| |||||||||||||||||||||||||||||||||
מאוטופיה לדיסטופיה: האמנות המודרנית בין שני קטבים
From Utopia to Dystopia: Modern Art Between Two Poles |
0821-3985 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לתולדות האמנות | |||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הדו-קיום של השקפות אוטופיות ודיסטופיות טבוע בתודעה התרבותית. שני הרעיונות, המהווים את הדיכוטומיה המנטלית, נובעים מחוסר שביעות רצון עמוקה ממצב החיים הקיים. אוטופיה מציעה חזון התקדמות אל האידיאל, בעוד שדיסטופיה מתארת תרחיש של הרגרסיה האנושית. המודרניזם, המסומן על ידי שינויים סוציו-פוליטיים רדיקליים, מלחמות ומהפכות, יצר מגוון של מודלים אוטופיים ודיסטופיים. נדון במשמעויות, בנסיבות ובהשלכות של רעיונות אוטופיים ודיסטופיים, כפי שהם משתקפים באמנות המודרנית, וממשיכים להשפיע על התרבות העכשווית.
The coexistence of utopian and dystopian views is inherent in the cultural consciousness. Both ideas, which constitute a mental dichotomy, stem from a profound dissatisfaction with the state of life. Utopia offers a vision of progress towards an ideal, while dystopia describes a scenario of human regression. Modernism, marked by radical socio-political changes, wars and revolutions, produced a variety of utopian and dystopian models. We'll discuss the implications, circumstances, and consequences of utopian and dystopian ideas, as they reflect on Modern Art, and continue to affect contemporary culture.
מאוטופיה לדיסטופיה: האמנות המודרנית בין שני קטבים
From Utopia to Dystopia: Modern Art between two Poles
סמסטר א' תש"ף
4 ש"ס
סמינר ב.א.
שם המרצה: דר' איגור ארונוב
טלפון: 0524642470
דואר אלקטרוני: aarogoraa@gmail.com
שעות קבלה: לפי תאום טלפוני מראש
תאור הקורס
הדו-קיום של השקפות אוטופיות ודיסטופיות טבוע בתודעה התרבותית. שני הרעיונות, המהווים את הדיכוטומיה המנטלית, נובעים מחוסר שביעות רצון עמוקה ממצב החיים הקיים. אוטופיה מציעה חזון התקדמות אל האידיאל, בעוד שדיסטופיה מתארת תרחיש של הרגרסיה האנושית. המודרניזם, המסומן על ידי שינויים סוציו-פוליטיים רדיקליים, מלחמות ומהפכות, יצר מגוון של מודלים אוטופיים ודיסטופיים. נדון במשמעויות, בנסיבות ובהשלכות של רעיונות אוטופיים ודיסטופיים, כפי שהם משתקפים באמנות המודרנית, וממשיכים להשפיע על התרבות העכשווית.
The coexistence of utopian and dystopian views is inherent in the cultural consciousness. Both ideas, which constitute a mental dichotomy, stem from a profound dissatisfaction with the state of life. Utopia offers a vision of progress towards an ideal, while dystopia describes a scenario of human regression. Modernism, marked by radical socio-political changes, wars and revolutions, produced a variety of utopian and dystopian models. We'll discuss the implications, circumstances, and consequences of utopian and dystopian ideas, as they reflect on Modern Art, and continue to affect contemporary culture.
דרישות הקורס וחובות התלמידים:
נוכחות בשיעורים 80%, השתתפות בדיונים במהלך השיעור
מטלת סוף קורס:
עבודה כתובה (רפרט/פרוס/סמינר)
מרכיבי הציון הסופי:
3 % פרזנטציה בכיתב
97 % עבודה כתובה
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
1. מבוא. אוטופיה / דיסטופיה בתיאוריה ובדימויים.
Mannheim, K. Ideology and Utopia: An Introduction to the Sociology of Knowledge.
New York: Harcourt, Brace & Co., 1954: 173-222.
Claeys, G. Dystopia: A Natural History. A Study of Modern Despotism, Its
Antecedents, and Its Literature Diffractions. Oxford: Oxford University Press,
2017: 3-57.
2. אוטופיזם של "יצירת אמנות כוללת"(Gesamtkunstwerk) ודיסטופיה של ה-Decadence
Roberts, D. The Total Work of Art in European Modernism. Ithaca, New York: Cornell
University Press, 2011: 1-14.
Claeys, D. Dystopia: A Natural History. A Study of Modern Despotism, Its
Antecedents, and Its Literature Diffractions. Oxford: Oxford University Press,
2017: 269-271.
3. חווית הטבע המודרניסטית: בין "שיכרון החיים" לבין "סוף התרבות".
Puttfarken, Th. "Mutual Love and Golden Age: Matisse and 'gli Amori de' Carracci'".
The Burlington Magazine, vol. 124, No. 949 (Apr., 1982): 203-208.
Wright, A. "Arche-tectures: Matisse and the End of (Art) History". October, vol. 84
(Spring, 1998):44-63
Heller, R. "Bridge to Utopia: The Brucke as Utopian Experiment", in Benson, T.O.
Expressionist Utopias. Los Angeles: Los Angeles County Museum of Art,
1993: 62-83.
4. אוטופיה אזוטרית ואסתטיקה של הרוחניות.
Steiner, R. Supersensible Knowledge: Stages in Man's Development in the Light of
Spiritual Science. Dornach, Schweiz: Rudolf Steiner Verlag, 1983: 157-173.
5. אוטופיות, אנטי-אוטופיות ודיסטופיות של האקספרסיוניזם.
Benson, T.O. Expressionist Utopias. Los Angeles: Los Angeles County Museum of
Art, 1993: 88-111,118-137
6. האנושי והמכאני: בין חרדה לבין טכנו-אוטופיה.
Berghaus, G., ed. Futurism and the Technological Imagination. Amsterdam & New
York: Rodopi, 2009: 1-40, 146-176.
Biro, M. The Dada Cyborg: Visions of the New Human in Weimar Berlin. Minneapolis &
London: University of Minnesota Press, 2009: 1-24.
7. "יצירתיות מוחלטת" ו"דה-הומניזציה".
Kramer, H. "Abstraction & Utopia", The New Criterion, vol. 16 (September 1997): 12-21.
Clark, T.J. Farewell to an Idea: Episodes from a History of Modernism. New Haven &
London: Yale University Press, 1999: 169-224.
Krauss, R. "Grids". October, vol. 9 (Summer, 1979): 50-64.
8. הסוריאליזם בין אוטופיה ודיסטופיה.
Löwy, M. Morning Star: Surrealism, Marxism, Anarchism, Situationism, Utopia.
Austin: University of Texas Press, 2009: 29-42.
9. אדריכלות מודרניסטית: אוטופיה / דיסטופיה אדריכלית
Tafuri, M. Architecture and Utopia: Design and Capitalistic Development. Cambridge,
Mass., London: The MIT Press, 1976: 104-124.
Picon, A. "Learning from Utopia: Contemporary Architecture and the Quest for Political and
Social Relevance". Journal of Architectural Education, vol. 67, no. 1 (2013): 17-23.
10. האקספרסיוניזם המופשט: אוטופיה בין דת ובין האסתטיקה החברתית.
Hellstein, V. Grounding the Social Aesthetics of Abstract Expressionism: A New Intellectual
History of The Club. Diss. New York, Stony Brook University, 2010: 156-187.
Stoker, W. "The Rothko Chapel Paintings and the ‘urgency of the transcendent experience’", International Journal for Philosophy of Religion, vol. 64 (2008): 89-
102.
11. "האוטופיה הקפיטליסטית": אמנות ו"חברת הצריכה".
Baudrillard, J. The Consumer Society. Myths and Structures. London: Sage Publications,
1998: 187-196.
12. גלובליזציה, אוטופיה, הטרוטופיה (heterotopia ) ודיסטופיה בתרבות העכשווית
Featherstone, M. Planet Utopia: Utopia, Dystopia, and Globalization. London & New York:
Routledge, 2017: 52-108.
Faucault, M. Aesthetics, Method, and Epistemology, ed. James D. Faubion, transl. R. Hurley.
Essential Works of Foucault 1954-1984. Vol. 2. New York: The New Press, 1998:
175-186.
13. פרזנטציות בכיתה
14. פרזנטציות בכיתה
ביבליוגרפיה / רשימת חומר קריאה:
חובה
Benson, T.O. Expressionist Utopias. Los Angeles: Los Angeles County Museum of
Art, 1993.
Berghaus, G., ed. Futurism and the Technological Imagination. Amsterdam & New
York: Rodopi, 2009.
Baudrillard, J. The Consumer Society. Myths and Structures. London: Sage
Publications, 1998.
Biro, M. The Dada Cyborg: Visions of the New Human in Weimar Berlin. Minneapolis & London: University of Minnesota Press, 2009.
Claeys, G. Dystopia: A Natural History. A Study of Modern Despotism, Its
Antecedents, and Its Literature Diffractions. Oxford: Oxford University Press,
2017.
Clark, T.J. Farewell to an Idea: Episodes from a History of Modernism. New Haven
& London: Yale University Press, 1999
Featherstone, M. Planet Utopia: Utopia, Dystopia, and Globalization. London &
New York: Routledge, 2017.
Foucault, M. Aesthetics, Method, and Epistemology, ed. James D. Faubion, transl.
Robert Hurley. Essential Works of Foucault 1954-1984. Vol. 2. New York:
The New Press, 1998.
Hellstein, V. Grounding the Social Aesthetics of Abstract Expressionism: A New
Intellectual History of The Club. Diss. New York, Stony Brook University,
2010.
Kramer, H. "Abstraction & Utopia", The New Criterion, vol. 16 (September 1997):
12-21.
Krauss, R. "Grids". October, vol. 9 (Summer, 1979): 50-64.
Löwy, M. Morning Star: Surrealism, Marxism, Anarchism, Situationism, Utopia.
Austin: University of Texas Press, 2009.
Mannheim, K. Ideology and Utopia: An Introduction to the Sociology of Knowledge.
New York: Harcourt, Brace & Co., 1954.
Picon, A. "Learning from Utopia: Contemporary Architecture and the Quest for Political and Social Relevance". Journal of Architectural Education, vol. 67, no. 1
(2013): 17-23.
Puttfarken, Th. "Mutual Love and Golden Age: Matisse and 'gli Amori de' Carracci'".
The Burlington Magazine, vol. 124, No. 949 (Apr., 1982): 203-208.
Roberts, D. The Total Work of Art in European Modernism. Ithaca, New York:
Cornell University Press, 2011.
Stoker, W. "The Rothko Chapel Paintings and the ‘urgency of the transcendent
experience’", International Journal for Philosophy of Religion 64 (2008): 89-
102.
Steiner, R. Supersensible Knowledge: Stages in Man's Development in the Light of
Spiritual Science. Dornach, Schweiz: Rudolf Steiner Verlag, 1983.
Tafuri, M. Architecture and Utopia: Design and Capitalistic Development.
Cambridge, Mass., London: The MIT Press, 1976.
Wright, A. "Arche-tectures: Matisse and the End of (Art) History". October, vol. 84
(Spring, 1998): 44-63.
רשות
Baudrillard, J. Utopia Deferred. Writings from Utopie (1067-1978). New York:
Semiotext(e), 2006.
Gordin, M.D., Tilley, H., Prakash, G., eds. Utopia/Dystopia: Conditions of Historical
Possibility. Princeton and Oxford: Princeton University Press, 2010.
Kunze, D., Bertolini, D., Brott, S. eds. Architecture Post Mortem: The Diastolic
Architecture of Decline, Dystopia, and Death. Burlington, Farnham: Ashgate,
2013.
Paus, E., ed. Confronting Dystopia: The New Technological Revolution and the
Future of Work. Ithaca and London: Cornell University Press, 2018.
Rothstein, E., Muschamp, H., Marty, M.E. Visions of Utopia. New York: Oxford
University Press, 2003
Stillman, P.G. 'Nothing is, but what is not': Utopias as Practical Political Philosophy".
Critical Review of International Social and Political Philosophy, no. 3 (2000):
2-24.