חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  אמנות וסקפטיציזם Ii
  Art and Skepticism Ii                                                                                
0821-5021
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
קבוצה 01
סמ'  א'1600-2000200מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר לוריא חיון עדי מיכל
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

למן ניצני המודרניות ועד היום ניכר כי כינונו של הסובייקט וכינון תמונות עולמו תלויים במכשלה הנפערת בין הדברים (העולם, הטבע, העצמי, המטאפיסיקה ועוד) ובין ייצוגיהם. עבור הפרקטיקה האמנותית והתפיסה האסתטית כשלים אינם רק הכרחיים לפעולת החוויה האסתטית של השהיית הסיפוק כפי שנוסחו במאה השמונה-עשרה, אלא הם משמשים מגן מפני סכנת הדוגמטיות. פרקטיקת האמנות יכולה להיות מאופיינת כפעולה של הטלת ספק תדירה, כזו היוצרת כשלים על מנת להאיר את זיופן של אמיתות כמו גם לחשוף את נסיבות יצירתן מחד ואופני תפיסתן מאידך. ניתן לאמר כי התרת הקשרים מן האגו-קוגיטו הלוגי ויצירת רעיונות וייצוגים שאינם נענים לסדר ההיגיון מאפיינים את פעולתו של האמן הספקן הממוקם מחוץ לסדר, מודר, נסוג, עודף ונכשל. קורס זה יתמקד בכישלונות, טעויות וחוסר וודאות כמניעים אקטיביים ליציאה מן הסדר האורתודוקסי והעלאה על נס של מבוכה, צחוק, ונון-סנס. נתמקד בכישלונות החושים, השפה, השיפוט והידיעה בטקסטים של קאנט, וויטגשנטיין, קאוול, וננסי, וביצירות למן המאה השבע-עשרה ועד היום.

Course description

This course offers an investigation of the uncertain grounds opened between representation, existence and the world. Our discussion will concentrate on the relations between representation and subjectivity probing how articulation in and through its formal aspects enables us to engage meaningfully with the world, with ourselves and with other subjects. From early modernity to the present we find a self-divided condition unhinging, failing, and making uncertain the relations between fabricated representation and the world. This failure opens a relentless gap, between the production of representation and its perception, which constitutes the modern subject struggling to make sense of her own experience. While this struggle stems from the rational revolution, it may also keep dogmatism at bay. Under these conditions the practice of art may be considered as the ongoing activity of casting doubt, such that produces failures in order to illuminate fabricated truths and expose the condition of their production. Untying the logical rule of the ego cogito while producing concepts and images that do not adhere to a logocentric order is the work of the doubting artist always syncopated, excluded, failed, excessive. We will focus on the uncertain activities of failing and erring facilitating a retreat from orthodox order while promoting embracement, laughter, and non-sense through perception, language, judgment and knowledge.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-5021-01 אמנות וסקפטיציזם Ii
Art and Skepticism Ii
שנה"ל תש"ף | סמ'  א' | ד"ר לוריא חיון עדי מיכל

666סילבוס מפורט/דף מידע

אמנות וסקפטיציזם II  (סמינר מ"א)

 

Art and Skepticism II

 

דר' עדי לוריא חיון

 

סמינר מ"א

 

שעות קבלה על פי תיאום מראש

 

adilouria@tauex.tau.ac.il

 

יום ד', 16:00-20:00

סמסטר א', תש"ף

 

 

למן ניצני המודרניות ועד היום ניכר כי כינונו של הסובייקט וכינון תמונות עולמו תלויים במכשלה הנפערת בין הדברים (העולם, הטבע, העצמי, המטאפיסיקה ועוד) ובין ייצוגיהם. עבור הפרקטיקה האמנותית והתפיסה האסתטית כשלים אינם רק הכרחיים לפעולת החוויה האסתטית של השהיית הסיפוק כפי שנוסחו במאה השמונה-עשרה, אלא הם משמשים מגן מפני סכנת הדוגמטיות. פרקטיקת האמנות יכולה להיות מאופיינת כפעולה של הטלת ספק תדירה, כזו היוצרת כשלים על מנת להאיר את זיופן של אמיתות כמו גם לחשוף את נסיבות יצירתן מחד ואופני תפיסתן מאידך. ניתן לאמר כי התרת הקשרים מן האגו-קוגיטו הלוגי ויצירת רעיונות וייצוגים שאינם נענים לסדר ההיגיון מאפיינים את פעולתו של האמן הספקן הממוקם מחוץ לסדר, מודר, נסוג, עודף ונכשל. קורס זה יתמקד בכישלונות, טעויות וחוסר וודאות כמניעים אקטיביים ליציאה מן הסדר האורתודוקסי והעלאה על נס של מבוכה, צחוק, ונון-סנס. נתמקד בכישלונות החושים, השפה, השיפוט והידיעה בטקסטים של קאנט, וויטגשנטיין, קאוול, וננסי, וביצירות למן המאה השבע-עשרה ועד היום.

 

This course offers an investigation of the uncertain grounds opened between representation, existence and the world. Our discussion will concentrate on the relations between representation and subjectivity probing how articulation in and through its formal aspects enables us to engage meaningfully with the world, with ourselves and with other subjects. From early modernity to the present we find a self-divided condition unhinging, failing, and making uncertain the relations between fabricated representation and the world. This failure opens a relentless gap, between the production of representation and its perception, which constitutes the modern subject struggling to make sense of her own experience. While this struggle stems from the rational revolution, it may also keep dogmatism at bay. Under these conditions the practice of art may be considered as the ongoing activity of casting doubt, such that produces failures in order to illuminate fabricated truths and expose the condition of their production. Untying the logical rule of the ego cogito while producing concepts and images that do not adhere to a logocentric order is the work of the doubting artist always syncopated, excluded, failed, excessive. We will focus on the uncertain activities of failing and erring facilitating a retreat from orthodox order while promoting embracement, laughter, and non-sense through perception, language, judgment and knowledge.

 

 

דרישות הקורס: קריאה על פי הסילבוס והשתתפות פעילה בשיעורים.

מרכיבי הציון הסופי: פרזנטציות (30%), פרוספקטוס (10%), חיבור מסכם (60%).

 

סדר השיעורים וקריאות שבועיות:

  • יתכנו שינויים בסילבוס

 

  1. הקדמה
  2. שיעור משותף עם פרופ׳ אגוסטינו דה רוסה, אוניברסיטת לואב, ונציה
  3. החוויה האסתטית וכישלון התפיסה אצל עמנואל קאנט
  4. ז׳אן לוק ננסי אודות חוסר וודאות
  5. ז׳אן לוק ננסי אודות חוסר וודאות
  6. על חוסר/הוודאות אצל וויטגנשטיין
  7. סטאנלי קאוול: על האמת שבהטלת ספק או האכזבה מתשתית השיפוט
  8. מרלו פונטי: פיצול ועירוב
  9. ז׳אן לוק ננסי: מדוע יש ריבוי אמנויות?
  10. כישלון המגע
  11. הרצאת אורח
  12. הצגות מחקר
  13. הצגות מחקר

 

Bibliography

 

Araujo Marcelo de, Scepticism, Freedom and Autonomy: A Study of the Moral Foundations of Descartes' Theory of Knowledge (Berlin: De Gruyter, 2002)

 

Carrier David, Museum Skepticism: A History of the Display of Art in Public Galleries (Durham: Duke University Press Books, 2006)

 

Cavell Stanley, Must We Mean What We Say? A Book of Essays (Cambridge: Cambridge University Press, 2002).

 

Descartes René, Discourse on Method and Meditations on First Philosophy (Indianapolis, IN: Hackett Publishing Company, 1999)

 

Devitt Michael, Realism and Truth (Princeton NJ: Princeton University Press, 1996)

 

Epstein Richard A., Skepticism and Freedom: A Modern Case for Classical Liberalism (Chicago: University of Chicago Press, 2004)

 

Hume David, An Enquiry Concerning Human Understanding: with Hume's Abstract of A Treatise of Human Nature and A Letter from a Gentleman to His Friend in Edinburgh (Indianapolis, IN: Hackett Publishing Company, 1993)

 

Kant Immanuel, Critique of Pure Reason, translated by Werner S. Pluhar (Indianapolis: Hackett Pub., 1996).

 

-------., Critique of Practical Reason, translated by Werner S. Pluhar (Indianapolis: Hackett Pub., 2002).

 

-------., Critique of Judgment, translated by Werner S. Pluhar (Indianapolis: Hackett Pub., 1987).

 

Landesman Charles and Roblin Meeks eds., Philosophical Skepticism (Malden, MA and Oxford, UK: Wiley-Blackwell, 2002)

 

Le Feuvre Lisa, Failure (London UK and Cambridge MA: Whitechapel Gallery and MIT Press, 2010).

 

Merleau-Ponty Maurice, The Visible and the Invisible, translated by Alphonso Lefort (Evanston: Northwestern University Press, 1968).

 

Nagel Thomas, Mind & Cosmos: Why the Materialist Neo-Darwinian Conception of Nature is Almost Certainly False (New York: Oxford University Press, 2012)

 

Nancy Jean Luc, The Muses, translated by Peggy Kamuf (Stanford Calif.: Stanford University Press, 1996)

 

-------., The Discourse of the Syncope: Logodaedalus, translated by Saul Anton (Stanford Calif.: Stanford University Press, 2008)

 

Nietzche Friedrich, “Beyond Good and Evil,” in The Complete Works of Friedrich Nietzsche, Vol. 8 (Stanford: Stanford University Press, 2014)

 

Putnam Hilary, "'Two dogmas' revisited," in Gilbert Ryle, Contemporary Aspects of Philosophy (Stocksfield: Oriel Press, 1976), 202–213

 

Rorty Richard, “Solidarity or Objectivity?” In Relativism: Interpretation and Confrontation (Notre Dame: University of Notre Dame Press, 1989); see also Objectivity, Relativism, and Truth: Philosophical Papers (Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1990)

 

Sextus Empiricus, The Skeptic Way: Sextus Empiricus's Outlines of Pyrrhonism (New York: Oxford University Press, 1996)

 

Wittgenstein Ludwig, Tractatus Logic-Philosophicus (London and New York: Routledge, 2001)

 

-------., Philosophical Investigations, translated by G. E. M. Anscombe (Malden MA: Blackwell Publishing, 2001)

 

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת