חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  אמנויות הנסתר באסלאם :מאגיה, אסטרולוגיה ושדים
  The Occult Arts in Islam: Magic, Astrology and Demons                                                
0821-5023
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
קבוצה 01
סמ'  א'1200-1400117מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר קפיטיקין לב אריה
סמ'  א'1400-1600200מכסיקו - אומנויותסמינר
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

כשהקיסר המוגולי הומאיון רצה לפלוש לקשמיר, הוא נועץ בקוראן פותח אותו בדף אקראי. אך הספר הקדוש בישר רעות, והקיסר דחה את הפלישה. תפיסות ופרקטיקות מאגיה שונות רווחו באסלאם בימי הביניים. אלו כללו חיזוי-עתידות באמצעות ספרים (bibliomancy), מיפוי אסטרולוגי של פלנטות וכוכבים, פשר-חלומות, ופנייה לכוחות נסתרים ומתווכים: מלאכים, שדים וג׳ינים או ׳עין הרע׳. למרות זאת, המאגיה לעיתים קרובות נתפסה כחלק ממדעי הטבע, הרפואה והדת באסלאם. משום כך, ביטוייה החזותיים נפוצים על פני אמנויות האסלאם: מקמיעות וחותמות פרטיים עד לחיות אפוטרופאיות שעיטרו כלי-נשק ושערי ערים; מ׳סיפורי נביאים׳ מאויירים עד לכתבי-יד אסטרולוגיים; ומתכשיטי מלכות – עד לכלים שימושיים כמו מראות וקערות מאגיות.

הסמינר ינסה לענות על השאלות: כיצד מגדירים מאגיה, וכיצד התייחס אליה הממסד הדתי? מה ׳אסלאמי׳ בדיוק במאגיה האסלאמית, וכיצד נתגלגלה בה מורשת העולם העתיק והקלאסי? האם יצירות מאגיות משקפות תרבות ׳חצרונית׳ או ׳עממית׳, ומי היו פטרוניהן ומשתמשיהן במונחי מעמד ומגדר? האם מאגי סונית ושיעית שונות זו מזו מבחינה חזותית? האם היו זיקות או שיתוף אמנותי בין המאגיה האסלאמית למאגיה יהודית ונוצרית?

 

Course description

When Mughal Emperor Humayun wished to invade Kashmir, he sought guidance from the Koran opening it on a random page. But the Holiest Book forebode ill tidings, so that the emperor had to postpone the invasion. Various magical concepts and practices prevailed in medieval Islam. They included: fortune-telling by the means of books (bibliomancy), the astrological mapping of planets and stars, dream divination, and solicitation of esoteric and intermediary powers: angels, demons and jinns or the ‘evil eye’. Nevertheless, magic was often understood to form part of the natural sciences, medicine and religion in Islam. Hence, its visual expressions were disseminated widely across Islamic arts: from private seals and talismans – to apotropaic animals that adorned weaponry and city-gates; from illustrated ‘Stories of the Prophets’ – to astrological manuscripts; and from kingly jewelry – to mundane utensils like mirrors and magical bowls.

 

The seminar will attempt answering the questions: How does one define ‘magic’, and how religious orthodoxy viewed it? What precisely is ‘Islamic’ about Islamic magic, and how it perpetuates antique and ancient magical traditions? Do magical artworks reflect ‘courtly’ or ‘popular’ milieus, and who were their patrons and users in terms of class and gender? Did Sunni magic differ visually from Shi‘i magic? Did artistic intersharing or relations took place amongst Islamic magic and Jewish and Christian ones?  

  

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-5023-01 אמנויות הנסתר באסלאם :מאגיה, אסטרולוגיה ושדים
The Occult Arts in Islam: Magic, Astrology and Demons
שנה"ל תש"ף | סמ'  א' | ד"ר קפיטיקין לב אריה

666סילבוס מפורט/דף מידע

אמנויות הנסתר באסלאם: מאגיה, אסטרולוגיה ושדים

The Occult Arts in Islam: Magic, Astrology and Demons

0821.5023

סמסטר א', תש״פ 2019–2020

                 המסגרת: סמינר מ.א. 4 ש"ס  (ניתן לקחת גם סמינר ב.א. בכפוף באישור יועץ החוג והמרצה)

 

שם המרצה: ד"ר אריה לב קפיטייקין               

דוא"לlevkapit@gmail.com

שעות קבלה / מיקום: ימים א׳/ד׳, בתיאום מראש עם המרצה בדוא"ל.

 

תיאור הקורס:  

כשהקיסר המוגולי הומאיון רצה לפלוש לקשמיר, הוא נועץ בקוראן פותח אותו בדף אקראי. אך הספר הקדוש בישר רעות, והקיסר דחה את הפלישה. תפיסות ופרקטיקות מאגיה שונות רווחו באסלאם בימי הביניים. אלו כללו חיזוי-עתידות באמצעות ספרים (bibliomancy), מיפוי אסטרולוגי של פלנטות וכוכבים, פשר-חלומות, ופנייה לכוחות נסתרים ומתווכים: מלאכים, שדים וג׳ינים או ׳עין הרע׳. למרות זאת, המאגיה לעיתים קרובות נתפסה כחלק ממדעי הטבע, הרפואה והדת באסלאם. משום כך, ביטוייה החזותיים נפוצים על פני אמנויות האסלאם: מקמיעות וחותמות פרטיים עד לחיות אפוטרופאיות שעיטרו כלי-נשק ושערי ערים; מ׳סיפורי נביאים׳ מאויירים עד לכתבי-יד אסטרולוגיים; ומתכשיטי מלכות – עד לכלים שימושיים כמו מראות וקערות מאגיות.

הסמינר ינסה לענות על השאלות: כיצד מגדירים מאגיה, וכיצד התייחס אליה הממסד הדתי? מה ׳אסלאמי׳ בדיוק במאגיה האסלאמית, וכיצד נתגלגלה בה מורשת העולם העתיק והקלאסי? האם יצירות מאגיות משקפות תרבות ׳חצרונית׳ או ׳עממית׳, ומי היו פטרוניהן ומשתמשיהן במונחי מעמד ומגדר? האם מאגי סונית ושיעית שונות זו מזו מבחינה חזותית? האם היו זיקות או שיתוף אמנותי בין המאגיה האסלאמית למאגיה יהודית ונוצרית?

 

When Mughal Emperor Humayun wished to invade Kashmir, he sought guidance from the Koran opening it on a random page. But the Holiest Book forebode ill tidings, so that the emperor had to postpone the invasion. Various magical concepts and practices prevailed in medieval Islam. They included: fortune-telling by the means of books (bibliomancy), the astrological mapping of planets and stars, dream divination, and solicitation of esoteric and intermediary powers: angels, demons and jinns or the ‘evil eye’. Nevertheless, magic was often understood to form part of the natural sciences, medicine and religion in Islam. Hence, its visual expressions were disseminated widely across Islamic arts: from private seals and talismans – to apotropaic animals that adorned weaponry and city-gates; from illustrated ‘Stories of the Prophets’ – to astrological manuscripts; and from kingly jewelry – to mundane utensils like mirrors and magical bowls.

 

The seminar will attempt answering the questions: How does one define ‘magic’, and how religious orthodoxy viewed it? What precisely is ‘Islamic’ about Islamic magic, and how it perpetuates antique and ancient magical traditions? Do magical artworks reflect ‘courtly’ or ‘popular’ milieus, and who were their patrons and users in terms of class and gender? Did Sunni magic differ visually from Shi‘i magic? Did artistic intersharing or relations took place amongst Islamic magic and Jewish and Christian ones?  

  

דרישות הקורס:

נוכחות חובה עפ"י תקנון הפקולטה. קריאת-חובה של מאמרים או טקסטים אחרים באנגלית משיעור לשיעור.             השתתפות פעילה בדיון בשיעור בהתבסס על קריאת החובה.

 

מטלה סופית:

עבודת סמינר כתובה (כ -20 עמודים). בנוסף, כל המשתתפים בסמינר התלמידים מחוייבים בהצגה של רפרט על נושא העבודה בכיתה. הצגת רפרט בכיתה הינה חובה ולא יתאפשר להגיש עבודה ללא רפרט בע"פ בכיתה! רשימת נושאים תפורסם במהלך הסמסטר, אך הסטודנטים מוזמנים להציע נושאים משלהם, בכפוף לאישור המרצה.

 

מרכיבי הציון הסופי

10% –רפרט בע״פ בכיתה. 90%  – עבודת סמינר/רפרט כתובה.

 

ספרים עיקריים

Berlekamp, Persis. Wonder, Image, and Cosmos in Medieval Islam. New Haven, CT, 2011.

Berlekamp, Wonder, Image, and Cosmos מקוצר להלן:  

 

Farhad, Massumeh and Bağci, Serpil (eds.). Falnama: The Book of Omens [Exhibition Catalogue, Freer Gallery of Art and the Arthur M. Sackler Gallery, 20009-2010]. Washington, DC, 2009.         

Farhad and Bağci, Falnama: The Book of Omens מקוצר להלן:  

 

Savage-Smith, Emilie (ed.). Magic and Divination in Early Islam [Variorum Reprints]. Aldershot, UK, 2004.

 Savage-Smith, Magic and Divination מקוצר להלן:  

 

 

נושאי–הלימוד   (נתון לשינויים)

1. מהי מאגיה?  – תפיסות ופרקטיקות

Dols, Michael W., “The Theory of Magic in Healing,” In Savage-Smith, Magic and Divination, pp. 87-101, no. 3.

Asatrian, Mushegh, “Ibn Khaldun on Magic and the Occult," Iran and the Caucasus, 7 (2003): pp. 73-123.

 

2. ניסים וחיזוי עתידות: הפאל-נאמה וסיפורי-הנביאים

Farhad and Bağci, Falnama, The Book of Omens, pp. 19-35.

Mavroudi, Maria, “Islamic Divination in the Context of its ‘Eastern’ and ‘Western’ Counterparts,” in Farhad and Bağci, Falnama: The Book of Omens, pp. 221-229.

 

3. אסטרולוגיה ימיביניימית

Berlekamp, Wonder, Image, and Cosmos, pp. 119-130.

Saliba, George, “The Role of the Astrologer in Medieval Islamic Society,” in Savage-Smith, Magic and Divination, pp. 341-370, no. 10.

רשות

Edson, Evelyn, and Savage-Smith, Emilie, Medieval Views of the Cosmos, Oxford, 2011, pp. 9-43.

 

 

4. דימויים טליסמאניים: אריות, נחשים ועקרבים

Berlekamp, Persis, “Symmetry, Sympathy, and Sensation: Talismanic Efficacy and Slippery Iconographies in Early Thirteenth-Century Iraq, Syria, and Anatolia,” Representations, 133 (Winter 2016), pp. 59-109.

5. הג׳ינים : ישויות אור ואש

Carboni, Stefano, “The ‘Book of Surprises’ (Kitāb al-bulhān) of the Bodleian Library,” La Trobe Journal, 91 (December 2013), p. 22-34.

http://www.slv.vic.gov.au/sites/default/files/La-Trobe-Journal-91-Stefano-Carboni.pdf http://www.slv.vic.gov.au/sites/default/files/La-Trobe-Journal-92-End-pages.pdf

El-Zein, Amira, Islam, Arabs, and the Intelligent World of the Jinn, Syracuse, NY, 2009, pp. 32-52, 70-88.

רשות

Henninger, Joseph, “Beliefs in Spirits among the Pre-Islamic Arabs,” in Savage-Smith, Magic and Divination, pp. 1-53, no. 1.

 

6. ׳עין הרע׳ ומראות אסלאמיות

Krawietz, Birgit, “Islamic Conceptions of the Evil Eye,” Medicine and Law, 21(2002), pp. 339-355.

Berlekamp, Wonder, Image, and Cosmos, pp. 106-113.

Kadoi, Yuka, “Translating from jing to mir’āt / ā’īna: Medieval Islamic Mirrors Revisited,” Art in Translation, 5/2 (2013), pp. 251-272.

 

7. מאגיה ועתיקות הקדמונים: תפיסתם באסלאם

Peters, Francis E. “Hermes and Harran: The Roots of Arabic-Islamic Occultism,” in Savage-Smith, Magic and Divination, pp. 55-85, no. 2.

El-Daly, Okasha, Egyptology, the Missing Millennium: Ancient Egypt in Medieval Arabic Writings, London, 2005, pp. 75-94.

רשות

Flood, Finbarr, Barry, “Image against Nature: Spolia as Apotropaia in Byzantium and the dār al-Islām”, The Medieval History Journal, 9/1 (2006), pp. 143-166.

 

8. ״מדע האותיות״: קמיעות, חותמות, קערות מאגיות

Berlekamp, Wonder, Image, and Cosmos, pp. 137-148.

Flood, Finbarr, Barry, “Bodies and Becoming: Mimesis, Mediation and the Ingestion of the Sacred in Christianity and Islam,” in Sensational Religion: Sensory Cultures in Material Practice, ed. Sally M. Promey, New Haven, CT, 2014, pp. 459–493.

Porter, Venetia, Saif, Liana and Savage‐Smith, Emilie, “Medieval Islamic Amulets, Talismans, and Magic,” in A Companion to Islamic Art and Architecture, ed. Finbarr B. Flood and Gülru Necipoğlu (eds.), Oxford, 2017, vol. 1, pp. 521-557.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/book/10.1002/9781119069218

 

רשות

Savage‐Smith, Emilie, “Magic-Medicinal Bowls”, in Science, Tools and Magic: The Nasser D. Khalili Collection of Islamic Art, 12, 2 vols, eds. Francis Maddison and Emilie Savage‐Smith, London and Oxford, 1997, I, pp. 72-81.

 

9. סיור לימודי: במוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים

    הסיור נחשב לשיעור מן המניין וכל המשתתפים בסמינר מחוייבים להשתתפות בו.

 

10. מאגיה ופולחן שיעיים?

Babayan, Kathryn, “The Cosmological Order of Things in Early Modern Safavid Iran,” in Farhad and Bağci, Falnama: The Book of Omens, pp. 245-255.

Gruber, Christiane, The Praiseworthy One: The Prophet Muhammad in Islamic Texts and Images, Bloomington, IN, 2018, pp. 199-250.

רשות

Shani, Raya, “Calligraphic Lions Symbolising the Esoteric Dimension of ‘Ali’s Nature’,” in The Art and Material Culture of Iranian Shiʿism: Iconography and Religious Devotion, ed. Pedram Khosronejad, London, 2012, pp. 122-158.

 

13-11. רפרטים של סטודנטים

 

ביבליוגרפיה

א. תערוכות ואוספים

מילשטיין, רחל (עורכת), חותם שלמה - ח'אתם סולימאן [תערוכה במגדל דויד, המוזיאון לתולדות ירושלים], תרגום טניה קורמן, ירושלים, 1994.

פישוף, איריס ואחרים, שפת התכשיט [תערוכה ביד ל.א. מאיר המוזיאון לאמנות האסלאם], ירושלים, 2019.

שמיר, שירת-מרים  ואחרים, ח’מסה ח’מסה ח’מסה: גלגולו של מוטיב באמנות ישראלית עכשווית [תערוכה ביד ל.א. מאיר המוזיאון לאמנות האסלאם], ירושלים, 2018.

 

Bernus-Taylor, Marthe et al., L'étrange et le merveilleux en terres d'Islam [Exhibition Catalogue Paris, Musée du Louvre, 2001], Paris, 2001.

Kalus, Ludvik, Catalogue des cachets, bulles et talismans islamiques: Bibliothèque nationale departement des monnaies, médailles et antiques, Paris, 1981.

Kalus, Ludvik, Ashmolean Museum Catalogue of Islamic Seals and Talismans, Oxford, 1986.

Leoni, Francesca, Lory, Pierre, and Gruber, Christiane (eds.), Power and Protection: Islamic Art and the Supernatural [Exhibition Catalogue, Ashmolean Museum, Oxford], Oxford, 2016.

Maddison, Francis and Savage‐Smith, Emilie (eds.), Science, Tools and Magic: The Nasser                D. Khalili Collection of Islamic Art, 12, 2 vols., London and Oxford, 1997.

Milstein, Rachel, Rührdanz, Karin and Schmitz, Barbara, Stories of the Prophets: Illustrated Manuscripts of Qiṣaṣ al-anbiyāʼ, Costa Mesa, CA, 1999.

Porter, Venetia, Arabic and Persian Seals and Amulets in the British Museum, London, 2011.


Naveh, Joseph, and Shaked, Shaul, Amulets and Magic Bowls: Aramaic Incantations of Late Antiquity, 3 rev. ed., Jerusalem, 1998.


Schäfer, Peter and Shaked, Shaul (eds.), Magische Texte aus der Kairoer Geniza, 3 vols., Tübingen, 1994-99.

Schaffer, Karl R., Enigmatic Charms: Medieval Arabic Block Printed Amulets in American and European Libraries and Museums, Leiden and Boston, 2006.

 

ב. מחקרים

Berlekamp, Persis, “Painting as Persuasion: A Visual Defense of Alchemy in an Islamic Manuscript of the Mongol Period,” Muqarnas, 20 (2003), pp. 35-59.

Berlekamp, Persis, “Symmetry, Sympathy, and Sensation: Talismanic Efficacy and Slippery Iconographies in Early Thirteenth-Century Iraq, Syria, and Anatolia,” Representations, 133 (2016), pp. 59-109.

Bladel van, Kevin, The Arabic Hermes: From Pagan Sage to Prophet of Science, Oxford, 2009.

Bohak, Gideon, “The Jewish Magical Tradition from Late Antique Palestine to the Cairo Genizah,” in From Hellenism to Islam: Cultural and Linguistic Change in the Roman Near East, eds. Hannah M. Cotton et al., Cambridge, UK, 2009, pp. 324-342.

Brosh, Naʻama, and Milstein, Rachel, Biblical Stories in Islamic Painting, Jerusalem, 1991.

Burnett, Charles, Magic and Divination in the Middle Ages: Texts and Techniques in the Islamic and Christian Worlds [Variorum Reprints], Aldershot, UK, 1996.

Caiozzo, Anna, Images du ciel d’Orient au Moyen Âge: Une histoire du zodiaque et de ses représentations dans les manuscrits du ProcheOrient musulman, Paris, 2003.

Caiozzo, Anna and Weill‐Parot, Nicolas (eds.), Images et magie: Picatrix entre Orient et Occident, Paris, 2011.

Canaan, Tawfiq, “Arabic Magic Bowls,” Journal of the Palestine Oriental Society, 16 (1936), pp. 79-127.          

Canaan, Tawfiq, “The Decipherment of Arabic Talismans,” in Savage-Smith, Magic and Divination, pp. 125-128, no. 5.

Carboni, Stefano, Il Kitāb al-bulhān di Oxford, Torino, 1988. 

Carboni, Stefano, Following the Stars: Images of the Zodiac in Islamic Art, New York, 1997.

Carboni, Stefano, The Wonders of Creation and the Singularities of Painting: A Study of the Ilkhanid London Qazvīnī, Edinburgh, 2015.

Doutté, Edmond, Magie et Religion dans l’Afrique du Nord, Paris, 1984.

Dunbabin, Katherine M. C., and Dickie, M. W., “Invida rumpantur pectora: The Iconography of Phthonos/Invidia in Graeco-Roman Art,” Jahrbuch für Antike und Christentum, 26 (1983), pp. 7-37.

Ebstein, Michael, Mysticism and Philosophy in al-Andalus, Leiden, 2013.

El-Daly, Okasha, Egyptology, the Missing Millenium: Ancient Egypt in Medieval Arabic Writings, London, 2005,

Edson, Evelyn, and Savage-Smith, Emilie, Medieval Views of the Cosmos, Oxford, 2011.

Fierro, Maribel, “Bāṭinism in al-Andalus: Maslama b. Qāsim al-Qurṭubī (d. 353/964), Author of the Rutbat al-Ḥakīm and the Ghāyat al-Ḥakīm (Picatrix),” Studia Islamica, 84 (1996), pp. 87-112.

Flood, Finbarr, Barry, “Image against Nature: Spolia as Apotropaia in Byzantium and the dār al-Islām,” The Medieval History Journal, 9/1 (2006), pp. 143-166.

Flood, Finbarr, Barry, “Bodies and Becoming: Mimesis, Mediation and the Ingestion of the Sacred in Christianity and Islam,” in Sensational Religion: Sensory Cultures in Material Practice, ed. Sally M. Promey, New Haven, CT, 2014, pp. 459–493.

Francis, Edgar Walter, “Islamic Symbols and Sufi Rituals for Protection and Healing: Religion and Magic in the Writings of Aḥmad ibn ‘Alī al-Būnī (d. 622/1225),” [Unpublished Ph.D. Thesis, UCLA], Los Angeles, CA, 2005.

Gardiner, Noah, “Forbidden Knowledge? Notes on the Production, Transmission, and Reception of the Major Works of Aḥmad al-Būnī,” Journal of Arabic and Islamic Studies, 12 (2012), pp. 81-143.

Gonella, Julia, “Columns and Hieroglyphs: Magic Spolia in Medieval Islamic Architecture of Northern Syria,” Muqarnas, 27 (2010), pp. 103-120.

Gruber, Christiane, The Praiseworthy One: The Prophet Muhammad in Islamic Texts and Images, Bloomington, IN, 2018.

Hamdan, Abdelhamid S., “Ghazali and the Science of Ḥurūf,” Oriente Moderno, 65 (1985), pp. 191-193.

Hehmeyer, Ingrid, “Water and Sign Magic in al‐Jabin, Yemen,” American Journal of Islamic Social Sciences, 25 (2008), pp. 81-96.

Kadoi, Yuka, “Translating from jing to mir’āt / ā’īna: Medieval Islamic Mirrors Revisited,” Art in Translation, 5/2 (2013), pp. 251-272.

Khosronejad, Pedram (ed.), The Art and Material Culture of Iranian Shiʿism: Iconography and Religious Devotion, London, 2012.

Krawietz, Birgit, “Islamic Conceptions of the Evil Eye,” Medicine and Law, 21(2002), pp. 339-355.

Lory, Pierre, La Science des lettres en islam, Paris, 2004.

Pingree, David, “Some of the Sources of the Ghāyat al-Ḥakīm,Journal of the Warburg and Courtauld Institute, 43 (1980), pp. 1-15.

Pingree, David, “The Sabians of Harran and the Classical Tradition,” International Journal of the Classical Tradition, 9 (2002), pp. 8-35.

Pormann, Peter E., and Savage-Smith, Emilie, Medieval Islamic Medicine, Edinburgh, 2007.

Porter, Venetia, “Amulets Inscribed with the Names of the Seven Sleepers of Ephesus in the British Museum,” in Word of God, Art of Man, ed. Fahmida Suleman, Oxford, 2007, pp. 123-134.

Porter, Venetia, “The Use of the Arabic Script in Magic,” in The Development of Arabic as A Written Language [Supplement to the Proceedings of the Seminar for Arabian Studies, vol. 40], ed. M. C. A. Macdonald, Oxford, 2010, pp. 131-134.

