חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  ניתוח וכתיבה לפי מודלים א'
  Analysis and Composition A                                                                           
0843-1532
אמנויות
קבוצה 01
סמ'  א'1400-1600031מוזיקה בוכמן-מהטהשיעור ות פרופ קליינר בוריס
סמ'  ב'1400-1600031מוזיקה בוכמן-מהטהשיעור ות
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

הקורס עוסק בעקרונות של סטרוקטורות וצורות במוזיקה של המחצית השנייה של המאה ה-18 לפי תורת המוזיקה של התקופה. את הבסיס לקורס מהווים כתבי שני תיאורטיקנים ומלחינים גרמניים של המאה ה-18 - ריפל  (Riepel) וקוך (Koch) . הקורס יחקה לימודי הלחנה של המאה ה-18  בדרך דומה מאד ללימודי הלחנה של מוצרט הצעיר. עבודות מוצרט התלמיד ומטלות שמוצרט המורה נתן לתלמידיו יהיו חלק של הקורס. בענייני הניתוח, הקורס עוקב גם אחרי מונחים ומושגים של המאה ה-18 ובאופן מקביל גם אחרי המושגים הרגילים בהוראת המוזיקה היום שהתפתחו במהלך המאה ה-19 . אחת המטרות של הקורס היא לפתח את הבנת ההבדל בין התפיסה "הפסקית" של המאה ה-18  לבין התפיסה "הספרותית" הרומנטית של המאה ה--19  השולטת עד היום. ההבחנה בין שתי התפיסות אמורה להוביל להערכה מחודשת של המוזיקה הקלאסית. כמו כן, השתחררות מתפיסות "ספרותיות" והפנמת העקרונות "הפסקיות" של המבנה המוזיקלי אמורה לספק למלחין מודרני אחד הכלים החשובים ביותר לבניית היצירה ללא קשר לסגנון מוזיקלי שלה.

Course description

The course teaches the basics of composition in the “gallant” or “early Classical” style based on 18th century theory and practice. Alongside theoretical analysis, students are required to compose simple pieces, using the knowledge acquired as the course progresses. By the end of the year, students are expected to grasp the basic mechanisms regulating instrumental forms in late 18th century music, and compose full-scale simple forms (minuets) as well as draft larger forms (sonata allegro movements).

סילבוס מפורט

אמנויות
0843-1532-01 ניתוח וכתיבה לפי מודלים א'
Analysis and Composition A
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | פרופ קליינר בוריס

666סילבוס מפורט/דף מידע

הפקולטה לאומנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ,בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה

 

 

שם הקורס: ניתוח וכתיבה לפי מודלים  I

Analysis and composing in styles I

שנתי, תש"ף

שיעור-תרגול, 4 ש"ס

 

שם המרצה: ד"ר בוריס קליינר

טלפון 02-6792650 :

דואר אלקטרוני:     bkleiner@post.tau.ac.il   

 

שעת קבלה

 בתאום מראש

 

 

תאור ומטרת הקורס  

הקורס עוסק בעקרונות של סטרוקטורות וצורות במוזיקה של המחצית השנייה של המאה ה-18 לפי תורת המוזיקה של התקופה. את הבסיס לקורס מהווים כתבי שני תיאורטיקנים ומלחינים גרמניים של המאה ה-18 - ריפל  (Riepel) וקוך (Koch) . הקורס יחקה לימודי הלחנה של המאה ה-18  בדרך דומה מאד ללימודי הלחנה של מוצרט הצעיר. עבודות מוצרט התלמיד ומטלות שמוצרט המורה נתן לתלמידיו יהיו חלק של הקורס. בענייני הניתוח, הקורס עוקב גם אחרי מונחים ומושגים של המאה ה-18 ובאופן מקביל גם אחרי המושגים הרגילים בהוראת המוזיקה היום שהתפתחו במהלך המאה ה-19 . אחת המטרות של הקורס היא לפתח את הבנת ההבדל בין התפיסה "הפסקית" של המאה ה-18  לבין התפיסה "הספרותית" הרומנטית של המאה ה--19  השולטת עד היום. ההבחנה בין שתי התפיסות אמורה להוביל להערכה מחודשת של המוזיקה הקלאסית. כמו כן, השתחררות מתפיסות "ספרותיות" והפנמת העקרונות "הפסקיות" של המבנה המוזיקלי אמורה לספק למלחין מודרני אחד הכלים החשובים ביותר לבניית היצירה ללא קשר לסגנון מוזיקלי שלה.

 

The course will study the principles of the musical structure and form in the second half of the 18th century according to contemporary sources.

 

דרישות הקורס

נוכחות, כתיבת תרגילים, מבחן

 

מרכיבי הציון הסופי

70% - עבודה מסכמת; 30% - הגשת תרגילים

 

מהות הבחינה

עבודת בית - חיבור עם ניתוח יצירה

 

נושאי הקורס )נתון לשינויים(

-  משפטים ופסקאות

- אתנחים וקדנצות

- כתיבת מנואט כבסיס לימודי הלחנה במחצית השנייה של המאה ה-18

- מנואט בן 4  משפטים

- מנואט בן 5  משפטים כ"צורת הסונטה" בזעיר אנפין

- צורות גדולות (ה"סונטה") כהלחנה בפסקאות

- אריה: שילוב הטקסט ועקרונות צורתיים; רוטורנלו

- קונצ'רטו: היצירה המורכבת ביותר של המחצית השנייה של המאה ה-18

 

 

 

Analysis and Model-based Composition I

Dr. Boris Kleiner

 

Annual, 2017-2018

Exercise lesson: 4 credits

 

Course description

The course teaches the basics of composition in the “gallant” or “early Classical” style based on 18th century theory and practice. Alongside theoretical analysis, students are required to compose simple pieces, using the knowledge acquired as the course progresses. By the end of the year, students are expected to grasp the basic mechanisms regulating instrumental forms in late 18th century music, and compose full-scale simple forms (minuets) as well as draft larger forms (sonata allegro movements).

 

Course grade

70 % final paper; 30% submitted exercises

 

Course topics:

1st Semester

1. The model-oriented nature of gallant music and historic modes of teaching composition in this style (Italian partimenti, German didactic writings).

 

2. The principles of Riepel’s and Koch’s theories. The main structural units of late 18th century music: the clause (“Satz”), possibly divided into cola, and the period (not identical with the “period” in modern theory of musical form). The means of structural articulation: the colon (“Einschnitt”) and the stop (“Absatz”). Cadences as major means of structural articulation. The cadential models and their variations.

 

2.1. The basic 4-bar clause and its articulation.

2.2. The ground stop (“Grundabsatz”), its articulation and embellishment.

2.3. The “change”, or fifth stop (“Quintabsatz” / “Änderungsabsatz”), its articulation and embellishment.

2.4. The final stop (“Schlussabsatz”). The difference between a cadence and a “stop”. The ambivalence of the full perfect cadence as a means of articulation capable of expressing colon, clause or period, according to context.

2.5. Essentials of metric and rhythmical organization of clauses. Counting the measures of a clause. The “pick-up” concept (“Auftakt”). Simple and compound meters. Patterns of inner division of a clause. Essentials of “metric” interrelation among clauses.

3. Combining “melodic units” or clauses into larger structures. The “punctuation” (sequence of stops) as the main principle of classical form. Combining clauses into periods, and periods into a complete composition.

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת