חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  על האסתטי והפוליטי באמנות הישראלית
  On Aesthetics and Politics in Israeli Art                                                            
0821-3964
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
קבוצה 01
סמ'  א'1400-1800213מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר שבי אורלי
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

הדיון על טיב הקשרים המתקיימים בין האסתטי והפוליטי עבר רביזיה והגדרה מחדש בעשור האחרון של המאה העשרים על ידי פילוסופים ותיאורטיקנים, שהתאימו את הדיון הקלאסי בסוגיה זו לשינויים שחלו בחברה ובאמנות. השפעתם ניכרת על עיצבו מחדש של השיח הביקורתי ושדה המחקר של האמנות העכשווית.

בסמינר זה ננסה למפות את ההשפעות וההשלכות של דיון זה על הפרקטיקה והשיח הביקורתי באמנות הישראלית העכשווית. באמצעותו נבקש לעמוד על אופייה של האמנות הביקורתית בישראל לגווניה השונים ולהגדיר מחדש את טיב הקשרים שבין האמנות לחברה בישראל, החל משנות השבעים ועד ימינו.

בנוסף לקריאה ולניתוח של טקסטים תיאורטיים של הוגים מרכזיים בתחום, הדיונים בסמינר התמקדו סביב שתי סוגיות מפתח בוערות המאתגרות אמנים ישראלים. הראשונה מתייחסת לדיון בשאלות על זהויות ישראליות – לאומית, אתנית-קהילתית ואינדיבידואלית. והסוגייה השנייה עוסקת בשגרת החיים בישראל כמצב חרום תמידי המעורר שאלות אתיות מורכבות.

Course description

The discussion on the relations between the aesthetic and the political was redefined in the last decade of the twentieth century by philosophers and theorists, who adapted the classical discussion of this subject to the changes in society and art. Their influence is evident in reshaping of the critical discourse and the research field of contemporary art.

In this seminar we will attempt to map the effects and implications of this discussion on the practice and discourse of contemporary Israeli art. Through it we will seek to examine the characters of critical art in Israel in its various forms, and to redefine the nature of the relationship between art and society in Israel, from the 1970s until today.

In addition to the reading and analysis of theoretical texts by central thinkers, the discussions in this seminar will focus on two key issues that challenging Israeli artists. The first regards questions of identities: national, ethnic, communal and individual. And the second relates to everyday life in Israel in a perpetual state of emergency that raises complex ethical questions.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-3964-01 על האסתטי והפוליטי באמנות הישראלית
On Aesthetics and Politics in Israeli Art
שנה"ל תש"ף | סמ'  א' | ד"ר שבי אורלי

666סילבוס מפורט/דף מידע

על האסתטי והפוליטי באמנות הישראלית

On Aesthetics and Politics in Israeli Art

סמינר BA

4 ש"ס

תש"פ,סמסטר א' 2018

יום ה' 14-18

 

 

 

 

מרצה: ד"ר אורלי שבי oshevi@tauex.tau.ac.il

שעות קבלה: בתאום מראש

 

 

הדיון על טיב הקשרים המתקיימים בין האסתטי והפוליטי עבר רביזיה והגדרה מחדש בעשור האחרון של המאה העשרים על ידי פילוסופים ותיאורטיקנים, שהתאימו את הדיון הקלאסי בסוגיה זו לשינויים שחלו בחברה ובאמנות. השפעתם ניכרת על עיצבו מחדש של השיח הביקורתי ושדה המחקר של האמנות העכשווית.

בסמינר זה ננסה למפות את ההשפעות וההשלכות של דיון זה על הפרקטיקה והשיח הביקורתי באמנות הישראלית העכשווית. באמצעותו נבקש לעמוד על אופייה של האמנות הביקורתית בישראל לגווניה השונים ולהגדיר מחדש את טיב הקשרים שבין האמנות לחברה בישראל, החל משנות השבעים ועד ימינו.

בנוסף לקריאה ולניתוח של טקסטים תיאורטיים של הוגים מרכזיים בתחום, הדיונים בסמינר התמקדו סביב שתי סוגיות מפתח בוערות המאתגרות אמנים ישראלים. הראשונה מתייחסת לדיון בשאלות על זהויות ישראליות – לאומית, אתנית-קהילתית ואינדיבידואלית. והסוגייה השנייה עוסקת בשגרת החיים בישראל כמצב חרום תמידי המעורר שאלות אתיות מורכבות.

 

The discussion on the relations between the aesthetic and the political was redefined in the last decade of the twentieth century by philosophers and theorists, who adapted the classical discussion of this subject to the changes in society and art. Their influence is evident in reshaping of the critical discourse and the research field of contemporary art.

In this seminar we will attempt to map the effects and implications of this discussion on the practice and discourse of contemporary Israeli art. Through it we will seek to examine the characters of critical art in Israel in its various forms, and to redefine the nature of the relationship between art and society in Israel, from the 1970s until today.

In addition to the reading and analysis of theoretical texts by central thinkers, the discussions in this seminar will focus on two key issues that challenging Israeli artists. The first regards questions of identities: national, ethnic, communal and individual. And the second relates to everyday life in Israel in a perpetual state of emergency that raises complex ethical questions.

 

 

 

 

דרישות הקורס וחובות התלמידים: נוכחות, בקיאות בטקסטים והצגתם בכיתה.

מטלות סוף הקורס: הצגת רפרט ועבודה מסכמת

מרכיבי הציון הסופי: 20% רפרט והצגת טקסט  בכתה; 80% עבודה מסכמת

 

 

 

רשימת נושאי השיעורים: (נתון לשינויים, רשימת קריאה מפורטת תפורסם בשבוע הראשון)

 

חלק א': עיון מחדש באסתטי והפוליטי

 

1. מבוא: מושגים, הגדרות והנחות יסוד

 

2. על ההיסטוריה של אסתטי והפוליטי

    לקריאה:

     בנימין ולטר (תרגום: זינגר דוד), 1996 (1936), "יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני",

     בתוך: הרהורים: כרך ב, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תל אביב, ע"מ 156-176

    באק-מורס סוזן (תרגום: דפנה רז), 1992, "אסתטיקה ואנאסתטיקה (הרדמה): עיון מחדש במסת

      ה"שעתוק" של בנימין", סטודיו 39, דצמבר 1992, עמ' 6-12

    דידי-הוברמן ז'ורז' (תרגום: מיכל ספיר), 2009, הישרדות הגחליליות, הוצאת בקיבוץ המאוחד, תל אביב,

     פרק 1: תופת, עמ' 37-52

 

 

3. משטרי האמנות

     לקריאה:

    רנסייר ז'אק (תרגום: מאיה שמעוני), 2015, "הפרדוקסים של האמנות הפוליטית", בצלאל, גליון 2,

      יוני 2015

     http://journal.bezalel.ac.il/archive/3567

    רנסייר ז'אק (תרגום: שי רוז'נסקי), 2008, חלוקת החושי: האסתטי והפוליטי, רסלינג, תל אביב.

    פרק א', עמ' 49-62

 

 

4. אמנות והספרה הציבורית

    לקריאה:  

     מוף שנטל (תרגום: מאיה שמעוני), 2016, "אקטיביזם אמנותי ומרחבים אוגניסטיים", בצלאל, גליון 3,

      מאי 2016

      http://journal.bezalel.ac.il/archive/3613

     קוטף הגר, 2016, "מה עושה מרחב ציבורי", מארב 18, אביב 2016,

       http://maarav.org.il/2016/

     גינתון אלן, 1998, "העיניים של המדינה": אמנות חזותית במדינה ללא גבולות, מוזיאון תל אביב לאמנות,

      תל אביב. עמ' 27-58

 

 

 

 

חלק ב' : שאלות על ייצוג ופוליטיקה של זהויות    

 

5. אמנות, הגמוניה ולאומיות

   לקריאה:

  חינסקי "עיינים עצומות לרווחה: על תסמונת הלבקנות הנרכשת בשדה האמנות הישראלית",

  תיאוריה וביקורת 20, אביב 2002, עמ' 57-86

  אלתוסר לואי (תרגום: אריאלה אזולאי), 2003, על האידיאולוגיה, רסלינג, תל אביב (פרקים נבחרים)  

 

 

6. על מינוריות ושוליים

    לקריאה:

    הררי דרור, 2015, "פעילות חסרת תוחלת: על השתלות פרפורמטיביות, זהות ואוטופיה ביצירתו המוקדמת

    של פנחס כהן גן", תיאוריה וביקורת 45, חורף 2015, עמ' 57-89

    גליה בר אור, 2007, מיכאל דרוקס: מסעות בדרוקסלנד, משכן לאמנות עין חרוד, עין חרוד (פרקים נבחרים)

    שפירא שרית, 1992, מסלולי נדודים: הגירה, מסעות ומעברים באמנות הישראלית, מוזיאון ישראל,

    ירושלים.

 

 

7. הרהורים על רב-תרבותיות

    לקריאה:

   שנהב יהודה, 2001, "זהות בחברה פוסט-לאומית", תיאוריה וביקורת, 19, עמ' 5-16

   שפרבר דוד, 2009, "ניכוס הקול היהודי בשיח האמנות המקומית", מארב 8, קיץ 2009,

    http://maarav.org.il/2009/08/04/

   פדיה חביבה, 2013, "שרטוט הזהות. אמנות מזרחית – כרוניקה ופרובלמטיקה", בתוך: עלון קציעה

    וקשת שולה (עורכות), 2013, שוברות קירות: אמניות מזרחיות עכשוויות בישראל, אחותי – למען נשים

    בישראל הוצאה לאור, תל אביב, עמ' 61-108

 

 

 

 

חלק ג': מצבי חרום

 

8. המפנה האתי של האסתטי והפוליטי

    לקריאה:

             Rancière Jacques (Trans.: Steven Corcoran), 2010, Dissensus: On Politics and

Aesthetics, Continuum, London & New York, ch. 13, pp. 184-203

 

9. הרס הניסיון

    לקריאה:

    דרופמן ערן, 2015, "חזרתו של היום-יום", תיאוריה וביקורת 45, חורף 2015, עמ' 13-30

     נירה פרג – שמור בחיים,2011, מוזיאון תל אביב לאמנות, תל אביב.

   

 

10. לתעד את האסון

       לקריאה:

      אזולאי אריאלה, 2006, האמנה האזרחית של הצילום, רסלינג, תל אביב, פרק 6, עמ' 283-356

           

 

11.  מעבר לייצוג

       לקריאה:

       באטלר ג'ודית (תרגום: עודד וולקשטיין), 2005, "חיים פגיעים", מטעם 2, אביב 2005, עמ' 87-104

       גל נועם (עורך), 2016, רון עמיר – להעביר את הזמן בחולות, מוזיאון ישראל, ירושלים.

       רון עמיר – ג'סר אל-זרקא, הולך-וחזור, 2014, מוזיאון חיפה והמרכז לאמנות דיגיטלית בחולון,

       חיפה וחולון.

 

12. מצגות של הסטודנטים

13.מצגות של הסטודנטים

 

 

 

 

 

 

 

ביבליוגרפיה נבחרת:

 

ספרות כללית וקטלוגים:

 

אגמבן ג'ורג'יו (תרגום: מאיה קציר), 2007, מה שנותר מאושוויץ: הארכיון והעד (הומו סאקר III), רסלינג, תל אביב.

 

אוחנה דוד ורוברט ס' ויסטריך (עורכים), 1996, מיתוס וזיכרון: גלגוליה של התודעה הישראלית, מכון לן ליד והוצאת הקיבוץ המאוחד, ירושלים ותל אביב.

 

אוחנה דוד, 2008, לא כנענים, לא צלבנים" מקורות המיתולוגיה הישראלית, הוצאת כתר, אוניברסיטת בר אילן ומכון שלום הרטמן, תל אביב.

אופיר עדי (עורך), 1999, חמישים לארבעים ושמונה: מומנטים ביקורתיים בתולדות מדינת ישראל, ון ליר, ירושלים.

 

אזולאי אריאלה, 2006, האמנה האזרחית של הצילום, רסלינג, תל אביב.

 

אזולאי אריאלה, 1999, אימון לאמנות: ביקורת הכלכלה המוזיאלית, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תל אביב.

 

אלתוסר לואי (תרגום: אריאלה אזולאי), 2003, על האידיאולוגיה, רסלינג, תל אביב.

 

אנדרסון בנדיקט (תרגום: דאור דן), 1999 (1983), קהילות מדומיינות: הגיגים על מקורות הלאומיות ועל התפשטותה, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב.   

 

אריאלי-הורוביץ דנה, 2005, יוצרים בעומס יתר: רצח רבין, אמנות ופוליטיקה, בצלאל האקדמיה לאמנות ולעיצוב והוצאת מאגנס האוניברסיטה העברית, ירושלים.

 

בנימין וולטר (תרגום: דוד זינגר), 1996, כתבים נבחרים: כרך א'-המשוטט וכרך ב' – הרהורים, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תל אביב.

 

בן עמוס אבנר (עורך), 2002, היסטוריה, זהות וזיכרון: דימויי עבר בחינוך הישראלי, הוצאת רמות, תל אביב.

 

בן עמוס אבנר ובר טל דניאל (עורכים), 2004, פטריוטיזם אוהבים אתך מולדת, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תל אביב.

 

בלס גילה, 1980, אופקים חדשים, הוצאת פפירוס, תל אביב.

 

בלס גילה וטננבאום אילנה (עורכות), 1998, ריאליזם חברתי בשנות ה-50 אמנות פוליטית בשנות ה-90, מוזיאון חיפה החדש, חיפה.

 

בן צבי טל, 2014, סברה: ייצוגי הנכבה באמנות העכשווית, הוצאת רסלינג, תל אביב.

 

בר אור גליה, 2010, חיינו מחייבים אמנות: בניין תרבות כבניין חברה: מוזאונים לאמנות בקיבוצים 1930-1960, מכון בן גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן גוריון, באר שבע.

 

ברוטין בתיה, 2015, הירושה: השואה ביצירותיהם של אמנים ישראלים בני הדור השני, הוצאת מאגנס ויד ושם, ירושלים.

 

ברזל נעימה (עורכת), 2007, מיתוס, שפה וזיכרון בעיצוב התודעה בישראל,  אורנים המכללה האקדמית לחינוך, טבעון.

 

בריטברג-סמל שרה, 1986, "כי קרוב אליך הדבר מאוד": דלות החומר כאיכות באמנות הישראלית, מוזיאון תל אביב לאמנות, תל אביב.

 

בשארה עזמי (עורך), 1999, בין האני לאנחנו: הבניית זהויות וזהות ישראלית, הוצאות מכון ון ליר, ירושלים.

 

גורביץ זלי, 2007, על המקום, עם עובד, תל אביב.

 

גינתון אלן, 1998, "העיניים של המדינה": אמנות חזותית במדינה ללא גבולות, מוזיאון תל אביב לאמנות, תל אביב.

 

גילעת יעל, 2019, דור המפנה: אמנות צעירה בשנות השמונים בישראל, אוניברסיטת בן גוריון, באר שבע.

 

דידי-הוברמן ז'ורז' (תרגום: מיכל ספיר), 2009, הישרדות הגחליליות, הוצאת בקיבוץ המאוחד, תל אביב.

 

היילהרונר עודד ולוין מיכאל (עורכים), 2010, איך אומרים  Modernism בעברית?, שנקר והוצאת רסלינג, תל אביב.

 

זרטל עידית, 2002, האומה והמוות: היסטוריה זיכרון פוליטיקה, הוצאת דביר, תל אביב.

 

חייקין נעמה (עורכת), 2006, בין גבולות המקום לגבולות המרחב: שיח צילומי נוף הארץ, המוזיאון הפתוח לצילום, תל-חי.

 

חינסקי שרה, 2015, מלכות ענווי הארץ: הדקדוק החברתי של שדה האמנות הישראלי, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תל אביב.

 

טננבאום אילנה, 2008, צ'ק פוסט שנות השמונים באמנות ישראל, מוזיאון חיפה לאמנות, חיפה.

 

טרכטנברג גרסיאלה, 2005, בין לאומיות לאמנות: כינון שדה האמנות בתקופת היישוב ובראשית שנות המדינה, הוצאת מאגנס האוניברסיטה העברית, ירושלים.

 

 

יונה יוסי ושנהב יהודה (ערכים), 2008, גזענות בישראל, מכון ון ליר והוצאת הקיבוץ המאוחד, ירושלים ותל אביב.

 

-----------------------------, 2005, רב תרבותיות מהי? על הפוליטיקה ש השונות בישראל, הוצאת בבל, תל אביב.

 

יעקובי חיים ופנסטר טובי (עורכים), 2011, זיכרון, השכחה ו [ה]בניית המרחב, מכון ון ליר והקיבוץ המאוחד, ירושלים ותל אביב.

 

לה קפרה דומיניק (תרגום: פרקש יניב), 2006 (2001), לכתוב היסטוריה, לכתוב טראומה, הוצאת רסלינג, תל אביב.

 

לוין דליה, 2008, ובסוף נמות: אמנות צעירה בשנות התשעים בישראל, מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, הרצליה.

 

מיטשל וו.גי.טי. (תרגום: רונה כהן), 2009, נוף קדוש, תל אביב: רסלינג.

 

מישורי אליק, 2013, סביב למדורה בסלון: שדה האמנות היהודי בישראל, 1948-1949, הוצאת מכון בן גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בו גוריון בנגב, באר שבע.

 

--------, 2000, שורו הביטו וראו, איקונות וסמלים חזותיים ציוניים בתרבות הישראלית, הוצאת עם עובד, תל אביב.

 

מנדלסון אמיתי, 2008, זמן אמת: 60 שנות אמנות בישראל, העשור השישי: 1998-2008, מוזיאון ישראל, ירושלים.

 

מרקוס רות (עורכת), 2008, נשים יוצרות בישראל 1920-1970, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תל אביב.

 

נזרי יגאל (עורך), 2004, חזות מזרחית: הווה הנע בסבך עברו הערבי, הוצאת בבל, תל אביב.

 

סלע רונה, 2000, צילום בפלסטין/ארץ ישראל בשנות השלושים והארבעים, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תל אביב.

 

עומר מרדכי (עורך), 2008, גופי-עצמי : אמנות ישראלית 1968-1978, מוזיאון תל אביב לאמנות, תל אביב.

 

-----------,1998, גבולות השפה: היבטים באמנות הישראלית של שנות השבעים, מוזיאון תל אביב לאמנות, תל אביב.

 

---------------1998א, תיקון: היבטים באמנות הישראלית של שנות השיבעים, מוזיאון תל אביב לאמנות, תל אביב.

 

עומר מרדכי, 2006, אמנות ישראלית בת-זמננו, הוצאת עם עובד, תל אביב.

 

------------, 1991, מאמרים על אמנות, בצלאל האקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים.

 

עלון קציעה ואחרות (עורכות), 2013, שוברות קירות: אמנויות מזרחיות בישראל, אחותי – למען נשים בישראל, תל אביב.

 

עפרת גדעון וגליה בר אור, 2008, העשור הראשון: הגמוניה וריבוי, משכן לאמנות, עין חרוד.

 

------------, 2005, ביקורי אמנות: פרקים על אמנים ישראלים, ההוצאה לאור של ההסתדרות הציונית, ירושלים.

 

פייגה מיכאל, 2017, על דעת המקום: מחוזות זיכרון ישראליים, מכון בן גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן גוריון, באר שבע.

 

פישר יונה ומנור פרידמן תמר, 2008, לידת העכשיו, שנות השישים באמנות ישראל, מוזיאון אשדוד לאמנות, אשדוד

 

צלמונה יגאל ותמר מנור-פרידמן, 1998, קדמה: המזרח באמנות ישראל, מוזיאון ישראל, ירושלים.

 

צלניקר שמשון, שמידט כריסטוף ושנהב יהודה (עורכים), 2009, לפנים משורת הדין: החריג ומצב חרום, מכון ון-ליר והוצאת הקיבוץ המאוחד, ירושלים ותל אביב.

 

קזיל אריה, 2014, הנרטיב המזרחי החדש בישראל, רסלינג, תל אביב.

 

רם אורי, 2006, הזמן של ה'פוסט': לאומיות ופוליטיקה של הידע בישראל, הוצאת רסלינג, תל אביב.

 

שגב תום, 2001, הציונים החדשים, הוצאת כתר, תל אביב.

 

שנהב יהודה, 2010, במלכודת הקו הירוק: מסה פוליטית יהודית, הוצאת עם עובד, תל אביב.

 

-----------, 2003, היהודים הערבים: לאומיות, דת ואתניות, הוצאת עם עובד, תל אביב.

 

שנהב יהודה (עורך) 2015, הציונות והאימפריות, מכון ון ליר והוצאת הקיבוץ המאוחד, ירושלים ותל אביב.

 

---------- (עורך) 2004, קולוניאליות והמצב הפוסטקולוניאלי אנתולוגיה של תרגום ומקור, מכון ון ליר והוצאת הקיבוץ המאוחד, ירושלים ותל אביב.

 

שנהב יהודה (עורך), 2003, מרחב, אדמה, בית, מכון ון ליר והקיבוץ המאוחד, ירושלים ותל אביב

 

שפירא שרית, 1992, מסלולי נדודים: הגירה, מסעות ומעברים באמנות הישראלית, מוזיאון ישראל, ירושלים.

 

 

 

 

Bennett Jill, 2012, Practical Aesthetics: Events, Affect and Art after 9/11, I.B. Taubis, London.

 

---------------, 2005, Empathic Vision: Affect, Trauma, and Contemporary Art,: Stanford University Press, Palo Aito, CA.

 

Demos T.J., 2013, The Migrant Image: The Art and Politics of Documentary During Global Crisis, Duke University Press, Durham & London.

 

Eagleton Terry, 1990, The Ideology of Aesthetic, Blackwell, Oxford.

 

Gibbons Joan, 2007, Contemporary Art and Memory: Images of Recollection and Remembrance, I.B. Tauris, London.

 

Harris Rachel S. and Omer-Shermam Ranen (eds.), 2013, War in Contemporary Israeli Arts and Culture, Wayne State University Press, Detroit.

 

Manor Dalia, 2005, Art in Zion: The Genesis of Modern National Art in Jewish Palestine, Routledge, London & New York.

 

Rancière Jacques (Trans.: Steven Corcoran), 2010, Dissensus: On Politic and

Aesthetics, Continuum, London & New York.

 

Roei Noa, 2016, Civic Aesthetics: Militarism in Israeli Art and Visual Culture, Bloomsbury, London and New York.

 

Rosenberg Eric and Lisa Saltzman, 2006, Trauma and Visuality in Modernity, Dartmouth College Press, Dartmouth NH.

 

Saltzman Lisa, 2006, Making Memory Matter: Strategies of Remembrance in Contemporary Art, University of Chicago Press, Chicago.

 

Schmidt Gilya Gerda, 2003, The Art and Artists of the Fifth Zionist Congress 1901, Syracuse University Press, Syracuse, NY.

 

Zižk Slavoj, 2013, Jacques Rancière: The Politics of Aesthetics, Bloomsbury, London & New York.

 

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת