חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  Music. Text
  Music. Text                                                                                          
0845-2138
אמנויות
קבוצה 01
סמ'  ב'1400-1600014ממוזיקה בוכמן-מהטהסמינר פרופ גרובר-פרידלנדר מיכל
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

הקורס עוסק בקשרים בין צלילים ומילים מזוויות רבות ומגוונות: יצירות מוזיקליות הכוללות מילים,  יצירות הבנויות על תוכנית מילולית, על דימויים, או על רעיון, מוזיקה דרמטית או תיאטרלית בה דמויות דוברות, חושבות, ומביעות עצמן במוזיקה ובמילים ויצירות בהן המילים קיימות ברקע אך דמומות ואינן נשמעות, יצירות הניגשות לטקסט כחומר מצלולי וכאלמנט סינטקטי. בנוסף עוסק הקורס בקשר אחר שמוזיקה מקיימת עם מילים. קשר בו מילים משמשות להסבר ופרוש המוזיקה וככזו מהווה את אופני המחשבה והמחקר אודות מוזיקה.

Course description

The course is not limited to a specific repertoire, style or historical period. Rather, music will be drawn from a wide and varied range of music across historical periods, geographical regions and music styles. Topics will include the relationship between words and music from several angles: musical compositions in which words are set to music (opera, requiem, music theater, musical and so on); musical compositions in which a text is absent yet implied (program music, narrative music); and texts employed to analyze, explain and interpret music (music scholarship, contemporary compositions).

סילבוס מפורט

אמנויות
0845-2138-01 Music. Text
Music. Text
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | פרופ גרובר-פרידלנדר מיכל

666סילבוס מפורט/דף מידע

הפקולטה לאמנויות ע''ש יולנדה ודוד כץ, בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה

 

שם הקורס: מוזיקה ומילה

שם הקורס באנגלית: Music. Text

סמסטר ב', תש״פ

מהות ההוראה: סמינר  2 שעות, תואר שני, באנגלית

 

שם המרצה: פרופ׳ מיכל גרובר פרידלנדר

טל':

דוא"ל:

groverm@tauex.tau.ac.il

שעת קבלה   על פי קביעה עם המרצה

 

 

תיאור הקורס  

הקורס עוסק בקשרים בין צלילים ומילים מזוויות רבות ומגוונות: יצירות מוזיקליות הכוללות מילים,  יצירות הבנויות על תוכנית מילולית, על דימויים, או על רעיון, מוזיקה דרמטית או תיאטרלית בה דמויות דוברות, חושבות, ומביעות עצמן במוזיקה ובמילים ויצירות בהן המילים קיימות ברקע אך דמומות ואינן נשמעות, יצירות הניגשות לטקסט כחומר מצלולי וכאלמנט סינטקטי. בנוסף עוסק הקורס בקשר אחר שמוזיקה מקיימת עם מילים. קשר בו מילים משמשות להסבר ופרוש המוסיקה וככזו מהווה את אופני המחשבה והמחקר אודות מוזיקה.

 

The course is not limited to a specific repertoire, style or historical period. Rather, music will be drawn from a wide and varied range of music across historical periods, geographical regions and music styles. Topics will include the relationship between words and music from several angles: musical compositions in which words are set to music (opera, requiem, music theater, musical and so on); musical compositions in which a text is absent yet implied (program music, narrative music); and texts employed to analyze, explain and interpret music (music scholarship, contemporary compositions).

 

 

דרישות הקורס

Course requirements

  1. Full attendance, assignments to be handed in during term. 30% of final grade
  2. Short paper (“referat”) no longer than 5 pages (double space, font 12’) OR Seminar paper, 20 pages. Both papers must comply with standard academic writing and present an original thesis. 70% of final grade. 

 

 

נושאי הקורס ורשימת ספרות. נתון לשינויים

 

 

Topics subject to change

 

I Introduction

Lawrence Kramer, “Speaking of Music,” 19-21

 

David Evans, “Word and Music Studies: The Nineteenth Century,” French Studies (2009) 63 (4): 443-452

 

Jane W. Davidson, “Introducing the Issue of ׳Performativity in Music,׳” Musicology Australia, 2014, 36:2, 179-188

 

Opera in Ten Minutes

 

II Music with Text

David Schwarz, “Music and the Gaze: Schubert’s Der Doppelganger and Ihr Bild” in Listening Subjects (1997), 64-86

 

 

III Music Implying Text

Vladimir Jankelevitch, “To describe, to evoke, to recount along rough lines,” and “To suggest in retrospect” in Music and the Ineffable (1983/2003), 51-64

 

Lawrence Kramer, “Musical Narratology” in Postmodern Knowledge (1995), 98-121

 

 

IV Musicality of the Word

Daniel Albright, “Truth and Lies,” Modernist Cultures (2007), 26-32

 

Berio, Remembering the Future

 

Jennifer Ashton, “’A Rose is a rose:’ Gertrude Stein” in Modernism/Modernity, 2002

 

Birtwistle, Io Passion

David Beard, Birtwistle, (2012), 307-337

 

Roland Barthes, S/Z  (1974), 3-30

 

 

V Words About Music

Robert Schumann, “Chopin” On Music and Musicians, (1946), 129-145

 

Theodor Adorno, “Tone,” Mahler: A Musical Physiognomy (1992), 18-40

 

Carolyn Abbate,  “One Last Performnace” In Search of Opera (2001), 1-40

 

 

 

 

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת