חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  הערות שוליים חזותיות: בין טקסט ותמונה באמנות הרנסנס והבארוק
  Visual Footnotes: Between Word and Image in Renaissance and Baroque Art                              
0821-5948
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
קבוצה 01
סמ'  א'1600-2000200מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר צולקמן תמר
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

איך ניתן להבין את היצור השטני, כסת הדיו והעיט בחלקו התחתון של ציור ״סן יוחנן בפטמוס״ של הירונימוס בוש? מדוע ברויגל האב מיקם את הטרובדור המנגן בלוטה ואת בת לוויתו הפוצחת בשירה, בפינה הימנית התחתונה של ״נצחון המוות״ שלו? מה עושה הפוטו הנשען על טלסקופ בפינה הימנית התחתונה של ״האימפריה של פלורה״ של ניקולא פוסין? ואיך עלינו להבין את שני השרקנים המלחחים עלי גפן ממש מתחת לדמותו של מרס בציורם של רובנס וברויגל ״החזרה מהמלחמה: מרס מפורק מנשקו על-ידי ונוס״? האמנם ניתן להבין את כל אלה באמצעות הפירוש האיקונוגרפי בלבד? האם למיקום הפרטים הללו וליחס בינם לבין ״גוף״ הציור יש משמעות?

עם ההמצאה והפיתוח של הדפוס ושל הספרים המודפסים, התפתחה גם התפיסה המודרנית של ״הערת השוליים״ מתוך הפרדיגמות המסורתיות של הקומנטר.  טקסטים שמהווים הערות שוליים הוספו על מנת להכיר במגוון המקורות, להביא אותם בפני הקורא, ולשלול ביקורת. באותו זמן, ההמצאה של הדפוס ושל הספרים המודפסים, אפשרו התפתחות שתביא בסופו של דבר להמצאת סוגות ׳טקסט-תמונה׳ חדשות. האמבלמות, האימפרזות, או ההרוגליפים הרנסנסיים, השתלבו, נקשרו, ותרמו למפעלות האינטלקטואלים של ההומניזם. כתוצאה מכך, לא זו בלבד שסופרים ואמנים שיתפו פעולה על מנת להציע צורות חזותיות חדשות של ייצור ידע, אלא אימצו זה את כליו וצורותיו של זה: באותו אופן שאנשי העט השתמשו בביטויים ויזואלים על מנת לעצב את רעיונותיהם בכתב, גם אמנים אימצו כלים רטוריים והשתמשו בהם ביצירותיהם.

מטרתנו בסמינר זה תהייה לזהות ולחקור את השימוש ׳בהערות שוליים חזותיות׳ – מסר מתומצת המצוי בתוך קונטקסט חזותי רחב יותר – באמנות הרנסנס והבארוק. בהתאם להגדרה המילונית המודרנית של הערת השוליים ״כהערה או מובאה מסבירה או מתעדת המצויה בתחתית העמוד, המתייחסת לחלק מוגדר של הטקסט בדף״ נחקור וננתח ביטויים חזותיים אלה בהקשר של הפרקטיקה והמחשבה ההומניסטית, על מנת להציע הבנה חדשה של האסטרטגיות של האמן-ההומניסט של המאה ה-16 וה-17.

Course description

What is the meaning of the devilish-like creature, the inkwell and the eagle at the bottom of Hieronymus Bosch’s ‘Saint John on Patmos’? Why did Bruegel the Elder placed a troubadour playing a lute while his lady sings, at the bottom right corner of his ‘Triumph of Death’? What does the little putto, in the right bottom corner of Nicolas Poussin’s ‘The Empire of Flora’ do, leaning on a telescope? And how can we understand the two guinea pigs nibbling wine-leaves just beneath the figure of Mars in Bruegel’s and Rubens’ The Return from War: Mars Disarmed by Venus‘? Can all these be interpreted by iconography alone? Does the place of all these details in relation to the ‘main body’ of the pictures have a meaning?

With the invention and development of print and printed books, the textual paradigms of the traditional commentary evolved into the more modern and academic concept of the "Footnote." Texts with actual endnotes were added in order to acknowledge the diversity of the sources used, to quote them for the readers’ benefit, and to refute critics. Simultaneously, the invention of print and printed books, permitted the opening of a course that would eventually produce new word-image genres. Emblems, Impresa, or the renaissance hieroglyphics, all of which had been interwoven with, connected to, and promotors of, the humanistic endeavor and its intellectual enterprises. Consequently, not only did authors and artists collaborat in order to offer a new visual form of knowledge production, but assumed each other’s tools and forms into their own separate works: not only men of letters used pictorial expressions to formulate their ideas in their writings, but also artists used rhetorical tools in their artworks.

This seminar aims to identify and explore the use of visual ‘footnote’ - a compact message within a broader visual context – in Renaissance and Baroque Art. In accordance with the modern concept of the “footnote,” as defined by the dictionary, as “an explanatory or documenting note or comment at the bottom of a page, referring to a specific part of the text on the page,” we will explore and analyze such visual expressions in the context of humanistic thought and practice, seeking thus new understanding of the humanistic artists’ strategies of the 16th and 17th century.

 

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-5948-01 הערות שוליים חזותיות: בין טקסט ותמונה באמנות הרנסנס והבארוק
Visual Footnotes: Between Word and Image in Renaissance and Baroque Art
שנה"ל תש"ף | סמ'  א' | ד"ר צולקמן תמר

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

הערות שוליים חזותיות: בין טקסט ותמונה באמנות הרנסנס והבארוק

Visual Footnotes: Between Word and Image in Renaissance and Baroque Art

 

סמסטר א' תש״פ

סמינר מ.א

4 ש"ס

שם המרצה: דר' תמר צ'ולקמן (Dr. Tamar Cholcman)

דואר אלקטרוני:   cholcman@tauex.tau.ac.il

שעות קבלה:   

 

בניין:  מקסיקו             

חדר:

לפי תאום מראש  

 

 

 

איך ניתן להבין את היצור השטני, כסת הדיו והעיט בחלקו התחתון של ציור ״סן יוחנן בפטמוס״ של הירונימוס בוש? מדוע ברויגל האב מיקם את הטרובדור המנגן בלוטה ואת בת לוויתו הפוצחת בשירה, בפינה הימנית התחתונה של ״נצחון המוות״ שלו? מה עושה הפוטו הנשען על טלסקופ בפינה הימנית התחתונה של ״האימפריה של פלורה״ של ניקולא פוסין? ואיך עלינו להבין את שני השרקנים המלחחים עלי גפן ממש מתחת לדמותו של מרס בציורם של רובנס וברויגל ״החזרה מהמלחמה: מרס מפורק מנשקו על-ידי ונוס״? האמנם ניתן להבין את כל אלה באמצעות הפירוש האיקונוגרפי בלבד? האם למיקום הפרטים הללו וליחס בינם לבין ״גוף״ הציור יש משמעות?

עם ההמצאה והפיתוח של הדפוס ושל הספרים המודפסים, התפתחה גם התפיסה המודרנית של ״הערת השוליים״ מתוך הפרדיגמות המסורתיות של הקומנטר.  טקסטים שמהווים הערות שוליים הוספו על מנת להכיר במגוון המקורות, להביא אותם בפני הקורא, ולשלול ביקורת. באותו זמן, ההמצאה של הדפוס ושל הספרים המודפסים, אפשרו התפתחות שתביא בסופו של דבר להמצאת סוגות ׳טקסט-תמונה׳ חדשות. האמבלמות, האימפרזות, או ההרוגליפים הרנסנסיים, השתלבו, נקשרו, ותרמו למפעלות האינטלקטואלים של ההומניזם. כתוצאה מכך, לא זו בלבד שסופרים ואמנים שיתפו פעולה על מנת להציע צורות חזותיות חדשות של ייצור ידע, אלא אימצו זה את כליו וצורותיו של זה: באותו אופן שאנשי העט השתמשו בביטויים ויזואלים על מנת לעצב את רעיונותיהם בכתב, גם אמנים אימצו כלים רטוריים והשתמשו בהם ביצירותיהם.

מטרתנו בסמינר זה תהייה לזהות ולחקור את השימוש ׳בהערות שוליים חזותיות׳ – מסר מתומצת המצוי בתוך קונטקסט חזותי רחב יותר – באמנות הרנסנס והבארוק. בהתאם להגדרה המילונית המודרנית של הערת השוליים ״כהערה או מובאה מסבירה או מתעדת המצויה בתחתית העמוד, המתייחסת לחלק מוגדר של הטקסט בדף״ נחקור וננתח ביטויים חזותיים אלה בהקשר של הפרקטיקה והמחשבה ההומניסטית, על מנת להציע הבנה חדשה של האסטרטגיות של האמן-ההומניסט של המאה ה-16 וה-17.

 

What is the meaning of the devilish-like creature, the inkwell and the eagle at the bottom of Hieronymus Bosch’s ‘Saint John on Patmos’? Why did Bruegel the Elder placed a troubadour playing a lute while his lady sings, at the bottom right corner of his ‘Triumph of Death’? What does the little putto, in the right bottom corner of Nicolas Poussin’s ‘The Empire of Flora’ do, leaning on a telescope? And how can we understand the two guinea pigs nibbling wine-leaves just beneath the figure of Mars in Bruegel’s and Rubens’ The Return from War: Mars Disarmed by Venus‘? Can all these be interpreted by iconography alone? Does the place of all these details in relation to the ‘main body’ of the pictures have a meaning?

With the invention and development of print and printed books, the textual paradigms of the traditional commentary evolved into the more modern and academic concept of the "Footnote." Texts with actual endnotes were added in order to acknowledge the diversity of the sources used, to quote them for the readers’ benefit, and to refute critics. Simultaneously, the invention of print and printed books, permitted the opening of a course that would eventually produce new word-image genres. Emblems, Impresa, or the renaissance hieroglyphics, all of which had been interwoven with, connected to, and promotors of, the humanistic endeavor and its intellectual enterprises. Consequently, not only did authors and artists collaborat in order to offer a new visual form of knowledge production, but assumed each other’s tools and forms into their own separate works: not only men of letters used pictorial expressions to formulate their ideas in their writings, but also artists used rhetorical tools in their artworks.

This seminar aims to identify and explore the use of visual ‘footnote’ - a compact message within a broader visual context – in Renaissance and Baroque Art. In accordance with the modern concept of the “footnote,” as defined by the dictionary, as “an explanatory or documenting note or comment at the bottom of a page, referring to a specific part of the text on the page,” we will explore and analyze such visual expressions in the context of humanistic thought and practice, seeking thus new understanding of the humanistic artists’ strategies of the 16th and 17th century.

 

 

 

 

מרכיבי הציון: עבודה סמינריונית או רפרט (בהתאם לבחירת הסטודנט/ית).

מטלות הקורס: רפרט ועבודה כתובה

מטלות קריאה: במהלך הסמסטר יצוינו מאמרים שהם בגדר חובה ממפגש למפגש.

רשימת נושאים: רשימת נושאים לעבודות תינתן בתחילת הסמסטר. יחד עם זאת, סטודנטים מוזמנים להציע נושאים משלהם עפ"י תחומי עניין, ובתיאום עם המרצה.

 

רשימה בבליוגרפית (ראשונית)

 

  1. Adams, Alison, ed. Emblems and Art History: Nine Essays. Glasgow: Glasgow University Press, 1996.
  2. Alpers, Svetlana. The Art of Describing Dutch Art in the Seventeenth Century. Chicago: University of Chicago Press, 1985.
  3. Alpers, Svetlana. The Making of Rubens. New Haven: Yale University Press, 1995.
  4. Amelang, James. The Flight of Icarus: Artisan Autobiography in Early Modern Europe. Stanford: Stanford University Press, 1998.
  5. Baer, Ronni, ed., Gerrit Dou, 1613-1675: Master Painter in the age of Rembrandt.  With contribution by Arthur K. Wheelock Jr. and Annetje Boersma. New Haven and London: Yale University Press, 2000. Published in conjunction with the exhibition of the same name, shown at the National Gallery of Art, Washington, Dulwich Picture Gallery, London and the Royal Cabinet of Painting Mauritshuis, The Hague.
  6. Bath, Michael. “Emblems into Art: The Painting of Lorna McIntosh.” Emblematica: An Interdisciplinary Journal for Emblem Studies 15 (2007): 399–410.
  7. Bath, Michael. Speaking Pictures. English Emblem Books and Renaissance Culture. London and New York: Longman, 2006.
  8. Bath, Michael. “Vaenius Abroad: English and Scottish Reception of the Emblemata Horatiana.” In Anglo-Dutch Relations in the Field of the Emblem, edited by Bart Westerweel, 87–106. Leiden: Brill, 1997.
  9. Bedaux, Jan Baptist. The Reality of Symbols: Studies in the Iconology of Netherlandish Art, 1400-1800. Maarssen: Gary Schwartz/SDU, 1990.
  10. Berger, Susanna. The Art of Philosophy: Visual Thinking in Europe from the Late Renaissance to the Early Enlightenment. Princeton: Princeton University Press, 2017.
  11. Blair, Ann, and Anja-Silvia Goeing, eds. For the sake of learning: essays in honor of Anthony Grafton. Leiden; Boston: Brill, 2016.
  12. Boer, Wietse de, Karl A.E. Enenkel, and Walter S. Melion. Jesuit image theory. Leiden; Boston: Brill, 2016.
  13. Brisman, Shira, Albrecht Dürer and the Epistolary Mode of Address. Chicago: University of Chicago Press, 2016.
  14. Brisman, Shira. “The image that wants to be read: an invitation for interpretation in a drawing by Albrecht Dürer.” Word & Image 29, no. 3 (2013): 273-303.
  15. Buvelot, Quentin, Otto Naumann, Peter van der Ploeg and Beverley Jackson. Frans van Mieris, 1635-1681. The Hague and Washington: Royal Picture Gallery Mauritshuis, 2005.
  16. Chapman, H. Perry, Wouter Th. Klock, and Arthur K. Wheelock Jr. eds. Jan Steen. Painter and a Storyteller. New Haven and London: Yale University Press, 1996. Published in conjunction with the exhibition of the same name, shown at the National Gallery of Art, Washington and the Rijksmuseum, Amsterdam.
  17. Cholcman, Tamar. Art on Paper: The Triumphal Entry of the Archdukes Albert and Isabella into Antwerp, 1599. Turnhout: Brepols Publishers, 2014.
  18. Cholcman, Tamar. “The Reading of Triumphal Entries’ Emblems: Emblems as Footnotes.” Word and Image 31, no. 3 (2015): 350-361.
  19. Cholcman, Tamar. “The Riddle of the Witch of Triumph – The Witch as the Ally of Reason.” SOURCE: Notes in the History of Art 34, no. 4 (2015): 10-16.
  20. Clements, Robert John. Picta poesis: Literary and Humanistic Theory in Renaissance Emblems Books. Rome: Edizioni di storia e letteratura, 1960.
  21. Cropper, E. and C. Dempsey. Nicolas Poussin: Friendship and the love of painting. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1996.
  22. Daly, Peter M. The Emblem in Early Modern Europe. Contributions to the Theory of Emblem. Burlington: Ashgate, 2014.
  23. Daly, Peter M. and Daniel S. Russell, eds. Emblematic Perceptions: Essays in Honour of William S. Hechsher, on the Occasion of his Ninetieth Birthday. Baden-Baden: Verlag V. Koerner, 1997.
  24. Daly, Peter M., Karl Joseph Höltgen, and Wolfgang Lottes, eds. Word and Visual Imagination: Studies in the Interaction of English Literature and the Visual Arts. Erlangen: Universitätsbund Erlangen-Nürnberg, 1988.
  25. Davidson, Peter and Alison Saunders, eds. Visual Words and Verbal Pictures: Essays in Honour of Michael Bath. Glasgow: University of Glasgow Press, 2005.
  26. Doundes, A. and C.A. Stibbe. The Art of Mixing Metaphors: A Folkloristic Interpretation of the Netherlandish Proverbs by Pieter Bruegel the Elder. Helsinki: Suomalainen Tiedeakatemia, 1981.
  27. Frantis, Wayne. Dutch Seventeenth-Century Genre Paintings: Its Stylistic and Thematic Evolution. London and New Haven: Yale University Press, 2004.
  28. Frantis, Wayne, ed. Looking at Seventeenth-Century Dutch Art; Realism Reconsidered. Cambridge and New York: Cambridge University Press, 1997.
  29. Grafton, Anthony. Leon Battista Alberti: master builder of the Italian Renaissance. New York: Hill and Wang, 2000.
  30. Grafton, Anthony. Worlds made by words: scholarship and community in the modern West. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2009.
  31. Graham, David. “Emblema multiplex: Towards a Typology of Emblematic Forms, Structures and Functions.” In Emblem Scholarship: Directions and Developments, edited by Peter Daly, 131–58. Turnhout: Brepols, 2005.
  32. Grove, Laurence. Emblems and Seventeenth-century French Literature. Charlottesville, VA: Rookwood Press, 2000.
  33. Hecht, Peter. De Hollandse fijnschilders. Van Gerard Dou tot Adriaen van der Werff. Maarssen: Gary Schwartz/SDU; Amsterdam: Rijksmuseum, 1989. Published in conjunction with the exhibition of the same name, shown at the Rijksmuseum, Amsterdam.
  34. Held, Julius. The Oil Sketches of Peter Paul Rubens: A Critical Catalogue. 2 vols. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1980.
  35. Jansen, Jeroen. “The Emblem Theory and Audience of Jacob Cats.” In The Emblem Tradition and the Low Countries. Selected Papers of the Leuven International Emblem Conference, 18–23 August, 1996, edited by J. Manning, K. Porteman, and M. Van Vaeck, 227–42. Turnhout: Brepols, 1999. 
  36. Jongh, Eddy de, Questions of Meaning; Theme and Motif in Dutch Seventeenth-Century Painting, translated and edited by Michael Hoyle. Leiden: Primavera Press, 2000.
  37. Jongh, Eddy de, and Ger Luijten. Mirror of Everyday Life. Genreprints in the Netherlands 1550-1700, translated by Michel Hoyle. Ghent: Snoeck-Ducaju, 1997.
  38. Keiser, Peter, Wolfgang Bernd, J. Müller, and Eddy de Jongh. Die Sprache der Bilder. Tealität und Bedeutung in der niederländischen Malerei des 17 Jahrhunderts. Ausstellung im Herzog Anton Ulrich-Museum Braunschweig (6 Sep. bis 5 Nov. 1978). Braunschweig: Herzog-Anton-Ulrich-Museum, 1978.
  39. Loach, Judi. “On Words and Walls.” In An Interregnum of the Sign: The Emblematic Age in France. Essays in Honour of Daniel S. Russell, edited by David Graham, 149–70. Glasgow: Glasgow University Press, 2001.
  40. Long, Pamela O. Artisan/practitioners and the rise of the new sciences, 1400-1600. Corvallis, OR: Oregon State University Press, 2011.
  41. Long, Pamela O. “Trading Zones in Early Modern Europe.” Isis: Journal of the History of Science in Society 106.4 (2015): 840-847.
  42. Manning, John. The Emblem. London: Reaktion, 2002.
  43. Marr, Alexander. Between Raphael and Galileo: Mutio Oddi and the Mathematical Culture of Late Renaissance Italy. Chicago: The University of Chicago Press, 2011.
  44. McKeown, Simon, ed. Otto Vaenius and his Emblem Books (Glasgow Emblem Studies 15). Glasgow: Stirling Maxwell Centre for the Study of the Word/Image Cultures, 2012.
  45. Meadow, Mark A. Pieter Bruegel the Elder's Netherlandish Proverbs and the Practice of Rhetoric. Zwolle: Waanders, 2002.
  46. Meganc, Tine Luk. Erudite eyes: friendship, art and erudition in the network of Abraham Ortelius (1527-1598). Leiden; Boston: Bril, 2017.
  47. Melion, Walter S. “Introduction: The Jesuit Engagement with the Status and Functions of the Visual Image.” In Jesuit image theory, edited by W. de Boer, K. A. E. Enenkel, and W. Melion. Leyden; Boston: Brill, 2016: 1-49.
  48. Melion, Walter S. "Venus/Venius: On the Artistic Identity of Otto Vaenius and His Doctrine of the Image.” In Otto Vaenius and His Emblem Books, edited by S. McKeown, 1-53. Glasgow: Stirling Maxwell Centre for the Study of the Word/Image Cultures, 2012.
  49. Montias, John Michael. Vermeer and His Milieu: A Web of Social History. Princeton, NJ: Princeton University Press, 2018.
  50. Morford, Mark. Stoics and Neostoics: Rubens and the Circle of Lipsius. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1991.
  51. Pinkus, Karen. Picturing Silence: Emblem, Language, Counter-Reformation Materiality. Michigan: University of Michigan Press, 1996.
  52. Pinson, Yona. “Hans Holbein the Younger’s Marginal Drawings for Erasmus’s Praise of Folly (Basel, 1515): Pre-Emblematic Patterns.” Emblematica: Essays in Word and Image 1 (2017): 191-215.
  53. Pinson, Yona. The Fools' Journey: A Myth of Obsession in Northern Renaissance Art. Turnhout: Brepols Publishers, 2008.
  54. Praz, Mario. Studies in Seventeenth-Century Imagery. Rome: Edizioni di Storia e Letteratura, 1939.
  55. Russell, Daniel. Emblematic Structures in Renaissance French Culture. Toronto: University of Toronto Press, 1995.
  56. Russell, Daniel. “Perceiving, Seeing, and Meaning: Emblems and Some Approaches to Reading Early Modern Culture.” In Aspects of Renaissance and Baroque Symbol Theory, 1500-1700, edited by Peter M. Daly and John Manning, 77-92. New York: AMS, 1999.
  57. Salomon, Nanette. Shifting Priorities: Gender and Genre in Seventeenth-Century Dutch Painting. Stanford: Stanford University Press, 2004. 
  58. Schama, Simon. The Embarrassment of the Riches: An interpretation of Dutch culture in the Golden Age. New York: Alfred A. Knopf, 1987.
  59. Schöne, Albrecht. “Emblem Theory.” Deutsche Vierteljahrsschrift für Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte 37 (1963): 197-321.
  60. Seth, Lennart. “Vermeer och van Veens Amorum Emblemata.” Konsthistorisk tidskrift/Journal of Art History 49, issue 1 (1980): 17-40.
  61. Silver, Larry, ed. Grand Scale: Monumental Prints in the Age of Durer and Titian. Wellesley: Davis Museum Center, Wellesley College, 2008.
  62. Silver, Larry. Marketing Maximilian: The Visual Ideology of a Holy Roman Emperor. Princeton, NJ: Princeton University Press, 2008.
  63. Silver, Larry. Pieter Bruegel. New York: Abbeville Press, 2011.
  64. Silver, Larry and Aneta Georgievska-Shine. Rubens, Velázquez, and the King of Spain. Farnham: Ashgate, 2014.
  65. Silver, Larry and Jeffrey Chipps Smith. The Essential Dürer. University of Pennsylvania Press, 2010.
  66. Silver, Larry and Pamela H. Smith. “Splendor in the Grass. The Powers of Nature and Art in the Age of Dürer,” In Merchants and Marvels. Commerce, Science, and Art in Early Modern Europe, edited by Pamela Smith and Paula Findlen, 29-62. New York/ London: Routledge, 2002.
  67. Simson, Otto Georg von. Peter Paul Rubens (1577–1640): Humanist, Maler und Diplomat, Berliner Schriften zur Kunst 8. Mainz, Germany: von Zabern, 1996. 
  68. Smith, Jeffrey Chipps. Dürer. London: Phaidon Press, 2012.
  69. Smith, Jeffrey Chipps. Renaissance & Reformation: German Art in the Age of Dürer and Cranach. Munich: Prestel Publishing, 2016.
  70. Smith, Jeffrey Chipps. “Rubens, Bishop Veit Adam von Gepeckh, and the Freising High Altar, 1623‒1625.” In The Age of Rubens: Diplomacy, Dynastic Politics and the Visual Arts in Early Seventeenth-Century Europe, edited by L. Duerloo and M. Smuts, 261-74, 302. Turnhout: Brepols, 2016.
  71. Smith, Jeffrey Chipps. “The 2010 Josephine Waters Bennett Lecture: Albrecht Dürer as Collector,” in Renaissance Quarterly 64 (2011): 1-49.
  72. Smith, Pamela H. The Body of the Artisan: Art and Experience in the Scientific Revolution. Chicago and London: The University of Chicago Press, 2004.
  73. Smith, Pamela H. The Business of Alchemy: Science and Culture in the Holy Roman Empire. Princeton: Princeton University Press, 1994.
  74. Smith, Pamela H. and Benjamin Schmidt. Making Knowledge in Early Modern Europe: Practices, Objects, and Texts, 1400-1800. Chicago: University of Chicago Press, 2008.
  75. Sullivan, Margaret A. “Bruegel's "Misanthrope": Renaissance Art for a Humanist Audience.” Artibus et Historiae 13, no. 26 (1992): 143-162.
  76. Sullivan, Margaret A. “Bruegel’s Proverbs: Art and Audience.” The Art Bulletin 73.3 (1991): 431-466.
  77. Sutton, Peter C., ed. Masters of Seventeenth Century Dutch Genre Paintings. Philadelphia: Philadelphia Museum of Art, 1984. Published in conjunction with the exhibition of the same name, shown at the Philadelphia Museum of Art, Gemäldegalerie, Staatliche Museen Preussischer Kulturbesitz, Berlin (West), and the Royal Academy of Arts, London.
  78. Taylor Cashion, Debra and Henry Luttikuizen and Ashley West, eds. The Primacy of the Image in Northern European Art, 1400-1700. Essays in Honor of Larry Silver. Leyden; Boston: Brill, 2017.
  79. Wade, Mara R. “From Flensburg to Constantinople: Cosmopolitanism and the Emblem in Malchior Lorck’s Self-Portrait.” In The Sides of the North. An Anthology in Honor of Professor Yona Pinson, edited by Tamar Cholcman and Assaf Pinkus, 20-41. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2015.
  80. Wade, Mara R. and G. F. Strasser, eds. Die Domänen des Emblems: Ausserliterarische Anwendungen der Emblematik. Wiesbaden: Harrassowitz, 2004.
  81. Warncke, Carsten-Peter. Sprechende Bilder – sichtbare Worte. Das Bildverständnis in der frühen Neuzeit. Wiesbaden: Otto Harrassowitz, 1987.
  82. Warncke, Carsten-Peter. Symbol, Emblem, Allegorie. Die zweite Sprache der Bilder. Köln: Deubner Verlag für Kunst, Theorie & Praxis, 2005.
  83. Wesseling, Ari. Devices, Proverbs, Emblems: Hadrianus Junius’ “Emblemata” in the Light of Erasmus’ “Adagia.” Leiden; Boston: Brill, 2011.
  84. Wesseling, Ari. “Testing Modern Emblem Theory: The Earliest Views of the Genre (1564–1566).” In The Emblem Tradition and the Low Countries: Selected Papers of the Leuven International Emblem Conference, 18–23 August, 1996, edited by J. Manning, K. Porteman and M. Van Vaeck, 3–22. Turnhout: Brepols, 1999.
  85. Westermann, Mariët. The Amusement of Jan Steen: Comic Painting in the Seventeenth-Century. Zwolle: Waanders, 1997.
  86. Wheelock, Arthur K., Jr, with contribution by Alison McNeil Kettering, Arie Wallert, and Marjorie E. Wieseman. Gerard ter Borch. New Haven and London: Yale University Press, 2005.

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת