| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
קונטרפונקט בסגנון באך ב'
Counterpoint - Bach Style (B) |
0843-3516 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
קורס המשך של הקונטרפונקט בסגנון באך. הקורס עוסק בסגנון קנציונלי ויסודות של stylus luxurians.
הקניית יכולת לכתיבת מוזיקה ווקאלית בסגנון קנציונלי מפותח (דוגמת כורלים של י.ס.באך) ופיתוח יכולת להשתמש ב-stylus luxurians בהלחנה לכלים. כמו כן ידונו עקרונות המבנה בהלחנה בארוקית.
The course will study the “Kantionalsatz” and the basics of the Baroque “stylus luxurians” in instrumental composition.
The “variation” principle
Throughout this course, students practice “guided” whole-piece composition. Being assisted, at first by given chorale melodies, later on by given binary dance forms - with their standard cadential patterns – students still do not have to develop entire pieces “from scratch”. However, by designing their own bass lines, students start taking responsibility for the harmonic and cadential structure of the music.
הפקולטה לאמנויות ע"ש דוד ויולנדה כץ, ביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה
שם הקורס: קונטרפונקט בסגנון באך II
Bach style counterpoint II
שנתי, תש"ף
שיעור ותרגול, 4 ש"ס
שם המרצה: ד"ר בוריס קליינר
טל' 02-5671174
דוא"ל: bkleiner@post.tau.ac.il
שעת קבלה
בתאום מראש
סילבוס
קורס המשך של הקונטרפונקט בסגנון באך. הקורס עוסק בסגנון קנציונלי ויסודות של stylus luxurians.
מטרת הקורס
הקניית יכולת לכתיבת מוזיקה ווקאלית בסגנון קנציונלי מפותח (דוגמת כורלים של י.ס.באך) ופיתוח יכולת להשתמש ב-stylus luxurians בהלחנה לכלים. כמו כן ידונו עקרונות המבנה בהלחנה בארוקית.
The course will study the “Kantionalsatz” and the basics of the Baroque “stylus luxurians” in instrumental composition
נושאי הקורס
- יסודות של stylus luxurians בסגנון הכוראלי: catachresis, heterolepsis וכד‘
- העמקה באמצעים אקספרסיביים של stylus luxurians: "פיגורות" רטוריות
- Variatio כעיקרון המצאה ופיתוח מלודי. הלחנה בסיסית על cantus firmus מקושט
- עקרונות מבנה היצירה הברוקית: ”סדר הסטיות“
- שילוב של variatio ו"סדר הסטיות": הלחנה חופשית על בסיס של הבאס המסופרר
תרגילים
כתיבת כורלים בארבעה קולות
כתיבת עיבודים אינסטרומנטאליים של הכורל (טכניקה של cantus firmus מקושט)
כתיבת ווריאציות על כורל
כתיבת ריקודים מסוגננים (סרבנד, אלמנד וכד')
דרישות הקורס
נוכחות, כתיבת תרגילים, עבודה מסכמת
מרכיבי הציון הסופי
70% - עבודה מסכמת
30% - הגשת תרגילים
מהות הבחינה
עבודת הלחנה (דומה לאחד התרגילים של הקורס)
ביבליוגרפיה
Daniel, Thomas. Der Choralsatz bei Bach und seinen Zeitgenossen: eine historische Satzlehre. Kölln-Rheinkassel: Verlag Dohr, 2000
Buelow, George J. Thorough-Bass Accompaniment according to Johann David
Heinichen. Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1966
Salzer, Felix and Schachter, Carl. Counterpoint in Composition. Mcgraw-Hill, 1969
Bach-style Counterpoint II
Dr. Boris Kleiner
Annual, 2019-2020
Exercise lesson: 4 credits
Course description
The “variation” principle
Throughout this course, students practice “guided” whole-piece composition. Being assisted, at first by given chorale melodies, later on by given binary dance forms - with their standard cadential patterns – students still do not have to develop entire pieces “from scratch”. However, by designing their own bass lines, students start taking responsibility for the harmonic and cadential structure of the music.
Course grade
70% final examination.
30% exercises.
Course topics:
1st Semester:
1. The art of the chorale. Practical composition in the stylus gravis.
1.1. Distributing the chorale melody according to the metric patterns of the stylus gravis.
1.2. Composing bass lines to given chorale trebles.
1.3. Designing the cadence scheme.
1.4. Employing all aspects of the composition – the tonal system, cadential patterns, bass/harmonic progressions, voice-leading rules etc. – as means of rhetoric expression.
2. The variation principle.
2.1. Essentials of the variation principle.
2.2. Metric patterns of the stylus luxurians.
2.3. Exercises in counterpoint “con obligo”.
2.4. Composing chorale variations for the keyboard, using various species of counterpoint “con obligo”.
3. The variatio as a source of the melodic expressivity.
3.1. Exercises in composing a “colorized” chorale.
3.2. The chorale-prelude with thematic counterpoint (model for emulation: J.S. Bach’s Orgelbüchlein).