חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  סטרווינסקי ותקופתו
  Stravinsky and His World                                                                             
0845-2107
אמנויות
קבוצה 01
סמ'  ב'1200-1400014ממוזיקה בוכמן-מהטהשיעור ות ד"ר קרביץ נלי
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

הקורס מוקדש ללימוד המוזיקה של המלחין הדגול איגור סטרווינסקי בקונטקסט ההיסטורי והסגנוני של המאה  ה-20. יצירות המלחין מתחלקת לשלוש תקופות שונות בסגנונן: התקופה הרוסית, התקופה הניאו-קלאסית והתקופה המודרנית.

Course description

 The course deals with the music of the great composer Igor Stravinsky in the historical and stylistical context of the XX-th century. The traditions of Russian music and the new usage of the Russian folklore made Stravinsky one of the outstanding innovators of modern music.

סילבוס מפורט

אמנויות
0845-2107-01 סטרווינסקי ותקופתו
Stravinsky and His World
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | ד"ר קרביץ נלי

666סילבוס מפורט/דף מידע

הפקולטה לאמנויות ע"ש דוד ויולנדה כץ, ביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה

 

שם הקורס:   סטרווינסקי ותקופתו

Stravinsky and His World

סמסטר ב', תש"פ

סמינר, 2 ש"ס

 

מרצה:  ד"ר נלי קרביץ

טלפון:    054-6500890

דואר אלקטרוני:  kravitz@post.tau.ac.il-

 

שעת קבלה

לפי תיאום טלפוני

 

 

 

 

 מטרת הקורס

 

  • להרחיב את הידע במוזיקה של המלחין הרוסי הדגול.
  • לחקור את הקשר בין הסגנונות של התקופות הקודמות עם הסגנון המודרני.

ניתוח של יצירות נבחרות מנקודת מבט של האספקטים המוזיקליים השונים .

 

דרישות הקורס

  • נוכחות חובה

- קריאת מאמר והצגתו בפני הכיתה

 

מטלת סיום הקורס

עבודה סמינריונית בסוף הקורס                     

 

מרכיבי הציון הסופי

  80%- עבודה;  20% -  קריאת מאמר והצגתו בפני הכיתה       

 

 תאור הקורס

הקורס מוקדש ללימוד המוזיקה של המלחין הדגול איגור סטרווינסקי בקונטקסט ההיסטורי והסגנוני של המאה  ה-20. יצירות המלחין מתחלקת לשלוש תקופות שונות בסגנונן: התקופה הרוסית, התקופה הניאו-קלאסית והתקופה המודרנית.

הקורס יתמקד בז'אנרים שונים (באלט, אופרה, מוזיקה אינסטרומנטאלית ומוזיקה דתית) מבחינת האבולוציה של הסגנון.

דגש מיוחד יושם על האספקטים הבאים:

הפולקלור הרוסי ומאפייניו במוזיקה של סטרווינסקי;

Ballets Russes ודיאגילב;

אופרה באלט כסינתזה בין הג'אנרים;

סטרווינסקי כמלחין הניאו-קלאסי הראשון;

סטרווינסקי וצ'ייקובסקי;

במבט למזרח.

האלמנטים המסורתיים במוזיקה הרוסית, מצד אחד וגישה חדשה לחלוטין לפולקלור הרוסי, מצד שני, הפכו את סטרווינסקי לאחד המהפכנים של המוזיקה המודרנית.

 

Stravinsky and His World

 

 The course deals with the music of the great composer Igor Stravinsky in the historical and stylistical context of the XX-th century. The traditions of Russian music and the new usage of the Russian folklore made Stravinsky one of the outstanding innovators of modern music.

  There are three different periods in Stravinsky’s creative life:  Russian, Neoclassical and Modern. The course will focus on all genres (opera, ballet, instrumental and sacred music) regarding the evolution of style.

  

Special emphasis will be put on the following aspects:

Russian folklore and its features in the music of Stravinsky;

Ballets Russes and Diaghilev;

Problem of synthesis of genres;

Stravinsky as a first neoclassical composer;

The Eastern theme in Stravinsky’s music.

 

 

 

Stravinsky

 

SELECTED BIBLIOGRAPHY

 

 

PRIMARY SOURCES (books by Stravinsky)

 

An Autobiography. New York: W.W. Norton, 1962

 

Conversations with Igor Stravinsky by I. S. and Robert Craft. Faber & Faber, 1979

 

Chronicle of My Life. London: Gollancz,  1936. Dialogues and Diary .London:

      Faber and Faber, 1968

 

Dialogues and Diary .London: Faber and Faber, 1968

 

Expositions and Developments. Igor Stravinsky and Robert Craft. University of California Press. 1959, R/1981

 

Poetics of Music: in the Form of Six Lessons. Cambridge: Harvard

      Univ. Press., 1970

 

 

SECONDARY SOURCES (books)

 

Asafiev, B. A Book about Stravinsky. (1929). Trans. By Richard  F. French. Michigan, Ann Arbor: UMI Research Press, 1982

 

Austin, W. Music in Twentieth Century from Debussy through Stravinsky.

      New York.: W.W. Norton and Company, 1966

 

Druskin, M. Igor Stravinsky. His life, works and views (1979). Translated by Martin

            Cooper. Cambridge: Cambridge University Press, 1983

 

Hamm, C. Stravinsky. Petrushka. An authorative score of the original version.

      Backgrouds, analysis, essays, views and comments.  New York:

      W.W.Norton & company, 1967     

 

Taruskin, R. Stravinsky and the Russian Traditions. A Biography of the  Works  

      Through Mavra. Vol. I, II. Berkeley and Los Angeles.:

     University of  California Press, 1996

 

Schouvaloff,A. The Art of Ballets Russes. New Haven and London:Yale

      University Press, 1998

 

Spencer, C. The World of Serge Diaghilev. London: Paul Elek Ltd., 1974

 

Walsh, S. The Music of Stravinsky. London and New york: Routledge, 1988

 

White, E.     Stravinsky: the Composer and his Works. Berkely and Los

      Angeles.: University of California Press, 1966

 

 

 ARTICLES

 

Cambell, S     “The Mavra’ s of Pushkin, Kochno and Stravinsky”

      Music and Letters, July, 1997, vol. 58, 3, 304-317

 

Cone, E. “The uses of convention: Stravinsky and his models”.

      MQ, 1962, vol.XLVIII, 3, 287-299 (about Symphony  in C)

 

Craft, R. “Histoire du soldat” (The musical revisions, sketches,

            the evolution of the libretto”. MQ, 66 (1980), 321-338

 

Johns, D. “An early serial idea of Stravinsky”. MR, vol. 23, 4,

            November 62, 305-315 (about Concerto for two pianos)

 

Harris, S.   “Chord-Forms based on the Whole-Tone Scale in Early

Twentieth-Century Music”. The Music Review, 41, №1. (February,1980), 36-51

 

Heyman, B.  “Stravinsky and ragtime.” Musical Quarterly , 68,1982,543-562

 

Goldman, R .     “Current chronical”. MQ, 1949, XXXV,3  451-458

            (about Mass)

 

Lessem, A     “Shoenberg, Stravinsky and neo-classicism: the issues

           reexamined”,. MQ, 68, 1982, 527-542

 

Mark, J.     “The fundamental qualities of folk music. Music and

             Letters, 10, 1929, 285-295

 

Mazo, M  “Stravinsky’ s Les Noces and Russian folk wedding ritual.

      Journal of American musicological society, 43, (1990), 99-142

 

Mazo, M.  “Igor Stravinsky’s Les Noces, The Rite of Passage. Study Score.

Ed: Margarita Mazo &Millan Sachania (London: Chester Music, 2005), 5-15      

 

Mellers,W.       “Stravinsky’ s Oedipus as 20-th century hero”.

      MQ,1962, vol. XLVIII, 3, 300-312

 

Middleton, R    “Stravinsky’ s development. A Jungian approach”.

            ML, 1973,vol. LIV, July, 289-301

 

Morton, L.       “Current Chronicale”. MQ, 1957, vol. XLIII, 4, 535-541

            (about “Agon”)

 

Morton, L. “Stravinsky and Tchaikovsky. Le Baiser de la Fee”. Musical Quarterly,  XLVIII(1962): 313-326

 

Morton, L. “Footnotes to Stravinsky Studies: Le sacre de Printemps”. Tempo, 128 (1979):  8-16

 

Schwarz, B.    “Stravinsky in Soviet Russian Criticism”. The Musical Quarterly ,  XLVIII  (1962): 340-361

 

Taruskin, R. “Russian folk melodies in The Rite of Spring”. Journal of the American Musicological Society, 33 6. Asafiev, B. A Book about Stravinsky. Trans. By Richard  F.French.Michigan, Ann Arbor: UMI Research Press, 1982

 

Taruskin,R. “ ‘Jews and Geniuses’”:An Exchange. The New York review of Books.

            June 15, 1989  

 

Williams, B. “Time and a structure of Stravinsky’s symphony in C.

      MQ, vol. LIX, 3, July 1973, 355-369

 

 

http://www.21israel-music.com/SG.htm(Jesualdo and Stravinsky)

 

http://www.21israel-music.com/Gesualdo_XX.htm - (Jesualdo in XX-th century)

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת