חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  תקשורת חזותית באמנות מצרים והמזרח הקדום מסע בעקבות תערוכה במוזיאון ישראל
  Visual Communications in the Ancient Near East and Egypt                                             
0821-6891
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
קבוצה 01
סמ'  ב'1200-1400117מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר בן דור אבין שירלי
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

תמונות החלו להופיע בתרבות האנושית לפני כ-20,000 שנים והכתב החל להופיע במסופוטמיה ומצרים לפני כ-5000 שנה. כיום אנו נוהגים להפריד באופן ברור בין כתב לתמונה אף ששניהם בעלי מאפיין חזותי. הפרדה חדה זו החלה להיות נפוצה בעיקר עם המצאת הדפוס במאה ה-15 כאשר הסטנדרטיזציה של האות הפכה להיות הכרחית. עם זאת, תרבויות עתיקות פיתחו שפות חזותיות מורכבות על הרצף שבין הדימוי לבין הכתב. הקורס יבחן את השימוש בדימויים שהם על רצף בין "כתב" "לתמונה" להעברת מסרים ומידע בתרבויות המזרח הקדום ומצרים. בין היתר ייסקרו כתב היתדות המסופוטמי, כתב החרטומים המצרי, התבליטים המונומנטליים במצרים ואשור, שנהבי שומרון ונמרוד וסמלי המלוכה בישראל ויהודה. כחלק מהקורס נדון גם בארכיאולוגיה ובהיסטוריה של המזרח הקדום ובתרבות מצרים העתיקה על מנת להבין את המשמעות של ה"כתיבה" (במובנה הרחב) במסגרתם. הבנה של מערכות אלה בעת העתיקה תסייע גם לבחון את השינוי ביחס בין אות לתמונה שהחל להיות ניכר באמנות המודרנית והפך לחלק מהותי של התקשורת הדיגיטלית העכשווית.

Course description

Human culture began to create visual expressions in the form of images around 20,000 years ago, followed long after that by the appearance of writing ca. 5000 years ago in Mesopotamia and Ancient Egypt. But contrary to the present day, ancient civilizations did not adhere to a strict differentiation between the two modes of visual expressions: image and text, thus creating complex visual languages ranging between the image and the word. This class will explore imagery and text as they were used to convey information and ideology in Egypt and other Ancient Near Eastern cultures. Amongst other, the explored subjects will include Mesopotamian cuneiform writing, Egyptian hieroglyphs, monumental reliefs of Assyria and Egypt, ivories of Samaria and Nimrud and royal emblems of Israel and Judah. A survey of the archaeology and history of the Ancient Near East and Egypt will also be explored in order to place ancient writing within its wider context. Study of these ancient symbolic systems will enable a better understanding of the transformations that occurred in the approaches to the word/image dichotomy in modern art and in current digital media.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6891-01 תקשורת חזותית באמנות מצרים והמזרח הקדום מסע בעקבות תערוכה במוזיאון ישראל
Visual Communications in the Ancient Near East and Egypt
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | ד"ר בן דור אבין שירלי

666סילבוס מפורט/דף מידע

החוג לתולדות האמנות, הפקולטה לאמנות

תקשורת חזותית באמנות מצרים והמזרח הקדום

מסע בעקבות תערוכה במוזיאון ישראל

 

תש״פ, סמסטר ב׳, 2 ש״ס

ד״ר שירלי בן-דור אבין

054-5460470

bdevian@gmail.com

שעת קבלה: לפי תיאום מראש בטלפון 054-5460470

 

דרישות הקורס וחובות התלמידים:

נוכחות חובה בכל המפגשים שייערכו במוזיאון ישראל  (ארבעה שיעורים כפולים, תאריכים מפורטים מטה).

קריאת ספרות לפני השיעור כפי שיפורסם ברשימת הקריאה.

הצגת רפרט בכיתה (כעשרים דקות) על נושא שיוחלט יחד עם המרצה ובאישורה. נושאי הרפרט ייקבעו בשיעור הרביעי ויוצגו במהלך הסמסטר בשילוב עם נושאי השיעור. רפרטים שלא ישולבו בשיעורים יוצגו בשיעור האחרון.

מטלת סוף קורס: עבודה בכתב או פרויקט בנושא שיאושר ע״י המרצה, רצוי הקשור לנושא הרפרט, אך אינו חייב להיות.

מרכיבי הציון הסופי:% 20 הצגת רפרט בכיתה, % 80 עבודה/פרויקט סוף קורס.

דרישת קדם: הסדנה מיועדת לתלמידים מצטיינים בשנה ג׳.

 

סילבוס מקוצר בעברית (ידיעון)

תמונות החלו להופיע בתרבות האנושית לפני כ-20,000 שנים והכתב החל להופיע במסופוטמיה ומצרים לפני כ-5000 שנה. כיום אנו נוהגים להפריד באופן ברור בין כתב לתמונה אף ששניהם בעלי מאפיין חזותי. הפרדה חדה זו החלה להיות נפוצה בעיקר עם המצאת הדפוס במאה ה-15 כאשר הסטנדרטיזציה של האות הפכה להיות הכרחית. עם זאת, תרבויות עתיקות פיתחו שפות חזותיות מורכבות על הרצף שבין הדימוי לבין הכתב. הקורס יבחן את השימוש בדימויים שהם על רצף בין "כתב" "לתמונה" להעברת מסרים ומידע בתרבויות המזרח הקדום ומצרים. בין היתר ייסקרו כתב היתדות המסופוטמי, כתב החרטומים המצרי, התבליטים המונומנטליים במצרים ואשור, שנהבי שומרון ונמרוד וסמלי המלוכה בישראל ויהודה. כחלק מהקורס נדון גם בארכיאולוגיה ובהיסטוריה של המזרח הקדום ובתרבות מצרים העתיקה על מנת להבין את המשמעות של ה"כתיבה" (במובנה הרחב) במסגרתם. הבנה של מערכות אלה בעת העתיקה תסייע גם לבחון את השינוי ביחס בין אות לתמונה שהחל להיות ניכר באמנות המודרנית והפך לחלק מהותי של התקשורת הדיגיטלית העכשווית.

 

סילבוס מקוצר באנגלית (ידיעון)

 

Visual Communications in the Ancient Near East and Egypt

 

Human culture began to create visual expressions in the form of images around 20,000 years ago, followed long after that by the appearance of writing ca. 5000 years ago in Mesopotamia and Ancient Egypt. But contrary to the present day, ancient civilizations did not adhere to a strict differentiation between the two modes of visual expressions: image and text, thus creating complex visual languages ranging between the image and the word. This class will explore imagery and text as they were used to convey information and ideology in Egypt and other Ancient Near Eastern cultures. Amongst other, the explored subjects will include Mesopotamian cuneiform writing, Egyptian hieroglyphs, monumental reliefs of Assyria and Egypt, ivories of Samaria and Nimrud and royal emblems of Israel and Judah. A survey of the archaeology and history of the Ancient Near East and Egypt will also be explored in order to place ancient writing within its wider context. Study of these ancient symbolic systems will enable a better understanding of the transformations that occurred in the approaches to the word/image dichotomy in modern art and in current digital media.

 

תכנית הוראה מפורטת ל- 13 שיעורים (קריאת חובה מודגשת)

 

שיעור 1 – מבוא היסטורי למזרח הקדום (9.3.2020, תל אביב)

 

Liverani, M. 2013. The Ancient Near East: History, Society and Economy. Routledge. Introduction, unit 4: The Problem of Chronology: 9-16. חובה

 

 

שיעור 2 – מבוא היסטורי למצרים העתיקה (16.3.2020, תל אביב)

 

Shaw, I. 2003. The Oxford History of Ancient Egypt. Oxford.

מספרי עמודים לקריאת חובה יימסרו בשיעור הראשון

 

שיעור 3 – עקרונות האמנות המצרית, הקנון הרשמי והפרטי (30.3.2020, תל אביב)

 

Davis, W. 1989. The Canonical Tradition in Ancient Egyptian Art. Cambridge University Press. Cambridge: 7-37. חובה

 

Laboury, D. 2011. Amarna Art. In Cooney, K. M. and Wendrich, W. (eds.), UCLA Encyclopedia of Egyptology, Los Angeles. http://digital2.library.ucla.edu/viewItem.do?ark=21198/zz0026vj6m חובה

 

Bourriau, J. 1988. Pharaohs and Mortals: Egyptian Art in the Middle Kingdom. Cambridge.

 

Robins, G. 1994. Proportion and Style in Ancient Egyptian Art. London.

 

Robins, G. 1997. The Art of Ancient Egypt. London.

 

שיעור 4 – תקשורת חזותית בעבר ובהווה (20.4.2020, תל אביב)

            חלקו השני של השיעור יוקדש לבחירת נושאי רפרט. נא להגיע מוכנים.

 

Meggs, P. B. and Purvis, A. W. 1943. Meggs’ History of Graphic Design, 5th edition 2012. Hoboken NJ: Part I The Prologue to Graphic Design: The visual message from prehistory through the medieval era. חובה

 

Silverman, D.P. 2011. Text and Image and the Origin of Writing in Ancient Egypt. In: Patch D. (ed.) Dawn of Egyptian Art. New York: 203-209.

Bahrani, Z. 2003. The Graven Image: Representation in Babylonia and Assyria. Philadelphia, PA.

Alshenqeeti, H. 2016. Are Emojis Creating a New or Old Visual Language for New Generations? A Socio-semiotic Study. Advances in Language and Literary Studies 7(6): 56-69. חובה

Dresner, E., & Herring, S. C. 2010. Functions of the nonverbal in CMC: Emoticons and Illocutionary Force. Communication Theory 20(3): 249-268.

 

 

שיעור 5 – כתבים עתיקים: יתדות וחרטומים (27.4.2020, תל אביב)

 

גולדווסר, א׳. בדפוס. כתב החרטומים – או: איך כותבים וקוראים בתמונות. בן דור אבין, ש. (עורכת), הירוגליפים מעידן הפירמידות אל מרחב הסייבר. ירושלים.

 

Robinson, A. 2019. The Origins of Writing. In: Clayton, E. (ed.) Writing: Making Your Mark. London: 20-41. חובה

 

Robinson, A. 2012. Cracking the Egyptian Code: the revolutionary life of Jean-François Champollion. Thames & Hudson: London.

 

 

שיעור   7+6 – כתב החרטומים כשפה חזותית (4.5.2020, מוזיאון ישראל- שיעור כפול)

Wilkinson, R. H. 1992. Reading Egyptian Art: A Hieroglyphic Guide to Ancient Egyptian Painting and Sculpture. Thames & Hudson: London.

קריאת חובה עמ׳ 8-12, 15, 17, 23, 31, 37, 41, 43, 65, 75, 77, 113, 121, 159, 163, 207, 209, 211,

 

Goelet, O., Faulkner, R.O., Andrews, C.A.R., Gunther, J.D. and Wasserman, J. 2015. The Egyptian Book of the Dead: The Book of Going Forth by Day. Revised Edition. Chronicle Books: San Fransisco.

קריאת חובה: ‘Introduction’ בעמ' 29-34; ‘Magic in the Book of the Dead’ בעמ׳ 155-160.

 

Miniaci, G. 2010. The Incomplete Hieroglyphs System at the End of the Middle Kingdom. Revue d’égyptologie 61: 113-134.

 

שיעור 8+9 – סיפור בתמונות: תבליטי המלחמה בעולם העתיק (18.5.2020, מוזיאון ישראל – שיעור כפול)

 

Ben-Dor Evian, S. 2016: The battles between Ramesses III and the ‘Sea-Peoples’: when, where and who? An iconic analysis of the Egyptian reliefs. ZÄS 143(2): 151-168.

חובה 151-153

 

Spalinger, A. 2011. Icons of Power: A Strategy of Reinterpretation. Charles University, Prague.

 

 

 

שיעור 10+11 – אמנות השנהב בעולם הקדום (1.6.2020, מוזיאון ישראל – שיעור כפול)

 

Barnett, R. D. 1982. Ancient Ivories in the Middle East (Qedem 14). Jerusalem.

 

Feldman, M. H. 2002. Luxurious Forms: Redefining a Mediterranean “International Style,” 1400–1200 BCE. The Art Bulletin 84(1): 6-29. חובה

 

 

 

שיעור 12+13 – גלגולו של גלגל החמה המכונף ממצרים לממלכת יהודה (22.6.2020, מוזיאון ישראל)

 

Ornan, T. 2005. A Complex System of Religious Symbols: The Case of the Winged Disc in Near Eastern Imagery of the First Millennium BCE. In C. E. Suter and C. Uehlinger (eds.) Crafts and Images in Contact: Studies on Eastern Mediterranean Art of the First Millennium BCE (OBO 210). Fribourg: 207–241 חובה.

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת