חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  "Chroma" האסתטיקה של הצבע ומשמעותו באמנות יוון ורומא
  "Chroma" The Aesthetics of Color and its Meaning in Greek and Roman Art                              
0821-6879
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
קבוצה 01
סמ'  ב'1200-1400206אמכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר יונג יעל
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

אף כי היום נדמים לנו המונומנטים היוונים והרומים צחים כשלג, לאמיתו של דבר, היו אלו צבועים בססגוניות רבה. מטרת הקורס להכיר את תיאוריות הצבע שרווחו בעולם הקלאסי, את חומרי הצביעה וטכניקות יישום הצבע על יצירות אמנות ממגוון מדיומים [שיש, מתכות, ציורי קיר וציורי לוח, שנהבים, חומר וטרהקוטה, וטקסטיל]. השאלות המרכזיות שנעסוק בהן בשיעורים הן מה תפקיד הצבע ביצירת האמנות, מה משמעותו, האם הצבע מימטי או סמלי? נדון גם באופני התגובה של הצופים לאותן יצירות אמנות ססגוניות.

Course description

Although today Greek and Roman monuments seem to us snow-fresh, they were, in fact, very colorful. The purpose of the course is to introduce the color theories prevalent in the classical world, the painting materials and the techniques of applying color to works of art from a variety of mediums [marble, metals, terracotta, wall and panel paintings, ivory and textile]. The main questions we will discuss in the lessons are what was the role of color in the ancient work of art, what was its meaning, was the color mimetic or symbolic? We will also discuss the way viewers responded to those colorful artifacts.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6879-01 "Chroma" האסתטיקה של הצבע ומשמעותו באמנות יוון ורומא
"Chroma" The Aesthetics of Color and its Meaning in Greek and Roman Art
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | ד"ר יונג יעל

666סילבוס מפורט/דף מידע

אוניברסיטת תל אביב

הפקולטה לאמנויות

החוג לתולדות האמנות

 

"Chroma" האסתטיקה של הצבע ומשמעותו באמנות יוון ורומא.

  סימסטר ב' תש"פ. 2 נ"ז.

 

  • "Chroma". The Aesthetics of Color and its Meaning in Greek and Roman Art
  • ד"ר יעל יונג. yaelyoungron@gmail.com   054-4998362
  • שעת קבלה: יום ד' 14:00 – 15:00. בתיאום מראש באמצעות המייל.
  • נוכחות בשיעורים. קריאת המאמרים הנלווים לקורס.
  • מטלת סוף קורס: הגשת עבודה קצרה באורך של 2500 מילים – 90%.  הגשת מטלות קריאה (המועד ימסר במהלך הקורס) – 10%.

 

תיאור הקורס

אף כי היום נדמים לנו המונומנטים היוונים והרומים צחים כשלג, לאמיתו של דבר, היו אלו צבועים בססגוניות רבה. מטרת הקורס להכיר את תיאוריות הצבע שרווחו בעולם הקלאסי, את חומרי הצביעה וטכניקות יישום הצבע על יצירות אמנות ממגוון מדיומים [שיש, מתכות, ציורי קיר וציורי לוח, שנהבים, חומר וטרהקוטה, וטקסטיל]. השאלות המרכזיות שנעסוק בהן בשיעורים הן מה תפקיד הצבע ביצירת האמנות, מה משמעותו, האם הצבע מימטי או סמלי? נדון גם באופני התגובה של הצופים לאותן יצירות אמנות ססגוניות.

Although today Greek and Roman monuments seem to us snow-fresh, they were, in fact, very colorful. The purpose of the course is to introduce the color theories prevalent in the classical world, the painting materials and the techniques of applying color to works of art from a variety of mediums [marble, metals, terracotta, wall and panel paintings, ivory and textile]. The main questions we will discuss in the lessons are what was the role of color in the ancient work of art, what was its meaning, was the color mimetic or symbolic? We will also discuss the way viewers responded to those colorful artifacts.

 

 

 

תכנית הוראה ל 13 שבועות

 

  1. מבוא: היסטוריה של המחקר, מסגרת תיאורטית, המקורות.

קריאת חובה:  Kiilerich 2016

                      

  1. תיאוריות צבע ומונחי צבע ביוון וברומא.

קריאת רשות:  2015Michela Sassi

 

  1. אדריכלות ופיסול אדריכלי.  [יוון]

קריאת רשות: Tiberios and Tsiafakis 2002: 23ff.

 

  1. אדריכלות ופיסול אדריכלי [רומא]

 

  1. פיסול חופשי: שיש [יוון]

קריאת חובה: Bradley 2009b

                       

  1. פיסול חופשי: שיש [רומא]

 

  1. פיסול חופשי: ברונזה ומתכות אחרות

 קריאת רשות: Daehner and Lapatin 2017: chapter 14 “The Use of Inlays in Early Greek Bronzes”

 

  1. ציורי קיר וציורי לוח ( יוון)

קריאת רשות: Brecoulaki 2014

 

  1. ציורי קיור וציורי לוח (רומא)

קריאת רשות: Pye 2000

 

  1. חומר קרמי: כלי חרס וטרהקוטה.

קריאת רשות: Cohen 2006: 2-7

 

  1. חפצי חן: גמות, שנהבים.

קריאת רשות: Mastrocinque 2011

 

  1. טקסטיל וחומרים טקסטילים.

 קריאת רשות: 2015: Chap. 13 Harlow and Nosch

  1. ביקור במוזיאון.

 

רשימה בבליוגרפית

כללי:

Batchelor, D. 2000. Chromophobia, London

Cleland, L. et. al. 2004. Colour in the ancient Mediterranean world. Oxford

Finlay, V. 2014. The Brilliant History of Color in Art, Los Angeles.

Goldman, R. B. (ed.) 2016. Essays in Global Color History. Interpreting the Ancient Spectrum, New Jersey. (especially part II)

תיאוריות ומונחים:

Benson, J. L., 2000. Greek Color Theory and the Four Elements, Amherst.

Bradley, M. 2009a. Colour and Meaning in Ancient Rome. Oxford

Bruno V. J., 1977. Form & Color in Greek Painting, New York.

Goldman. R. B. 2015. "The Multicolored World of the Romans," Glotta. Zeitschrift für Griechische und Lateinische Sprache 91: 90−111.

Irwin, E. 1974. Colour Terms in Greek Poetry, Toronto.

Michela Sassi, M. 2015. "Perceiving Colors," in: P. Destrée and P. Murray (eds.), A Companion to Ancient Aesthetics, New York, 262−273.

 

חומרים:

Ashock, R. (eds.) 1993. Artists’ Pigments: A Handbook of Their History and Characteristics, Vol. 2. Washington. Digital version: https://www.nga.gov/research/publications/pdf-library/artists-pigments-vol2.html

Elliott, C. 2008. “Purple Pasts: Color Codification in the Ancient World,” Law & Social Inquiry 33, 173−194.

Feller, R. L. (ed.) 1986. Artists’ Pigments: A Handbook of Their History and Characteristics, Vol. 1. Washington. Digital version: https://www.nga.gov/research/publications/pdf-library/artists-pigments-vol-1.html

Pastoureau, M. c2001, Blue, Black, Green, Red: The History of a Color, Princeton. 

Stager, J. M. S. 2016. "The Materiality of Color in Ancient Mediterranean Art," in: R. B. Goldman (ed.), Essays in Global Color History. Interpreting the Ancient Spectrum, New Jersey, 97−120.

West FitzHugh, E. (ed.) 1997. Artists’ Pigments: A Handbook of Their History and Characteristics, Vol. 3. Washington. Digital version: https://www.nga.gov/content/dam/ngaweb/research/publications/pdfs/artists-pigments-vol3.pdf

מדיומים

Bradley, M. 2009b. "The Importance of Colour on Ancient Marble Sculpture," Art History 32: 427−457

Brecoulaki, H. 2014. "“Precious Colours” in Ancient Greek Polychromy and Painting: Material Aspects and Symbolic Value," Revue archéologique 57: 3−35.

Cohen, B. (ed.), 2006. The Colors of Clay: Special Techniques in Athenian Vases, Los Angeles.

Daehner, M. and Lapatin, K. (eds.) 2015. Power and Pathos: Bronze Sculpture of the Hellenistic World, Los Angeles.

Daehner, M. and Lapatin, K. (eds.) 2017. Artistry in Bronze: the Greeks and their Legacy, Los Angeles.

Deacey, S. and Villing, A. 2009. "What Was the Colour of Athena's Aegis?" Journal of Hellenic Studies 129: 111−129.

Harlow, M. and Nosch, M-L. (eds.), 2015. Greek and Roman Textiles and Dress: An Interdisciplinary Anthology. Philadelphia. (especially chapters 2, 6, 7, 12, 13)

Kiilerich, B. 2016. "Towards a ‘Polychrome History’ of Greek and Roman Sculpture," Journal of Art Historiography 15: 1−18

Lapatin, K. 2001. Chryselephantine Statuary in the Ancient Mediterranean World, Oxford.

Lapatin, K. 2015. Luxus: The Sumptuous Arts of Greece and Rome, Los Angeles.

Mastrocinque, A. 2011. "The Colours of Magical Gems," in: C. Entwistle and Noël A. (eds.), Gems of Heaven. Recent Research on Engraved Gemstones in Late Antiquity, c. AD 200–600, London, 62−74.

Pye, E. 2000. "Wall Painting in the Roman Empire: Colour, Design and Technology," Archaeology International 4: 24−27.

Panzanelli, R. (ed.) 2008. The Color of Life: Polychromy in Sculpture from Antiquity to the Present, Los Angeles.

Richter, G. M and Hall, L. F. 1944. "Polychromy in Greek Sculpture," The Metropolitan Museum of Art Bulletin 2: 233−240.

Tiberios, M. A. and Tsiafakis, D. S. (eds.) 2002. Color in Ancient Greece: the Role of Color in Ancient Greek Art and Architecture 700-31 B.C. Thessaloniki.

 

תערוכות ופרויקטים

Gods in Color. Exhibition website: http://buntegoetter.liebieghaus.de/en

Bunte Götter: die Farbigkeit antiker Skulptur; eine Ausstellung der Staatlichen Antikensammlungen und Glyptothek München, in Zusammenarbeit mit der Ny Carlsberg Glyptotek Kopenhagen und den Vatikanischen Museen, Rom; Glyptothek München, Königsplatz, 16. Dezember 2003 bis 29. Februar 2004

Rose-Greenland, F. 2016. " Color Perception in Sociology: Materiality and Authenticity at the Gods in Color Show," Sociological Theory 34: 81−105.
 

Tracking Colour. Polychromy of the Ancient World. Project website: http://www.trackingcolour.com/

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת