חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  כיתת אמן: ארכיאולוגיה של אמנות סאונד
  Archeology of Sound Art                                                                              
0821-6023
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
קבוצה 01
סמ'  א'1000-1200120מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר ניב יונתן יצחק
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

הקורס מציע ניתוח ביקורתי של זרמי העומק האינטלקטואליים שעיצבו את הצליל ­בעת המודרנית כשדה שיח וכפרקטיקה אמנותית. במהלך הקורס נטה אוזן להדהודו של הצליל בעת המודרנית מפרספקטיבה תאורטית כפולה: בחלקו הראשון של הקורס, נעקוב אחר התפתחות המושג אמנות סאונד (sound art) ואת יחסם המורכב של אמנים/ות ליצירה האמנותית לאור הופעתן של טכנולוגיות המדיה החל מהמצאת הפונוגרף בסוף המאה ה- 19, דרך השימוש בטייפ סלילים ובמחוללי צליל בשלהי המאה ה -20 ועד לתרבות הדיגיטלית של ימינו. בחלקו השני של הקורס, נאזין וננתח את הצליל המודרני כאתר פוליטי. נבחן את הופעתן של צורות האזנה ופרקטיקות אמנותיות חדשות במאה ה 20 לאור התאוריה האסתטית/פוליטית של ז׳אק רנסייר והמשגתו את חלוקת החושי.

במהלך מפגשי הקורס נקשיב, נצפה וננתח יצירות, נקרא טקסטים מרכזיים, ונתנסה בפרקטיקות שונות של האזנה. אמנות הסאונד מכוננת מרחב לימינלי שבין רטט ומחשבה, ומעוררת (שוב) שאלות על אמת וייצוג, מהות הטכנולוגיה, מעמד התיווי והכתיבה, וגורלו של הסובייקט.

Course description

The course offers a critical listening to the intellectual undercurrents that shaped the notion of sound in our Modern episteme, both as a theoretical discourse and as an artistic practice. During the course we will lend an ear to the way in which ‘sound’ resonates in our modern era. The course will trace two main theoretical perspectives: The first part will follow the dissemination of ‘sound’ in the wake of the emergence of media technologies in the late 19th century. We will follow technological developments in sound recording and synthesis from Thomas Edison’s innovative phonograph to the digital era, and examine the way in which artists and thinkers have responded to the challenge. In the second part of the semester we will listen to the ways ‘sound’ constructs political sites. We will consider the appearance of new forms and practices of listening in the 20th century in the wake of Jacques Rancier’s distinction of the three regimes of the arts and his notion of the distribution of the senses. 

During the lectures we will listen, watch and analyze works of arts, musical compositions, and mechanical blueprints, read seminal texts by thinkers and artists and experiment with different practices of listening. In that liminal space between art and thought, the old spirits that hunt the aesthetic domain return to disturb our minds, for they invoke (yet again) questions of truth and representation, technology and mediation, the ontological status of writing, and the fate of the subject.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6023-01 כיתת אמן: ארכיאולוגיה של אמנות סאונד
Archeology of Sound Art
שנה"ל תש"ף | סמ'  א' | ד"ר ניב יונתן יצחק

666סילבוס מפורט/דף מידע

אוניברסיטת תל אביב

החוג לתולדות האמנות

 

ארכיאולוגיה של אמנות סאונד

Archeology of Sound Art

ד״ר יוני ניב

שיעור בחירה (2 ש״ס), תש״פ, סמסטר א׳, יום ב׳ 10-12, חדר 120

דואר אלקטרוני: yoni.i.niv@gmail.com

שעות קבלה: לפי תאום מראש

 

הקורס מציע ניתוח ביקורתי של זרמי העומק האינטלקטואליים שעיצבו את הצליל ­בעת המודרנית כשדה שיח וכפרקטיקה אמנותית. במהלך הקורס נטה אוזן להדהודו של הצליל בעת המודרנית מפרספקטיבה תאורטית כפולה: בחלקו הראשון של הקורס, נעקוב אחר התפתחות המושג אמנות סאונד (sound art) ואת יחסם המורכב של אמנים/ות ליצירה האמנותית לאור הופעתן של טכנולוגיות המדיה החל מהמצאת הפונוגרף בסוף המאה ה- 19, דרך השימוש בטייפ סלילים ובמחוללי צליל בשלהי המאה ה -20 ועד לתרבות הדיגיטלית של ימינו. בחלקו השני של הקורס, נאזין וננתח את הצליל המודרני כאתר פוליטי. נבחן את הופעתן של צורות האזנה ופרקטיקות אמנותיות חדשות במאה ה 20 לאור התאוריה האסתטית/פוליטית של ז׳אק רנסייר והמשגתו את חלוקת החושי.

במהלך מפגשי הקורס נקשיב, נצפה וננתח יצירות, נקרא טקסטים מרכזיים, ונתנסה בפרקטיקות שונות של האזנה. אמנות הסאונד מכוננת מרחב לימינלי שבין רטט ומחשבה, ומעוררת (שוב) שאלות על אמת וייצוג, מהות הטכנולוגיה, מעמד התיווי והכתיבה, וגורלו של הסובייקט.

 

The course offers a critical listening to the intellectual undercurrents that shaped the notion of sound in our Modern episteme, both as a theoretical discourse and as an artistic practice. During the course we will lend an ear to the way in which ‘sound’ resonates in our modern era. The course will trace two main theoretical perspectives: The first part will follow the dissemination of ‘sound’ in the wake of the emergence of media technologies in the late 19th century. We will follow technological developments in sound recording and synthesis from Thomas Edison’s innovative phonograph to the digital era, and examine the way in which artists and thinkers have responded to the challenge. In the second part of the semester we will listen to the ways ‘sound’ constructs political sites. We will consider the appearance of new forms and practices of listening in the 20th century in the wake of Jacques Rancier’s distinction of the three regimes of the arts and his notion of the distribution of the senses. 

During the lectures we will listen, watch and analyze works of arts, musical compositions, and mechanical blueprints, read seminal texts by thinkers and artists and experiment with different practices of listening. In that liminal space between art and thought, the old spirits that hunt the aesthetic domain return to disturb our minds, for they invoke (yet again) questions of truth and representation, technology and mediation, the ontological status of writing, and the fate of the subject.

 

דרישות הקורס: נוכחות והשתתפות פעילה בשיעורים, קריאה, הגשת תרגיל, תגובות קריאה, ועבודה מסכמת.

תרגיל: 20%

דוחות קריאה: 20%

עבודה מסכמת: 60%

 

מבנה הקורס

1. הקדמה. הצגת העצמי: ביוגרפיה אינטלקטואלית ואמנותית. הקדמה לאמנות סאונד ומוסיקה ניסיונית. מהלך הקורס ומסגרת מתודולוגית.

פוקו, מישל. המילים והדברים. רסלינג, 2011, 7-16.

 

2. מבוא לתורת הצליל. אקוסטיקה והשבר האפיסטמולגי של המודרניות. ההגדרה הפיסיקלית של הצליל ותכונותיו: תדר, משרעת, גוון, ומעטפת הצליל. מנגנון השמע האנושי.

 

3. פונוגרף, סרט, מכונת כתיבה. על הופעתן של טכנולוגיות המדיה. הפונוגרף כתצורת רישום, ומעבר מייצוג צליל כיחס מתמטי (פיתגורס), לרישום צליל כתופעה פיסיקלית.

Kittler, Fredric, A. Gramophone, Film, Typewriter. Stanford University Press, 1999, 1-19.

 

4. פייר שפר, טייפ הסלילים והפנומנולוגיה של הצליל. מוסיקה קונקרטית, האזנה אקוסמטית והאובייקט הסונורי.

 

Schaeffer, Pierre. “Acousmatics”, in Cox C. and Warner, D. Ed. Audio Culture: Reading in Modern Music. Continuum, 2006, 76-81.

 

5. אקוסמטיקה (המשך). תרגיל מעשי במוסיקה קונקרטית. ביקורת עבודות ודיון כיתתי.

 

6. 1945, שעת האפס: קארל-היינץ שטוקהאוזן, מחוללי צליל והסינתזה של הנפש.

 

7. מינימליזם והפונקציה של החזרה.  

 

8. קפיצה אל המרחב הדיגיטלי. ייצוג צליל על ידי מחשב. קומפוזיציה אלוגריתמית ובינה מלאכותית. דיון מסכם בתזה של קיטלר.

 

 

 

 

חלק ב: חלוקת החושי

 

9. מוסיקת המקרה. קומפוזיציה אלוגריתמית ואלאטורית, פרטיטורות גרפיות וטקסטואליות. מאסכולת ניו-יורק ועד ה .Wandelwisser

Cage, John. Silence: Lectures and Writings. Wesleyan University Press, 2011, 13-17.

Rancière, Jacques. "Metamorphosis of the Muses." from Sonic Process. A New Geography of Sound, Museum d’Art Contemporani de Barcelona. 2002, 17-29.

 

10. מוסיקת המקרה (המשך). סאונד, סביבה, אפקט. אלווין לוסייה, דויד טודור, ג׳אנט קרדיף, לורי אנדרסון ומעיין צדקה. ביצוע כיתתי של קומפוזיציה מבוססת חלל.

 

11. הפוליס. אלתור חופשי ופעולות קולקטיביות של האזנה. ג׳ון זורן, דרק ביילי, גורג׳ לואיס, פאולין אוליברוס.

 

12. קריאה ודיון כיתתי במושג חלוקת החושי של רנסייר.

רנסייר, ז׳אק. חלוקת החושי: האסתטי והפוליטי. רסלינג, 2008, 63-82.

 

13. ״זה מדבר!״: הכרות עם גוף העבודות הפרטי של האמן/מרצה וסיכום הקורס.

 

ביבליוגרפיה:

Cage, John. Silence: Lectures and Writings. Wesleyan University Press, 2011.

 

Kittler, Fredric, A. Gramophone, Film, Typewriter. Stanford University Press, 1999.

 

Rancière, Jacques. "Metamorphosis of the Muses." from Sonic Process. A New Geography of Sound, Museum d’Art Contemporani de Barcelona. 2002, 17-29.

 

Schaeffer, Pierre. “Acousmatics”, in Cox C. and Warner, D. Ed. Audio Culture: Reading in Modern Music. Continuum, 2006.

פוקו, מישל. המילים והדברים. רסלינג, 2011.

 

רנסייר, ז׳אק. חלוקת החושי: האסתטי והפוליטי. רסלינג, 2008.

 

קריאה מומלצת:

Cox, Christoph, and Daniel Warner, eds. Audio Culture, Revised Edition: Readings in Modern Music. Bloomsbury Publishing USA, 2017.  

 

Kim-Cohen, Seth. In the Blink of an Ear: Toward a non-cochlear Sonic Art. A&C Black, 2009.

 

LaBelle, Brandon. Background Noise: Perspectives on Sound Art. Bloomsbury Publishing USA, 2015.

 

Voegelin, Salomé. Listening to Noise and Silence: Towards a Philosophy of Sound Art. Bloomsbury Publishing USA, 2010.

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת