חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  מבוא לתפיסה וקוגניציה מוזיקאלית
  Introduction to Musical Perception and Cognition                                                     
0845-2117
אמנויות
קבוצה 01
סמ'  א'1400-1600001ממוזיקה בוכמן-מהטהשיעור פרופ איתן זהר
סמ'  ב'1400-1600001ממוזיקה בוכמן-מהטהשיעור
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

השיעור יציג נושאים, שאלות יסוד ושיטות מחקר מרכזיות  במחקר  האמפירי של תפיסה וקוגניציה במוסיקה. בין  הנושאים: תפיסת מרכיבי  המוסיקה, תפיסת המבנה המוסיקאלי, מוסיקה ושפה, מוסיקה ומוח, מוסיקה ורגש, ומוסיקה וקשרים בין החושים.

Course description

The course introduces themes, research questions, and research methods in current empirical research on the perception and cognition of music.  Topics include: the perception of musical features, the cognition of musical structure, music and language, music and the brain, music and emotion, music and cross-modal interaction.

סילבוס מפורט

אמנויות
0845-2117-01 מבוא לתפיסה וקוגניציה מוזיקאלית
Introduction to Musical Perception and Cognition
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | פרופ איתן זהר

666סילבוס מפורט/דף מידע

שם הקורס בעברית: מבוא לתפיסה ולקוגניציה מוסיקאלית 

שם הקורס באנגלית: Introduction to Music Perception and Cognition

שו״ת, סמסטר א, ב תש"פ (קורס  שנתי)

4 ש"ס

מרצה: פרופ' זהר איתן

דואר אלקטרוני:   zohar44@gmail.com

  zeitan@tauex.tau.ac.il

שעות קבלה: בתיאום מראש

 

תיאור הקורס: השיעור יציג נושאים, שאלות יסוד ושיטות מחקר מרכזיות  במחקר  האמפירי של תפיסה וקוגניציה במוסיקה. בין  הנושאים: תפיסת מרכיבי  המוסיקה, תפיסת המבנה המוסיקאלי, מוסיקה ושפה, מוסיקה ומוח, מוסיקה ורגש, ומוסיקה וקשרים בין החושים.

The course introduces themes, research questions, and research methods in current empirical research on the perception and cognition of music.  Topics include: the perception of musical features, the cognition of musical structure, music and language, music and the brain, music and emotion, music and cross-modal interaction.

דרישות הקורס: נוכחות, השתתפות, קריאה, האזנה, תרגילים, שני מבחנים (בסוף כל סמסטר).

מרכיבי הציון הסופי: 40% בחינת סמסטר א׳, 40% בחינת סמסטר ב׳, 20% הגשת תרגילים והשתתפות בדיון בכתה.

 

נושאי הקורס (נתונים לשינוי)

סמסטר א׳:

שעור 1 – מבוא: הצגת תכני הקורס ודרישותיו

שיעורים 2-4 -- מרכיבי הצליל המוזיקאלי ותפיסתם: היבטים אקוסטיים, פיזיולוגיים ופרצפטואליים של גובה, משך, עצמה, ו"צבע" צליל.

שיעורים 5-7 -- תפיסת גובה (pitch) ויחסי גובה במוסיקה: שמיעה יחסית ושמיעה  אבסולוטית; קונטור, מרווחים, וסולם בתפיסה מלודית; עקרונות הגשטאלט, auditory scene analysis ותפיסת תבניות מלודיות; דיסוננס, קונסוננס, ומתח הרמוני.

שיעורים 8-10 -- תפיסת הזמן המוסיקאלי: תבניות רתמיות, פיסוק ועקרונות הגשטאלט; פעמה, משקל ומפעם; entrainment; מוסיקה ותנועה; מוסיקה והזמן הסובייקטיבי.

שיעורים 9-11 -- תפיסת וקוגניציה של המבנה המוזיקאלי; תיאוריה מוזיקאלית במבחן: ״צורה״ מוזיקאלית; תחביר ומבנה טונאלי; יחסים מוטיביים ותמאטיים; תפיסת סגנון במוזיקה

שיעור 12 -- ביצוע מוזיקאלי – היבטים קוגניטיביים

שיעור 13: סיכום ביניים והכנה למבחן.

 

סמסטר שני:

שיעורים -1-3 – מוזיקה ורגש: כיצד מוזיקה מעוררת ומבטאת רגשות.

שיעורים 4-5 -  קשרים בין החושים ומשמעויות המוסיקה: כיצד נוצרות אנלוגיות בין מרכיבים מוסיקאליים לבין היבטים של ראייה, תנועה, חישה, ריח וטעם, ואיזה תפקיד עשוי להיות לאנלוגיות אלו  בהבניית המשמעות המוסיקאלית.

שיעורים 6-7 --  התפתחות הקוגניציה המוזיקאלית: שינויים בתפיסה ובקוגניציה מוסיקאלית מינקות עד זקנה.

שיעורים 8-12: התמקדות בנושאים ספציפיים שייבחרו בתיאום עם התלמידים, כולל עיצוב ראשוני של ניסויים בנושאים אלו.

שיעור 13: סיכום והכנה למבחן.

 

רשימת ספרות (נתונה לשינויים) 

פרקים מן הספרים הבאים יכללו במטלות הקריאה:

Patel, A.D (2010). Music, Language, and the Brain. Oxford University Press.

Thompson, W.F. (2014). Music, Thought, and Feeling: Understanding the Psychology of Music (2nd edition).. Oxford University Press.

Juslin P.N, K. & Sloboda, J.A. (2009)ץ Handbook of Music and Emotion. Oxford University Press.

Tan, S. L., Pfordresher, P., & Harré, R. (2010). Psychology of music: From sound to significance. Psychology Press.

 

מטלות קריאה נוספות (מאמרים עדכניים ופרקים מספרים) יינתנו לפי העניין.

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת