חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  קונטרפונקט בסגנון באך א'
  Counterpoint - Bach Style (A)                                                                        
0843-2516
אמנויות
קבוצה 01
סמ'  ב'0800-1000031מוזיקה בוכמן-מהטהשיעור ות פרופ קליינר בוריס
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

הקורס עוסק ביסודות הקונטרפונקט הברוקי ובכתיבה במרקם הבסיסי ביותר של הקונטרפונקט הזה (באס מסופרר בארבעה קולות). מטרת הקורס היא שליטה בניהול ארבעה קולות במסגרת מצומצמת של הבאס המסופרר הגרמני בהדגשת היבטים אסתטיים של הקונטרפונקט. התלמידים אמורים לפתח מחשבה קונטרפונקטית וטעם סגנוני ולהפנים קריטריונים של יופי אשר בהצטלבות של הרמוניה, צליל וקו מלודי. ידונו גם פרטים עדינים של עריגה קונטרפונקטית כגון בחירה והחזקת המפלס הצלילי, שליטה בסיבוב מלודי, פיסוק ובניית הפראזה המוזיקלית באמצעי קונטרפונקט. מתודיקה של הקורס דומה לזאת שהייתה מקובלת בתחילת לימודי הלחנה במאה ה18 וחלק של המטלות יהיו אותן מטלות שתלמידי י.ס.באך היו צריכים להגיש לו. הניסוחים התיאורטיים יהיו קרובים ככל האפשר לאלה של המאה ה18. הסגנון הכורלי של י.ס.באך יהיה נושא לעיון וניתוח כהכנה לקראת הקורס הבא.

Course description

The course will study the basics of the “stylus gravis” of the Baroque counterpoint (the 4-voice realization of the figured bass and analysis of Bach 4-voice chorales) based on the theory and on the methodology of the 18th century.

סילבוס מפורט

אמנויות
0843-2516-01 קונטרפונקט בסגנון באך א'
Counterpoint - Bach Style (A)
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | פרופ קליינר בוריס

666סילבוס מפורט/דף מידע

הפקולטה לאמנויות ע"ש דוד ויולנדה כץ,  ביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה

 

שם הקורס: קונטרפונקט בסגנון באך I

Bach style counterpoint I

סמסטר ב', תשע"ף

שיעור ותרגול,  2 ש"ס

 

שם המרצה: ד"ר בוריס קליינר

טל: 02-5671174

דוא"ל: bkleiner@post.tau.ac.il

 

       שעת קבלה

       בתאום מראש

 

 

סילבוס

הקורס עוסק ביסודות הקונטרפונקט הברוקי  ובכתיבה במרקם הבסיסי ביותר של הקונטרפונקט הזה (באס מסופרר בארבעה קולות). מטרת הקורס היא שליטה בניהול ארבעה קולות במסגרת מצומצמת של הבאס המסופרר הגרמני בהדגשת היבטים אסתטיים של הקונטרפונקט. התלמידים אמורים לפתח מחשבה קונטרפונקטית וטעם סגנוני ולהפנים קריטריונים של יופי אשר בהצטלבות של הרמוניה, צליל וקו מלודי. ידונו גם פרטים עדינים של עריגה קונטרפונקטית כגון בחירה והחזקת המפלס הצלילי, שליטה בסיבוב מלודי, פיסוק ובניית הפראזה המוזיקלית באמצעי קונטרפונקט. מתודיקה של הקורס דומה לזאת שהייתה מקובלת בתחילת לימודי הלחנה במאה ה18 וחלק של המטלות יהיו אותן מטלות שתלמידי י.ס.באך היו צריכים להגיש לו. הניסוחים התיאורטיים יהיו קרובים ככל האפשר לאלה של המאה ה18. הסגנון הכורלי של י.ס.באך יהיה נושא  לעיון וניתוח כהכנה לקראת הקורס הבא.

 

The course will study the basics of the “stylus gravis” of the Baroque counterpoint (the 4-voice realization of the figured bass and analysis of Bach 4-voice chorales) based on the theory and on the methodology of the 18th century.

 

נושאי הקורס

- יסודות החשיבה בקונטרפונקט הברוקי

- תורת ניהול קולות בסגנון ארבע-קולי

 - הדיסוננס ב -syncopatio

- הדיסוננס ב - transitus

- פירוט כללי איסור אוקטבות וקווינטות מקבילות אצל י. ס. באך

- ערכים אסתטיים ואקספרסיביים בניהול קולות

- תורת הקדנצות

 

 

 

 

 

 

 

התרגילים

כתיבת לפחות 5  ריאליזציות מתוקנות של הבאס המסופרר מתוך הקובץ של Schemelli-Lieder.  ריאליזציה של הפרק הראשון של הסונטה לכינור מאת אלבינוני והשוואה עם הריאליזציה של תלמידו של באך Heinrich Nicolaus Gerber.

 

 

דרישות הקורס

נוכחות, כתיבת תרגילים, עבודה מסכמת

 

מרכיבי הציון הסופי

70% - עבודה מסכמת

30% - הגשת תרגילים

 

מהות הבחינה

עבודת הלחנה (דומה לאחד התרגילים במהלך הקורס)

 

ביבליוגרפיה

Daniel, Thomas. Der Choralsatz bei Bach und seinen Zeitgenossen: eine historische Satzlehre. Kölln-Rheinkassel: Verlag Dohr, 2000

 

Buelow, George J. Thorough-Bass Accompaniment according to Johann David

Heinichen. Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1966

 

Salzer, Felix and Schachter, Carl. Counterpoint in Composition. Mcgraw-Hill, 1969

 

 

 

 

Bach-Style Counterpoint I

Dr. Boris Kleiner

Semester B, 2019-2020

Exercise lesson: 2 credits

 

Course description

Fundamentals of late Baroque counterpoint

The theoretical and the practical components of the course run side by side.

The practical aspect of the course concerns principles of German thoroughbass of the first third of the 18th century and involves writing thoroughbass realizations in a basic four-part style. The basses offer first insights into the figuration, although no figuration is used in the upper parts as yet. Thoroughbass treatises by Muffat, Heinichen, Telemann and J.S.Bach are used as primary sources and study materials. At this stage, students still do not learn how to compose basses (as required for the composition of entire pieces). The use of heterolepsis and voice-crossing are not allowed. Metric patterns are those of the stylus gravis.

The purpose of this preliminary phase is:

1. Understanding the basic harmonic progressions as typical bass line movement. Règle de l'octave. Gradual shift from figured to unfigured basses.

 

2. Learning the correct use of the dissonances (syncopatio and transitus).

 

2.1. Recognizing basic syncopatio patterns in the upper voices (septima syncopata, quarta syncopata, quinta syncopata, nona syncopata).

2.2. Recognizing syncopatio in the bass (secunda syncopata).

2.3. Recognizing the transitus irregularis in the bass.

3. Rules of correct voice leading. Phrase articulation by means of voice leading. Understanding the bass-treble structure of Baroque counterpoint; gradual acquisition of understanding and “taste” for harmonic saturation and melodic interrelation in this essential pair of voices. Parallel, contrary and oblique motion as means of artistic expression.

 

4. Recognizing the main cadential progressions: the perfect, imperfect, dissecta cadence, the tenorizing cadence, cadenza doppia in its 4 basic variations.

 

By the end of the semester students are required to solve exercises given by J.S. Bach to his advanced students; results are then compared with the historical realization and with Bach’s corrections.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת