר מוזיקאלי) משני ההיבטים שהוזכרו. מן ההיבט הקוגניטיבי, נסקור ממצאי מחקרים התנהגותיים ונוירופיזיולוגיים שבחנו את השפעתם של חומרים פסיכדלית על תפיסה וקוגניציה ואת המבנים המוחיים הקשורים להשפעות  אלו, ונדון במודלים שניסו להסביר ממצאים אלו, כמו מודל ״המוח האנטרופי״ של קרהארט-האריס (Carhart-Harris, 2018) . מן ההיבט התרבותי-חברתי, נסקור את מעמדם הפוליטי והאידאולוגי של חמרים פסיכדליים בהיסטוריה של המערב מאמצע המאה ה-20 ועד עתה. נדון באימוצם על ידי המיינסטרים המדעי, הרפואי והפסיכולוגי בשנות החמישים ובמהפכת תרבות-הנגד של שנות השישים, שהל.ס.ד והאידיאולוגיה של חופש תודעתי שעורר עומדים במרכזה.  נמשיך בדיון בפאניקה של שנות השבעים, שהורידה את התרבות הפסיכדלית ואת המחקר האקדמי בחומרים משני תודעה למחתרת. נפנה את נקודת המבט למרכז ודרום אמריקה, ונקרא מהמחקר האנתרופולוגי הקלאסי על פרקטיקות טקסיות בקרב תרבויות ילידיות ועל תפקידם של חומרים פסיכודליים בהתמודדות עם השלכותיו של קולוניאליזם התיישבותי על חייהן של קבוצות אלו. התפשטותה העכשווית של תרבות פסיכודלית – תופעות כמו ״תיירות איהואסקה,״ אימוץ פרקטיקות שמאניות ופסבדו-שמאניות בתרבות הניו אייג׳, ותפקידן בחברה המערבית יובילו אותנו לשאלות פוליטיות ואתיות על יחסי הכוח בין המערב לדרום אמריקה. נסיים את הסקירה ברנסאנס הפסיכדלי הבוקע בימים אלו, שבמרכזו ההבטחה הקלינית של חמרים פסיכדליים.

בהמשך הסמסטר נתמקד בהקשרים מוזיקאליים ספציפיים של פסיכדליה. נבדוק כיצד כמה מהאפקטים התפיסתיים הבולטים של חמרים פסיכדליים, כמו שינויים בתפיסת הזמן או סינסתזיה, עשויים להשפיע על האזנה למוזיקה ויצירתה, ונסקור את ממצאי המחקרים הקוגניטיביים והנוירו-פיזיולוגיים שהתמקדו בהאזנה למוזיקה בהשפעת חמרים פסיכדליים ובהשפעתה על החוויה הפסיכדלית והאפקט הריפויי שלה. נדון בכמה מהנושאים הרבים שנותרו פתוחים בתחום מחקר חדש זה, כמו ההשפעות ארוכות הטווח של חוויה הפסיכדלית על תפיסה וקוגניציה מוזיקאלית – האפשרות שמסע ל.ס.ד או פסילוסיבין, העשוי לשנות באופן רדיקאלי את אפיו, רגשותיו ואמונותיו של המשתמש, עשוי גם לשנות את התפיסה המוזיקאלית, וכך לפתוח אפשרויות חדשות להאזנה וליצירה. בהקשר החברתי והתרבותי, ננתח כיצד רגולציה של אלמנטים חושיים כמו תחושת זמן, אוריינטציה, ריח, מראה, טמפרטורה, וסאונד באים לידי ביטוי בפרקטיקות טקסיות מסורתיות כפי שהן מתוארות בספרות ובמחקר האנתרופולוגי ובקשר שלהן לטקסים מוזיקליים ״מודרניים״ ברוק ובמוזיקה אלקטרונית. נבחן את תפקידם הסימבולי והפורמלי של כלים מוזיקלים ומצלולים שונים -- שריקה, שירה, ותיפוף -- בטקסים מסורתיים, ונשאל מדוע כלים ומצלולים מסויימים מזוהים עם סאונד ״פסיכודלי״ בהקשרים של מוזיקה פופולרית מערבית. נבחן את ייצוגם של ״טקסים פסיכודליים״ ״ומוזיקה פסיכודלית״ במדיה הפופולרית, ונשאל אילו תפיסות אידאולוגיות-היסטוריות ייצוגים אלו מבטאים כלפי חומרים פסיכודליים.

הקורס  כולו יכין את המשתתפים לסמינריון באותו נושא, שיתקיים בסמסטר השני, ובו נתעמק בסוגיות מחקריות ספציפיות הנוגעות לפסיכדליה ומוזיקה, ובמידת האפשר נתכנן ונבצע ניסויים ומחקרי שדה הבוחנים כמה מסוגיות אלו.

Course Description:

The central role of music in psychedelic experiences, which has been known in Amarindian cultures for centuries, has only been recognized in the West in the 1950s. In this course we will attempt to understand the role of music in these experiences from two complementary disciplinary perspectives: socio-cultural and perceptual-cognitive. From the cognitive aspect, we will discuss, based on controlled empirical studies and personal “trip reports,” what psychedelia "does" to music. We will examine how the perception and creation of music are influenced by psychedelic substances, and how these changes can be accounted for by empirical studies and cognitive and neuropsychological models pertaining to the activity of these substances. Complementarily, we will examine what music may contribute to the psychedelic experience: how music heard or created during the psychedelic trip changes its "extra-musical" aspects (such as a visual or tactile perception or emotional experience) and whether it may, as users claim, serve as a precise tool in shaping the psychedelic experience in a group-ceremonial context (as in Ayahuasca rituals).

 

Our discussion of sociocultural aspects will examine the place of the psychedelic experience associated with music in several different cultural systems and their interactions. We will discuss the role of psychedelic practices in the 1960s counter-cultural revolution in the United States and in shaping the music of the Beatles, the Grateful Dead, the Doors and other bands associated with the period. We will also examine the role of music in conjunction with psychedelic materials such as Wachuma (San Pedro), Peyote, Yopo, and Ayahuasca in the ritual systems of indigenous groups in Mexico, Peru, Brazil and Colombia, and the questions and challenges these belief systems pose to Western epistemology and ontology. Finally, we will discuss the interaction between different psychedelic “cultures” in the global context - the global spread of psychedelic plants originally used in South American shamanic context, such as Ayahuasca, Peyote and Wachuma; the new cultural, social and economic structures growing around these substances in North America, Europe and here in Israel; and the ways these structures are reflected in the music performed and created in these eclectic frameworks.

 

דרישות הקורס: נוכחות, השתתפות והצגת חומרי קריאה, כתיבת עבודה מסכמת.

מרכיבי הציון הסופי: השתתפות  והצגת חומרי קריאה 20% עבודה מסכמת 80%

נושאי הקורס: תוארו בפירוט למעלה  (״תיאור הקורס״)

 

רשימת ספרות (בחלוקה נושאית):

Psychedelics: Perception, cognition, and phenomenology

Carhart-Harris, R. L. (2018). The entropic brain-revisited. Neuropharmacology142, 167-178.

Carhart-Harris, R. L. (2019). How do psychedelics work?. Current opinion in psychiatry32(1), 16-21.

Carhart-Harris, R. L., & Friston, K. J. (2019). REBUS and the Anarchic Brain: Toward a Unified Model of the Brain Action of Psychedelics. Pharmacological reviews71(3), 316-344.

 Carhart-Harris, R. L., Erritzoe, D., Williams, T., Stone, J. M., Reed, L. J., Colasanti, A., ... & Hobden, P. (2012). Neural correlates of the psychedelic state as determined by fMRI studies with psilocybin. Proceedings of the National Academy of Sciences109(6), 2138-2143.

Carhart-Harris, R. L., Leech, R., Hellyer, P. J., Shanahan, M., Feilding, A., Tagliazucchi, E., ... & Nutt, D. (2014). The entropic brain: a theory of conscious states informed by neuroimaging research with psychedelic drugs. Frontiers in human neuroscience8, 20.

Carhart-Harris, R. L., Muthukumaraswamy, S., Roseman, L., Kaelen, M., Droog, W., Murphy, K., ... & Leech, R. (2016). Neural correlates of the LSD experience revealed by multimodal neuroimaging. Proceedings of the National Academy of Sciences113(17), 4853-4858.

Griffiths, R. R., Richards, W. A., Johnson, M. W., McCann, U. D., & Jesse, R. (2008). Mystical-type experiences occasioned by psilocybin mediate the attribution of personal meaning and spiritual significance 14 months later. Journal of psychopharmacology22(6), 621-632.

Griffiths, R. R., Richards, W. A., McCann, U., & Jesse, R. (2006). Psilocybin can occasion mystical-type experiences having substantial and sustained personal meaning and spiritual significance. Psychopharmacology187(3), 268-283.

Hartogsohn, I. (2018). Towards a science of psychedelic aesthetics. Psychedelic Press Journal (XXV), 49-59. 

 Huxley, A. (2010). The doors of perception: And heaven and hell. Random House.

Pollan, M. (2019). How to change your mind: What the new science of psychedelics teaches us about consciousness, dying, addiction, depression, and transcendence. Penguin Books.

Swanson, L. R. (2018). Unifying theories of psychedelic drug effects. Frontiers in pharmacology9, 172.

רואה, נ. (ללא תאריך). להעיר את האל שבפנים: מדריך לפטריות קסם. הוצאה עצמית.

Psychedelics and the musical esxperience:  Perception, cognition, neuroscience

Barrett, F. S., Preller, K. H., & Kaelen, M. (2018). Psychedelics and music: neuroscience and therapeutic implications. International Review of Psychiatry30(4), 350-362.

Barrett, F. S., Preller, K. H., Herdener, M., Janata, P., & Vollenweider, F. X. (2017). Serotonin 2A receptor signaling underlies LSD-induced alteration of the neural response to dynamic changes in music. Cerebral Cortex28(11), 3939-3950.

Fachner, J. (2011). Drugs, altered states and musical consciousness: Reframing time and space. Music and consciousness, 263-280.

Kaelen M, Barrett FS, Roseman L, Lorenz R, Family N, Bolstridge M, Curran HV, Feilding A, Nutt DJ, Carhart-Harris RL. )2015(. LSD enhances the emotional response to music. Psychopharmacology (Berl). 232(19): 3607–3614.

Kaelen, M., Lorenz, R., Barrett, F. S., Roseman, L., Orban, C., Santos-Ribeiro, A., ... & Carhart-Harris, R. (2017). Effects of LSD on music-evoked brain activity. BioRxiv, 153031.

Kaelen, M., Roseman, L., Kahan, J., Santos-Ribeiro, A., Orban, C., Lorenz, R., ... & Wall, M. B. (2016). LSD modulates music-induced imagery via changes in parahippocampal connectivity. European Neuropsychopharmacology26(7), 1099-1109

Wackermann, J., Wittmann, M., Hasler, F., & Vollenweider, F. X. (2008). Effects of varied doses of psilocybin on time interval reproduction in human subjects. Neuroscience letters435(1), 51-55.

Yanakieva, S., Polychroni, N., Family, N., Williams, L. T., Luke, D. P., & Terhune, D. B. (2019). The effects of microdose LSD on time perception: a randomised, double-blind, placebo-controlled trial. Psychopharmacology236(4), 1159-1170.

Psychedelics, Society and Culture

Harner, M. J. (1973). Hallucinogens and shamanism. Oxford U. Press.

Taussig, M. T. (1991). Shamanism, colonialism, and the wild man: a study in terror and healing, University of Chicago Press.

Pollan, M. (2019). How to change your mind: What the new science of psychedelics teaches us about consciousness, dying, addiction, depression, and transcendence. Penguin Books.

Psychedelics and music: History, Society and Culture

De Rios, M. D. (2003). The role of music in healing with hallucinogens: tribal and western studies. Music Therapy Today, 4, 3.

Echard, W. (2017). Psychedelic popular music: A history through musical topic theory. Indiana University Press.

Reising, R. (2009). Melting Clocks and the Hallways of Always: Time in psychedelic music. Popular Music and Society, 32(4), 523-547.

Whiteley, S. (2003). The space between the notes: rock and the counter-culture. Routledge.

קישורי רשת (מועילים, מעניינים, או מהנים):

דוגמאות למוזיקה פסיכדלית עכשווית (תודה לעידו הרטוגזון):

 

https://www.youtube.com/results?search_query=shpongle+full+album

 

https://www.youtube.com/results?search_query=ott+full+album

המתים בחי:

https://www.youtube.com/channel/UCPuuuhmMW7jh6roOrIV9yRw

 

 

ארווויד - מקור אינפורמציה רחב על חומרים פסיכואקטיביים ושימושיהם:

https://www.erowid.org

ביבליוגרפיה של  ספרים ומאמרים על פסיכדליה:

https://maps.org/resources/psychedelic-bibliography

הקלטות וידאו של הרצאות מהכנס הבינלאומי למדעים פסיכדליים (2017):

http://psychedelicscience.org/videos

״תרבויות פסיכדליות״, אתר של עדו הרטוגזון על קשרי  פסיכדליה ותרבות:

https://psychedeliccultures.com/about-%e2%80%9cpsychedelic-cultures%e2%80%9d/

 

הפודקאסט של ארגון MAPS , שבו שיחות עם דמויות מרכזיות במחקר פסיכדלי ובקהילה הפסיכונאוטית:

https://mapspodcast.libsyn.com

״הסלון הפסיכדלי״, פודקאסט של פסיכונאוט קליפורני ותיק. מכיל  בין השאר עשרות הרצאות של טרנס מק׳קנה, ושיחות עם  דמויות מרתקות אחרות:

https://psychedelicsalon.com

שיחות וריאיונות עם חוקרים וחושבים. -- אקדמיים ולא אקדמיים -- ועם אושיות הקהילה הפסיכונאוטית:

https://www.jameswjesso.com/podcast/

הפודקאסט הפסיכדלי הישראלי הראשון, היישר מבירת הנגב:

https://todaaraba.com/

הרשת הפסיכדלית הישראלית -- קבוצת פייסבוק ״סודית״. התוכן פתוח לחברים בלבד. מומלץ להצטרף.

https://www.facebook.com/groups/199781530453443/

 

אודיובוק מלא (9  שעות) של True Hallucinations, קלאסיקה פסיכדלית של מק׳קנה המתארת מסע (גיאוגרפי ונפשי) מכונן לדרום אמריקה.

https://www.youtube.com/watch?v=jhmCldK0-0g&t=12498s

וגם:

https://archive.org/details/PsychedeliaRawArchivesOfTerenceMckennaTalks

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת