| |||||||||||||||||||||||||||||||||
מוזיקה והגות
Music and Philosophy |
0845-3118 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | |||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הסמינר יתמקד באופני חשיבה מתחום הפילוסופיה. הכוונה לחשוף את הסטודנטים לאופנים בהם תחומי המוסיקולוגיה המשיקים לאסתטיקה, דנים במוסיקה; ולאופנים בהם מוסיקה נתפסת בטקסטים פילוסופיים יצוגיים. המטרה היא לפתח דרכי הקשבה והאזנה חדשים, כמו גם להעמיק את השיח אודות מוסיקה ולעודד כתיבה ביקורתית ויצירתית אודות מגוון מוסיקות תוך נגיעה בהמשגותיה השונות.
חשוב להדגיש שנקודת המוצא לדיון היא מוסיקולוגית ולא פילוסופית.
השיעור מאורגן על פי נושאים, ולא באופן כרונולוגי. מטרת הסמינר איננה לבנות תמונה הסטורית של הקשרים בין מוסיקה ופילוסופיה או של פילוסופיה של המוסיקה.
The course centers on the relationship between music and philosophy as it is expressed in both musicological and philosophical writings. Our purpose is to deepen our understanding of music and the ways in which we conceive of listening, as well as explore modes of writing and thinking about music.
It is important to stress that our vantage point will be musicological rather than philosophical and that he course will be organizes thematically. It will not be a chronological course in the philosophy of music.
הפקולטה לאמנויות ע''ש יולנדה ודוד כץ, בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה
שם הקורס: מוזיקה והגות
שם הקורס באנגלית:
Music and Thought
סמסטר ב’, תש״פ
מהות ההוראה: סמינר, 2 ש"ס תואר שני
שם המרצה: פרופ׳ מיכל גרובר פרידלנדר
Prof. Michal Grover Friedlander
טל’:
דוא"ל:
groverm@tauex.tau.ac.il
שעת קבלה על פי קביעה עם המרצה
תיאור קורס
הסמינר יתמקד באופני חשיבה מתחום הפילוסופיה. הכוונה לחשוף את הסטודנטים לאופנים בהם תחומי המוסיקולוגיה המשיקים לאסתטיקה, דנים במוסיקה; ולאופנים בהם מוסיקה נתפסת בטקסטים פילוסופיים יצוגיים. המטרה היא לפתח דרכי הקשבה והאזנה חדשים, כמו גם להעמיק את השיח אודות מוסיקה ולעודד כתיבה ביקורתית ויצירתית אודות מגוון מוסיקות תוך נגיעה בהמשגותיה השונות.
חשוב להדגיש שנקודת המוצא לדיון היא מוסיקולוגית ולא פילוסופית.
השיעור מאורגן על פי נושאים, ולא באופן כרונולוגי. מטרת הסמינר איננה לבנות תמונה הסטורית של הקשרים בין מוסיקה ופילוסופיה או של פילוסופיה של המוסיקה.
The course centers on the relationship between music and philosophy as it is expressed in both musicological and philosophical writings. Our purpose is to deepen our understanding of music and the ways in which we conceive of listening, as well as explore modes of writing and thinking about music.
It is important to stress that our vantage point will be musicological rather than philosophical and that he course will be organizes thematically. It will not be a chronological course in the philosophy of music.
נוכחות, השתתפות, קריאה, האזנה מטלות במהלך הסמסטר 30%
רפרט בכתב (כ-8 עמודים) או עבודה סמינריונית (כ-20 עמודים) 70%
רפרט בע׳פ (רשות)
נושאים וחומרי קריאה. נתון לשינוי
I מבוא
Lydia Goehr, “Doppelbewegung. The Musical Movement of Philosophy and the Philosophical Movement of Music” in Hermand, J. , and Richter, G. (eds.), Elective Affinities: German Music and Philosophy (Wisconsin University Press), 2006
Lawrence Kramer, “Philosophizing Musically: Reconsidering Music and Ideas,” Journal of the Royal Musical Association, 2014 (139:2): 387-404
Martin Scherzinger, (2012) “On Sonotropism,” Contemporary Music Review, 31:5-6, 345-351
Gary Tomlinson, Metaphysical Song (Princeton, 1999)
Veit Erlmann, “Refiguring the Early Modern Voice”, qui parle, fall/winter 2012 vol.21, no.1
II מיתוסים הקשורים למוסיקה, קול ושירה
אורפאוס
וירגיליוס, אובידיוס
אבטה, בתוך הקול והמבט
Maurice Blanchot, The Gaze of Orpheus
Monteverdi, Orfeo
Birtwistle, Nania
אפולו ומרסיאס: הלירה והאאולוס
Maniates, Maria Rika, “Marsyas agonistes,” Current Musicology 69 (Spring 2000), 118-162
אפולו ודיוניסוס
ניטשה, הולדת הטרגדיה
Daniel Albright, Panaesthetics (Yale, 2014)
חליל, ציקדות
אפלטון המשתה,
אפלטון, פאדרוס
Ferrari, Listening to the Cicadas: A Study of Plato’s Phaedrus (Cambridge,1987)
Bruce Gottfried, “Pan, the Cicadas and Plato’s Use of Myth” in ed. Gerald Press, Plato's Dialogues: New Studies and Interpretations (1993)
שירת הברבור
Frederick M., “Amber, Avallon, and Apollo's Singing Swan,” The American Journal of Philology Vol. 103, No. 4 (Winter, 1982), pp. 373-411
*Gibbons, Silver Swan (1612)
*Verdi, Falstaff
סירנות
Jean Starobinski, Enchantment (Columbia, 2008), xi-xxii; 1-10
Inna Naroditskaya an Linda Phyllis Austern, "Introduction: Singing Each to Each" in Music of the Sirens eds. Austern and Naroditskaya (Indiana UP, 2006), 1-15
Kafka
III דמות הפילוסוף במוסיקה: סוקרטס
ניטשה, הולדת הטרגדיה
Alan Gillmor, “Socrates,” Erik Satie (1988) 213-236
*Satie, Socrate (1919)
*Cage, Cheap Imitations (1969)
*Britten, Sechs Hölderlin-Fragmente, Op.61, for voice and piano (1958)
IV קול, שירה ומצבי תודעה: שינה וסהרוריות
ברזל, הלל. “בין עגנון לקפקא : עיון משווה: ‘עידו ועינם’ - ‘יוספינה הזמרת, או: עם העכברים.’” בקורת ופרשנות, 1973, 34–46.
פרדס, אילנה. “האתנוגרפיות המקראיות של עגנון: ‘עידו ועינם’ והחיפוש אחר השיר האולטימטיבי.” מחקרי ירושלים בפולקלור יהודי, no. ב (2013): 551–69.
Schopenhauer
*עגנון, עידו ועינם (1950)
*Verdi, Macbeth (1847)
*Schiarrino, Macbeth (2002)
*Sleep No More (2011, Theater dance based on Macbeth)
*Ficarra, The Empress’s Feet (1996)
סתר, תיקון חצות
VI הקשבה
Roland Barthes, “Listening,”
Nancy, Listening
Richard Leppert, “Music ‘Pushed to the Edge of Existence’ (Adorno, Listening and the Question of Hope)” Sound Judgement (Ashgate, 2007)
Arman Scwartz, ”Prospero's Island and the Sirens' Rock," a study of Berry and Calvino's Un Re in Ascolto Cambridge Opera Journal, 2003
*קאלווינו, ״המלך מאזין״, תחת שמש היגואר (1986/1999)
*Berio, Re un ascolto
VII הד, הדהוד
Veit Erlmann, Reason and Resonance (2010)