Porter, Venetia, Saif, Liana and Savage‐Smith, Emilie, “Medieval Islamic Amulets, Talismans, and Magic,” in A Companion to Islamic Art and Architecture, ed. Finbarr B. Flood and Gülru Necipoğlu (eds.), Oxford, 2017, vol. 1, pp. 521-557.

            https://onlinelibrary.wiley.com/doi/book/10.1002/9781119069218

Samsó, Julio, Astronomy and Astrology in al-Andalus and the Maghrib [Variorum Reprints], Aldershot, UK, 2007. 

Savage‐Smith, Emilie, “Safavid Magic Bowls,” in Hunt for Paradise: Court Arts of Safavid Iran, 1505–1576, eds. Jon Thompson and Sheila R. Canby, Milan and London, 2003, pp. 240-247.

Sesiano, Jacques, “Quadratus Mirabilis,” in The Enterprise of Science in Islam: New Perspectives, eds. Jan P. Hogendijk and Abdelhamid I. Sabra, Cambridge, MA, 2003, pp. 199-233.

Ullmann, Manfred, Das Motiv des Spiegels in der arabischen Literatur des Mittelalters [Abhandlungen der Akademie der Wissenschaften in Göttingen. Philologisch-Historische Klasse. 3. Folge. Nr. 198], Göttingen, 1992.

Witkam, Jan Just, “Gazing at the Sun: Remarks on the Egyptian Magician al-Buni and His Work,” in O Ye Gentlemen: Arabic Studies on Science and Literary Culture in Honor of Remke Kruk, eds. Arnoud Vrolijk and Jan P. Hogendijk, Leiden, 2007, pp. 183-199

Zadeh, Travis, “Commanding Demons and Jinn: The Sorcerer in Early Islamic Thought,” in               No Tapping around Philology: A Festschrift in Honor of Wheeler McIntosh Thackston Jr.’s 70th Birthday, eds. Alireza Korangy and Dan Sheffield, Wiesbaden, 2014, pp. 131-160.

 

ג. מקורות ימיביניימים

Abū Ma‘shar, Ja‘far b. Muḥammad, Abū Ma‘shar on Historical Astrology: The Book of Religions and Dynasties, 2 vols., ed. and trans. Charles Burnett and Keiji Yamamoto, Leiden, 2000.

Abū Ma‘shar, Ja‘far b. Muḥammad, Abū Ma‘shar: The Great Introduction to Astrology, 2 vols., eds. and trans. Keiji Yamamoto, Charles Burnett, and David Pingree, Leiden, 2019. 

Asatrian, Mushegh, “Ibn Khaldun on Magic and the Occult,” Iran and the Caucasus, 7 (2003), pp. 73–123.

al-Bīrūnī, Muḥammad b. Aḥmad, The Chronology of Ancient Nations (al-Āthār al-bāqiya), trans. Eduard Sachau, London, 1879. https://archive.org/details/chronologyofanci00biru/page/n4

al-Bīrūnī, Muḥammad b. Aḥmad, AlBeruni’s Book on Mineralogy: The Book Most Comprehensive in Knowledge on Precious Stones, trans. Hakim Mohammad Said, Islamabad, 1989.                                      http://farlang.com/books/al-biruni-comprehensive-book-on-precious-stones.

Bonmariage, Cécile, and Moureau, Sébastien, Le Cercle des lettres de l'alphabet: D’irat al-aḥruf al-abjadiyya: un traite pratique de magie des lettres attribue a Hermes, Leiden, 2017.

al-Būnī, Aḥmad b. ‘Alī (fl. 13th C.), Shams al-ma‘ārif al-kubrā wa-laṭā’if al-‘awārif [The Sun of Knowledge and the Subtleties of Graces - Great Version], various modern editions. Spanish trans: Cordero, Jaime Coullaut, “El Kitāb Šams al-Ma‘ārif al-Kubrà (al-ŷuz’ al-awwal) de Aḥmad b. ‘Alī al-Būnī: Sufismo y ciencias ocultas” [Unpublished Ph.D. Thesis, Universidad de Salamanca], Salamanca, 2009.  https://archive.org/details/al-buni

Ibn Waḥshiyya, Ancient Alphabets and Hieroglyphic Characters Explained, trans. Joseph von Hammer-Purgstall, London,1806.

Ibn Waḥshiyya, al-Filāḥa al-nabaṭiyya [Nabatean Agriculture], 3 vols., ed. Toufic Fahd, Damascus,

1993–1998. English trans: Hämeen‐Anttila, Jaakko, The Last Pagans of Iraq: Ibn Wahshiyya and his Nabatean Agriculture, Leiden, 2006.

            https://archive.org/details/LastPagansOfIraqIbnWahshiyyaAndHisNabateanAgriculutre/page/n3

Ikhwān al-Safā’, Epistles of the Brethren of Purity: On Magic I. An Arabic Critical Edition and English Translation of Epistle 52a, trans. Godefroid de Callataÿ and Bruno Halflants, Oxford, 2011.

al-Majrīṭī (pseudo), Maslama b. Aḥmad, Picatrix: das Ziel des Weisen von Pseudo-Magriti, trans. Hellmut Ritter and Martin Plessner, London, 1962.

al-Majrīṭī (pseudo), Maslama b. Aḥmad, Picatrix: the Latin Version of the Ghāyat al-ḥakīm,               ed.  David Pingree, London, 1986.

Rapoport, Yossef and Savage-Smith, Emilie (ed. and trans.), An Eleventh-Century Egyptian Guide to the Universe: The Book of Curiosities, Leiden and Boston, 2014. 

Ṭūsī, Muḥammad b. Maḥmūd b. Aḥmad, ‘Ajā’ib al-makhlūqāt (‘Aǰā’eb-nāma), ed. Manūchihr Sotūda, Teheran, 1966.

 

ד. כתבי-יד אונליין

Qazwīnī Munich, Wasit, Iraq, 1280, Munich, Bayerische Staatsbibliothek, Arab. 464

http://daten.digitale-sammlungen.de/~db/0004/bsb00045957/images/index.html?seite=00001&l=en

 

Qazwīnī London, Mosul, ca. 1300, London, British Library, Ms. Oriental 14140

http://www.qdl.qa/en/archive/81055/vdc_100023586788.0x000001

 

Ṭūsī, Baghdad, 1388, Paris, Bib. Nat. Supplément persan 332:

http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8422994d/f15.image.r=supplement%20persan%20332

 

Book of Surprises-Kitāb al-bulhān, Iran, late 14th-early 15th C.: Oxford, MS. Bodl. Or. 133:

https://iiif.bodleian.ox.ac.uk/iiif/viewer/5c9da286-6a02-406c-b990-0896b8ddbbb0#?c=0&m=0&s=0&cv=0&r=0&xywh=-5639%2C-483%2C17563%2C9660

 

Kitāb al-bulhān, Ottoman version titled The Book of Felicity (Maṭāliʿ al-saʿādat by al-Suʿūdī)

Ottoman, 1582, Paris, Bib. Nat. supplément turc 242:

http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8427189w/f33.image.r=suppl%C3%A9ment%20turc%20242

 

ה. אסלאם ואמנות אסלאם רקע:

 

Dynasties & History of Islam: https://www.davidmus.dk/en/collections/islamic/dynasties/sultanates

 

Terms of Islam & Islamic Art: http://www.islamic-art.org/Glossary/glossary.asp

 

Flood, Finbarr B. and Necipoğlu, Gülru, A Companion to Islamic Art and Architecture, 2 vols., Oxford, 2017. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/book/10.1002/9781119069218

 

Jonathan M. Bloom and Sheila S. Blair, The Grove Encyclopedia of Islamic Art and Architecture, Oxford, 2009. http://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780195309911.001.0001/acref-9780195309911

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת