חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  נוכחים וגם נפקדים: ייצוגי אמנות האסלאם במרחב המוזיאלי הישראלי
  Present Absentees:Islamic Art representations in the Israeli museological sphere                     
0821-6007
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
קבוצה 01
סמ'  א'1200-1400206אמכסיקו - אומנויותסדנה ד"ר הגר נעמי
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

במוקד השיעור חמישה אוספים של אמנות מארצות האסלאם החל מהמאה השביעית לספירה ועד לאמנות בת זמננו: מוזיאון רוקפלר לארכיאולוגיה (ירושלים); מוצגים מהתקופה האסלאמית במוזיאון ארץ ישראל (רמת-אביב); המוזיאון לאמנות האסלאם (ירושלים); המוזיאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח (באר-שבע); הגלריה לאמנות (אום אל-פחם). במסגרת השיעור נבקר בכל אחד מחמשת האוספים, ועל סמך הביקורים והתובנות תיכתב עבודת הסיכום בסוגיות הבאות:

מהן התפיסות המדעיות, האידיאולוגיות והתקציביות העומדות מאחורי הקמת האכסניות להצגת הפריטים וכיצד הן מכתיבות את מעשה האוצרות? מי הם הפטרונים או הבעלים של המוזיאונים/האוספים? מהו המבנה המשכן את האוסף? כיצד מאורגן חלל המוזיאון? מה בין שם המוזיאון לבין התערוכות המוצגות בו וכיצד מקוטלגים/משויּיָמים המוצגים? אילו טקסטים מלווים את התערוכות ואת המוצגים? ולבסוף, מיהו קהל היעד של המוזיאון וכיצד משווק המוזיאון/האוסף/התערוכה לקהל הישראלי היהודי/הפלסטיני? באמצעות "הקריאה" הביקורתית של כתלי המוזיאונים לאמנויות ארצות האסלאם במרחב הישראלי ננסה לעמוד על שיקוף התפישות הפוליטיות, החברתיות, והתרבותיות בנות התקופה בכל מוזיאון/אוסף/תערוכה.

שלושת השיעורים הראשונים של הקורס יערכו בפקולטה לאמנויות ביום חמישי בין השעות 14:00-12:00; חמשת המפגשים הבאים יוקדשו לסיורים באוספים, שלושה בימי שישי בבוקר מ-13:30-8:30 (לפי התנועה) ושניים ביום חמישי: אחד בשעת הקורס הרגילה בין 14:00-12:00 במוז"א והשני ברוקפלר בין השעות 15:00-10:00 (חזרה לפי התנועה). המפגש האחרון של הקורס ביום 26.12.2019 ייערך בפקולטה לאמנויות, שוב בין השעות 14:00-12:00.

Course description

This course will focus on five collections of Islamic art housed Israeli museums and galleries from the 7th century to the 21st: the Rockefeller Archaeological Museum, Jerusalem; the Islamic collection at the Eretz Israel Museum, Ramat Aviv; the Museum of Islamic Art, Jerusalem; Museum of Islamic and Near Eastern Cultures, Beer-Sheva; Umm al-Fahem Art Gallery. Having visited all 5 collections, the students will be asked to write a final paper based on their insights following these guidelines: 

What were the academic, ideological and financial premises on which the 5 collections were assembled and presented? How have they dictated the curatorial practices? Who are the patrons or owners of the collections? Where are they housed? How is the museum's space organized? What is the link if at all between the name of the museum and its exhibitions? Which texts accompany the displays? And finally, who frequents the museums and how is it marketed to the different audiences? Through critical reading of the Israeli museums of art from the Islamic lands, we will conceive how the construct of each museum\collection\exhibition reflects the political, social, and cultural aspects of our time.

The first three meetings will be held on Thursday at the Faculty of the Arts between 12:00-14:00; the next five meetings will be held at each one of the museums listed, three on Friday between 8:30-13:30 at the most, one on Thursday between 12:00-14:00 (Musa) and one on Thursday between 10:00-15:00 at the most; the last meeting will be held on 26.12.2019 again at the Faculty of the Arts, between 12:00-14:00.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-6007-01 נוכחים וגם נפקדים: ייצוגי אמנות האסלאם במרחב המוזיאלי הישראלי
Present Absentees:Islamic Art representations in the Israeli museological sphere
שנה"ל תש"ף | סמ'  א' | ד"ר הגר נעמי

666סילבוס מפורט/דף מידע

הפקולטה לאמנויות

החוג לתולדות האמנות

 

נוכחים וגם נפקדים: ייצוגי אמנות האסלאם במרחב המוזיאלי הישראלי

 

Present Absentees: Islamic Art representations in the Israeli museological sphere

 

סמסטר א, תש"ף; שיעור, 2 ש"ס

 

שם המרצה: ד"ר נעמי הגר

טלפון: 054-3186379

דוא"ל: nomihe@gmail.com

שעות קבלה: בתאום מראש

 

דרישות הקורס: נוכחות בשיעורים ובסיורים על-פי תקנון הפקולטה; חובות קריאה; עבודת סיום. לא יינתן ציון לנעדרות מהסיורים.

מרכיבי הציון הסופי: 20% חובת קריאה; 80% עבודת סיום.

 

תיאור השיעור

במוקד השיעור חמישה אוספים של אמנות מארצות האסלאם החל מהמאה השביעית לספירה ועד לאמנות בת זמננו: מוזיאון רוקפלר לארכיאולוגיה (ירושלים); מוצגים מהתקופה האסלאמית במוזיאון ארץ ישראל (רמת-אביב); המוזיאון לאמנות האסלאם (ירושלים); המוזיאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח (באר-שבע); הגלריה לאמנות (אום אל-פחם). במסגרת השיעור נבקר בכל אחד מחמשת האוספים, ועל סמך הביקורים והתובנות תיכתב עבודת הסיכום בסוגיות הבאות:

 

מהן התפיסות המדעיות, האידיאולוגיות והתקציביות העומדות מאחורי הקמת האכסניות להצגת הפריטים וכיצד הן מכתיבות את מעשה האוצרות? מי הם הפטרונים או הבעלים של המוזיאונים/האוספים? מהו המבנה המשכן את האוסף? כיצד מאורגן חלל המוזיאון? מה בין שם המוזיאון לבין התערוכות המוצגות בו וכיצד מקוטלגים/משויּיָמים המוצגים? אילו טקסטים מלווים את התערוכות ואת המוצגים? ולבסוף, מיהו קהל היעד של המוזיאון וכיצד משווק המוזיאון/האוסף/התערוכה לקהל הישראלי היהודי/הפלסטיני? באמצעות "הקריאה" הביקורתית של כתלי המוזיאונים לאמנויות ארצות האסלאם במרחב הישראלי ננסה לעמוד על שיקוף התפישות הפוליטיות, החברתיות, והתרבותיות בנות התקופה בכל מוזיאון/אוסף/תערוכה.

 

שלושת השיעורים הראשונים של הקורס יערכו בפקולטה לאמנויות ביום חמישי בין השעות 14:00-12:00; חמשת המפגשים הבאים יוקדשו לסיורים באוספים, שלושה בימי שישי בבוקר מ-13:30-8:30 (לפי התנועה) ושניים ביום חמישי: אחד בשעת הקורס הרגילה בין 14:00-12:00 במוז"א והשני ברוקפלר בין השעות 15:00-10:00 (חזרה לפי התנועה). המפגש האחרון של הקורס ביום 26.12.2019 ייערך בפקולטה לאמנויות, שוב בין השעות 14:00-12:00.

 

This course will focus on five collections of Islamic art housed Israeli museums and galleries from the 7th century to the 21st: the Rockefeller Archaeological Museum, Jerusalem; the Islamic collection at the Eretz Israel Museum, Ramat Aviv; the Museum of Islamic Art, Jerusalem; Museum of Islamic and Near Eastern Cultures, Beer-Sheva; Umm al-Fahem Art Gallery. Having visited all 5 collections, the students will be asked to write a final paper based on their insights following these guidelines: 

 

What were the academic, ideological and financial premises on which the 5 collections were assembled and presented? How have they dictated the curatorial practices? Who are the patrons or owners of the collections? Where are they housed? How is the museum's space organized? What is the link if at all between the name of the museum and its exhibitions? Which texts accompany the displays? And finally, who frequents the museums and how is it marketed to the different audiences? Through critical reading of the Israeli museums of art from the Islamic lands, we will conceive how the construct of each museum\collection\exhibition reflects the political, social, and cultural aspects of our time.

 

The first three meetings will be held on Thursday at the Faculty of the Arts between 12:00-14:00; the next five meetings will be held at each one of the museums listed, three on Friday between 8:30-13:30 at the most, one on Thursday between 12:00-14:00 (Musa) and one on Thursday between 10:00-15:00 at the most; the last meeting will be held on 26.12.2019 again at the Faculty of the Arts, between 12:00-14:00.

 

נושאי הקורס

שיעור 1: מה נחשב אמנות אסלאם?  

Gülru Necipoğlu, "The Concept of Islamic Art: Inherited Discourses and New Approaches," in Islamic Art and the Museum: Approaches to Art and Architecture of the Muslim World in the Twenty-First Century, ed. by Benoit Junod, Georges Khalil, Stefan Weber and Gerhard Wolf (London: SAQI, 2012), 57-75.

 

שיעור 2: גבולות הגזרה: אזור, זמן מדיה ועוד

Nasser Rabbat, “The New Islamic Art Galleries in the Metropolitan Museum of Art.” ArtForum (2012).

  •  

שיעור 3: מבטו של הצופה בכלל ובישראל בפרט

נועה חזן, "רב-תרבותיות במוזיאון: מבט על גזע, מגדר ותצוגה בישראל", תיאוריה וביקורת 49 (2017): 66-39.

(נגיש בדעת"א)

 

שיעור 5-4: מוזיאון רוקפלר לארכיאולוגיה, ירושלים 21.11.2019

Nadia Abu El-Haj, "Producing (Arti) Facts: Archaeology and Power during the British Mandate of Palestine," Israel Studies 7/2 (2002): 33-61.(נגיש בדעת"א)

 

שיעור 7-6: המוזיאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח, באר-שבע 29.11.2019

David J. Roxburgh, "Au Bonheur des Amateurs: Collecting and Exhibiting Islamic Art, ca. 1880-

1910," Ars Orientalis 30 (2000): 9-38. (נגיש בדעת"א)

 

שיעור 8: מוזיאון ארץ ישראל, רמת-אביב 5.12.2019

אריאלה אזולאי, אימון לאמנות : ביקורת הכלכלה המוזיאלית, "הפיכת העבר לאובייקט של המצגה", (תל-אביב: הקיבוץ המאוחד, 1999), 130-111.

 

שיעור 10-9: המוזיאון לאמנות האסלאם, ירושלים 13.12.2019 

Stefan Weber, "A concert of things: Thoughts on Objects of Islamic Art in the Museum Context," in Islamic Art and the Museum: Approaches to Art and Architecture of the Muslim World in the Twenty-First Century, ed. by Benoit Junod, Georges Khalil, Stefan Weber and Gerhard Wolf (London: SAQI, 2012), 28-53.

 

שיעור 12-11: הגלריה לאמנות אום אל-פחם 20.12.2019

Nada Shabout, Modern Arab Art, Preface and ch.1 "Formation and Transformation," (Gainesville, Fl.: University of Florida Press, 2007), 13-31.

 

 

שיעור 13 ואחרון: סיכום והנחיות לכתיבת עבודת הסיכום  26.12.2019

 

קריאת רשות

גורדון, טל. "מוזיאון האסלאם: אמנות הדו-קיום." הבמה: נותנים במה לתרבות, 7.3.2016.

http://www.habama.co.il/Pages/Description.aspx?Subj=9&Area=1&ArticleId=26169.

חורי, ג'קי. "בג"ץ: המסגד בבאר שבע לא ייפתח לתפילה, אך יוקם בו מוזיאון לתרבות האסלאם". הארץ, 23.6.201.

  • .

חינסקי, שרה. "עיניים עצומות לרווחה": על תסמונת הלבקנות הנרכשת בשדה האמנות הישראלי." קולוניאליות והמצב

הפוסטקולוניאלי: אנתולוגיה של תרגום ומקור, בעריכת יהודה שנהב, 274-257. ירושלים: הוצאת הקיבוץ המאוחד

ומכון ון ליר, 2004.

ליטמן שני. "למה המוזיאון 'לתרבות האסלאם ועמי המזרח' בבאר שבע מרגיז את המוסלמים?" הארץ, 21.12.2014.

https://www.haaretz.co.il/gallery/art/.premium-1.2515860.

רייך, רוני. "לתולדות מוזיאון רוקפלר בירושלים." בתוך, ספר זאב וילנאי: מבחר מאמרים בידיעת הארץ, בעריכת אלי שילר, כרך ב', 91-83. ירושלים: אריאל, 1987.

שי, עודד. לאומיות, זיכרון, הנצחה ופולקלור: המוזיאונים והאוספים בחברה הערבית בישראל." אופקים בגיאוגרפיה 77 (2011): 88-74.

https://www.jstor.org/stable/pdf/23716722.pdf?refreqid=excelsior%3A1efd07670ff004a249853646bf603661.

שילר, אלי. "מוזיאון האסלאם בהר הבית." בתוך, הר הבית ואתריו, בעריכת אלי שליר. ירושלים: אריאל, 1989.

 

Emek Shaveh. "The Rockefeller Museum and Its Collections: A debate." Palestine Exploration Quarterly (2016).

http://web.a.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=e4e57e6b-ad19-4250-b2df-efe175472e96%40sessionmgr4009.

Gal-Ezer, Miri. "The Third Space? From Modern Art Gallery to Modern Museum in Umm El-Fahem." in Memory and Ethnicity: Ethnic Museums in Israel and the Diaspora, edited by Emanuela Trevisan Semi, Dario Miccoli and Tudor Parfitt, 121-169. Newcastle upon Tyne, U.K.: Cambridge Scholars Publishing, 2013.

http://web.b.ebscohost.com/ehost/ebookviewer/ebook/bmxlYmtfXzY4NTc5NV9fQU41?sid=dcb13284-d149-4294-9c24-c206292e3ad2@pdc-v-sessmgr01&vid=0&format=EB&lpid=lp_v&rid=0

Junod, Benoit; Khalil, Georges; Weber, Stephan; and Gerhard Wolf (eds.). Islamic Art and the Museum: Approaches to Art and Architecture of the Muslim World in the Twenty-First Century. London: SAQI, 2012.

Komaroff, Linda. "Exhibiting the Middle East: Collections and Perceptions of Islamic Art." Ars Orientalis 30 (2000): 1-8.

Lewis, Michael J. "Islam by Any Other Name." New Criterion 30, no. 4 (December 2011): 1-6. https://search.proquest.com/docview/1036058240?rfr_id=info%3Axri%2Fsid%3Aprimo.

Pelletier, Mary. "Site of Conflict." Apollo 186, no. 655 (2017): 34-36.

https://search.proquest.com/docview/1912545150/fulltextPDF/FBCE0A6FE95D4438PQ/1?accountid=14765.

Reich, Ronny. "The Rockefeller Museum in Jerusalem and the 'Monkey War'." Journal of the Israel

Prehistoric Society 31 (2001): 219-226.

St. Laurent, Beatrice. "Reconciling National and International Interests: The Rockefeller Museum and Its Collections." Journal of Eastern Mediterranean Archaeology and

Heritage Studies no. 5, (2017).

https://muse.jhu.edu/article/649731/pdf.

Vernoit, Stephan. Discovering Islamic Art: Scholars, Collectors and Collections, 1850-1950. London:

I. B. Tauris, 2000.

 

Oleg Grabar, "The Role of the Museum in the Study and Knowledge of Islamic Art," in Islamic Art and the Museum: Approaches to Art and Architecture of the Muslim World in the Twenty-First Century, ed. by Benoit Junod, Georges Khalil, Stefan Weber and Gerhard Wolf (London: SAQI, 2012), 17-27.

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת