חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  מוזיקה והגות
  Music and Philosophy                                                                                 
0845-3118
אמנויות
קבוצה 01
סמ'  ב'1600-1800014ממוזיקה בוכמן-מהטהסמינר פרופ גרובר-פרידלנדר מיכל
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

הסמינר יתמקד באופני חשיבה מתחום הפילוסופיה. הכוונה לחשוף את הסטודנטים לאופנים בהם תחומי המוסיקולוגיה המשיקים לאסתטיקה, דנים במוסיקה; ולאופנים בהם מוסיקה נתפסת בטקסטים פילוסופיים יצוגיים. המטרה היא לפתח דרכי הקשבה והאזנה חדשים, כמו גם להעמיק את השיח אודות מוסיקה ולעודד כתיבה ביקורתית ויצירתית אודות מגוון מוסיקות תוך נגיעה בהמשגותיה השונות.

חשוב להדגיש שנקודת המוצא לדיון היא מוסיקולוגית ולא פילוסופית.

השיעור מאורגן על פי נושאים, ולא באופן כרונולוגי. מטרת הסמינר איננה לבנות תמונה הסטורית של הקשרים בין מוסיקה ופילוסופיה או של פילוסופיה של המוסיקה.

Course description

The course centers on the relationship between music and philosophy as it is expressed in both musicological and philosophical writings. Our purpose is to deepen our understanding of music and the ways in which we conceive of listening, as well as explore modes of writing and thinking about music.  

It is important to stress that our vantage point will be musicological rather than philosophical and that he course will be organizes thematically. It will not be a chronological course in the philosophy of music.

סילבוס מפורט

אמנויות
0845-3118-01 מוזיקה והגות
Music and Philosophy
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | פרופ גרובר-פרידלנדר מיכל

666סילבוס מפורט/דף מידע

הפקולטה לאמנויות ע''ש יולנדה ודוד כץ, בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה

 

שם הקורס: מוזיקה והגות

שם הקורס באנגלית:

Music and Thought

סמסטר ב’, תש״פ

מהות ההוראה: סמינר, 2 ש"ס תואר שני

 

 

שם המרצה: פרופ׳ מיכל גרובר פרידלנדר

Prof. Michal Grover Friedlander

 

טל’:

דוא"ל:

groverm@tauex.tau.ac.il

שעת קבלה   על פי קביעה עם המרצה

 

 

תיאור קורס  

 

הסמינר יתמקד באופני חשיבה מתחום הפילוסופיה. הכוונה לחשוף את הסטודנטים לאופנים בהם תחומי המוסיקולוגיה המשיקים לאסתטיקה, דנים במוסיקה; ולאופנים בהם מוסיקה נתפסת בטקסטים פילוסופיים יצוגיים. המטרה היא לפתח דרכי הקשבה והאזנה חדשים, כמו גם להעמיק את השיח אודות מוסיקה ולעודד כתיבה ביקורתית ויצירתית אודות מגוון מוסיקות תוך נגיעה בהמשגותיה השונות.

חשוב להדגיש שנקודת המוצא לדיון היא מוסיקולוגית ולא פילוסופית.

השיעור מאורגן על פי נושאים, ולא באופן כרונולוגי. מטרת הסמינר איננה לבנות תמונה הסטורית של הקשרים בין מוסיקה ופילוסופיה או של פילוסופיה של המוסיקה.

 

 

The course centers on the relationship between music and philosophy as it is expressed in both musicological and philosophical writings. Our purpose is to deepen our understanding of music and the ways in which we conceive of listening, as well as explore modes of writing and thinking about music.  

It is important to stress that our vantage point will be musicological rather than philosophical and that he course will be organizes thematically. It will not be a chronological course in the philosophy of music.  

 

 

 

 

נוכחות, השתתפות, קריאה, האזנה מטלות במהלך הסמסטר 30%

רפרט בכתב (כ-8 עמודים) או עבודה סמינריונית (כ-20 עמודים) 70%

 

רפרט בע׳פ (רשות)

 

נושאים וחומרי קריאה.  נתון לשינוי

 

 

I מבוא

 

Lydia Goehr, “Doppelbewegung. The Musical Movement of Philosophy and the Philosophical Movement of Music” in Hermand, J. , and Richter, G. (eds.), Elective Affinities: German Music and Philosophy (Wisconsin University Press), 2006 

 

Lawrence Kramer, “Philosophizing Musically: Reconsidering Music and Ideas,” Journal of the Royal Musical Association, 2014 (139:2): 387-404

 

Martin Scherzinger, (2012) “On Sonotropism,” Contemporary Music Review, 31:5-6, 345-351

 

Gary Tomlinson, Metaphysical Song (Princeton, 1999)

 

Veit Erlmann, “Refiguring the Early Modern Voice”, qui parle, fall/winter 2012 vol.21, no.1

 

 

 

II מיתוסים הקשורים למוסיקה, קול ושירה

 

אורפאוס

וירגיליוס, אובידיוס

אבטה, בתוך הקול והמבט

Maurice Blanchot, The Gaze of Orpheus

 

Monteverdi, Orfeo

Birtwistle, Nania

אפולו ומרסיאס: הלירה  והאאולוס

Maniates, Maria Rika, “Marsyas agonistes,” Current Musicology 69 (Spring 2000), 118-162

 

 

אפולו ודיוניסוס

ניטשה, הולדת הטרגדיה

Daniel Albright, Panaesthetics (Yale, 2014)

 

 

חליל, ציקדות

אפלטון המשתה,

אפלטון, פאדרוס

Ferrari, Listening to the Cicadas: A Study of Plato’s Phaedrus (Cambridge,1987)

 

Bruce Gottfried, “Pan, the Cicadas and Plato’s Use of Myth” in ed. Gerald Press, Plato's Dialogues: New Studies and Interpretations (1993)

https://books.google.co.il/books?hl=iw&lr=&id=Od7bjxb-gpIC&oi=fnd&pg=PA179&dq=+myth+cicadas&ots=oYIpRenKTg&sig=DdhqVczqzvqd-95_n0D4oPYfj4s&redir_esc=y#v=onepage&q=myth%20cicadas&f=false

 

 

 

שירת הברבור

 

Frederick M., “Amber, Avallon, and Apollo's Singing Swan,” The American Journal of Philology Vol. 103, No. 4 (Winter, 1982), pp. 373-411

 

*Gibbons, Silver Swan (1612)

*Verdi, Falstaff

 

 

סירנות

Jean Starobinski,  Enchantment (Columbia, 2008), xi-xxii; 1-10

 

Inna Naroditskaya an Linda Phyllis Austern, "Introduction: Singing Each to Each" in Music of the Sirens  eds. Austern and Naroditskaya (Indiana UP, 2006), 1-15

 

Kafka

 

 

III דמות הפילוסוף במוסיקה: סוקרטס

 

ניטשה, הולדת הטרגדיה

Alan Gillmor, “Socrates,” Erik Satie (1988) 213-236

 

*Satie, Socrate  (1919)

*Cage, Cheap Imitations (1969)

*Britten, Sechs Hölderlin-Fragmente, Op.61, for voice and piano (1958)

 

 

 

 

 

 IV קול, שירה ומצבי תודעה: שינה וסהרוריות

 

 

ברזל, הלל. “בין עגנון לקפקא : עיון משווה: ‘עידו ועינם’ - ‘יוספינה הזמרת, או: עם העכברים.’” בקורת ופרשנות, 1973, 34–46.

 

פרדס, אילנה. “האתנוגרפיות המקראיות של עגנון: ‘עידו ועינם’ והחיפוש אחר השיר האולטימטיבי.” מחקרי ירושלים בפולקלור יהודי, no. ב (2013): 551–69.

 

Schopenhauer

*עגנון, עידו ועינם (1950)

*Verdi, Macbeth (1847)

*Schiarrino, Macbeth (2002)

*Sleep No More (2011, Theater dance based on Macbeth)

*Ficarra, The Empress’s Feet (1996)

 

סתר, תיקון חצות

 

 

 

VI הקשבה

 

Roland Barthes, “Listening,”

Nancy, Listening

Richard Leppert, “Music ‘Pushed to the Edge of Existence’ (Adorno, Listening and the Question of Hope)” Sound Judgement (Ashgate, 2007)

Arman Scwartz, ”Prospero's Island and the Sirens' Rock," a study of Berry and Calvino's Un Re in Ascolto Cambridge Opera Journal, 2003

 

*קאלווינו, ״המלך מאזין״, תחת שמש היגואר (1986/1999)

*Berio, Re un ascolto

 

 

VII הד, הדהוד

 

 

Veit Erlmann, Reason and Resonance (2010)

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת