חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  עידנו של ורמיר: ציורי ז'אנר הולנדיים במאה ה-17
  The Age of Vermeer: Dutch Genre Painting in the 17th Century                                         
0821-6156
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
קבוצה 01
סמ'  ב'1000-1200212מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר בנינגה שרה
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

במהלך המאה ה17 מתפתחת הרפובליקה ההולנדית לכדי כח כלכלי וימי באירופה. במסגרת זו מתפתח שוק אמנות מתוחכם וצומחות סוגות שונות כגון נוף, טבע דומם, דיוקן קבוצתי, החבורה העליזה, שתיינים ואיכרים. הקורס יעסוק בסוגות השונות ובקשר שלהן לתפיסות חברתיות וסוגיות פוליטיות בחברה ההולנדית של המאה ה17. נבחן את הנושאים השונים כמו גם את האמנים המתמחים בסוגות המגוונות. הקורס יעסוק באמנים מוכרים כגון רמברנדט, ורמיר, הלס, ויאן סטין כמו גם באמנים פחות מוכרים. נדון בשאלה התיאורטית והפרשנית לגבי קריאת הציורים הללו כתיאור ״אובייקטיבי״ של המציאות או כהבניה של משמעות.

Course description

During the 17th century the Dutch Republic developed into an economic and maritime power in Europe, with a flourishing art market. The genre paintings of Dutch 17th century painting evolved in this context, spanning diverse subjects such as landscape, still life, group portraiture, the merry company, drinkers and peasants. This course will examine the different genres and their relation to social perceptions and political questions of Dutch 17th century society. We will explore the different genres, as well as the artists specializing in these genres. Among the artists whose work we will consider are Rembrandt, Vermeer, Hals and Jan Steen, as well as less-known painters of the time. We will also discuss the theoretical question regarding the interpretation of these paintings as “objective” descriptions of reality as opposed to constructors of meaning.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6156-01 עידנו של ורמיר: ציורי ז'אנר הולנדיים במאה ה-17
The Age of Vermeer: Dutch Genre Painting in the 17th Century
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | ד"ר בנינגה שרה

666סילבוס מפורט/דף מידע

הפקולטה לאמנויות ע״ש יולנדה ודוד כץ

החוג לתולדות האמנות

 

עידנו של ורמיר:  הציור ההולנדי במאה ה17

The Age of Vermeer: Dutch Painting in the 17th century

סמסטר ב׳ תש״פ

 

סוג המסגרת: שיעור

שם המרצה: ד״ר שרה בנינגה

טלפון:   יימסר בהמשך

דואר אלקטרוני: sarabenninga@tauex.tau.ac.il

שעת קבלה: ימי חמישי, בתיאום מראש (שעת הקבלה מיועדת רק לסטודנטים/יות מן המניין)

 

תיאור הקורס  

במהלך המאה ה17 מתפתחת הרפובליקה ההולנדית לכדי כח כלכלי וימי באירופה. במסגרת זו מתפתח שוק אמנות מתוחכם וצומחות סוגות שונות כגון נוף, טבע דומם, דיוקן קבוצתי, החבורה העליזה, שתיינים ואיכרים. הקורס יעסוק בסוגות השונות ובקשר שלהן לתפיסות חברתיות וסוגיות פוליטיות בחברה ההולנדית של המאה ה17. נבחן את הנושאים השונים כמו גם את האמנים המתמחים בסוגות המגוונות. הקורס יעסוק באמנים מוכרים כגון רמברנדט, ורמיר, הלס, ויאן סטין כמו גם באמנים פחות מוכרים. נדון בשאלה התיאורטית והפרשנית לגבי קריאת הציורים הללו כתיאור ״אובייקטיבי״ של המציאות או כהבניה של משמעות.

During the 17th century the Dutch Republic developed into an economic and maritime power in Europe, with a flourishing art market. The genre paintings of Dutch 17th century painting evolved in this context, spanning diverse subjects such as landscape, still life, group portraiture, the merry company, drinkers and peasants. This course will examine the different genres and their relation to social perceptions and political questions of Dutch 17th century society. We will explore the different genres, as well as the artists specializing in these genres. Among the artists whose work we will consider are Rembrandt, Vermeer, Hals and Jan Steen, as well as less-known painters of the time. We will also discuss the theoretical question regarding the interpretation of these paintings as “objective” descriptions of reality as opposed to constructors of meaning.

 

דרישות הקורס

נוכחות, השתתפות, קריאת החומר, מבחן.

מרכיבי הציון הסופי

100% מבחן  (תנאי מקדים להגשת המבחן: עמידה בחובת הנוכחות. מותר להחסיר עד 3 שיעורים)

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים):

* רשימת הקריאה לכל שיעור תעודכן סופית לפני תחילת הסמסטר

שיעור 1: מבוא – הרפובליקה ההולנדית במאה ה17

Price, J. L. The Dutch Republic in the Seventeenth Century. New York, St. Martin, 1998, 1-15.

שיעור 2: גישות לאמנות הולנדית של המאה ה-17

Alpers, Svetlana. The Art of Describing. Dutch Art in the Seventeenth Century. Chicago, University of Chicago Press, 1983, xvii-xxvii.

 

שיעור 3: רמברנדט וממשיכיו

Margaret Carroll, “Civic Ideology and its Subversion: Rembrandt’s Oath of Claudius Civilis,” Art History 9 (1986): 12-35.

שיעור 4: החברה הגבוהה והחבורה העליזה

Simon Schama, “The Unruly Realm: Appetite and Restraint in Seventeenth Century Holland,” Daedalus 108 (1979): 103-123.

שיעור 5: ציורי איכרים

שיעור 6: מיפוי ותיאור הנוף

Julie Berger Hochstrasser, “Inroads to Seventeenth-Century Dutch Landscape Painting,” Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 48 (1997): 193–221.

Alpers, Art of Describing, 133-159.

שיעור 7: הקרווואג׳יסטים מאוטרכט

שיעור 8: דיוקנאות

Mariet Westermann, A Worldly Art. The Dutch Republic 1585-1718. New York: Harry N. Abrams, 1996, 131-156.

שיעור 9: ציורי אדריכלות

Timothy Trent Blade, “Two Interior Views of the Old Church in Delft,” Art Institute of Chicago Museum Studies 6 (1971): 34-50.

שיעור 10: טבע דומם

Elizabeth Alice Honig, “Making Sense of Things: On the Motives of Dutch Still Life,” Res 34 (1998): 166–83.

שיעור 11: אסכולת דלפט: ורמיר

H. Perry Chapman, “Women in Vermeer’s Home: Mimesis and Ideation,” Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 51 (2000): 236-71.

שיעור 12: ורמיר – חלק שני

שיעור 13: אסכולת דלפט: יאן סטין ועוד

Mariët Westermann, “Steen’s Comic Fictions,” in Jan Steen, Painter and Storyteller, ed. Guido Jansen. Washington: National Gallery of Art, 1996, 53-67.

 

רשימת ספרות (נתון לשינויים) 

Alpers, Svetlana. The Art of Describing. Dutch Art in the Seventeenth Century. Chicago, University of Chicago Press, 1983.

Alpers, Svetlana. Rembrandt’s Enterprise. Chicago, University of Chicago Press, 1988.

Arasse, Daniel. Vermeer. Faith in Painting. New Jersey, Princeton University Press, 1994.

Blade, Timothy Trent. “Two Interior Views of the Old Church in Delft,” Art Institute of Chicago Museum Studies 6 (1971): 34-50.

Bryson, Norman. Looking at the Overlooked. Cambridge, Harvard University Press, 1990.

Carroll, Margaret. “Civic Ideology and its Subversion: Rembrandt’s Oath of Claudius Civilis,” Art History 9 (1986): 12-35.

Chapman, H. Perry. “Women in Vermeer’s Home: Mimesis and Ideation,” Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 51 (2000): 236-71.

Chapman, H. Perry. Rembrandt’s Self-Portraits. A Study in Seventeenth-Century Identity. New Jersey, Princeton University Press, 1990.

Frantis, Wayne. Looking at seventeenth-century Dutch Art. Realism Reconsidered. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.

Frantis, Wayne. Dutch Seventeenth-Century Genre Painting. New Haven, Yale University Press, 2004.

Hochstrasser, Julie Berger. “Inroads to Seventeenth-Century Dutch Landscape Painting,” Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 48 (1997): 193–221.

Honig, Elizabeth Alice. “Making Sense of Things: On the Motives of Dutch Still Life,” Res 34 (1998): 166–83.

Jansen, Guido M. C. ed. Jan Steen: Painter and Story Teller. New Haven: Yale University Press, 1996.

De Jongh, E. Questions of Meaning. Theme and Motif in Dutch Seventeenth-Century Painting. Translated by Michael Hoyle. Leiden, Primavera, 2000.  

Liedtke, Walter. Vermeer and the Delft School. New York, Metropolitan Museum, 2001.

Price, J. L. The Dutch Republic in the Seventeenth Century. New York, St. Martin, 1998.

Riegl, Alois. The Group Portraiture of Holland. Los Angeles, Getty Research Institute for the History of Art and the Humanities, 1999 (1902),

Schama, Simon. “The Unruly Realm: Appetite and Restraint in Seventeenth Century Holland,” Daedalus 108 (1979): 103-123.

Schama, Simon. The Embarassment of Riches. Berkeley: University of California Press, 1988.  

Slive, Seymor. Dutch Painting 1600-1800. New Haven: Yale University Press, 1995.

Westermann, Mariët. A Worldly Art. The Dutch Republic 1585-1718. New York: Harry N. Abrams, 1996.

Snow, Edward. A Study of Vermeer. Berkeley, University of California Press, 1994.

Walford, E. John. Jacob van Ruisdael ans the Perception of Landscape. New Haven, Yale University Press, 1991.

Westermann, Mariët. “Steen’s Comic Fictions,” in Jan Steen, Painter and Storyteller, ed. Guido Jansen. Washington: National Gallery of Art, 1996, 53-67.

Wolf, Bryan Jay. Vermeer and the Invention of Seeing. Chicago: University of Chicago Press, 2001.

Woodall, Joana. “Status Symbols: Seventeenth-Century Netherlandish Portraiture,” Dutch Crossing 42 (1990): 34-68.

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת