חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  "כך הורדנוהו ממרומים": הכתב הערבי ותנועת האמנות הערבית המודרנית
  The Arabic Alphabet and the Modern Arabic Art Movement                                               
0821-6495
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
קבוצה 01
סמ'  א'1600-1800120מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר צדפי קרן
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

תנועת האמנות המודרנית בעולם הערבי הנקראת חֻרוּפִיָה עַרַבִּיָה ("האלפבית הערבי"), שהחלה לצמוח בשנות הארבעים של המאה הקודמת, ביססה את העשייה שלה על התפקיד המסורתי של המילה והטקסט בקוראן ובמסורת האסלאמית. באמצעות השימוש באלפבית הערבי נחקרו הגבולות שבין הקריאות לבין ההפשטה, בין המסורתי לבין המודרני, בין האות לבין הסימן. התוצר היו עבודות אמנות שרפרפו להיסטוריה האסלאמית, הזהות האסלאמית, הפוליטיקה והדת. בקורס נבחן את הקשר שבין הופעתן של התנועות הלאומיות שקראו לשחרור ולעצמאות בעולם הערבי לבין צמיחתה של התנועה האמנותית, ואת הקשר שתנועת החֻרוּפִיָה ביססה בין העשייה האמנותית המודרנית לבין המסורת האמנותית האסלאמית מחד, לבין הבנייתה של הזהות הלאומית הערבית (והאסלאמית) המודרנית מאידך.

Course description

The modern art movement in the Arab world, called Hurufiyya Arabiyya, which formulated around the 1940s, based its artistic activity on the traditional role of the Word, the text of the Koran, and the Islamic oral traditions. Through the use of the Arabic alphabet, artists explored the boundaries between readability and abstraction, tradition and modern, the letter and the sign. Their art referred to the Islamic history, identity, politics and religion. In our meetings, we will examine the connection between the appearance of the Islamic political movements in the Arabic world, which called for independence from the colonial forces, and the formation and thrive of the artistic movement Hurufiyya Arabiyya, as well as the link between its artistic activity and the Islamic artistic heritage on the one hand, and the construction of the modern national Arabic (and Islamic) identity on the other.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6495-01 "כך הורדנוהו ממרומים": הכתב הערבי ותנועת האמנות הערבית המודרנית
The Arabic Alphabet and the Modern Arabic Art Movement
שנה"ל תש"ף | סמ'  א' | ד"ר צדפי קרן

666סילבוס מפורט/דף מידע

"כָּךְ הוֹרַדְנוּהוּ מִמְּרוֹמִים": הכתב ערבי ותנועת האמנות הערבית המודרנית

The Arabic Alphabet and the Modern Arabic Art Movement

 

סמסטר א', תש"ף; שיעור בחירה, 2 ש"ס

 

שם המרצה: ד"ר קרן צדפי

טלפון: 050-6444862

דוא"ל: kzdafee@gmail.com

שעות קבלה: בתאום מראש בדוא"ל או בטלפון.

 

דרישות הקורס: נוכחות בשיעורים על-פי תקנון הפקולטה; מבחן סיום.

מרכיבי הציון הסופי: 100% בחינת בית.

 

תיאור הקורס

תנועת האמנות המודרנית בעולם הערבי הנקראת חֻרוּפִיָה עַרַבִּיָה ("האלפבית הערבי"), שהחלה לצמוח בשנות הארבעים של המאה הקודמת, ביססה את העשייה שלה על התפקיד המסורתי של המילה והטקסט בקוראן ובמסורת האסלאמית. באמצעות השימוש באלפבית הערבי נחקרו הגבולות שבין הקריאות לבין ההפשטה, בין המסורתי לבין המודרני, בין האות לבין הסימן. התוצר היו עבודות אמנות שרפרפו להיסטוריה האסלאמית, הזהות האסלאמית, הפוליטיקה והדת. בקורס נבחן את הקשר שבין הופעתן של התנועות הלאומיות שקראו לשחרור ולעצמאות בעולם הערבי לבין צמיחתה של התנועה האמנותית, ואת הקשר שתנועת החֻרוּפִיָה ביססה בין העשייה האמנותית המודרנית לבין המסורת האמנותית האסלאמית מחד, לבין הבנייתה של הזהות הלאומית הערבית (והאסלאמית) המודרנית מאידך.

 

The modern art movement in the Arab world, called Hurufiyya Arabiyya, which formulated around the 1940s, based its artistic activity on the traditional role of the Word, the text of the Koran, and the Islamic oral traditions. Through the use of the Arabic alphabet, artists explored the boundaries between readability and abstraction, tradition and modern, the letter and the sign. Their art referred to the Islamic history, identity, politics and religion. In our meetings, we will examine the connection between the appearance of the Islamic political movements in the Arabic world, which called for independence from the colonial forces, and the formation and thrive of the artistic movement Hurufiyya Arabiyya, as well as the link between its artistic activity and the Islamic artistic heritage on the one hand, and the construction of the modern national Arabic (and Islamic) identity on the other.

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים):

  1. מבוא: אסתטיקה אסלאמית או אסתטיקה ערבית?

Silvia Naef, "Reexploring Islamic Art: Modern and Contemporary Creation in the Arab World and Its Relation to the Artistic Past," RES: Anthropology and Aesthetics 43, Islamic Arts (Spring, 2003): 164-174. https://www.jstor.org/stable/pdf/20167596.pdf?refreqid=excelsior%3A28067cb30f4076954c817c1172cd0fee.

 

  1. "השילוש הקדוש": אללה, הקוראן, והכתב הערבי

Schimmel, Annemarie and Barbar Rivolta. "Islamic Calligraphy." The Metropolitan Museum of Art Bulletin, New Series, Vol. 50, No. 1, Islamic Calligraphy (Summer, 1992): 1+3-56. https://www.jstor.org/stable/pdf/3263914.pdf?refreqid=excelsior%3A2f84e4a9bf4d423f91b6aad5d31e6f63.

 

  1. מילה-תמונה: התפתחותה של הקליגרפיה הערבית

Claus-Peter Haase, "Arabic Calligraphy," in The aura of Alif: The Art of Writing in Islam, ed. Jürgen Wasim Frembgen, (Munich; London; New York: Prestel, 2010), 31-76.

Annemarie Schimmel, Calligraphy and Islamic Culture (London: I. B. Tauris, 1990).

 

  1. "ההילה של האליף": מיסטיקה צופית

Jürgen Wasim Frembgen, Journey to God. Sufis and Dervishes in Islam (Karachi: Oxford University Press, 2008).

 

  1. אמנות מודרנית במזרח התיכון: המחצית הראשונה של המאה העשרים

Nada M. Shabout, Modern Arab Art: Formation of Arab Aesthetics (Gainesville: University Press of Florida, 2007), introduction, chapter 1.

 

  1. לאומיות ערבית מודרנית, זהות אסלאמית והגילוי מחדש של "האמנות האסלאמית" בשנות הארבעים והחמישים

Charbel Dagher, Arabic Hurufiyya: Art and Identity (Milano, Italy: Skira, 2016), introduction.

 

  1. "הקבוצה הבגדאדית לאמנות מודרנית" וקבוצת "הממד האחד"

Nada Shabout, "Shakir Hassan al-Said: Time and space in the work of the Iraqui artist: A journey towards the One-dimension," Nafas Art Magazine (May 2008). https://universes.art/en/nafas/articles/2008/shakir-hassan-al-said/.

 

  1. "קבוצת האמנות המודרנית", מצרים

Sam Bardaouil, Surrealism in Egypt: Modernism and the Art and Liberty Group (I.B. Tauris, 2016), 226-235.

 

  1. הקבוצה של קזבלנקה, אסכולת חרטום הישנה", סודן; "קבוצת אושאם", אלג'יריה; "האסכולה המזרחית", לבנון

Reynolds, Dwight Fletcher, editor. The Cambridge Companion to Modern Arab Culture. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.

 

  1. פוסט חֻרוּפִיָה?

Salah M. Hassan, "Rachid Koraichi: The Road to the Path of Roses," Atlantica: Journal of Art and Thought 55 (2015).

             https://mdc.ulpgc.es/utils/getfile/collection/atlantica/id/1466/filename/1567.pdf.

 

 

ביבליוגרפיה נוספת

Blankenship, Sherry. "Cultural Considerations: Arabic Calligraphy and Latin Typography." Design Issues 19, no. 2 (Spring 2003): 60-63.

Ekhtiar, Maryam. %Practice Makes Perfect: The Art of Calligraphy Exercises (Siyah Mashq) in Iran." Muqarnas: An Annual on the Visual Culture of the Islamic World 23 (2006): 107-130.

Frembgen, Jürgen Wasim, editor. The aura of Alif: The Art of Writing in Islam. Munich; London; New York: Prestel, 2010.

Issa, Rose. Signs of our Times: From Calligraphy to Calligraffiti. London: Merrell, in association with Rose Issa Projects, 2016.

Porter, Venetia. Word into Art: Artists of the Modern Middle East. London: The British Museum Press, 2006.

Reynolds, Dwight Fletcher, editor. The Cambridge Companion to Modern Arab Culture. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.

Rizvi, Kishwar. "On Writing: Situating the Discourse on Calligraphy in Contemporary Pakistan." In Renaissance: New Voices in Islamic Calligraphy, edited by A. Gulgee and S. Hussain, 10-13. Karachi: Oxford University Press, 2006.  

Wijdan, Ali. Modern Islamic Art: Development and Continuity. Gainesville, FL: University Press of Florida, 1997.

———. "The Status of Islamic Art in the Twentieth Century." Muqarnas: An Annual on Islamic Art and Architecture 9 (1992): 186-188.

Without Boundary: Seventeen Ways of Looking. New York: The Museum of Modern Art, 2006.

 

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת